Sida 4 av 4

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Postat: torsdag 04 februari 2021 11:39
av Harald
Man kanske skulle ta upp Ruben Rausings idé från 1953 att bygga två fördämningar och torrlägga Öresund.

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Postat: torsdag 04 februari 2021 12:51
av C12C3C3C12
LÅ1 skrev:
Breitspurbahn skrev:En fördel med att bygga en H-H-tunnel är att de fula ramper man har i norra Helsingborg kan grävas ner.
Nu är det i alla fall en betongramp och den går ner under jord rätt tidigt. När tågen norr ifrån gick till Helsingborg F så var det en fackverksramp som gick rakt över Fria bad har jag för mig.

(Letade efter en bild på nätet, men hittade ingen. Däremot förstod jag att badet numera heter Örestrandsbadet.)
Kommer att sakna den gamla vägen när tåget snirklade sig fram från Hässleholm över Åstorp mot Helsingborg, särskilt genom bokskogen samt viadukten på sluttampen när man åkte till Hamburg vidare ner på kontinenten.

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Postat: torsdag 04 februari 2021 13:25
av dr Cassandra Nojdh
Harald skrev:Man kanske skulle ta upp Ruben Rausings idé från 1953 att bygga två fördämningar och torrlägga Öresund.
Bra idé. Sedan dämmer vi upp Stora och Lilla Bält också, och så har vi skapat Ancylussjön 2.0 och har sötvatten till alla strandstater. Om bara Polen kunde sluta upp med att skita ned Wisla så
f-rbannat! Det blir besvärligt med slussarna i Stora Bält, men kan Panama så kan väl vi!

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Postat: fredag 05 februari 2021 0:49
av Breitspurbahn
dr Cassandra Nojdh skrev:
Harald skrev:Man kanske skulle ta upp Ruben Rausings idé från 1953 att bygga två fördämningar och torrlägga Öresund.
Bra idé. Sedan dämmer vi upp Stora och Lilla Bält också, och så har vi skapat Ancylussjön 2.0 och har sötvatten till alla strandstater. Om bara Polen kunde sluta upp med att skita ned Wisla så
f-rbannat! Det blir besvärligt med slussarna i Stora Bält, men kan Panama så kan väl vi!
Nu är det väl vi som främst är de som smutsar ner Östersjön med våra pappersbruk och annat?

Nej, vi ska öppna upp Östersjön med att gräva ett sund mellan Jylland och Tyskland samt ett sund mellan finska viken, Ladoga och Onega till Vita Havet.
Då kanske vi kan få in en del av golfströmmen i Östersjön så blir det lite mer syre och värme här. :D

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Postat: fredag 05 februari 2021 11:56
av dr Cassandra Nojdh
Breitspurbahn skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Harald skrev:Man kanske skulle ta upp Ruben Rausings idé från 1953 att bygga två fördämningar och torrlägga Öresund.
Bra idé. Sedan dämmer vi upp Stora och Lilla Bält också, och så har vi skapat Ancylussjön 2.0 och har sötvatten till alla strandstater. Om bara Polen kunde sluta upp med att skita ned Wisla så
f-rbannat! Det blir besvärligt med slussarna i Stora Bält, men kan Panama så kan väl vi!
Nu är det väl vi som främst är de som smutsar ner Östersjön med våra pappersbruk och annat?

Nej, vi ska öppna upp Östersjön med att gräva ett sund mellan Jylland och Tyskland samt ett sund mellan finska viken, Ladoga och Onega till Vita Havet.
Då kanske vi kan få in en del av golfströmmen i Östersjön så blir det lite mer syre och värme här. :D
Nej, så är det inte: https://helcom.fi/action-areas/industri ... hot-spots/

Om man ändå är igång och schaktar kan man väl ta bort Jylland helt och hållet! Skämt åsido, att dämma upp Öresund och Bälten ligger faktiskt inom det ingenjörstekniskt möjligas gräns. Att öppna nya sund kan möjligen göras med stora kärnsprängningar. Det provade man för sådär 50 år sedan, eller mer, framför allt i det forna Sovjetunionen, och det gick väl inte så bra:
https://www.world-nuclear.org/informati ... ticleLink3

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Postat: måndag 31 oktober 2022 11:57
av twr
Nu har någon startat en tredje tråd i detta ämne, förutom de två som redan finns. Det här är den tråd som har flest inlägg.

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Postat: tisdag 28 februari 2023 14:06
av Lemanic
Med Trafikverkets förslag om tågtunnel mellan Helsingör och Helsingborg i åtanke, med denna brosväng i Åstorp skulle en Öresundsring äntligen kunna bli verklighet.

https://kartor.eniro.se/m/bUmsz

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Postat: tisdag 28 februari 2023 14:20
av ADDE
Problemet med både Öresundsbron och Stora bältbron är att de båda har kraftiga lutningar likt Hallandsåsen, en stor kontrast till övriga delar av Danmark och sydsverige i övrigt, vilket begränsar tågvikten i godståg. Fehrman bälttunneln antar jag ska lösa detta med mjukare lutningar och HH-tunneln vore ett perfekt exempel på en sådan lösning.

Men då de boendes längs med kystbana är emot att ha ökad godstrafik och att godset borde inte passera förbi Köpenhamn H så borde HH-tunneln bli en del av en helt ny bana som går till Roskilde istället: https://kartor.eniro.se/m/uVlv1

För persontrafiken vore en anslutning både till Helsingborg C och till Kystbanen fördelaktigt, dock inte möjligt om DSB väljer att konvertera Kystbanen norr om Hellerup enbart för S-togsdrift. Men för Godstrafiken så vore denna korridor kombinerat med Lemanics förslag ovan på en triangelspår vid Åstorp räcka som lösning som kan göra att internationella godståg kan ta sig både till Malmö, Hässleholm eller norrut på Västkustbanan.

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Postat: onsdag 01 mars 2023 6:36
av thorwald
ADDE skrev: tisdag 28 februari 2023 14:20 Men då de boendes längs med kystbana är emot att ha ökad godstrafik och att godset borde inte passera förbi Köpenhamn H så borde HH-tunneln bli en del av en helt ny bana som går till Roskilde
Möjliga problem med föreslagna banlösningen är
  • HH-bana på Själland, vi talar om tätt befolkat område med djupa historiska rötter
  • Helsingör ligger egentligen för långt borta från centrum, alltså Köpenhamn
  • Roskilde är definitivt en järnvägsknutpunkt men det kommer att vara besvärligt att planera ny HH-järnväg, det är ju en av nordens äldsta städer
Om vi i stället planerar allt som tunnellösning så finns det flera alternativ och möjligtvis är ej Helsingör det bästa alternativet. Målet är att nå från Skåne järnvägslinjen söder om Roskilde mot Fehmar sund. Godstrafik i sig är inte så beroende på täta tidstabeller och behovet av HH-bana är kanske tvivelaktigt. Det som verkligen behövs är bana som uppfyller TEN-T standarden när det är fråga om just godstrafik.
Men att köra godståg via Köpenhamn H eller via Kastrup är definitivt ej en bra ide. Håller även med det där om Öresundsbron och Stora bältbron.