Sida 8 av 8

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: onsdag 26 oktober 2022 19:02
av ADDE
Vilken vagn är det som kommer användas till snöröjning? Är mest nyfiken på hur pass annorlunda den vagnen kan bli jämfört med de andra ombyggda vagnarna?

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: söndag 18 februari 2024 20:52
av Enceladus
C20 får sig en uppgradering – så här går det till
SL skrev:Uppgraderingen beräknas vara klar under början på 2024.
Är det bara Elvira kvar? Förr var C20F den enda vagnen med klimatanläggning, men nu finns ju också C30. Har denna unika vagn spelat ut sin roll?

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: torsdag 22 februari 2024 10:12
av Hechtwagen
Vi kan notera att samtliga vagnar nu är ombyggda och att de nu har exakt det tyg på dynorna som man redan när det första tågsättet rullat några veckor konstaterade var direkt olämpligt att ha på dynor i tunnelbanan.

Ett avsevärt bättre val hade varit att använda den typ av tyg som A35 och A36 använder och som är den enda typ som "London Transport" använt i över 100 år.

De som bestämt att använda det olämpliga tyget i C20 har mer behörighet än kompetens i den frågan.

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: torsdag 22 februari 2024 20:11
av Lennart Petersen
Hechtwagen skrev: torsdag 22 februari 2024 10:12 Vi kan notera att samtliga vagnar nu är ombyggda och att de nu har exakt det tyg på dynorna som man redan när det första tågsättet rullat några veckor konstaterade var direkt olämpligt att ha på dynor i tunnelbanan.

Ett avsevärt bättre val hade varit att använda den typ av tyg som A35 och A36 använder och som är den enda typ som "London Transport" använt i över 100 år.

De som bestämt att använda det olämpliga tyget i C20 har mer behörighet än kompetens i den frågan.
Jag noterar att de gula sätena påfallande ofta har fläckar. Sådant syns inte på de grå men kanske har dom lika mycket fläckar.
Men sittkomforten tycker jag är fullt acceptabel och jag trovs gott i de nya vagnarna.
Antar att tyget byts med tiden men hur ofta ?

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: fredag 23 februari 2024 13:26
av Hechtwagen
Lennart Petersen skrev: torsdag 22 februari 2024 20:11
Hechtwagen skrev: torsdag 22 februari 2024 10:12 Vi kan notera att samtliga vagnar nu är ombyggda och att de nu har exakt det tyg på dynorna som man redan när det första tågsättet rullat några veckor konstaterade var direkt olämpligt att ha på dynor i tunnelbanan.

Ett avsevärt bättre val hade varit att använda den typ av tyg som A35 och A36 använder och som är den enda typ som "London Transport" använt i över 100 år.

De som bestämt att använda det olämpliga tyget i C20 har mer behörighet än kompetens i den frågan.
Jag noterar att de gula sätena påfallande ofta har fläckar. Sådant syns inte på de grå men kanske har dom lika mycket fläckar.
Men sittkomforten tycker jag är fullt acceptabel och jag trovs gott i de nya vagnarna.
Antar att tyget byts med tiden men hur ofta ?
Tyget byts när SL hotar med böter.

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: fredag 23 februari 2024 13:39
av Enceladus
Nyrenoverade tåg i tunnelbanan
SL skrev:SL har nu renoverat alla tunnelbanevagnar av modell C20 med ny inredning och modern teknik. De nya vagnarna har säten längs tågets långsida, fler ledstänger och nytt tyg på stolarna.

[...]

Renoveringen av de 270 C20-vagnarna påbörjades 2018 och de första ombyggda vagnarna togs i trafik i november 2020. Denna modernisering har kostat 1,4 miljarder och renoveringen har utförts i Västerås.

SL har valt att renovera C20-vagnarna eftersom de är driftsäkra och har en teknisk livslängd på minst 30 år. Detta är ett ekonomiskt och miljövänligt sätt att upprätthålla en hög kvalitet på tågen.
Intressant nog marknadsförs det nya tyget på stolarna som en viktig del av ombyggnaden. Det gamla tyget fimpades ungefär samtidigt som Cx-vagnarna!

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: tisdag 05 mars 2024 11:15
av Enceladus
AI har räddat 17 liv i tunnelbanan
Mitt i skrev:Det är bara på stationerna, på innerstadsbussarna och de nya Roslagsbanetågen som kamerorna sänder i realtid till operatörernas monitorer. På tunnelbane- och pendeltågen, liksom på de flesta av SL-bussarna, spelar kamerorna bara in.

[...]

Att kunna sända direkt från fler av fordonen står nu högt på SL:s önskelista. På de ombyggda tunnelbanetågen (modellen C20) där tekniken är förberedd, har SL som mål att komma igång med livefeed under 2024.

[...]

Diskussioner pågår också om att börja ta upp ljud i vagnarna, för att kunna fånga upp fler hotfulla situationer. Det vore välkommet, tycker Alpay Aksoy.
SL:s ombyggda C20-vagnar får snart "smarta kameror". Redan idag finns övervakningskameror som "bara spelar in", men nu höjs ambitionsnivån ytterligare.