Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Jag tror att de flesta gator och vägar i Stockholm har bärighetsklass BK2 - vilket måste anses vara helt normalt för stadsgator.
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Det är väl inte någon tvekan om att det enklaste och billigaste sättet att "snabba på" busstrafiken vore att korta ned uppehållen vid hållplatserna. Och förslaget från TKO är det enklaste sättet att åstadkomma detta.TKO skrev: Ett enkelt sätt att öka, om inte bussarnas framkomlighet så dock deras medelhastighet är att slopa förarnas färdbeviskontroll och tillåta påstigning genom alla dörrar. Skaffar man dessutom bussar med dörr- och sittplatsanordning anpassad till trafikuppgiften blir det ännu bättre.
Nu har det sig så att jag är uppvuxen på den tiden man hade konduktör på bussen. Då var det en stor plattform i bak där passagerarna kunde kliva in genom tre dörrar i bredd. Samtidigt gick de avstigande av i mitt- och framdörren. Så stängde kondisen dörrarna och bussen stack i väg. På väg till nästa hållplats sålde så konduktören biljetter till de som var på plattformen och som i mån av plats passerade kondisens lilla "bås". Den tidens bussar hade utan tvivel kortare uppehåll vid hållplatserna än våra moderna bussar.
Vill man inte återgå till konduktör så är den enda möjligheten till kortare uppehåll att införa ett annat sätt att visera biljetter. Något sådant skulle också göra det möjligt att ha chaufförsbyten medan de resande steg på och av.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Även i den lilla staden Örebro där jag tillbringade min tidiga barndom fanns det bussar med fast konduktör in på 60-talet.Claes Thure Moberg skrev:Det är väl inte någon tvekan om att det enklaste och billigaste sättet att "snabba på" busstrafiken vore att korta ned uppehållen vid hållplatserna. Och förslaget från TKO är det enklaste sättet att åstadkomma detta.TKO skrev: Ett enkelt sätt att öka, om inte bussarnas framkomlighet så dock deras medelhastighet är att slopa förarnas färdbeviskontroll och tillåta påstigning genom alla dörrar. Skaffar man dessutom bussar med dörr- och sittplatsanordning anpassad till trafikuppgiften blir det ännu bättre.
Nu har det sig så att jag är uppvuxen på den tiden man hade konduktör på bussen. Då var det en stor plattform i bak där passagerarna kunde kliva in genom tre dörrar i bredd. Samtidigt gick de avstigande av i mitt- och framdörren. Så stängde kondisen dörrarna och bussen stack i väg. På väg till nästa hållplats sålde så konduktören biljetter till de som var på plattformen och som i mån av plats passerade kondisens lilla "bås". Den tidens bussar hade utan tvivel kortare uppehåll vid hållplatserna än våra moderna bussar.
Vill man inte återgå till konduktör så är den enda möjligheten till kortare uppehåll att införa ett annat sätt att visera biljetter. Något sådant skulle också göra det möjligt att ha chaufförsbyten medan de resande steg på och av.
Byggs det några bussar med påstigningsplattform bak idag? Ja förutom "Borismastern" som väl TfL fortfarande tvingas köpa på grund av tidigare ingånget avtal.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Ny artikel och nya förslag: "Så ska Stockholms stombussar bli snabbare".
Men 1:an kan fortfarande inte gå på Värtavägen; "Nya cykelbanan på Värtavägen är försenad".
Men 1:an kan fortfarande inte gå på Värtavägen; "Nya cykelbanan på Värtavägen är försenad".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Nu vill man rulla ut röda mattan för stombussarna.
"S vill måla om busskörfälten i Stockholm".
"Sosseröd färg" skriver man. Borde det inte var blått där de blå stombussarna går?
"S vill måla om busskörfälten i Stockholm".
"Sosseröd färg" skriver man. Borde det inte var blått där de blå stombussarna går?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Om det är staden som skall stå för målningen - man är väl väghållare - så bör färgen vara "grönblå". Skall däremot landstinget stå för målningen blir det naturliga valet "blågrönt"!LÅ1 skrev:Nu vill man rulla ut röda mattan för stombussarna.
"S vill måla om busskörfälten i Stockholm".
"Sosseröd färg" skriver man. Borde det inte var blått där de blå stombussarna går?
anser
Thomas K Ohlsson
(En annan lösning är att man förser varje kärfält med längsgående stålprofiler på ett avstånd av ungefär 1435 mm...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Grönblå är blått med drag åt grönt.TKO skrev:Om det är staden som skall stå för målningen - man är väl väghållare - så bör färgen vara "grönblå". Skall däremot landstinget stå för målningen blir det naturliga valet "blågrönt"!LÅ1 skrev:Nu vill man rulla ut röda mattan för stombussarna.
"S vill måla om busskörfälten i Stockholm".
"Sosseröd färg" skriver man. Borde det inte var blått där de blå stombussarna går?
anser
Thomas K Ohlsson
(En annan lösning är att man förser varje kärfält med längsgående stålprofiler på ett avstånd av ungefär 1435 mm...)
Blågrönt är grönt med drag åt blått.
Skillnaden kan inte vara allt för stor!
Det där med stålprofiler skulle ju kunna vara U-balkar så slipper bussförarna att styra! Men då ska väl avståndet vara något större. Skulle också hålla andra fordon borta.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Ja det borde tydligt visa att detta är ett körfält för snabbgående kollektivtrafik.TKO skrev:(En annan lösning är att man förser varje kärfält med längsgående stålprofiler på ett avstånd av ungefär 1435 mm...)
Professionell tyckare
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Förslaget om målade körfält för bussarna föll inte i god jord: "MP dissar S-förslag om målade bussfält".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Artikeln kan sammanfattas med 'Daniel vet bäst'...
Och det visste vi väl alla redan att det är trafikborgarrådets inställning till i stort sett allt. Jag tror allianskompisarna tycker det är lagom kul!
/TKO
Och det visste vi väl alla redan att det är trafikborgarrådets inställning till i stort sett allt. Jag tror allianskompisarna tycker det är lagom kul!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Helldén har en poäng i att det är mindre smart att måla körfälten och det därmed mer handlar om omasfaltering. Att färga körfält sker redan i många kommuner och jag vete katten om bilisterna uppför sig bättre för det.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Jag kan dessutom meddela härvarande Stockholmare att Malmö när detta skrivs håller på att bryta upp den av NCC för 8 år sedan gjutna färgade (röda) betongasfalten på ett flertal gator då den inte håller längre för bussarnas tyngd. TIl saken hör att den var betydligt dyrare att applicera än vanlig asfalt, vilken den nu ersätts med (blir lite tragikomiskt när MEX1:ans körbana snart behöver bytas ut... BRT my ass )BSB101 skrev:Helldén har en poäng i att det är mindre smart att måla körfälten och det därmed mer handlar om omasfaltering. Att färga körfält sker redan i många kommuner och jag vete katten om bilisterna uppför sig bättre för det.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Bisarrt att jag går snabbare än SL:s buss kör
Ska inte stombussarna gå extra snabbt?Hampus Jarnlo skrev:På vägen hem lyckades jag nästan alltid missa buss 173 precis. Men ganska snabbt lärde jag mig att det inte gjorde nåt. Om jag med raska steg gick till Smista allé hann jag nästan alltid dit före bussen jag just missat i Skärholmen.
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Allt är relativt. Att man på visa ställen kan gå/cykla snabbare än kollektivtrafiken är inte så konstigt om man börjar titta på trängsel samt bussens körväg kontra vilken (gen)väg man kan gå.Enceladus skrev:Bisarrt att jag går snabbare än SL:s buss kör
Ska inte stombussarna gå extra snabbt?Hampus Jarnlo skrev:På vägen hem lyckades jag nästan alltid missa buss 173 precis. Men ganska snabbt lärde jag mig att det inte gjorde nåt. Om jag med raska steg gick till Smista allé hann jag nästan alltid dit före bussen jag just missat i Skärholmen.
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Är en kulturskribent snabbare än ettans buss?
Det är inte bara stomlinje 173 som går långsamt. DN:s kulturskribent lyckades till och med att jogga snabbare än vad det tar att åka hela sträckan på stomlinje 1 mellan Stora Essingen och Frihamnen!
Åk med SVT:s reporter på julbussen
Stombussresenärerna kan i alla fall glädja sig åt att det går en julpyntad stombuss i innerstan - dock inte på stomlinje 1...
Det är inte bara stomlinje 173 som går långsamt. DN:s kulturskribent lyckades till och med att jogga snabbare än vad det tar att åka hela sträckan på stomlinje 1 mellan Stora Essingen och Frihamnen!
Åk med SVT:s reporter på julbussen
Stombussresenärerna kan i alla fall glädja sig åt att det går en julpyntad stombuss i innerstan - dock inte på stomlinje 1...
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
"KLART: SL:s bussar får fritt fram i korsningar".
Vilken gång i ordningen är det som man säger att man ska införa bussprioritering för bussarna i Stockholm? Inte första i alla fall!
Man redovisar konsekvensen för övrig biltrafik och för fotgängare. Men inte för cyklister. (Med tanke på vilken politiker det är som håller i projektet så kan man lätt misstänka att det är så att bussarna i verkligheten bara får prioritet två, efter cyklisterna. Nej jag tror inte det är så, men det skulle inte direkt förvåna mig.)
Vilken gång i ordningen är det som man säger att man ska införa bussprioritering för bussarna i Stockholm? Inte första i alla fall!
Man redovisar konsekvensen för övrig biltrafik och för fotgängare. Men inte för cyklister. (Med tanke på vilken politiker det är som håller i projektet så kan man lätt misstänka att det är så att bussarna i verkligheten bara får prioritet två, efter cyklisterna. Nej jag tror inte det är så, men det skulle inte direkt förvåna mig.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- dr Ehnberg
- Inlägg: 26
- Blev medlem: måndag 16 oktober 2017 9:06
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Nu verkar man - återigen - ha kommit på att stombussarna bör ha påstigning genom alla dörrarna. Det var väl så det var sagt från första början då 1998, men så fick man kalla fötter och tyckte att föraren ska kolla alla biljetter ändå.
https://mitti.se/nyheter/anvanda-dorrar ... -stockholm
Det står inte när försöket påbörjas, men det blir ju intressant. Rimligen måste det blir en stor förbättring.
https://mitti.se/nyheter/anvanda-dorrar ... -stockholm
Det står inte när försöket påbörjas, men det blir ju intressant. Rimligen måste det blir en stor förbättring.
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Äntligen! utbrister jag likt Gert Fylking...
Det blir fler och fler trafikslag i stockholmstrafiken med "fri inpassering", högerns tidigare misstro mot detta verkar brytas. När får vi se öppna spärrlinjer i pendeltåg och tunnelbana? Och när ska larvet med springkonduktörer på de östliga spårvägslinjerna upphöra, jag tror faktiskt inte att t ex lidingöborna är så mycket mer fuskbenägna än andra.
Ursäkta utvikning,
ber
Thomas K Ohlsson
Det blir fler och fler trafikslag i stockholmstrafiken med "fri inpassering", högerns tidigare misstro mot detta verkar brytas. När får vi se öppna spärrlinjer i pendeltåg och tunnelbana? Och när ska larvet med springkonduktörer på de östliga spårvägslinjerna upphöra, jag tror faktiskt inte att t ex lidingöborna är så mycket mer fuskbenägna än andra.
Ursäkta utvikning,
ber
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Kortare omloppstider handlar inte bara om att förkorta restiden för resenärerna, utan också om att minska driftskostnaderna. Det skulle vara intressant att ta reda på om försöket är kostnadsneutralt, d.v.s. om kostnadsminskningarna överstiger intäktsbortfallet. Sedan kan kortare restider öka antalet resenärer, vilket brukar minska kostnaden per resenär.
(Vad hände med expressfyran? Enligt den snart ettåriga artikeln avklarades sträckan Odenplan–Hornstull på nästan halva tiden.)
Jag är mer tveksam till att begränsa försöket till linjer snarare än hållplatser. Den som står och väntar på en buss mot Östra station från hållplatsläge C vid Odenplan bryr sig nog varken om linjenumret eller färgen. Det kan vara aningen förvirrande att ha olika regler för olika linjer från samma hållplats.
(Stombusskonceptet är väldigt godtyckligt. Finns det exempelvis någon radiell linje som har mer stomlinjekaraktär än linje 807? Resenärer ska inte behöva tänka på vilka bussar som råkar vara blålackade!)
Slutligen ett ord om fuskåkning. SL har ambitionen att göra 5 miljoner kontroller om året (detta är en stor ökning jämfört med tidigare). Det görs runt 3 miljoner resor per dag, d.v.s. cirka 1 av 200 resor kontrolleras. Med 40 resor per månad blir risken följaktligen liten för att åka fast oftare än en gång per halvår. Det kostar för mycket att göra rätt för sig i förhållande till att fuskåka...
(Vad hände med expressfyran? Enligt den snart ettåriga artikeln avklarades sträckan Odenplan–Hornstull på nästan halva tiden.)
Jag är mer tveksam till att begränsa försöket till linjer snarare än hållplatser. Den som står och väntar på en buss mot Östra station från hållplatsläge C vid Odenplan bryr sig nog varken om linjenumret eller färgen. Det kan vara aningen förvirrande att ha olika regler för olika linjer från samma hållplats.
(Stombusskonceptet är väldigt godtyckligt. Finns det exempelvis någon radiell linje som har mer stomlinjekaraktär än linje 807? Resenärer ska inte behöva tänka på vilka bussar som råkar vara blålackade!)
Slutligen ett ord om fuskåkning. SL har ambitionen att göra 5 miljoner kontroller om året (detta är en stor ökning jämfört med tidigare). Det görs runt 3 miljoner resor per dag, d.v.s. cirka 1 av 200 resor kontrolleras. Med 40 resor per månad blir risken följaktligen liten för att åka fast oftare än en gång per halvår. Det kostar för mycket att göra rätt för sig i förhållande till att fuskåka...
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Nu är det dags igen!. "Så ska busslinje 4 komma fram snabbare".
Jag försökte hitta äldre trådar i ämnet och fann fyra, och det är jag som skapat alla. Denna tråd är från 2017. Sedan finns det en från 2015, en från 2014 och en från 2013.
Varför 2016 inte finns med vet jag inte. Men i augusti 2018 fanns det också en artikel om ett förslag att snabba upp bussarna. Finns nämnt tidigare i den här tråden. Och nu har alltså 2019 års förslag kommit.
Jag försökte hitta äldre trådar i ämnet och fann fyra, och det är jag som skapat alla. Denna tråd är från 2017. Sedan finns det en från 2015, en från 2014 och en från 2013.
Varför 2016 inte finns med vet jag inte. Men i augusti 2018 fanns det också en artikel om ett förslag att snabba upp bussarna. Finns nämnt tidigare i den här tråden. Och nu har alltså 2019 års förslag kommit.
Senast redigerad av LÅ1 den tisdag 19 november 2019 0:02, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling