Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av TKO »

Nu innebär inte förslaget att järnvägen över bron skall läggas ner - så den som så önskar kan ju ta ett regionaltåg (Öresundståg) istället för Metron...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:Nackdelen med en Metro mellan Malmö och Köpenhamn är att man inte får utsikten som man får från bron!
TKO skrev:Nu innebär inte förslaget att järnvägen över bron skall läggas ner - så den som så önskar kan ju ta ett regionaltåg (Öresundståg) istället för Metron...

/TKO
Jag kanske skulle uttryckt mig så här: "Väljer man Metro mellan Malmö och Köpenhamn så får man inte den fina utsikten som man får från bron!" :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av hgsldf »

Bron var en katastrof för Sverige, Europa ligger söder om Trelleborg och inte väster om Danmark. Jag kan förstå om en del Skåningar känner sig som Danskar och jag kan godta att Skåne återlämnas till Danmark, det är ju egalt vi är ju samma folk i hela Skandinavien. Men för oss Svenskar (och Norrmän) har det stor betydelse att förbindelsen till Tyskland och kontinenten återuppbyggs, den vi hade i 100 år.
/Göran
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av TKO »

hgsldf skrev:Bron var en katastrof för Sverige, Europa ligger söder om Trelleborg och inte väster om Danmark. Jag kan förstå om en del Skåningar känner sig som Danskar och jag kan godta att Skåne återlämnas till Danmark, det är ju egalt vi är ju samma folk i hela Skandinavien. Men för oss Svenskar (och Norrmän) har det stor betydelse att förbindelsen till Tyskland och kontinenten återuppbyggs, den vi hade i 100 år.
/Göran
Eftersom det torde vara svårt att bygga en bro/tunnelförbindelse direkt mellan Sverige och Tyskland får nog även signaturen "hgsldf" hålla till godo med att resa via Danmark! Alternativet är ju att ta färjan, det finns gott om båtförbindelser mellan Sverige och Tyskland.

Om Skåne skulle överföras till Danmark blir det ju ännu svårare att undvika Danmark på resor mellan Sverige och Tyskland - ja flyget är alltid ett alternativ.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av twr »

TKO skrev:
hgsldf skrev:Bron var en katastrof för Sverige, Europa ligger söder om Trelleborg och inte väster om Danmark. Jag kan förstå om en del Skåningar känner sig som Danskar och jag kan godta att Skåne återlämnas till Danmark, det är ju egalt vi är ju samma folk i hela Skandinavien. Men för oss Svenskar (och Norrmän) har det stor betydelse att förbindelsen till Tyskland och kontinenten återuppbyggs, den vi hade i 100 år.
/Göran
Eftersom det torde vara svårt att bygga en bro/tunnelförbindelse direkt mellan Sverige och Tyskland får nog även signaturen "hgsldf" hålla till godo med att resa via Danmark! Alternativet är ju att ta färjan, det finns gott om båtförbindelser mellan Sverige och Tyskland.

Om Skåne skulle överföras till Danmark blir det ju ännu svårare att undvika Danmark på resor mellan Sverige och Tyskland - ja flyget är alltid ett alternativ.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?

Jag vill minnas att det kom något förslag från Norge för några år sedan att bygga en Skåne-Tysklandförbindelse. Hur seriöst eller genomtänkt det förslaget var vet jag ej.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av thorwald »

TKO skrev:Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?
Det är egentligen fråga om att få någonting gjort
  • Kägeludden - Ülemiste 82 km enligt Google Earth - Vi här i Finland och Estland har redan startat projektet, vi valde tunnel :cheesygrin:
  • Skåne - Rügen 73,2 km enligt Google Earth :mrgreen:
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Enceladus »

thorwald skrev:
TKO skrev:Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?
Det är egentligen fråga om att få någonting gjort
  • Kägeludden - Ülemiste 82 km enligt Google Earth - Vi här i Finland och Estland har redan startat projektet, vi valde tunnel :cheesygrin:
  • Skåne - Rügen 73,2 km enligt Google Earth :mrgreen:
Den ovan länkade artikeln förklarar varför det inte blir mycket gjort:
Sydsvenskan skrev:De hittills presenterade förslagen på en ny Öresundsförbindelse har vuxit fram utifrån vad som är bäst för respektive kommun och saknar därmed ett helhetsperspektiv.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av twr »

thorwald skrev:
TKO skrev:Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?
Det är egentligen fråga om att få någonting gjort
  • Kägeludden - Ülemiste 82 km enligt Google Earth - Vi här i Finland och Estland har redan startat projektet, vi valde tunnel :cheesygrin:
  • Skåne - Rügen 73,2 km enligt Google Earth :mrgreen:
Inte för att det är viktigt för mig, men citaten har blivit fel här. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
thorwald skrev:
TKO skrev:Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?
Det är egentligen fråga om att få någonting gjort
  • Kägeludden - Ülemiste 82 km enligt Google Earth - Vi här i Finland och Estland har redan startat projektet, vi valde tunnel :cheesygrin:
  • Skåne - Rügen 73,2 km enligt Google Earth :mrgreen:
Den ovan länkade artikeln förklarar varför det inte blir mycket gjort:
Sydsvenskan skrev:De hittills presenterade förslagen på en ny Öresundsförbindelse har vuxit fram utifrån vad som är bäst för respektive kommun och saknar därmed ett helhetsperspektiv.
Inte för att det är viktigt för mig, men citaten har blivit fel här. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Odd »

hgsldf skrev:Bron var en katastrof för Sverige, Europa ligger söder om Trelleborg och inte väster om Danmark.
...
/Göran
Vi har nog olika definitioner av order "katastrof". Kan det vara så att ordets innebörd håller på att urholkas?
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av TKO »

twr skrev:Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?

Jag vill minnas att det kom något förslag från Norge för några år sedan att bygga en Skåne-Tysklandförbindelse. Hur seriöst eller genomtänkt det förslaget var vet jag ej.
Håller med - intressant fråga!
Det kanske är mer känslomässigt en lång bro/tunnel känns svårare att bygga?
Sen har vi det där med havsdjupet - är det riktigt djupt på en lång sträcka fungerar vare sej konventionell bro- eller tunnelbyggnadsteknik.

Sido/kuriosafråga - som ändå har en viss bäring på den här diskussionen:

- Hur lång är den längsta över/underhavsförbindelsen idag?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
twr skrev:Intressant fråga. Är det svårare att bygga en bro/tunnel för att den är längre? Naturligtvis kostar det mer, men kostar det mer per meter, på grund av ökad komplexitet eller något? Det vill säga, är det verkligen "svårt" eller är det bara "jättedyrt"?

Jag vill minnas att det kom något förslag från Norge för några år sedan att bygga en Skåne-Tysklandförbindelse. Hur seriöst eller genomtänkt det förslaget var vet jag ej.
Håller med - intressant fråga!
Det kanske är mer känslomässigt en lång bro/tunnel känns svårare att bygga?
Sen har vi det där med havsdjupet - är det riktigt djupt på en lång sträcka fungerar vare sej konventionell bro- eller tunnelbyggnadsteknik.

Sido/kuriosafråga - som ändå har en viss bäring på den här diskussionen:

- Hur lång är den längsta över/underhavsförbindelsen idag?

/TKO
Längsta bron över vatten borde vara Jiaozhou Bay Bridge eller Lake Pontchartrain Causeway, beroende på vad som räknas. Längsta tunneln under vatten borde vara Kanaltunneln eller Seikantunneln, beroende på vad som räknas. Länken mellan Hongkong och Macao - en kombination av broar och tunnlar - är också rekordlång.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Odd »

Tänk en 1500 mil lång järnväg mellan Berlin och New York, via Berings Sund. Tunneln skulle bli minst 100 km lång. Det hade varit något det... :-D
Genius on call
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av thorwald »

Odd skrev:Tunneln skulle bli minst 100 km lång.
kanske inte, https://en.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4ij ... ter_Tunnel. Men låt oss återgå till järnvägar i Norden och dess närområden :P
Frågan om järnväg från Trelleborg mot Sassnitz skulle ha tunneln Skåne - Rügen (73.2 km). Men finns det tillräckligt passagerare och gods för att tunneln skulle på sikt löna sig :?: Sassnitz är i f.d. Öst-Tyskland som ekonomiskt inte ännu är på det torra inom Tyskland. Projektet kan kanske ge en behövlig ekonomisk spruta till det forna Svenska Pommern. Men frågar även hur fortsätta transporterna :?
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av bark »

1 juli kommer Trafikverket och Vejdirektoratet att starta en utredning kring en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Den ska vara klar i slutet av 2020.

http://www.affarsliv.com/nyheter/nu-ska ... 50637.aspx
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

bark skrev:1 juli kommer Trafikverket och Vejdirektoratet att starta en utredning kring en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Den ska vara klar i slutet av 2020.

http://www.affarsliv.com/nyheter/nu-ska ... 50637.aspx
En HH-förbindelse med tåg i tunnel skulle ju slå undan fötterna för färjorna och turadet. Det vore ju att döda Helsingborgs själ! :evil:
:D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

Nu är HH-förbindelse på gång igen. En tunnel för bilar och en tunnel för tåg.

"Regionens plan: Då inleds bygget av sundstunnlarna"
Starten blir 2024-2025 och 2030 ska allt vara klar – så vill toppolitikerna ha det.
Förtydligande: HH står här för Helsingborg - Helsingör!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Odd »

Jag gillar upplägget. Men jag antar att man behöver en rejält uppgraderad förbindelse mellan Hässleholm och Helsingborg samt mellan Helsingör och typ Köge om man vill kunna dra nytta av nån tidsvinst ner till kontinenten. Annars är det väl endast lokal trafik som är aktuell för förbindelsen, misstänker jag.
Genius on call
Skriv svar