Så 'öppen spärrlinje' - eller vad det nu ska kallas på bussar - är detsamma som 'nolltaxa'? Intressant synpunkt (låter som moderaterna före Tamsons) men den delas knappast av de trafikförvaltningar som har detta system - Berlin t ex.
/TKO
Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Öppen spärrlinje i spårtrafiken är något annat. Där är det enklare att kontrollera in- och utpassager. Stockholm klarar inte ens av att ha öppen spärrlinje i spårtrafiken! Hur ska det då fungera i busstrafiken?TKO skrev:Så 'öppen spärrlinje' - eller vad det nu ska kallas på bussar - är detsamma som 'nolltaxa'? Intressant synpunkt (låter som moderaterna före Tamsons) men den delas knappast av de trafikförvaltningar som har detta system - Berlin t ex.
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Ärligt talat förstår jag inte denna diskussion... så jag avstår från vidare kommentarer.
Tills vidare!
/TKO
Tills vidare!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Nolltaxa på 4:an skulle nog öka passagerartrycket på linjen, och då behövs det fler bussar. Och förare. Kanske skulle omloppstiden minska. men kanske inte driftskostnaderna.Enceladus skrev:Om nu i stort sett alla redan har giltig biljett, vad är då problemet med att införa nolltaxa på linje 4? Kortare omloppstider ger lägre driftskostnader. Förslaget är med stor sannolikhet intäktsneutralt!
Men större turtäthet upplevs förstås som positivt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling