Hållplatsskylt med inbyggd realtidsvisning

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Hållplatsskylt med inbyggd realtidsvisning

Inlägg av Harald »

Det var väl någon som visade bild på en skylt med inbyggd realtidsvisning för ett tag sedan. Idag hittade jag en sådan i Göteborg också.

Bild
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hållplatsskylt med inbyggd realtidsvisning

Inlägg av leifd »

Jodå, de gjorde jag...
Finns här Hållplatskyltar
Tycker nog Västtrafiks ser lite mer arbetat ut.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Hållplatsskylt med inbyggd realtidsvisning

Inlägg av kildor »

Jag gillar Västtrafiks tydliga hållplatslägen (A, B, osv). Och det blir snyggt med realtidsskylten integrerad på det här sättet. Det enda märkliga är att man skriver destinationen med versaler. Normalt är läsbarheten bättre om man skriver med gemener. Och det känns lite onödigt med "Mot" före destinationen.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Hållplatsskylt med inbyggd realtidsvisning

Inlägg av darthjpp »

kildor skrev:Jag gillar Västtrafiks tydliga hållplatslägen (A, B, osv). Och det blir snyggt med realtidsskylten integrerad på det här sättet. Det enda märkliga är att man skriver destinationen med versaler. Normalt är läsbarheten bättre om man skriver med gemener. Och det känns lite onödigt med "Mot" före destinationen.
Om jag minns rätt så versalerna en del i Västtrafiks designprogram. Destinationen är oftast en stadsdel eller stadsdelsområde och ofta heter ändhållplatsen något annat. I just detta fall verkar det som om hållplatsen August Kobbs gatan fått ett namnbyte till Masthugget.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Hållplatsskylt med inbyggd realtidsvisning

Inlägg av Harald »

Det är väl bara på de monokroma LCD-skyltarna man använder versaler. På alla andra skyltar, på fordonen och i tidtabellerna används gemener.

Som destination har väl "Masthugget" alltid använts för den linje som har ändhållplats på August Kobbsgatan, ända sedan det var linje F, fast den egentligen ligger på gränsen mellan stadsdelarna Olivedal och Slottsskogen.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Hållplatsskylt med inbyggd realtidsvisning

Inlägg av darthjpp »

Ja, bussen upp till August Kobbsgatan alltid haft destinationen "Masthugget"- Vad gäller versaler för destinationen så mindes jag fel, det är som sagt bara på LCD-skyltar som versaler används. Jag hade för mig att versaler användes på framsidan på de tryckta tidtabellerna, men så är det inte enligt nuvarande grafiska profil.
Skriv svar