Quiztråden

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Quiztråden

Inlägg av darthjpp »

Hans Wibacke skrev:
Harald skrev:Jag fick ju leta upp ett Göteborgsquiz också, så att jag kunde få tio rätt. :wink:
https://www.expressen.se/gt/quiz/testa- ... -goteborg/
Jag erkänner utan omsvep att jag inte kände igen en enda av de där platserna. Jag chansade på ALLA. :oops: Det kanske är dags att jag gör ett nytt besök i Göteborg. Senaste besöket var 1980... :oops:

Nåväl, jag fick i alla fall 5 rätt och blev klassad som "halv Göteborgare". :shock:
Det var hu ett jättelätt quiz.... :-) Fast det är klart, som Göteborgare av födsel och ohejdad vana så har jag kanske en liten fördel :-)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Nu finns det ett quiz om dolda rum i Stockholm.
Jag gissade fel på den enda fråga som var svårgissad, så jag fick bara 9 rätt av 10 möjliga. (Fråga 3 är svår om man inte vet svaret. Bilden ger ingen direkt hjälp.)

Jag tycker att ni Göteborgare, m. fl. från landet utanför huvudstaden, borde slipper gömma er under en bananlåda i Göteborgs hamn även om ni inte lyckas få 6 rätt. Men kanske bäst att ni frågar StockholmDirekt innan ni gör testet! :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av Joakim W »

Den var intressant! Täljetok som jag är har jag noll koll på Stockholm men lyckades få 6 rätt.. :-D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Quiztråden

Inlägg av daniel_s »

Joakim W skrev:Den var intressant! Täljetok som jag är har jag noll koll på Stockholm men lyckades få 6 rätt.. :-D
Haha, du har ju betydligt bättre koll än många av dem som bor här...
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av ADDE »

Fick 8 av 10 rätt. var visst smartare än jag trodde!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Quiztråden

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Nu finns det ett quiz om dolda rum i Stockholm.
Jag gissade fel på den enda fråga som var svårgissad, så jag fick bara 9 rätt av 10 möjliga. (Fråga 3 är svår om man inte vet svaret. Bilden ger ingen direkt hjälp.)

Jag tycker att ni Göteborgare, m. fl. från landet utanför huvudstaden, borde slipper gömma er under en bananlåda i Göteborgs hamn även om ni inte lyckas få 6 rätt. Men kanske bäst att ni frågar StockholmDirekt innan ni gör testet! :cheesygrin:
Invandrad smålänning (från Stockholm - fast född i Gbg) - men jag klarade 7 av 10. Det är egentligen bara en jag skäms för, mest för att jag inte hade någon aning om att det var så...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Quiztråden

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:Erkänner att jag missade på en, fick alltså 9/10. Men den jag missade (3:an) tycker jag faktiskt mer var en kändisfråga, än en fråga om dolda rum.

Den här gick dock lite bättre,
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... 1TBSaqZrg/
Det är kul, jag hade ingen aning, men jag gissade rätt på trean.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Inge skrev:Den här gick dock lite bättre,
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... 1TBSaqZrg/
Bara 8 rätt!

Jag har en fråga om bilden till fråga 8 här. Hur länge fanns den trånga gångpassagen kvar vid denna hörna. Minns bara att det var väldigt trångt här ibland. (Direktlänk till bilden.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Inge skrev:
LÅ1 skrev:
Inge skrev:Den här gick dock lite bättre,
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... 1TBSaqZrg/
Bara 8 rätt!

Jag har en fråga om bilden till fråga 8 här. Hur länge fanns den trånga gångpassagen kvar vid denna hörna. Minns bara att det var väldigt trångt här ibland. (Direktlänk till bilden.)
Att det är trångt beror ju på byggnadsställningarna. De försvann nog ganska snart. Men det har varit byggnadsställningar där även senare.
Kanske blev det bättre när planket i bilden försvann. Men jag har minne av att det var en mycket smal passage runt den hörnan någon gång på 1970-talet, eller så. Trottoaren låg då någon halvmeter över gatan. Undrar om det inte var en tobaksbutik på hörnan där SJ resebyrå finns på bilden i quizet. Min minnesbild är visserligen ganska svag, men jag kommer i alla fall ihåg att det var trångt där.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av ADDE »

Inge skrev:Den här gick dock lite bättre,
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... 1TBSaqZrg/
Alla rätt! :D
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Stockholm direkt har ett quiz i veckan, tror jag. Denna vecka var temat bryggerier. Lite kul, men svårt. Ändå lyckades jag få 7 rätt.

https://www.stockholmdirekt.se/quiz/har ... zFkZZbLwA/
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Quiztråden

Inlägg av Anders Hanquist »

Alla rätt. Men en del var gissningar och vissa genom uteslutningsmetoden. "Störtloppsvägen" och andra absurditeter kunde man ju stryka på en gång.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Alla rätt. Men en del var gissningar och vissa genom uteslutningsmetoden. "Störtloppsvägen" och andra absurditeter kunde man ju stryka på en gång.
Precis!
Bilden med bl.a. ett antal dalkullor(?) framför en trave fat är nog en bild som de allra flesta får gissa på. Tror det var kullor, med tanke på huvudbonaderna.

Har alla bryggeri som finns som svarsalternativ verkligen funnits? Gissar att de har det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av bark »

LÅ1 skrev:Har alla bryggeri som finns som svarsalternativ verkligen funnits? Gissar att de har det.
Ah, äntligen får jag användning av mitt överdrivna intresse för öl och bryggerier!
  • Poppels Bryggeri - startade 2012 i Mölnlycke, ligger numera i Jonsered
  • Söder Mälarstrand Bryggeri AB - har aldrig funnits
  • Peter Munther Bryggeri AB - har aldrig funnits
  • Diethers bryggeri - har aldrig funnite
  • Arvid Nordqvist - En av Sveriges större alkoholdistributörer , men inget bryggeri
  • Löfbergs pilsner - har aldrig funnits
  • Daneliusbryggeriet - har aldrig funnits
  • Engelbrekts öl - har aldrig funnits
  • Macken bryggeri, Fredhäll - startades på den platsen 2013
  • Hopsan brewing AB, Liljeholmen - startade 2016 och ligger väl mer exakt i Gröndal
  • Londonbryggeriet - har aldrig funnits
  • Pilzbryggeriet - har aldrig funnits
  • Roslagstulls värdshus - har aldrig funnits
  • Nedre Vasa - har aldrig funnits
  • Sankt Görans bryggeri - har aldrig funnits
  • Sankt Pauls bryggeri - har aldrig funnits
Blandad kompott, alltså.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

bark skrev:
LÅ1 skrev:Har alla bryggeri som finns som svarsalternativ verkligen funnits? Gissar att de har det.
Ah, äntligen får jag användning av mitt överdrivna intresse för öl och bryggerier!
  • Poppels Bryggeri - startade 2012 i Mölnlycke, ligger numera i Jonsered
  • Söder Mälarstrand Bryggeri AB - har aldrig funnits
  • Peter Munther Bryggeri AB - har aldrig funnits
  • Diethers bryggeri - har aldrig funnite
  • Arvid Nordqvist - En av Sveriges större alkoholdistributörer , men inget bryggeri
  • Löfbergs pilsner - har aldrig funnits
  • Daneliusbryggeriet - har aldrig funnits
  • Engelbrekts öl - har aldrig funnits
  • Macken bryggeri, Fredhäll - startades på den platsen 2013
  • Hopsan brewing AB, Liljeholmen - startade 2016 och ligger väl mer exakt i Gröndal
  • Londonbryggeriet - har aldrig funnits
  • Pilzbryggeriet - har aldrig funnits
  • Roslagstulls värdshus - har aldrig funnits
  • Nedre Vasa - har aldrig funnits
  • Sankt Görans bryggeri - har aldrig funnits
  • Sankt Pauls bryggeri - har aldrig funnits
Blandad kompott, alltså.
Roligt att man kan glädja någon! :)

Jag tyckte också att många bryggerinamn inte verkade rimliga. Eller i alla fall aldrig omtalade eller nämnda.
Men det finns väl bara fem gamla bryggerier som är relativt välkända (nåja) för dagens Stockholmare.
  • Piehls bryggeri,
  • S:t Eriks bryggeri
  • Nürnbergbryggeriet
  • Hamburgerbryggeriet
  • Münchenbryggeriet
Speciellt Münchenbryggeriet är välkänt.
S:t Eriks bryggeri finns väl kvar som byggnad vid Kungsholms torg och delar av Hamburgerbryggeriet finns kvar i ett bostadskvarter.
Kvarteren runt Piehls bryggeri användes för Södertörnsbussarna förr. Nu finns Ringens köpcentrum där.

Kanske kvalar Stora bryggeriet i Hornsbergstrakten. Har bokstavskombinationen KABI något med detta att göra?

Landbyska verket kände jag till som krog, och kvarter, men trodde det varit någon fabrik eller liknande i kvarteret tidigare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av bark »

LÅ1 skrev:S:t Eriks bryggeri finns väl kvar som byggnad vid Kungsholms torg och delar av Hamburgerbryggeriet finns kvar i ett bostadskvarter.
Ja just ja. Varumärket S:t Eriks hamnade till slut hos Pripps som kring sekelskiftet sålde det till distributören Galatea. Efter några turer kom ölen att bryggas i Arlandastad, med noga valda ord om härstamning och traditioner på etiketterna.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Jag bygger vidare i denna tråd, även om ämnet berör spårvagnar. Den som inte bevakar "Ordet är fritt" får väl skylla sig själv! :wink:
"Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?".

Jag fick alldeles för få rätt. 6 av 10. :(
Men fråga 9, är det verkligen korrekt alternativ som anses vara rätt där? Och förresten, är det inte fel rubrik på quizen? "gamla spårvagnar" borde vara "gamla hållplatser" tycker jag!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Quiztråden

Inlägg av hgsldf »

LÅ1 skrev:Jag bygger vidare i denna tråd, även om ämnet berör spårvagnar. Den som inte bevakar "Ordet är fritt" får väl skylla sig själv! :wink:
"Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?".

Jag fick alldeles för få rätt. 6 av 10. :(
Men fråga 9, är det verkligen korrekt alternativ som anses vara rätt där? Och förresten, är det inte fel rubrik på quizen? "gamla spårvagnar" borde vara "gamla hållplatser" tycker jag!
Jag fick 8 av 10, men vist rubriken var fel och en del frågor var konstigt formulerade.
/Göran
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Quiztråden

Inlägg av Kantorn »

Jag fick nio av tio. Missade på sista. Lite klantigt måhända. Men i några kunde man läsa svaret på bilden. Lite som den fåniga frågan "Vilken man har givit upphov till uttrycket 'Gammal som Metusalem'?"

Trevligt med gamla bilder i alla fall.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av ADDE »

Jag fick 8 av 10. på den första trodde jag det var strandvägen vid nybroplan och inte skeppsbron. på den sista så blandade jag ihop ordningen kring namnbyten av globen...
Skriv svar