Sida 1 av 4

Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 7:41
av Odd
Hörde på Stockholmsnytt på SR P4 Stockholm idag (börjar ca 3:10 in i klippet) att landstinget och Stockholms Stad skall utreda en ny stomlinje, alternativt en spårväg, mellan Gullmarsplan och Älvsjö.

Det är, enligt mig, helt rimligt att bygga spårväg denna sträcka, av flera anledningar som jag har redovisat tidigare i inlägg här och på Facebook.
Då skulle man kunna utnyttja nuvarande t-banesträckan mellan Gullmarsplan pfd 2-3 till strax innan Enskede Gård för spårväg, och dessutom få en smidig förbindelse med nuvarande Tvärbanan vid Gup-Glb. Ett sammanhållet system med flera linjer ger stordriftfördelar och man kan samnyttja infrastrukturella delar som vagnhallar, verkstäder och personal.

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 9:26
av haba
Den föreslagna sträckningen missar väl effektivt att ha max 5 min gångväg till de nya bostäderna på Årstafältet och de befintliga och planerade i Östberga.

Harald.

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 9:48
av ADDE
SVD-Artikel med grafisk karta över föreslagen spårsträckning och nybyggnadsområden!

Spårvägen går mycket rakt och det blir då snabba resor mellan Gullarmsplan och Älvsjö, men den missar både Årstafältet och större delar av Östberga. Om den gick lite väster ut och igenom Östberga till stockholmsmässan så hade det gett Östberga det lyft som man hade föreslagit en hel tunnelbanesystem för!

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 9:48
av dr Cassandra Nojdh
Inge skrev:Fanns en artikel om det på SvD igår också. Väsentligen verkar det handla om en linje längs Huddingevägen. Enligt kartan i kombination med att man öppnar för genomfart mellan Bägerstavägen och Sockenvägen så att det blir snabbare ut från Gullmarsplan.

Varför inte?

Spårväg, visst det passar väl i hop med spårväg syd? Men samtidigt går bussar på Huddingevägen förmodligen snabbare.
Kanske läge för lite källhänvisningar.

Artikeln i SvD är förmodligen denna: https://www.svd.se/ny-tvarbana-och-2000 ... -stockholm
(PS: Adde kom före, det är samma tidningsartikel vi båda länkat till)

Behovsanalysen finns i detta TF-dokument:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... derort.pdf

Jag har svårt att inse att en spårvägslösning skulle kunna komma till stånd om inte Spårväg Syd realiseras. En spårvägslösning har också fördelen att den - i en avlägsen framtid - möjliggör en linje Älvsjö - Högdalen - Hökarängen - Skarpnäck. En annan fundering är om detta omöjliggör eller onödiggör en sträckning Årstaberg/Årstafältet - Älvsjö, så som det ursprungligen planerades för Tvärbanan? Möjligheten att trafikförsörja Östberga via ett stickspår från befintlig Tvärbama berörs på sid. 7 - 8 i behovsanalysen, liksom en hänvisning till en detaljplan för (delar av ) Östberga:
http://insynsbk.stockholm.se/templates/ ... 2013-00525
(sid. 38)

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 10:05
av ADDE
Här har jag skissat på en alternativ dragning som fokuserar mer på Tillgänglighet för kringboende i Östberga & Örby Slott! (Rött är mina förslag, varav två sträckningsförslag har jag gjort)

Det kanske inte blir en "Snabbspårväg" då den måste gå på gata kring Örby Slott och i alt. 1 även in mot Älvsjö! Men det ökar tillgängligheten enormt!
64f59838-5064-4408-b48b-f92cca3bd54d.png
64f59838-5064-4408-b48b-f92cca3bd54d.png (1.12 MiB) Visad 8966 gånger

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 10:13
av dr Cassandra Nojdh
ADDE skrev:Här har jag skissat på en alternativ dragning som fokuserar mer på Tillgänglighet för kringboende i Östberga & Örby Slott! (Rött är mina förslag, varav två sträckningsförslag har jag gjort)

Det kanske inte blir en "Snabbspårväg" då den måste gå på gata kring Örby Slott och i alt. 1 även in mot Älvsjö! Men det ökar tillgängligheten enormt!
64f59838-5064-4408-b48b-f92cca3bd54d.png
Som jag påpekat ovan tänker sig TF eventuellt att i alla fall realisera sträckan Årstaberg/Årstafältet - Östberga genom ett stickspår. Det omöjliggör i alla händelser inte ditt förslag, som jag begriper det. Frågan är om man har hamnat i en antingen-eller-situation.

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 10:25
av Odd
haba skrev:Den föreslagna sträckningen missar väl effektivt att ha max 5 min gångväg till de nya bostäderna på Årstafältet och de befintliga och planerade i Östberga.

Harald.
Den sträckningen skulle nog passa bättre med en T-banelinje, tex (Långbro-)Älvsjö-Östberga-Valla/Årsta Torg-Södra Station/Zinken-Rådhuset-Odenplan-Karolinska-Norröver eller liknande. Men vad jag sett så har alla partier och intressegrupper riktat in sig på antingen en blindtarm mellan Odenplan och Solna Station eller en linje Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Karolinska-Solna-Täby eller varianter på denna. Alla de förslag som ligger missar i stort sett att förse nya områden med kollektivtrafik utan vill enbart binda samman knutpunkter.
dr Cassandra Nojdh skrev:...
Jag har svårt att inse att en spårvägslösning skulle kunna komma till stånd om inte Spårväg Syd realiseras. En spårvägslösning har också fördelen att den - i en avlägsen framtid - möjliggör en linje Älvsjö - Högdalen - Hökarängen - Skarpnäck. En annan fundering är om detta omöjliggör eller onödiggör en sträckning Årstaberg/Årstafältet - Älvsjö, så som det ursprungligen planerades för Tvärbanan? Möjligheten att trafikförsörja Östberga via ett stickspår från befintlig Tvärbama berörs på sid. 7 - 8 i behovsanalysen, liksom en hänvisning till en detaljplan för (delar av ) Östberga:
http://insynsbk.stockholm.se/templates/ ... 2013-00525
(sid. 38)
Så är det absolut. Gup-Älvsjö är nog inte aktuell utan Spårväg syd. I så fall är det nog snarare Årstaberg-Älvsjö som gäller, enligt Dennispaketets förslag.

En grej som är lite kul, och som visar på vansinnet med att profilera linjefärger så hårt, är att man illustrerat den nya linjen med färgen gul...
gulalinjen.jpg
gulalinjen.jpg (69.43 KiB) Visad 8950 gånger

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 11:55
av dr Cassandra Nojdh
Det är kanske bra att diskutera utifrån de sträckningsstudier som finns i behovsanalysen, inte någon karta i någon tidning.

Bussbranschen gottar sig redan: http://www.bussmagasinet.se/2017/03/ny- ... stockholm/ (minnsann, är det inte Tulo Knasing, känd från Radio Urban, som skrivit)
I texten sägs i alla fall att ärendet ska upp till beslut "I nästa vecka" i TF vilket väl måste avse nämndens sammanträde 21/3. Men jag kan inte finna ärendet på agendan då:
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... mars-2017/

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 13:46
av haba
Kollektivtrafiksdelen för Årstafältsplaneringen var ju lättciterad.
Kollektivtrafik
Årstafältet planeras med ett utökat kollektivtrafiknät. Inom planområdet finns
Årstafältets tvärbanehållplats. Genom planområdet möjliggörs dessutom en
förlängning av tvärbanan mot Östberga. Denna linje är tänkt att fungera som
ett stickspår för trafik som vänder efter Årstaberg i östergående riktning för att
kunna ha tätare trafik mellan sträckan Årstaberg och Alvik. Så som sträckan är
planerad passerar vagnar som ska till och från Östberga inte hållplatsen
Årstafältet. För att möjligöra en förläggning av tvärbanan behöver en del av
tunnellocket över Södra länken utökas och förstärkas vid den norra delen av
tunnelmynningen.
Även busslinjer mot Gullmarsplan och Skanstull samt mot Årstaberg och
Hornstull är tänkt att trafikera huvudgatan genom planområdet.
Vad de exakt menar med "östergående" vet jag inte och att inte göra ett stopp vid Årstafältet för sticklinjen är nog bara dummt. Skall då passagerare mot Linde åka först til Årstaberg och springa över spåret där för att ta en vagn åt andra hållet?

Harald.

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 13:56
av haba
Inge skrev: Men även med busslösning tycker jag att man kunde prioriterat tillgänglighet lite mer.
Tja, en busslinje som delar körfält med alla bilar kommer ju få en obefintlig reshastighet alla morgonar då det är kövarning i södra länken och bilarna som inte får köra ner i tunneln förvandlar alla gator på ytan till P-plats. Alternativet är att gödsla med busskörfält vilket ökar mängden hårda ytor i motsats till spårvagn i "grässpår" eller vad det kallas.

Harald.

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 16:50
av dr Cassandra Nojdh
haba skrev:Kollektivtrafiksdelen för Årstafältsplaneringen var ju lättciterad.
Kollektivtrafik
Årstafältet planeras med ett utökat kollektivtrafiknät. Inom planområdet finns
Årstafältets tvärbanehållplats. Genom planområdet möjliggörs dessutom en
förlängning av tvärbanan mot Östberga. Denna linje är tänkt att fungera som
ett stickspår för trafik som vänder efter Årstaberg i östergående riktning för att
kunna ha tätare trafik mellan sträckan Årstaberg och Alvik. Så som sträckan är
planerad passerar vagnar som ska till och från Östberga inte hållplatsen
Årstafältet. För att möjligöra en förläggning av tvärbanan behöver en del av
tunnellocket över Södra länken utökas och förstärkas vid den norra delen av
tunnelmynningen.
Även busslinjer mot Gullmarsplan och Skanstull samt mot Årstaberg och
Hornstull är tänkt att trafikera huvudgatan genom planområdet.
Vad de exakt menar med "östergående" vet jag inte och att inte göra ett stopp vid Årstafältet för sticklinjen är nog bara dummt. Skall då passagerare mot Linde åka först til Årstaberg och springa över spåret där för att ta en vagn åt andra hållet?

Harald.
Tja, man kan ju säga "östergående" om man vill, just där går ju Tvärbanan i stort sett i öst-västlig riktning. Uttrycket måste förstås som det som i banbok mm. kallas söderut, dvs. körriktning mot Gullmarsplan/Sickla (Udde): http://www.rtcon.se/sakdok/ban/Banbok%2 ... -08-15.pdf
Om du tittar på plankartan (jag lämnar här länken till samtliga plandokument i ärendet:
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... &docview=1 )
så ser du att avgreningen planeras mellan Årstaberg och Åstafältet. Det verkar i så fall inte bli någon spårtriangel, utan resande med södergående tåg (mot Sickla) som ska till Östberga får gå av i Årstaberg och invänta nästa tåg mot Östberga (och vice versa), utan plattformsbyte. Resande med norrgående tåg (mot Alvik/Solna) som ämnar sig till Östberga måste byta i Årstaberg, men här krävs förstås plattformsbyte. Om det är en bra eller dålig lösning vet jag inte, men den bör kunna utföras förhållandevis billigt.

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 17:56
av gbd
Odd skrev: Den sträckningen skulle nog passa bättre med en T-banelinje, tex (Långbro-)Älvsjö-Östberga-Valla/Årsta Torg-Södra Station/Zinken-Rådhuset-Odenplan-Karolinska-Norröver eller liknande. Men vad jag sett så har alla partier och intressegrupper riktat in sig på antingen en blindtarm mellan Odenplan och Solna Station eller en linje Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Karolinska-Solna-Täby eller varianter på denna. Alla de förslag som ligger missar i stort sett att förse nya områden med kollektivtrafik utan vill enbart binda samman knutpunkter.

[/attachment]
Eller om man skulle återuppliva twrs gamla käpphäst, förläng RB söderut istf en ny t-banelinje, ta slutstationen korsningen huddingevägen-örbyleden

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 23:16
av Ute och åker
Ännu en länk till en tidningsartikel: http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/e ... D11TKGezw/

Det fanns en karta där också, i sin utformning ännu en variant på de som redan finns högre upp i tråden. För denna angavs Foto: SL/Stockholms läns landsting. :)

Bild

Älvsjö är en populär "spårknut" att lösa upp just nu. Spårväg till Skärholmen-Flemingsberg, tunnelbana till Liljeholmen-Fridhemsplan, Spårväg(stombuss) till Gullmarsplan(-Nacka). Man får hoppas att man noga utvärderar hur dessa olika spår kan samverka till ett attraktivt kollektivtrafiknät för nuvarande och kommande bostäder/serviceställen/arbetsplatser. Och förstås gör de justeringar som kan behövas, några redan föreslagna, några återstår att föreslå. ;)

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: tisdag 14 mars 2017 23:42
av LÅ1
Ute och åker skrev:Älvsjö är en populär "spårknut" att lösa upp just nu. Spårväg till Skärholmen-Flemingsberg, tunnelbana till Liljeholmen-Fridhemsplan, Spårväg(stombuss) till Gullmarsplan(-Nacka). Man får hoppas att man noga utvärderar hur dessa olika spår kan samverka till ett attraktivt kollektivtrafiknät för nuvarande och kommande bostäder/serviceställen/arbetsplatser. Och förstås gör de justeringar som kan behövas, några redan föreslagna, några återstår att föreslå. ;)
Bland annat gäller det att placera och utforma hållplatserna så att bytena blir så lätta som möjligt. Man frilade ju ett område med öppna ytor, men de byggdes igen snabbt. Nu är där många busshållplatser, och det känns som om man placerat ut dem utefter trottoarerna lite här och där, där det gick att klämma in dem. Och nu skall kanske två spårvägslinjer in där där på något sätt. Och sedan föreslås det ju att man skall dra fram en eller rent av två T-banelinjer dit också. Men de kanske hamnar under mark. Det är ju grundtanken med T-bana.

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: onsdag 15 mars 2017 9:33
av Christian Spår
Jag har minne om att man skulle ta bort den överdimensionerade upphöjda Magelungsvägen med dess av/påfartsramper vid mässan och köra den till en vanlig korsning. Händer det något där?

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: onsdag 15 mars 2017 17:49
av Majkey
Är tanken snabbspårväg på egen banvall merparten av vägen?
Med tanke på att Älvsjö är på väg att bli Stockholms största knutpunkt söder om Centralen så hoppas jag att man planerar därefter och flyttar regionaltågen dit istället för Flemingsberg som​ ligger relativt off i kollektivtrafiken. Fattas bara beslut om att förlänga tunnelbanan den korta biten från Hagsätra till Älvsjö.

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: onsdag 15 mars 2017 18:00
av Odd
Jag rotade fram en bild över Gullmarsplan som jag slängde ihop för ett tag sedan appropå detta projekt.
Gup3.png
Gup3.png (39.04 KiB) Visad 8477 gånger
Min tanke var att man kan bredda t-baneplattformarna och ha två säckspår för Tvärbanans vändning mellan tubens spår. Tvärbanan och Spårväg Syd går alltså på helt separata spår, den senare på nuvarande tunnelbanans spår mellan Globen och nästan Enskede gård, med en enkel övergångsmöjlighet mellan de två systemen. Anslutning till tuben anordnas från spår 3 mot Skärmarbrink.

En smidig och integrerad lösning som verkligen kan ge snabba byten a la Alvik/Nockebybanan.

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: torsdag 16 mars 2017 9:56
av ADDE
På tal om skisser så gjorde jag en skiss på spårkomplexet i Älvsjö!
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (32.53 KiB) Visad 8390 gånger
Bilden blev lite tokigt då jag var tvungen att vrida på den om jag skulle få ladda upp den!

Tanken är att Tunnelbanans plattform skulle ligga parallellt med pendeltågens. På så vis så har de en gemensam spärrlinje över gångbron.
Arbetet är inte så värst komplicerat, bara en massa bergsprängningar och en tillfällig gångförbindelse till mässan under tiden man spränger så får man plats med en till platform.
Detta krävs att tunnelbanan kommer hit först. (Alt. att Spårväg Syd Älvsjö-Skärholmen har en "tillfällig" ändhållplats på gatan).

Nästa steg är att bygga spårvägen över järnvägsspåren. Antingen med en stor böj direkt väster om plattformarna, eller att spåren går över som en diagonal över järnvägsspåren.
Sidoplattformar! Detta krävs att man har övergångsställen på varsin sida av plattformsändarna, så att folk som hamnar på den vänstra plattformen i bild kan komma att ta sig till gångbron!
Den extra nedgången till Tunnelbanan är för att ge fler vägar ut, men också som en bra byte till spårvagnarna på Spårväg Syd! - Kan bygga motsvarande för Pendeltågen!

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: torsdag 16 mars 2017 15:15
av Stefan Widén
Eller så lägger man spåren nere vid bussarna. De har ju redan hängt upp kontaktledningen.... :D

Stefan

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Postat: torsdag 16 mars 2017 21:52
av Majkey
Jag tror man ska i första hand satsa på att bygga ytterligare en plattform för regionaltåg istället med den lilla plats som finns i Älvsjö.