Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
ADDE skrev:Med tanke på att vad som är kvar av den nuvarande bussterminalen kommer att rivas, är det ens värt att anlägga en tillfällig plattform där då?
OM du går ner och ser var hållplatslägena för ersättningsbussarna är så inser du att du befinner dig vid gamla plattformsläget för Slussen.
Om man spikat upp en plattform ut mot vattnet så hade det funkat. Sen finns det givetvis lägen då man skall börja spränga in i för nya bussinfarten. Men hittills hade man kunnat köra ner dit.
När vi ratar provisoriska spårlösningar så finns det bra ex både historiskt och i moderna tid. Hela utbyggnaden av tunnelbanan ex mellan Odenplan och Fridhemsplan var fullt av diverse provisoriska lösningar för att upprätthålla trafiken.
Gammelstadstorget i GBG där man byggde en bro ett antal växlar och spår för att kunna hålla igång trafiken.
Så ska det se ut.
Stefan
Kollade på de illustrationer som finns på Nya Slussens hemsida om hur den tillfälliga bussterminalen kommer se ut. och det ser ut som att man kan klämma in en tillfällig platform för saltsjöbanan mittemot busshållplatserna.
Den terminalen lär nog vara igång ett par år tills en ny är på plats, då lär man angöra Slussen under tiden. Det är min teori.
Mittemot? Menar du alldeles intill KF-huset? Det går nog tyvärr inte, om man inte antigen slopar byggvägen längs med källarväggen som är rätt så nödvändig för att få ihop projektets logistik under de första åren, eller gör det väldigt trångt för bussresenärerna. För att inte tala om blockerandet av etableringsytorna för bergterminalens arbetstunnel och renoveringen av Lokattens Trappor. Nej, den temporära terminalen (för vilken mark- och ledningsarbeten redan startat) kommer nog att blockera Saltsjöbanans forna spårområde fram till minst 2023. Möjligtvis kan man ta bort byggvägen efter att nya Katarinavägen är klar ca 2019.
Om förutsättningen för ombyggnaden var att Saltis skulle gå till slussen under hela tiden hade man löst det..... Men om man lyckats förhandla bort det så blir det som det blir.
Läget fram till idag är att det funkat.
Sen är jag medveten om att ibland går det inte att hitta lösningar .... men många gånger så uttömmer man inte möjligheterna fullt ut innan man beslutar.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:Om förutsättningen för ombyggnaden var att Saltis skulle gå till slussen under hela tiden hade man löst det..... Men om man lyckats förhandla bort det så blir det som det blir.
Läget fram till idag är att det funkat.
Sen är jag medveten om att ibland går det inte att hitta lösningar .... men många gånger så uttömmer man inte möjligheterna fullt ut innan man beslutar.
Stefan
Det stora problemet är väl när Danviksbron skall byggas om, eller kanske ersättas.
Hur ser de planerna ut? Är något beslutat?