Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

Behövs det en spårförbindelse till över Öresund?
Det verkar väl inte otroligt, på sikt i alla fall. Nästa fråga är då var den skall placeras. Det talas ju ofta om en HH-förbindelse, alltså Helsingborg - Helsingör. Frågan är väl vart den järnvägen skall fortsätta på danska sidan, för det är nog många som motsätter sig tät och tung godstrafik på Kystbanan, från Helsingör till Köpenhamn. Och den lediga kapaciteten där kanske inte är så stor heller. Bättre då kanske att dra spår vidare mot Roskilde. Om det nu inte redan finns sådana.

Kommunstyrelsens ordförande i Landskrona, Torkild Strandberg (L), vill dra en tunnel Landskrona - Köpenhamn. Med en underjordisk station under Tivoli. Jag undrar om danskarna är så intresserad av att bygga en sådan station där. Men det är klart, den avlastar huvudbangården och spåren mot flygplatsen. Och kanske kan det bli ett alternativ för S-tågen mot Köge?

”Öresundsbron en flaskhals – utred Europaspåret”
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Majkey »

Jag tror mer på en utbyggd metro till Malmö. Utan Öresundståg så kommer Öresundsbron få gott om kapacitet för fjärr och godståg. Dessutom vore det bra för Malmö/Skånes regional och pendeltågstrafik med ny kapacitet på spåren runt Malmö och då främst Citytunneln.
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av thorwald »

Frågor & frågor
  • Finns det överhuvud planer på HH-tåg till Helsingborg ? Och vem skulle denna investering egentligen betjäna ? :evil:
  • LÅ1 skrev:många som motsätter sig tät och tung godstrafik på Kystbanan, från Helsingör till Köpenhamn.
    och med goda skäl, det är hellt klart när man ser på trafiken på Själland
  • Europaspåret, är detta en felinvestering i sig ? Är överhuvud HH-banor något som Hyperloop lösningarna kommer att innom ett decennium att hellt köra över ? :evil:
  • Tunnelbana till Malmö, vore bra för Öresundsregionens lokala trafiklösningar ?? :D
  • Borde fjärrtrafik på järnväg hellt undvika City tunneln i Malmö, och köra runt staden till Öresundsbron. Likande lösning finns redan på danska sidan och klart är att tåg mot Puttgarden körs "förbi" Kastrup. Banan Kastrup - Örestad - Roskilde går egentligen "på sidan" om Köpenhamn
  • Kan antal spår ökas på Öresundsbron ?
  • LÅ1 skrev: Torkild Strandberg (L), vill dra en tunnel Landskrona - Köpenhamn
    ?? Ännu sämre lösning än Hälsingborg - Hälsingör. :evil:
Sedan har vi projektet 8 million city. En trafiklösning i denna klass kräver, men är en förutsättning för Västkustens & Öresundsregionens utveckling :o
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

thorwald skrev:Frågor & frågor
  • Finns det överhuvud planer på HH-tåg till Helsingborg ? Och vem skulle denna investering egentligen betjäna ? :evil:
Inser att jag i detta fall inte skulle använt förkortningen HH. I alla fall inte utan att förtydliga ordentligt. Med "HH-förbindelse" avsåg jag en förbindelse Helsingborg-Helsingör. Och sådana finns ju redan, men inte på spår, utan bara via färjor. (Färjor som kan ha spår på undre bildäck.)

HH kan ha flera betydelse!
HH = Helsingborg - Helsingör
HH = Höghastighetståg
HH = Hansestadt Hamburg (En lämplig destination söderöver för höghastighetståg från Skåne, eller rent av från Stockholm och Oslo.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av HSS F2 »

Det som diskuterats avseende en HH-tunnel är en ny järnväg till Høje Taastrup eftersom Kystbanen är fullt belastad. Sedan har det ju cirkulerat diverse olika förslag och det jag minns varit på tapeten är:

1. Persontågstunnel för höghastighetståg utan station i Helsingör, sänktunnel längs Strandvejen och därefter ny järnväg från Snekkersten (ungefär) till Høje Taastrup. Färjorna kvar för den lokala trafiken.

2. Persontågstunnel med avsikt att ersätta färjorna. Ansluts till stationen i Helsingör - Öresundstågen går då som ringlinje över till Helsingborg.

I alternativ 2 har sedan frågan cirkulerat om huruvida den nya järnvägen till Høje Taastrup behövs eller ej. Jag tror egentligen mer på alternativ 1, d.v.s att färjorna används för den lokala trafiken och att tunneln företrädesvis byggs för höghastighetståg som del av Europabanan. Vill man trots allt ha in lokal persontrafik blir det nödvändigt med en tunnel som delas - en höghastighetsgren som fortsätter längs Strandvejen och sedan inåt landet och sedan en anslutning till stationen för Öresundstågen.

Däremot tror jag inte på någon Öresundsmetro. Skall man öka kapaciteten Malmö-Köpenhamn bör det ske genom komplettering av den befintliga bron, exempelvis genom en parallelltunnel för ytterligare två spår så man får fyra spår totalt.

En metro skulle förövrigt inte kunna ersätta Öresundstågen över bron, framförallt inte om man tänker sig den förarlösa varianten som Köpenhamn har idag.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

HSS F2 skrev:Det som diskuterats avseende en HH-tunnel är en ny järnväg till Høje Taastrup eftersom Kystbanen är fullt belastad. Sedan har det ju cirkulerat diverse olika förslag och det jag minns varit på tapeten är:

1. Persontågstunnel för höghastighetståg utan station i Helsingör, sänktunnel längs Strandvejen och därefter ny järnväg från Snekkersten (ungefär) till Høje Taastrup. Färjorna kvar för den lokala trafiken.

2. Persontågstunnel med avsikt att ersätta färjorna. Ansluts till stationen i Helsingör - Öresundstågen går då som ringlinje över till Helsingborg.

I alternativ 2 har sedan frågan cirkulerat om huruvida den nya järnvägen till Høje Taastrup behövs eller ej. Jag tror egentligen mer på alternativ 1, d.v.s att färjorna används för den lokala trafiken och att tunneln företrädesvis byggs för höghastighetståg som del av Europabanan. Vill man trots allt ha in lokal persontrafik blir det nödvändigt med en tunnel som delas - en höghastighetsgren som fortsätter längs Strandvejen och sedan inåt landet och sedan en anslutning till stationen för Öresundstågen.

Däremot tror jag inte på någon Öresundsmetro. Skall man öka kapaciteten Malmö-Köpenhamn bör det ske genom komplettering av den befintliga bron, exempelvis genom en parallelltunnel för ytterligare två spår så man får fyra spår totalt.

En metro skulle förövrigt inte kunna ersätta Öresundstågen över bron, framförallt inte om man tänker sig den förarlösa varianten som Köpenhamn har idag.
Tack för informationen. Håller med om dina åsikter i stort.
Metro mellan Köpenhamn och Malmö är inte rimligt. Speciellt inte dagens Köpenhamnsversion.
Färjorna mellan Helsingborg och Helsingör är väl ett omistlig inslag i lokaltrafiken där. :wink:

Men hur skulle en tunnel från Snekkersten till Høje Taastrup gå? Med tunnel-station i Köpenhamn, eller direkt till Roskilde, för vidare färd mot Rödby?
Station i Köpenhamn är väl nästan ett måste i sammanhanget?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Majkey »

Ni båda skriver att metro inte är rimligt och inte funkar utan några som helst anledningar varför? Vore intressant att veta tycker jag.
Sedan tycker jag att det är orimligt att tro på en järnväg över sundet som inte går förbi Sveriges 3e stad om man ska köra persontrafik. Det är mellan Malmö-Lund och Köpenhamn de stora mängderna potentiella resenärer finns. En metro med kortare restid mellan Malmö C och Köpenhamn H än dagsläget skulle kunna ta över​ den största delen av resenärerna.
En tunnel för godståg kan man väl sätta lite vart som helst dock. Men hade själv hellre sett bron blivit avlastad från Öresundståg så fler gods och fjärrtåg får plats.
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av HSS F2 »

Majkey skrev:Ni båda skriver att metro inte är rimligt och inte funkar utan några som helst anledningar varför? Vore intressant att veta tycker jag.
Sedan tycker jag att det är orimligt att tro på en järnväg över sundet som inte går förbi Sveriges 3e stad om man ska köra persontrafik. Det är mellan Malmö-Lund och Köpenhamn de stora mängderna potentiella resenärer finns. En metro med kortare restid mellan Malmö C och Köpenhamn H än dagsläget skulle kunna ta över​ den största delen av resenärerna.
En tunnel för godståg kan man väl sätta lite vart som helst dock. Men hade själv hellre sett bron blivit avlastad från Öresundståg så fler gods och fjärrtåg får plats.
Räkna ut restiden med en metro av samma typ som i Köpenhamn med samma fordon på en tänkt linje från Malmö C till Østerport och jämför med Öresundstågen. Tips: Restiden blir längre.

När man talat om en s.k metro har tanken varit att bygga ut en linje av Köpenhamsk modell s.a.s och den tanken är helt orealistisk. Skall det byggas extra tunnel Malmö-Köpenhamn är det för järnväg då det är där kapacitetsbristen föreligger. En X31K gör 180 km/h, metrotågen i Köpenhamn ligger på runt 50-70 km/h - att köra en så lång sträcka som från centrala Malmö in till Østerport (vilket är troligt för en sådan linje såvida man inte bygger än längre tunnel) tar avsevärt längre tid och konkurrerar inte med tågen.

En utbyggnad av Öresundsförbindelsen med fyra spår, två i en tunnel parallellt med existerande bro/tunnel är fullt realistiskt och skulle lösa kapacitetsproblemen. En metro skulle innebära stor investering i ett inkompatibelt, långsamt system.

Om man absolut vill ha en tunnel från Malmö C till Köpenhamn är det i.s.f en järnvägsdito som gäller och då för 180-200 km/h. Det skulle kunna vara en tänkbar lösning. Däremot helt orealistiskt att bygga den som metro, d.v.s tredje skena för strömförsörjning och små förarlösa tåg som gör 50-70 km/h.

Idén om en ny tunnel är bra. Däremot är tanken på den som en metrotunnel dålig.

Edit: Att bygga en metrolinje från Malmö C till Hovedbanegården och tänka sig de små förarlösa tågen i 50-70 km/h när det går Öresundståg som gör 180 km/h är svindlande...

Nej, det är järnvägstunnel som gäller. Är som sagt positiv till en ny tunnel men absolut inte som metro.
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Majkey »

En järnvägstunnel har sina fördelar men merkostnaden blir troligtvis stor, speciellt med all extremt komplicerad infrastruktur runtomkring som kommer behöva byggas för att koppla tunneln till övriga järnvägsnätet. En ny tunnel behöver gå mycket genare väg än nuvarande omväg mellan de båda centralstationerna vilket är var man tjänar den stora tiden. Malmö skriver i sina utredningar en kvart mellan Malmö - Köpenhamn med en metro vilket är en halvering mot idag.
Metron idag har en högsta hastighet på 80km/h och med en öresundsmetro kommer nya tåg behöva köpas in. Vad hindrar att dessa utrustas för en STH på 100-120km//h t.ex.?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av TKO »

Om företrädaren för "Nisse-partiet" vill ha en motorvägsbro "därför att de flesta danska resenärerna använder de överbelastade vägarna" (oklart vilka) så tycker jag att han får hitta utrymme för detta i den danska statens investeringsbudget!
För mej är det lite oklart hur en bilbro - som leder till ökad biltrafik - gör de "överbelastade vägarna" mindre överbelastade... men så har jag heller aldrig förstått mej på pajaserna i LA (fd NA).

Thomas K Ohlsson
jourhavande danmarksexpert
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av TKO »

Då kan väl hugat privatbolag söka tillstånd för brobygget, utan statliga ekonomiska garantier. Men sådant händer i stort sett aldrig - det privata näringslivet vill helst att det allmänna skall betala i slutänden...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av thorwald »

Trevligt med förkortningar på politiska partier men sett härfrån besvärligt. LA visade sig vara partiet Liberal allians, men lite googlande redde upp det. Som svar sätter jag in vårt senaste parti BF (ej ännu registerat) (på finska ST) försök reda ut vad jag syftar på :twisted:
Angående Öresundstrafiken så problemen är på danska sidan ej i Skåne. Själland är väldigt tätt bebyggt och buller är ett allvarligt problem. Att förbättra biltrafiken med motosvägsbro, är det verkligen lösningen, och leder det ej till ännu flera trafikstopp på Sjjälland ?
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Enceladus »

Metro över Öresund kan bli verklighet
SR skrev:Tågen ska avgå varannan minut och på 20 minuter ska man kunna ta sig mellan centrala Malmö och centrala Köpenhamn.
Imponerande! Resten av Sverige har mycket att lära av Öresundsregionen när det gäller kollektivtrafik.
Senast redigerad av Enceladus den måndag 28 maj 2018 22:57, redigerad totalt 1 gånger.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av TKO »

Fråga: Om det är Köpenhamns lilleputttunnelbana som skall dras under sundet till Malmö, hur skall man då halvera restiden? Och kapaciteten, även vid 30 tåg per timme är ju inte mycket att skriva hem om...

Fast det kanske inte är det som föreslås - jag fattar i vanlig ordning ingenting!

en förvirrad
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Fråga: Om det är Köpenhamns lilleputttunnelbana som skall dras under sundet till Malmö, hur skall man då halvera restiden? Och kapaciteten, även vid 30 tåg per timme är ju inte mycket att skriva hem om...

Fast det kanske inte är det som föreslås - jag fattar i vanlig ordning ingenting!

en förvirrad
Thomas K Ohlsson
Kapaciteten ligger på 2 880 sittande och 6 120 stående passagerare per timme och riktning. Det borde väl räcka? Jämförelsevis har Öresundsbron cirka 30 000 tågresenärer per dygn.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Fråga: Om det är Köpenhamns lilleputttunnelbana som skall dras under sundet till Malmö, hur skall man då halvera restiden? Och kapaciteten, även vid 30 tåg per timme är ju inte mycket att skriva hem om...

Fast det kanske inte är det som föreslås - jag fattar i vanlig ordning ingenting!

en förvirrad
Thomas K Ohlsson
Kapaciteten ligger på 2 880 sittande och 6 120 stående passagerare per timme och riktning. Det borde väl räcka? Jämförelsevis har Öresundsbron cirka 30 000 tågresenärer per dygn.
Jag tror inte så många vill stå på den sträckan. Upplysningsvis tar metron 15 minuter ut till Kastrup, 20 minuter till Malmö verkar lite svårt att åstadkomma med dessa tåg. Om man nödvändigtvis måste ha ett avvikande tekniskt system tror jag att S-tåg är en betydligt bättre lösning, det finns ju ett skäl till att metron i Köpenhamn inte går speciellt långt ut i förorterna...

Men förslaget är - trots den socialdemokratiska uppbackningen - korkat!

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Fråga: Om det är Köpenhamns lilleputttunnelbana som skall dras under sundet till Malmö, hur skall man då halvera restiden? Och kapaciteten, även vid 30 tåg per timme är ju inte mycket att skriva hem om...

Fast det kanske inte är det som föreslås - jag fattar i vanlig ordning ingenting!

en förvirrad
Thomas K Ohlsson
Kapaciteten ligger på 2 880 sittande och 6 120 stående passagerare per timme och riktning. Det borde väl räcka? Jämförelsevis har Öresundsbron cirka 30 000 tågresenärer per dygn.
Jag tror inte så många vill stå på den sträckan. Upplysningsvis tar metron 15 minuter ut till Kastrup, 20 minuter till Malmö verkar lite svårt att åstadkomma med dessa tåg. Om man nödvändigtvis måste ha ett avvikande tekniskt system tror jag att S-tåg är en betydligt bättre lösning, det finns ju ett skäl till att metron i Köpenhamn inte går speciellt långt ut i förorterna...

Men förslaget är - trots den socialdemokratiska uppbackningen - korkat!

tycker
Thomas K Ohlsson
Fördelen med metron är att den även kan användas lokalt i Malmö, där det ju saknas lokal spårtrafik. Sedan är det inte omöjligt att Malmölinjen byggs för längre och snabbare tåg.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Odd »

Om man tänker att "tunnelbana" är som något som "går i max 80 km/h och stannar överallt" så stämmer säkert era farhågor. Men tänk om tunnelbana skulle kunna tänkas vara lite annorlunda?
Låt säga att man har fem stopp längs sträckan Malmö C-Köpenhamns C (Triangeln och en station till, samt Köpenhamns flygplats, Amager och Kristianshamn) och har som mål att klara resan på 20 minuter. Om ett stationsuppehåll tar ca en minut i anspråk, inkl inbromsning och acceleration, så har vi 15 minuter på oss att avverka 31 km. Om vi håller en hastighet av 124 km/h så klarar vi det, och 124 km/h skulle vara väldigt enkelt att åstadkomma även med tunnelbana.

Och även om man tänker gammeltunnelbana där man stannar på åtta stationer i Köpenhamn och 4 i Malmö, och 80km/h, så skulle man ändå klara av det på 35 minuter.
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av TKO »

Visst kan man bygga en spårtrafikförbindelse som klarar en restid på 20 minuter - de 35 minuter som det idag tar med tåg från Malmö C till Köpenhamn H innebär ju inte någon imponerande medelhastighet. Men det kräver en annan teknik än den som används på Metron i Köpenhamn. Och förslagets innebörd är faktiskt att det är just denna Metro som skall förlängas till Malmö... Diskussionen här är av karaktären "Om man inte gör som man föreslår är det ett utmärkt förslag!"

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av LÅ1 »

Nackdelen med en Metro mellan Malmö och Köpenhamn är att man inte får utsikten som man får från bron!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar