Quiztråden

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Quiztråden

Inlägg av ADDE »

I princip varje gång det poppar upp en quiz nånstans som faller i vår intresse så skapas det alltid en ny tråd rörande quizen. Jag tycker det är mer praktiskt att samla alla quiz under en tråd för de enskilda trådarna dör rätt snabbt när folk har gjort sin quiz!

Iaf. jag stötte på en quiz som StockholmDirekt har publicerat. Det är en ganska svår quiz där man ska lista ut stationen basera på stationens konst: StockholmDirekt: Supersvårt quiz om Stockholms tunnelbana – hur många klarar du?

Jag fick alla rätt - men tipsen gjorde det mkt enkalre. ;)

EDIT; Efter att jag påpekade detta så har quizförfattaren tagit bort alla väsentliga quiz så det blir faktiskt supersvårt om man inte har stenkoll...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev:I princip varje gång det poppar upp en quiz nånstans som faller i vår intresse så skapas det alltid en ny tråd rörande quizen. Jag tycker det är mer praktiskt att samla alla quiz under en tråd för de enskilda trådarna dör rätt snabbt när folk har gjort sin quiz!
Jag har väl lagt upp rätt många. Iden med att samla dem kan vara bra. Men i bland så kan det vara bra att tala om vad det handlar om i trådämnet. Jag har också förstått att det är många som inte bryr sig om trådar i ordet är fritt. Men det är är ju deras eget "problem".

Det gäller också att tala om vilket quiz det gäller när man "skryter" om sitt eget resultat! Eller diskuterar en fråga. Eller nå´t.
ADDE skrev:Iaf. jag stötte på en quiz som StockholmDirekt har publicerat. Det är en ganska svår quiz där man ska lista ut stationen basera på stationens konst: StockholmDirekt: Supersvårt quiz om Stockholms tunnelbana – hur många klarar du?

Jag fick alla rätt - men tipsen gjorde det mkt enkalre. ;)
Jag tyckte den var enkel. Fick alla rätt. Den som jag var mest osäker på var den med skylten "NÄSTA TÅG".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Quiztråden

Inlägg av roggek »

Jag fick också alla rätt. Den med "Nästa tåg" var knepig... :wink:
Även det "cirkelformade mönstret", där var det en ren gissning...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Quiztråden

Inlägg av Hechtwagen »

Alla rätt! Men vi som hänger på ss forum förväntas ha det! :cheesygrin:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Här är ett Stockholmsquiz med en del kollektivtrafikinslag:
http://www.stockholmdirekt.se/quiz/quiz ... k24jjCZ8g/

Och ett Söderortsquiz:
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/q ... AnCuhGkDQ/


Jag lyckades få ihop 8 rätt av 10 på Stockholmsquizet och 8 av 9 på Söderortsquizet, trots att jag chansgissade mer på det senare. Fråga 4 i söderquizet tycker jag inte var direkt väl vald för ett sådant här sammanhang, även om bilden är väl värd att visa. Lyckades ändå klara den frågan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av Harald »

9 av 10 resp. 8 av 9. Missade strandbadet och postkontoret. Men de har ett fel i Söderortsquizen. Linje 17 var ju ingen tunnelbanelinje 1950.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Kan ni fartygsnamn? Till min egen förvåning fick jag i alla fall 7 rätt på dessa tio frågor!

"QUIZ: Stockholmare, har du koll på fartygen längs våra kajer?".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Quiztråden

Inlägg av Stefan Widén »

Jaaaaa 7 rätt jag med
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Ett quiz (eller kviss som det borde stavas på svenska) där man ska identifierar Stockholmsgator. Inte så lätt, men jag fick 6 rätt. (Jag tänker inte ta det straff som konstruktören, eller redaktören, vill döma ut.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Pelle
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 19 september 2017 13:36

Re: Quiztråden

Inlägg av Pelle »

Jubii. Jag fick också alla rätt :)
https://mynewart.se Tavlor online Stora tavlor Snygga tavlor Modern konst Abstrakt konst Oljemålning Stora billiga tavlor Posters Canvastavlor
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden. Gamla Stockholmsbilder

Inlägg av LÅ1 »

Tio gamla Stockholmsbilder att placera. Fem bilder var tämligen lätta, medan de andra fem krävde eftertanke. Men det är min bedömning, det kan vara annorlunda för andra. Men jag lyckades få nio rätt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av Harald »

Också nio rätt. Missade bilden med den gamla träkåken. I de andra bilderna fanns det ju en del att gå på, men där var det inte mycket.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:Också nio rätt. Missade bilden med den gamla träkåken. I de andra bilderna fanns det ju en del att gå på, men där var det inte mycket.
Det var där jag tog fel också. Man hade huset i bakgrunden som möjligen kunde ge en ledtråd. Centuminvigningen var bara tur att jag fick rätt, likadant för fartyget som lossades. I båda fallen kunde man utesluta ett par av svarsalternativen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Quiztråden

Inlägg av Kantorn »

Träkåken tog jag. Tyckte husen bortom såg lite Kungsholmen ut. Dock fick jag sammanlagt endast fem rätt. Lite dålig på Stockholms historia... Vällingby var lättast.
Professionell tyckare
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev: Man hade huset i bakgrunden som möjligen kunde ge en ledtråd.
Ja, det finns kvar såg jag på streetview, så det var väl det man skulle kunna ta det på. Badet var lite gissning, men blev rätt. Högskolebyggnaden tog jag på trådbussledningarna.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av Harald »

Det fanns ju en till med gamla bilder: http://www.stockholmdirekt.se/quiz/stoc ... f6zTSqmgQ/
Jag fick nio av tio där också. Jag var inne på rätt park men valde fel till slut.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av Harald »

Jag fick ju leta upp ett Göteborgsquiz också, så att jag kunde få tio rätt. :wink:
https://www.expressen.se/gt/quiz/testa- ... -goteborg/
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Quiztråden

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:Det fanns ju en till med gamla bilder: http://www.stockholmdirekt.se/quiz/stoc ... f6zTSqmgQ/
Jag fick nio av tio där också. Jag var inne på rätt park men valde fel till slut.
Jag med. Fast jag fick bara sju rätt. En var ju självbeskrivande.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
Harald skrev:Det fanns ju en till med gamla bilder: http://www.stockholmdirekt.se/quiz/stoc ... f6zTSqmgQ/
Jag fick nio av tio där också. Jag var inne på rätt park men valde fel till slut.
Jag med. Fast jag fick bara sju rätt. En var ju självbeskrivande.
Ja se, svaret står i en bild. Men den fixade jag direkt. Fick åtta rätt.
Senast redigerad av LÅ1 den söndag 22 oktober 2017 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Quiztråden

Inlägg av Hans Wibacke »

Harald skrev:Jag fick ju leta upp ett Göteborgsquiz också, så att jag kunde få tio rätt. :wink:
https://www.expressen.se/gt/quiz/testa- ... -goteborg/
Jag erkänner utan omsvep att jag inte kände igen en enda av de där platserna. Jag chansade på ALLA. :oops: Det kanske är dags att jag gör ett nytt besök i Göteborg. Senaste besöket var 1980... :oops:

Nåväl, jag fick i alla fall 5 rätt och blev klassad som "halv Göteborgare". :shock:
Skriv svar