Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

Nu är HH-förbindelse på gång igen. En tunnel för bilar och en tunnel för tåg.

"Regionens plan: Då inleds bygget av sundstunnlarna"
Starten blir 2024-2025 och 2030 ska allt vara klar – så vill toppolitikerna ha det.
Förtydligande: HH står här för Helsingborg - Helsingör!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Odd »

Jag gillar upplägget. Men jag antar att man behöver en rejält uppgraderad förbindelse mellan Hässleholm och Helsingborg samt mellan Helsingör och typ Köge om man vill kunna dra nytta av nån tidsvinst ner till kontinenten. Annars är det väl endast lokal trafik som är aktuell för förbindelsen, misstänker jag.
Genius on call
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av ADDE »

Odd skrev:Jag gillar upplägget. Men jag antar att man behöver en rejält uppgraderad förbindelse mellan Hässleholm och Helsingborg samt mellan Helsingör och typ Köge om man vill kunna dra nytta av nån tidsvinst ner till kontinenten. Annars är det väl endast lokal trafik som är aktuell för förbindelsen, misstänker jag.
Och boende längs kystbanan har ju förr protesterat mot förbindelsen i oro för allt för mycket störande tåg, inte mist godståg.

Sen är frågan (ur regionalt perspektiv), vart ska tågen fortsätta efter helsingborg och ska tågen fortsätta vidare från Köpenhamn söderut? Vad jag vet så har eller ska man förkorta öresundstågen så de utgår från köpenhamn, och att linjen till helsingör tas över av andra linjer i RE-nätet.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

Om det är resor till kontinenten som ska underlättas så skulle järnvägen kunna skippa Köpenhamn och gå direkt till Roskilde från Helsingör.

Den stora nackdelen med hela projektet är att man inte får uppleva färjeturen! :? Det är ju en klassiker!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Breitspurbahn »

hgsldf skrev:Bron var en katastrof för Sverige, Europa ligger söder om Trelleborg och inte väster om Danmark. Jag kan förstå om en del Skåningar känner sig som Danskar och jag kan godta att Skåne återlämnas till Danmark, det är ju egalt vi är ju samma folk i hela Skandinavien. Men för oss Svenskar (och Norrmän) har det stor betydelse att förbindelsen till Tyskland och kontinenten återuppbyggs, den vi hade i 100 år.
/Göran
Stoppa bron! Stoppa bron!

Nog hade en direktkontakt med Tyskland varit häftigt, men jag skulle tro att södra Östersjön är lite för djup för sådana äventyr.
Om ej... Tja, vem vet.
Fast hade nog hellre sett en omväg via Bornholm än rakt söderut från Ystad. Då knyter vi den ön närmare Sverige; den ingår ju redan i Skåneland då de talar skånsk danska där. :D
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av ADDE »

Breitspurbahn skrev:
hgsldf skrev:Bron var en katastrof för Sverige, Europa ligger söder om Trelleborg och inte väster om Danmark. Jag kan förstå om en del Skåningar känner sig som Danskar och jag kan godta att Skåne återlämnas till Danmark, det är ju egalt vi är ju samma folk i hela Skandinavien. Men för oss Svenskar (och Norrmän) har det stor betydelse att förbindelsen till Tyskland och kontinenten återuppbyggs, den vi hade i 100 år.
/Göran
Stoppa bron! Stoppa bron!

Nog hade en direktkontakt med Tyskland varit häftigt, men jag skulle tro att södra Östersjön är lite för djup för sådana äventyr.
Om ej... Tja, vem vet.
Fast hade nog hellre sett en omväg via Bornholm än rakt söderut från Ystad. Då knyter vi den ön närmare Sverige; den ingår ju redan i Skåneland då de talar skånsk danska där. :D
Well, Ystad-Bornholm-Koszalin i Polen hade nog varit värt att studera. :)
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Ulrik Berggren »

Odd skrev:Jag gillar upplägget. Men jag antar att man behöver en rejält uppgraderad förbindelse mellan Hässleholm och Helsingborg samt mellan Helsingör och typ Köge om man vill kunna dra nytta av nån tidsvinst ner till kontinenten. Annars är det väl endast lokal trafik som är aktuell för förbindelsen, misstänker jag.
Nu är (järnvägs-)förbindelsen främst tänkt som en lokal/regional förbindelse mellan NV Skåne och norra Själland. Övriga delar av Europa har begränsad nytta av den tänkta sträckningen och utformningen. Gods och långväga persontrafik får snällt fortsätta gå via Öresundsbron. Känns ungefär lika "genomtänkt" som Öresundsmetron (och lär inte heller får några stora säckar statligt stöd eller EU-medel i och med detta).
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:
Odd skrev:Jag gillar upplägget. Men jag antar att man behöver en rejält uppgraderad förbindelse mellan Hässleholm och Helsingborg samt mellan Helsingör och typ Köge om man vill kunna dra nytta av nån tidsvinst ner till kontinenten. Annars är det väl endast lokal trafik som är aktuell för förbindelsen, misstänker jag.
Nu är (järnvägs-)förbindelsen främst tänkt som en lokal/regional förbindelse mellan NV Skåne och norra Själland. Övriga delar av Europa har begränsad nytta av den tänkta sträckningen och utformningen. Gods och långväga persontrafik får snällt fortsätta gå via Öresundsbron. Känns ungefär lika "genomtänkt" som Öresundsmetron (och lär inte heller får några stora säckar statligt stöd eller EU-medel i och med detta).
Borde det inte vara lämpligt att låta långväga persontrafik från Oslo-Göteborg gå via denna kommande HH-förbindelsen för att ge mer plats på Öresundsbron?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Harald »

En HH-förbindelse har inte så stor betydelse för östra Sverige men för västra Sverige och Norge skulle den kunna ge en kortare väg till Tyskland. Dock skulle det nog krävas en förbindelse utanför Storkøbenhavn mellan Helsingør och Ringsted. Man började bygga en sådan på 1920-talet, men delen Hillerød-Frederiksund blev aldrig klar och sedan lade man ner den. En liten bit spår återstår vid Skjoldnæsholm och används av Sporvejsmuseet.
https://da.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A6llandske_midtbane
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:En HH-förbindelse har inte så stor betydelse för östra Sverige men för västra Sverige och Norge skulle den kunna ge en kortare väg till Tyskland. Dock skulle det nog krävas en förbindelse utanför Storkøbenhavn mellan Helsingør och Ringsted. Man började bygga en sådan på 1920-talet, men delen Hillerød-Frederiksund blev aldrig klar och sedan lade man ner den. En liten bit spår återstår vid Skjoldnæsholm och används av Sporvejsmuseet.
https://da.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A6llandske_midtbane
Nu kan jag inte så värst mycket om järnvägsnätet i Danmark. Men är det inte sträckan Helsingör - Roskilde som fattas för att det ska bli bra? Tågen mellan Köpenhamn och Rödby går ju via Roskilde. Eller har man ny dragning på gång inför nya tunneln vid Fehmarn bält?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Nu kan jag inte så värst mycket om järnvägsnätet i Danmark. Men är det inte sträckan Helsingör - Roskilde som fattas för att det ska bli bra? Tågen mellan Köpenhamn och Rödby går ju via Roskilde. Eller har man ny dragning på gång inför nya tunneln vid Fehmarn bält?
Man har inte bara på gång. En ny bana mellan København och Ringsted invigdes 2019. Den går inte via Roskilde utan följer i stort sett E20.
https://banedanmark.dk/da/Borger/Banepr ... densklasse
Skrolla ned en bit på sidan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Nu kan jag inte så värst mycket om järnvägsnätet i Danmark. Men är det inte sträckan Helsingör - Roskilde som fattas för att det ska bli bra? Tågen mellan Köpenhamn och Rödby går ju via Roskilde. Eller har man ny dragning på gång inför nya tunneln vid Fehmarn bält?
Man har inte bara på gång. En ny bana mellan København och Ringsted invigdes 2019. Den går inte via Roskilde utan följer i stort sett E20.
https://banedanmark.dk/da/Borger/Banepr ... densklasse
Skrolla ned en bit på sidan.
Där ser man! Det har alltid känts som en omväg att tågen går via Roskilde. Även om det nog inte är så värst mycket längre. Men det här var väl nödvändigt för den (förväntade) ökande trafiken ner mot kontinenten via Fehmarn Bältförbindelsen! (Synd bara att det blir tunnel. Mycket trevligare att åka över bro och få se utsikten!)

Och man har byggt ny bana mellan Köpenhamn och Ringsted också.
Tack för länken. Jag ska studera den mer senare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Odd »

Bara man håller kineserna utanför så är jag nöjd. Japaner och schweizare är nog dom man skall anlita.
Genius on call
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av ADDE »

Läste någonstans att tunneln endast ska byggas för passagerartåg pga. lutningarna.

Jag tycker de ska bygga fler ramper ner till tunneln som godståg kan ta sig ner i. Jag tror tunneln ger större nytta för godståg framför passagerartåg. Flera av passagerartågen vill nog gärna passera Malmö och Landskrona vill nog inte förlora sin regionala trafik.

Sen skulle det också vara bra om man i Danmark byggde en järnvägens förbifart så att godstågen som kör igenom HH-tunneln inte behöver passera Köpenhamn H.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Breitspurbahn »

En fördel med att bygga en H-H-tunnel är att de fula ramper man har i norra Helsingborg kan grävas ner.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

Breitspurbahn skrev:En fördel med att bygga en H-H-tunnel är att de fula ramper man har i norra Helsingborg kan grävas ner.
Nu är det i alla fall en betongramp och den går ner under jord rätt tidigt. När tågen norr ifrån gick till Helsingborg F så var det en fackverksramp som gick rakt över Fria bad har jag för mig.

(Letade efter en bild på nätet, men hittade ingen. Däremot förstod jag att badet numera heter Örestrandsbadet.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev:Läste någonstans att tunneln endast ska byggas för passagerartåg pga. lutningarna.

Jag tycker de ska bygga fler ramper ner till tunneln som godståg kan ta sig ner i. Jag tror tunneln ger större nytta för godståg framför passagerartåg. Flera av passagerartågen vill nog gärna passera Malmö och Landskrona vill nog inte förlora sin regionala trafik.

Sen skulle det också vara bra om man i Danmark byggde en järnvägens förbifart så att godstågen som kör igenom HH-tunneln inte behöver passera Köpenhamn H.
Landskrona lobbar fortfarande för det så kallade Europaspåret mellan Landskrona och Köpenhamn. Nyligen fick projektet stöd av KTH:s järnvägs­grupp, bland annat med anledning av godstrafiken. Trafikverkets färska utredning om HH-förbindelsen lämnar flera frågor obesvarade, inte minst hur trafiken ska passera genom Danmark.

Vidare brukar Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyler vara behäftade med metodfel som gör att vägprojekt blir lönsamma och järnvägsprojekt olönsamma. Denna utredning är inget undantag, och som vanligt bör nettonuvärdeskvoterna ignoreras. Dessutom kommer biltrafik sannolikt att behöva straffas mycket hårdare i framtiden på grund av batteriberoende och eskalerande klimatförändringar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: Landskrona lobbar fortfarande för det så kallade Europaspåret mellan Landskrona och Köpenhamn. Nyligen fick projektet stöd av KTH:s järnvägs­grupp, bland annat med anledning av godstrafiken. Trafikverkets färska utredning om HH-förbindelsen lämnar flera frågor obesvarade, inte minst hur trafiken ska passera genom Danmark.

Vidare brukar Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyler vara behäftade med metodfel som gör att vägprojekt blir lönsamma och järnvägsprojekt olönsamma. Denna utredning är inget undantag, och som vanligt bör nettonuvärdeskvoterna ignoreras. Dessutom kommer biltrafik sannolikt att behöva straffas mycket hårdare i framtiden på grund av batteriberoende och eskalerande klimatförändringar.
Ja, herre :evil: -lar, Öresundstunnlar åt alla! Öresunds botten kommer att bli som en schweizerost.

KTH:s järnvägsgrupp brukar stödja alla möjliga underliga idéer.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar