Vagnhall Ringö

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Niklausson
Inlägg: 56
Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
Ort: Göteborg

Vagnhall Ringö

Inlägg av Niklausson »

I maj börjar arbetet med den nya vagnhallen på Ringön.
Bild
http://www.bbh.se/projekt/ringon/
http://goteborg.se/wps/portal/start/byg ... KC36K76KL7
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av TKO »

Jaså ni var tvungna att anlita stockholmare för att rita - finns inte kompetensen lokalt?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av darthjpp »

TKO skrev:Jaså ni var tvungna att anlita stockholmare för att rita - finns inte kompetensen lokalt?

/TKO
Jodå, nog finns kompetensen lokalt, men det var väl billigare att anlita östliga cad-slavar :-)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av TKO »

Du menar att man prioriterade pris före kvalitet?

Jaja, i den här anläggningen är det ju i varje fall motiverat med alla de vändslingor BBH brukar förgylla sina alster med...

(Men jag trodde annars att den berömda "Göteborgsandan" gjorde att slika uppdrag gärna fördelades lokalt? Men det kanske var förr....)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av darthjpp »

TKO skrev:Du menar att man prioriterade pris före kvalitet?

Jaja, i den här anläggningen är det ju i varje fall motiverat med alla de vändslingor BBH brukar förgylla sina alster med...

(Men jag trodde annars att den berömda "Göteborgsandan" gjorde att slika uppdrag gärna fördelades lokalt? Men det kanske var förr....)

/TKO
Tja, Göteborgsandan är rejält slaktad på lokalblaskans första sida för att de skulle hålla uppe sin försäljning.
Sedan några år skall allt upphandlas och pris prioriteras över allt annat. Sedan är ju de flesta kontor i staden upptagna med att rita för Stockholm, Malmö eller valfri bostadsrättsbyggare.... Branschen är ju lite lätt överhettad. :-)
Niklausson
Inlägg: 56
Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av Niklausson »

Så ett av sveriges främste experter och specialister inom spårprojekt är fel att anställa?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av 2763 »

Bbh har lokala underkonsulter för spårfrågorna. Vad är problemet?
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av Harald »

Niklausson skrev:I maj börjar arbetet med den nya vagnhallen på Ringön.
Det var ju märkligt, för detaljplanen är inte antagen och i tidplanen för den står det att det bli byggstart fjärde kvartalet 2017. Efter antagande ska det finnas tid för överklagande och behandling av eventuell sådan. En del kan man kanske göra inom ramen för existerande planer, men den nya lokalgatan som det skrivs om ligger inom planområdet för vagnhallen. F.n. är det nog kvartersmark där man tänker bygga den.

Från början var det tänkt att anslutningsspåren skulle ligga öster om Frihamnsviadukten, men på skissen ligger de väster om. Området där man tänker bygga den enklare första hallen får inte användas för uppställning och service enligt bestämmelserna i den plan som har varit ute på samråd. Men man kommer väl att ändra planen innan den ställs ut för granskning.
Niklausson
Inlägg: 56
Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av Niklausson »

"Ett av Göteborgs Stads mål är att öka andelen kollektivtrafikresor. I april 2017 påbörjar vi bygget av en ny depå på Ringön för framtidens spårvagnstrafik.

Den byggs i två etapper och blir Hisingens första spårvagnsdepå. Den första etappen innebär en enklare byggnad för de nya vagnarna som levereras till Göteborg under hösten 2019. När Götaälvbron stängs 2021 ska vagnarna som trafikerar Hisingen kunna ställas och underhållas här.

I etapp 2 kommer en större anläggning byggas med uppställning, verkstäder och servicehallar. Den andra etappen förväntas starta 2019."
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av darthjpp »

Etapp 1, förvaringsskjulet, eller mer korrekt uppställningshallen, byggs på tillfälligt bygglov, på mark som enligt kommande detaljplan endast får bebyggas med komplementbyggnader. Delar av etapp 1 ligger på mark som redan idag är spårområde (delar av Kvillebangården) och där behövs inget nytt bygglov för spår. Övrig mark, förutom där den nya gatan skall gå, är antingen gatumark eller trafikimpediment, vilket inte heller är något hinder för att ändra användningen med enkelt planförfarande.
Frågan är om man kommer ändra i kommande detaljplan för att låta uppställningshallen stå kvar, eller om den skall ses som en temporär lösning. Det verkar som om det endast blir infart från ett håll, och ingen genomgående trafik.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av TKO »

Jag tar mej friheten att besvara två frågor i samma inlägg:
Niklausson skrev:Så ett av sveriges främste experter och specialister inom spårprojekt är fel att anställa?
Min första kommentar var egentligen inte så allvarligt menad - utan mer skämtsam. Jag har hört att göteborgare skall vara särskilt skämtsamma, men det är kanske fel?
Däremot anser jag inte att "spårprojekt" är BBH:s specialgren, det är snarare "skötselanläggningar". Vilket är nog så relevant i detta fall...
2763 skrev:Bbh har lokala underkonsulter för spårfrågorna. Vad är problemet?
Det är knappast något problem - men den övergripande utformningen, även av spårsystemet, torde BBH stå för. Man hade säkert underkonsult (det torde räcka med en va?) för spårprojekteringen även på Brodepån - men hjälpte det?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av Harald »

TKO skrev:den övergripande utformningen, även av spårsystemet, torde BBH stå för
Det är inte så säkert, inte ensamma i alla fall. I Göteborg brukar man ha representanter för användarna med när dylika ting utformas.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
TKO skrev:den övergripande utformningen, även av spårsystemet, torde BBH stå för
Det är inte så säkert, inte ensamma i alla fall. I Göteborg brukar man ha representanter för användarna med när dylika ting utformas.
Säg så här: BBH har väldigt lite med spåren och logistiken i depån att göra. Dem har beställaren ganska bra koll på nämligen.

Och vi kan väl säga så här: underkonsulterna är flera inom alla best-grenarna.
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av TKO »

Säg så här:
(även om jag personligen inte medverkade mer än perifert i firmans SL-projekt har jag en viss koll)
När vi ritade anläggningar för SL deltog en hel drös "brukare och experter" i projekteringen. Dels genom att vara med på projektmöten, dels genom att granska de färdiga handlingarna. Dessutom fanns naturligtvis ett "beställarombud", ofta titulerad "projektledare" som hade det sista avgörandet. I många fall var det inte en SL-anställd, utan man hade delegerat rollen till den person som står för "BH" i "BBH"...

När det gäller kompetens avseende utformningen av spårsystemet anser jag att vi kan se följande utveckling i Stockholm:

- När de första vagnhallarna för tunnelbanan skulle byggas fanns inom SS stor (?) kunskap om hur motsvarande anläggningar för spårvägstrafik skulle utformas. Därför blev det vändslingor - även om detta är sällsynt hos andra trafikförvaltningar.

- När sedan spårvägstiden var passé så blev referensobjekten för nya tunnelbanedepåer de tidigare - och där fanns det ju vändslingor.

- Sedan när fick SL ansvar även för pendeltågens skötselanläggningar, så tänkte man att det är väl ungefär som tunnelbanedepåer - bara lite större. Därför blev det vändslingor (och för små radier) i Bro. Hur det ser ut i Södertälje vet jag faktiskt inte, eftersom jag numera lämnat konsultvärlden.


Eftersom man envisas med att ha enriktningsvagnar i Göteborg så är det där ytterst befogat med vändslingor.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vagnhall Ringön

Inlägg av Harald »

Här är ett referat av vad GS samordnare för projektet berättade på ett möte hos Ringlinien igår.

Det var ett långvarigt projekt med en del turer fram och tillbaka och många inblandade, bl.a. både kommunen och regionen. Man började omkring 2010 med att leta efter en lämplig tomt. Ett 30-tal tomter värderades och till slut återstod två, båda på Hisingen. Den ena var Volvo Lastvagnars gamla sammansättningsfabrik i Lundby. Där fanns bland annat en byggnad som i stort sett bara krävde spårläggning för att kunna användas som uppställningshall. Dock hade kommunen svårt för att bestämma sig och till slut drog Volvo tillbaka erbjudandet. Då återstod Ringön. Där ville GS ha haft en mera kvadratisk tomt invid Hjalmar Brantingsgatan, men det passade inte riktigt Stadsbyggnadskontorets planer. Det ska bli bostäder söder om Ringögatan och blandad verksamhet norr om denna. Då tyckte Stadsbyggnadskontoret att det skulle passa bra med en långsmal vagnhall som barriär mot Kvillebangården. Detta accepterade GS på villkor att man fick en tomt som sträcker sig ända bort till GS banförråd vid östra änden av Kvillebangården. Banförrådet har järnvägsanslutning, så här kommer det att bli möjligt att få leverans av spårvagnar via järnväg.

2012 tog regionen beslut om vagnhallsbygget och Stadsbyggnadskontoret började arbeta med detaljplanen. Denna sändes ut på samråd våren 2014. Samtidigt arbetade GS och Trafikkontoret med de funktionella kraven och en kostnadsuppskattning. Det var klart 2014 och visade på en kostnad på 1.600 miljoner kronor. Då kom Västtrafik och regionen in med ett tak på 1.200 miljoner kronor. Västtrafik tog över projektet och anlitade Sweco för ett omtag med syfte att få ned kostnaden under taket. Det gjorde Sweco med resultat att det blev en anläggning som GS inte ansåg skulle fungera. Slutresultatet blev att Swecos rapport i april 2016 "godkändes" och lades till handlingarna varpå kommunen tog tillbaka projektet med inriktning att hallen ska vara klar 2020. Hösten 2016 anlitades BBH arkitekter för att ta fram systemhandlingar.

Nu gjorde man en etappindelning. Etapp 1 omfattar en servicehall och en enklare uppställning under skärmtak som rymmer cirka 30 vagnar samt ytterligare cirka 10 vagnar helt i det fria. Den bygger Trafikkontoret och den ska stå klar hösten 2019. Den ligger på området närmast Hjalmar Brantingsgatan där den kan byggas inom gällande detaljplan. Därför har man kunnat starta innan planen för hela bygget är antagen. När den är klar kan man avveckla Slottsskogshallen som drifthall. Där ska i stället Bombardier husera i samband med leveransen av M33. Man kommer nog också att flytta en del vagnar från Rantorget, där det är väldigt trångt nu, till Ringön. Etapp 1 medför också att man får en vändmöjlighet så att man kan köra mellan Varmfrontsgatan och Hjalmar Brantingsplatsen under inkopplingen av nya Hisingsbron.

Etapp 2 ska byggas av kommunens fastighetsbolag HIGAB. Den borde helst ha varit klar i början av 2020, men det kommer man inte att hinna. Den kommer att omfatta uppställningshall, skötselhall, driftverkstad, personallokaler, kontor och en separat verkstadsbyggnad med 8 platser för 45-metersvagnar. Det kommer också att finnas en hjulsvarv. Det var en av de saker Sweco hade sparat bort. För att få tillräcklig bredd på tomten behövde man en del av Kvillebangådens område. Det visade sig gå lättare än väntat sedan man hade fått kontakt med rätt personer på Trafikverket. De spåren är redan rivna och nytt staket uppsatt. När etapp 2 är klar kan man tömma halva vagnhallen i Majorna. Den byggnaden är i mycket dåligt skick och behöver troligen ersättas med en ny, vilket då skulle kunna göras i två etapper.

Förutom att kommunen nu har tagit hand som vagnhallsbygget så förhandlar man med regionen om att ta tillbaka huvudansvaret för spårvagnstrafiken.

Lite siffror.
etapp 1: c:a 3.200 m spår, 37 växlar, 3 dubbla korsningsväxlar
etapp 2; c:a 4.700 m spår, 28 växlar, 4 dubbla korsningsväxlar
tomtens storlek c:a 1.050x70 m
sammanlagd takyta c:a 31.000 kvadratmeter
c:a 4.000 m spår under tak (som jmf Majorna 2.400 m)
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3022
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av Stefan Widén »

Det verkar bli en häftig vagnhall. Kommer personalen få kvittera ut sparkcycklar då avstånden känns långa :D :D

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vagnhall Ringön

Inlägg av Harald »

Stefan Widén skrev:Det verkar bli en häftig vagnhall. Kommer personalen få kvittera ut sparkcycklar då avstånden känns långa :D :D

Stefan
Det är väl mest de som flyttar vagnar som kommer att få lite avstånd, men det är rätt bra upplagt ändå. Räknat från infarten kommer först den enkla uppställningen under skärmtak, sedan magasin för inkommande vagnar, så den stora skötsel- och uppställningshallen, därefter ett område med vändslinga, växelgator och parkering och längst i öster verkstaden. Den stora uppställningshallen är cirka 320 m lång så ett spår rymmer 10 30-metersvagnar eller 7 45-metersvagnar. Vagnarna tas in till service från väster och när de är klara körs de ut i öster, genom vändslingan och till uppställning antingen inomhus eller under skärmtaket. Eftersom intagsmagasinet ligger mellan dessa är det inte så långt att gå för att hämta en ny vagn. Tvåriktningsvagnar ska inte köras genom vändslingan är det tänkt, utan växlas så att de byter körriktning varje dag.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3022
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av Stefan Widén »

Ja jag är säker på att man tänkt på logistiken så att man minskar på gångtider mm. Även de kostar ju pengar.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 794
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av Jourmaster »

Det blev en diskussion om spårvagnstrafikens organisation i Göteborg som nu finns här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=40347
Det blev också en diskussion om eventuell återuppbyggnad av nedlagda järnvägssträckor i Västergötland: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 14&t=40346
Jourhavande forummoderator.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av TKO »

Jourmaster skrev:Det blev en diskussion om spårvagnstrafikens organisation i Göteborg som nu finns här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=40347
Det blev också en diskussion om eventuell återuppbyggnad av nedlagda järnvägssträckor i Västergötland: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 14&t=40346
Eftersom jag allt som oftast tar på mej rollen som självutnämnd ordningsman på detta forum kan jag blott skämmas.
Jag tar på dumstruten, ställer mej i hörnet och lovar att inte skriva några inlägg på.... flera minuter!

en ångerfull
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar