Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Ledare i Kvällsposten: "Omöjligt att inte bygga en Öresundsförbindelse till"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Nu är HH-förbindelse på gång igen. En tunnel för bilar och en tunnel för tåg.
"Regionens plan: Då inleds bygget av sundstunnlarna"
"Regionens plan: Då inleds bygget av sundstunnlarna"
Förtydligande: HH står här för Helsingborg - Helsingör!Starten blir 2024-2025 och 2030 ska allt vara klar – så vill toppolitikerna ha det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Jag gillar upplägget. Men jag antar att man behöver en rejält uppgraderad förbindelse mellan Hässleholm och Helsingborg samt mellan Helsingör och typ Köge om man vill kunna dra nytta av nån tidsvinst ner till kontinenten. Annars är det väl endast lokal trafik som är aktuell för förbindelsen, misstänker jag.
Genius on call
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Och boende längs kystbanan har ju förr protesterat mot förbindelsen i oro för allt för mycket störande tåg, inte mist godståg.Odd skrev:Jag gillar upplägget. Men jag antar att man behöver en rejält uppgraderad förbindelse mellan Hässleholm och Helsingborg samt mellan Helsingör och typ Köge om man vill kunna dra nytta av nån tidsvinst ner till kontinenten. Annars är det väl endast lokal trafik som är aktuell för förbindelsen, misstänker jag.
Sen är frågan (ur regionalt perspektiv), vart ska tågen fortsätta efter helsingborg och ska tågen fortsätta vidare från Köpenhamn söderut? Vad jag vet så har eller ska man förkorta öresundstågen så de utgår från köpenhamn, och att linjen till helsingör tas över av andra linjer i RE-nätet.
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Om det är resor till kontinenten som ska underlättas så skulle järnvägen kunna skippa Köpenhamn och gå direkt till Roskilde från Helsingör.
Den stora nackdelen med hela projektet är att man inte får uppleva färjeturen! Det är ju en klassiker!
Den stora nackdelen med hela projektet är att man inte får uppleva färjeturen! Det är ju en klassiker!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Stoppa bron! Stoppa bron!hgsldf skrev:Bron var en katastrof för Sverige, Europa ligger söder om Trelleborg och inte väster om Danmark. Jag kan förstå om en del Skåningar känner sig som Danskar och jag kan godta att Skåne återlämnas till Danmark, det är ju egalt vi är ju samma folk i hela Skandinavien. Men för oss Svenskar (och Norrmän) har det stor betydelse att förbindelsen till Tyskland och kontinenten återuppbyggs, den vi hade i 100 år.
/Göran
Nog hade en direktkontakt med Tyskland varit häftigt, men jag skulle tro att södra Östersjön är lite för djup för sådana äventyr.
Om ej... Tja, vem vet.
Fast hade nog hellre sett en omväg via Bornholm än rakt söderut från Ystad. Då knyter vi den ön närmare Sverige; den ingår ju redan i Skåneland då de talar skånsk danska där.
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Well, Ystad-Bornholm-Koszalin i Polen hade nog varit värt att studera.Breitspurbahn skrev:Stoppa bron! Stoppa bron!hgsldf skrev:Bron var en katastrof för Sverige, Europa ligger söder om Trelleborg och inte väster om Danmark. Jag kan förstå om en del Skåningar känner sig som Danskar och jag kan godta att Skåne återlämnas till Danmark, det är ju egalt vi är ju samma folk i hela Skandinavien. Men för oss Svenskar (och Norrmän) har det stor betydelse att förbindelsen till Tyskland och kontinenten återuppbyggs, den vi hade i 100 år.
/Göran
Nog hade en direktkontakt med Tyskland varit häftigt, men jag skulle tro att södra Östersjön är lite för djup för sådana äventyr.
Om ej... Tja, vem vet.
Fast hade nog hellre sett en omväg via Bornholm än rakt söderut från Ystad. Då knyter vi den ön närmare Sverige; den ingår ju redan i Skåneland då de talar skånsk danska där.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Nu är (järnvägs-)förbindelsen främst tänkt som en lokal/regional förbindelse mellan NV Skåne och norra Själland. Övriga delar av Europa har begränsad nytta av den tänkta sträckningen och utformningen. Gods och långväga persontrafik får snällt fortsätta gå via Öresundsbron. Känns ungefär lika "genomtänkt" som Öresundsmetron (och lär inte heller får några stora säckar statligt stöd eller EU-medel i och med detta).Odd skrev:Jag gillar upplägget. Men jag antar att man behöver en rejält uppgraderad förbindelse mellan Hässleholm och Helsingborg samt mellan Helsingör och typ Köge om man vill kunna dra nytta av nån tidsvinst ner till kontinenten. Annars är det väl endast lokal trafik som är aktuell för förbindelsen, misstänker jag.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Borde det inte vara lämpligt att låta långväga persontrafik från Oslo-Göteborg gå via denna kommande HH-förbindelsen för att ge mer plats på Öresundsbron?Ulrik Berggren skrev:Nu är (järnvägs-)förbindelsen främst tänkt som en lokal/regional förbindelse mellan NV Skåne och norra Själland. Övriga delar av Europa har begränsad nytta av den tänkta sträckningen och utformningen. Gods och långväga persontrafik får snällt fortsätta gå via Öresundsbron. Känns ungefär lika "genomtänkt" som Öresundsmetron (och lär inte heller får några stora säckar statligt stöd eller EU-medel i och med detta).Odd skrev:Jag gillar upplägget. Men jag antar att man behöver en rejält uppgraderad förbindelse mellan Hässleholm och Helsingborg samt mellan Helsingör och typ Köge om man vill kunna dra nytta av nån tidsvinst ner till kontinenten. Annars är det väl endast lokal trafik som är aktuell för förbindelsen, misstänker jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
En HH-förbindelse har inte så stor betydelse för östra Sverige men för västra Sverige och Norge skulle den kunna ge en kortare väg till Tyskland. Dock skulle det nog krävas en förbindelse utanför Storkøbenhavn mellan Helsingør och Ringsted. Man började bygga en sådan på 1920-talet, men delen Hillerød-Frederiksund blev aldrig klar och sedan lade man ner den. En liten bit spår återstår vid Skjoldnæsholm och används av Sporvejsmuseet.
https://da.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A6llandske_midtbane
https://da.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A6llandske_midtbane
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Nu kan jag inte så värst mycket om järnvägsnätet i Danmark. Men är det inte sträckan Helsingör - Roskilde som fattas för att det ska bli bra? Tågen mellan Köpenhamn och Rödby går ju via Roskilde. Eller har man ny dragning på gång inför nya tunneln vid Fehmarn bält?Harald skrev:En HH-förbindelse har inte så stor betydelse för östra Sverige men för västra Sverige och Norge skulle den kunna ge en kortare väg till Tyskland. Dock skulle det nog krävas en förbindelse utanför Storkøbenhavn mellan Helsingør och Ringsted. Man började bygga en sådan på 1920-talet, men delen Hillerød-Frederiksund blev aldrig klar och sedan lade man ner den. En liten bit spår återstår vid Skjoldnæsholm och används av Sporvejsmuseet.
https://da.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A6llandske_midtbane
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Man har inte bara på gång. En ny bana mellan København och Ringsted invigdes 2019. Den går inte via Roskilde utan följer i stort sett E20.LÅ1 skrev:Nu kan jag inte så värst mycket om järnvägsnätet i Danmark. Men är det inte sträckan Helsingör - Roskilde som fattas för att det ska bli bra? Tågen mellan Köpenhamn och Rödby går ju via Roskilde. Eller har man ny dragning på gång inför nya tunneln vid Fehmarn bält?
https://banedanmark.dk/da/Borger/Banepr ... densklasse
Skrolla ned en bit på sidan.
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Där ser man! Det har alltid känts som en omväg att tågen går via Roskilde. Även om det nog inte är så värst mycket längre. Men det här var väl nödvändigt för den (förväntade) ökande trafiken ner mot kontinenten via Fehmarn Bältförbindelsen! (Synd bara att det blir tunnel. Mycket trevligare att åka över bro och få se utsikten!)Harald skrev:Man har inte bara på gång. En ny bana mellan København och Ringsted invigdes 2019. Den går inte via Roskilde utan följer i stort sett E20.LÅ1 skrev:Nu kan jag inte så värst mycket om järnvägsnätet i Danmark. Men är det inte sträckan Helsingör - Roskilde som fattas för att det ska bli bra? Tågen mellan Köpenhamn och Rödby går ju via Roskilde. Eller har man ny dragning på gång inför nya tunneln vid Fehmarn bält?
https://banedanmark.dk/da/Borger/Banepr ... densklasse
Skrolla ned en bit på sidan.
Och man har byggt ny bana mellan Köpenhamn och Ringsted också.
Tack för länken. Jag ska studera den mer senare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Trafikverket: "Nu överlämnas utredningen HH Fast förbindelse över till regeringarna".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Bara man håller kineserna utanför så är jag nöjd. Japaner och schweizare är nog dom man skall anlita.
Genius on call
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Läste någonstans att tunneln endast ska byggas för passagerartåg pga. lutningarna.
Jag tycker de ska bygga fler ramper ner till tunneln som godståg kan ta sig ner i. Jag tror tunneln ger större nytta för godståg framför passagerartåg. Flera av passagerartågen vill nog gärna passera Malmö och Landskrona vill nog inte förlora sin regionala trafik.
Sen skulle det också vara bra om man i Danmark byggde en järnvägens förbifart så att godstågen som kör igenom HH-tunneln inte behöver passera Köpenhamn H.
Jag tycker de ska bygga fler ramper ner till tunneln som godståg kan ta sig ner i. Jag tror tunneln ger större nytta för godståg framför passagerartåg. Flera av passagerartågen vill nog gärna passera Malmö och Landskrona vill nog inte förlora sin regionala trafik.
Sen skulle det också vara bra om man i Danmark byggde en järnvägens förbifart så att godstågen som kör igenom HH-tunneln inte behöver passera Köpenhamn H.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
En fördel med att bygga en H-H-tunnel är att de fula ramper man har i norra Helsingborg kan grävas ner.
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Nu är det i alla fall en betongramp och den går ner under jord rätt tidigt. När tågen norr ifrån gick till Helsingborg F så var det en fackverksramp som gick rakt över Fria bad har jag för mig.Breitspurbahn skrev:En fördel med att bygga en H-H-tunnel är att de fula ramper man har i norra Helsingborg kan grävas ner.
(Letade efter en bild på nätet, men hittade ingen. Däremot förstod jag att badet numera heter Örestrandsbadet.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Landskrona lobbar fortfarande för det så kallade Europaspåret mellan Landskrona och Köpenhamn. Nyligen fick projektet stöd av KTH:s järnvägsgrupp, bland annat med anledning av godstrafiken. Trafikverkets färska utredning om HH-förbindelsen lämnar flera frågor obesvarade, inte minst hur trafiken ska passera genom Danmark.ADDE skrev:Läste någonstans att tunneln endast ska byggas för passagerartåg pga. lutningarna.
Jag tycker de ska bygga fler ramper ner till tunneln som godståg kan ta sig ner i. Jag tror tunneln ger större nytta för godståg framför passagerartåg. Flera av passagerartågen vill nog gärna passera Malmö och Landskrona vill nog inte förlora sin regionala trafik.
Sen skulle det också vara bra om man i Danmark byggde en järnvägens förbifart så att godstågen som kör igenom HH-tunneln inte behöver passera Köpenhamn H.
Vidare brukar Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyler vara behäftade med metodfel som gör att vägprojekt blir lönsamma och järnvägsprojekt olönsamma. Denna utredning är inget undantag, och som vanligt bör nettonuvärdeskvoterna ignoreras. Dessutom kommer biltrafik sannolikt att behöva straffas mycket hårdare i framtiden på grund av batteriberoende och eskalerande klimatförändringar.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Ja, herre -lar, Öresundstunnlar åt alla! Öresunds botten kommer att bli som en schweizerost.Enceladus skrev: Landskrona lobbar fortfarande för det så kallade Europaspåret mellan Landskrona och Köpenhamn. Nyligen fick projektet stöd av KTH:s järnvägsgrupp, bland annat med anledning av godstrafiken. Trafikverkets färska utredning om HH-förbindelsen lämnar flera frågor obesvarade, inte minst hur trafiken ska passera genom Danmark.
Vidare brukar Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyler vara behäftade med metodfel som gör att vägprojekt blir lönsamma och järnvägsprojekt olönsamma. Denna utredning är inget undantag, och som vanligt bör nettonuvärdeskvoterna ignoreras. Dessutom kommer biltrafik sannolikt att behöva straffas mycket hårdare i framtiden på grund av batteriberoende och eskalerande klimatförändringar.
KTH:s järnvägsgrupp brukar stödja alla möjliga underliga idéer.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".