Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av TKO »

Jag tror att de flesta gator och vägar i Stockholm har bärighetsklass BK2 - vilket måste anses vara helt normalt för stadsgator.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Claes Thure Moberg »

TKO skrev: Ett enkelt sätt att öka, om inte bussarnas framkomlighet så dock deras medelhastighet är att slopa förarnas färdbeviskontroll och tillåta påstigning genom alla dörrar. Skaffar man dessutom bussar med dörr- och sittplatsanordning anpassad till trafikuppgiften blir det ännu bättre.
Det är väl inte någon tvekan om att det enklaste och billigaste sättet att "snabba på" busstrafiken vore att korta ned uppehållen vid hållplatserna. Och förslaget från TKO är det enklaste sättet att åstadkomma detta.

Nu har det sig så att jag är uppvuxen på den tiden man hade konduktör på bussen. Då var det en stor plattform i bak där passagerarna kunde kliva in genom tre dörrar i bredd. Samtidigt gick de avstigande av i mitt- och framdörren. Så stängde kondisen dörrarna och bussen stack i väg. På väg till nästa hållplats sålde så konduktören biljetter till de som var på plattformen och som i mån av plats passerade kondisens lilla "bås". Den tidens bussar hade utan tvivel kortare uppehåll vid hållplatserna än våra moderna bussar.

Vill man inte återgå till konduktör så är den enda möjligheten till kortare uppehåll att införa ett annat sätt att visera biljetter. Något sådant skulle också göra det möjligt att ha chaufförsbyten medan de resande steg på och av.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av TKO »

Claes Thure Moberg skrev:
TKO skrev: Ett enkelt sätt att öka, om inte bussarnas framkomlighet så dock deras medelhastighet är att slopa förarnas färdbeviskontroll och tillåta påstigning genom alla dörrar. Skaffar man dessutom bussar med dörr- och sittplatsanordning anpassad till trafikuppgiften blir det ännu bättre.
Det är väl inte någon tvekan om att det enklaste och billigaste sättet att "snabba på" busstrafiken vore att korta ned uppehållen vid hållplatserna. Och förslaget från TKO är det enklaste sättet att åstadkomma detta.

Nu har det sig så att jag är uppvuxen på den tiden man hade konduktör på bussen. Då var det en stor plattform i bak där passagerarna kunde kliva in genom tre dörrar i bredd. Samtidigt gick de avstigande av i mitt- och framdörren. Så stängde kondisen dörrarna och bussen stack i väg. På väg till nästa hållplats sålde så konduktören biljetter till de som var på plattformen och som i mån av plats passerade kondisens lilla "bås". Den tidens bussar hade utan tvivel kortare uppehåll vid hållplatserna än våra moderna bussar.

Vill man inte återgå till konduktör så är den enda möjligheten till kortare uppehåll att införa ett annat sätt att visera biljetter. Något sådant skulle också göra det möjligt att ha chaufförsbyten medan de resande steg på och av.
Även i den lilla staden Örebro där jag tillbringade min tidiga barndom fanns det bussar med fast konduktör in på 60-talet.

Byggs det några bussar med påstigningsplattform bak idag? Ja förutom "Borismastern" som väl TfL fortfarande tvingas köpa på grund av tidigare ingånget avtal.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av LÅ1 »

Ny artikel och nya förslag: "Så ska Stockholms stombussar bli snabbare".

Men 1:an kan fortfarande inte gå på Värtavägen; "Nya cykelbanan på Värtavägen är försenad".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av LÅ1 »

Nu vill man rulla ut röda mattan för stombussarna.
"S vill måla om busskörfälten i Stockholm".
"Sosseröd färg" skriver man. Borde det inte var blått där de blå stombussarna går? :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:Nu vill man rulla ut röda mattan för stombussarna.
"S vill måla om busskörfälten i Stockholm".
"Sosseröd färg" skriver man. Borde det inte var blått där de blå stombussarna går? :cheesygrin:
Om det är staden som skall stå för målningen - man är väl väghållare - så bör färgen vara "grönblå". Skall däremot landstinget stå för målningen blir det naturliga valet "blågrönt"!

anser
Thomas K Ohlsson

(En annan lösning är att man förser varje kärfält med längsgående stålprofiler på ett avstånd av ungefär 1435 mm...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:Nu vill man rulla ut röda mattan för stombussarna.
"S vill måla om busskörfälten i Stockholm".
"Sosseröd färg" skriver man. Borde det inte var blått där de blå stombussarna går? :cheesygrin:
Om det är staden som skall stå för målningen - man är väl väghållare - så bör färgen vara "grönblå". Skall däremot landstinget stå för målningen blir det naturliga valet "blågrönt"!

anser
Thomas K Ohlsson

(En annan lösning är att man förser varje kärfält med längsgående stålprofiler på ett avstånd av ungefär 1435 mm...)
Grönblå är blått med drag åt grönt.
Blågrönt är grönt med drag åt blått.
Skillnaden kan inte vara allt för stor!

Det där med stålprofiler skulle ju kunna vara U-balkar så slipper bussförarna att styra! Men då ska väl avståndet vara något större. Skulle också hålla andra fordon borta. :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:(En annan lösning är att man förser varje kärfält med längsgående stålprofiler på ett avstånd av ungefär 1435 mm...)
Ja det borde tydligt visa att detta är ett körfält för snabbgående kollektivtrafik.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av LÅ1 »

Förslaget om målade körfält för bussarna föll inte i god jord: "MP dissar S-förslag om målade bussfält".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av TKO »

Artikeln kan sammanfattas med 'Daniel vet bäst'...
Och det visste vi väl alla redan att det är trafikborgarrådets inställning till i stort sett allt. Jag tror allianskompisarna tycker det är lagom kul!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av BSB101 »

Helldén har en poäng i att det är mindre smart att måla körfälten och det därmed mer handlar om omasfaltering. Att färga körfält sker redan i många kommuner och jag vete katten om bilisterna uppför sig bättre för det.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Ulrik Berggren »

BSB101 skrev:Helldén har en poäng i att det är mindre smart att måla körfälten och det därmed mer handlar om omasfaltering. Att färga körfält sker redan i många kommuner och jag vete katten om bilisterna uppför sig bättre för det.
Jag kan dessutom meddela härvarande Stockholmare att Malmö när detta skrivs håller på att bryta upp den av NCC för 8 år sedan gjutna färgade (röda) betongasfalten på ett flertal gator då den inte håller längre för bussarnas tyngd. TIl saken hör att den var betydligt dyrare att applicera än vanlig asfalt, vilken den nu ersätts med (blir lite tragikomiskt när MEX1:ans körbana snart behöver bytas ut... BRT my ass :twisted: )
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Enceladus »

Bisarrt att jag går snabbare än SL:s buss kör
Hampus Jarnlo skrev:På vägen hem lyckades jag nästan alltid missa buss 173 precis. Men ganska snabbt lärde jag mig att det inte gjorde nåt. Om jag med raska steg gick till Smista allé hann jag nästan alltid dit före bussen jag just missat i Skärholmen.
Ska inte stombussarna gå extra snabbt? :roll:
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:Bisarrt att jag går snabbare än SL:s buss kör
Hampus Jarnlo skrev:På vägen hem lyckades jag nästan alltid missa buss 173 precis. Men ganska snabbt lärde jag mig att det inte gjorde nåt. Om jag med raska steg gick till Smista allé hann jag nästan alltid dit före bussen jag just missat i Skärholmen.
Ska inte stombussarna gå extra snabbt? :roll:
Allt är relativt. Att man på visa ställen kan gå/cykla snabbare än kollektivtrafiken är inte så konstigt om man börjar titta på trängsel samt bussens körväg kontra vilken (gen)väg man kan gå.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Enceladus »

Är en kulturskribent snabbare än ettans buss?

Det är inte bara stomlinje 173 som går långsamt. DN:s kulturskribent lyckades till och med att jogga snabbare än vad det tar att åka hela sträckan på stomlinje 1 mellan Stora Essingen och Frihamnen!

Åk med SVT:s reporter på julbussen

Stombussresenärerna kan i alla fall glädja sig åt att det går en julpyntad stombuss i innerstan - dock inte på stomlinje 1...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av LÅ1 »

"KLART: SL:s bussar får fritt fram i korsningar".

Vilken gång i ordningen är det som man säger att man ska införa bussprioritering för bussarna i Stockholm? Inte första i alla fall! :)

Man redovisar konsekvensen för övrig biltrafik och för fotgängare. Men inte för cyklister. (Med tanke på vilken politiker det är som håller i projektet så kan man lätt misstänka att det är så att bussarna i verkligheten bara får prioritet två, efter cyklisterna. Nej jag tror inte det är så, men det skulle inte direkt förvåna mig.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Ehnberg
Inlägg: 26
Blev medlem: måndag 16 oktober 2017 9:06

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av dr Ehnberg »

Nu verkar man - återigen - ha kommit på att stombussarna bör ha påstigning genom alla dörrarna. Det var väl så det var sagt från första början då 1998, men så fick man kalla fötter och tyckte att föraren ska kolla alla biljetter ändå.

https://mitti.se/nyheter/anvanda-dorrar ... -stockholm

Det står inte när försöket påbörjas, men det blir ju intressant. Rimligen måste det blir en stor förbättring.
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av TKO »

Äntligen! utbrister jag likt Gert Fylking...

Det blir fler och fler trafikslag i stockholmstrafiken med "fri inpassering", högerns tidigare misstro mot detta verkar brytas. När får vi se öppna spärrlinjer i pendeltåg och tunnelbana? Och när ska larvet med springkonduktörer på de östliga spårvägslinjerna upphöra, jag tror faktiskt inte att t ex lidingöborna är så mycket mer fuskbenägna än andra.

Ursäkta utvikning,

ber
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Enceladus »

Kortare omloppstider handlar inte bara om att förkorta restiden för resenärerna, utan också om att minska driftskostnaderna. Det skulle vara intressant att ta reda på om försöket är kostnadsneutralt, d.v.s. om kostnadsminskningarna överstiger intäktsbortfallet. Sedan kan kortare restider öka antalet resenärer, vilket brukar minska kostnaden per resenär.

(Vad hände med expressfyran? Enligt den snart ettåriga artikeln avklarades sträckan Odenplan–Hornstull på nästan halva tiden.)

Jag är mer tveksam till att begränsa försöket till linjer snarare än hållplatser. Den som står och väntar på en buss mot Östra station från hållplatsläge C vid Odenplan bryr sig nog varken om linjenumret eller färgen. Det kan vara aningen förvirrande att ha olika regler för olika linjer från samma hållplats.

(Stombusskonceptet är väldigt godtyckligt. Finns det exempelvis någon radiell linje som har mer stomlinjekaraktär än linje 807? Resenärer ska inte behöva tänka på vilka bussar som råkar vara blålackade!)

Slutligen ett ord om fuskåkning. SL har ambitionen att göra 5 miljoner kontroller om året (detta är en stor ökning jämfört med tidigare). Det görs runt 3 miljoner resor per dag, d.v.s. cirka 1 av 200 resor kontrolleras. Med 40 resor per månad blir risken följaktligen liten för att åka fast oftare än en gång per halvår. Det kostar för mycket att göra rätt för sig i förhållande till att fuskåka...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av LÅ1 »

Nu är det dags igen!. "Så ska busslinje 4 komma fram snabbare".

Jag försökte hitta äldre trådar i ämnet och fann fyra, och det är jag som skapat alla. Denna tråd är från 2017. Sedan finns det en från 2015, en från 2014 och en från 2013.

Varför 2016 inte finns med vet jag inte. Men i augusti 2018 fanns det också en artikel om ett förslag att snabba upp bussarna. Finns nämnt tidigare i den här tråden. Och nu har alltså 2019 års förslag kommit.
Senast redigerad av LÅ1 den tisdag 19 november 2019 0:02, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar