Quiztråden

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Jag bygger vidare i denna tråd, även om ämnet berör spårvagnar. Den som inte bevakar "Ordet är fritt" får väl skylla sig själv! :wink:
"Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?".

Jag fick alldeles för få rätt. 6 av 10. :(
Men fråga 9, är det verkligen korrekt alternativ som anses vara rätt där? Och förresten, är det inte fel rubrik på quizen? "gamla spårvagnar" borde vara "gamla hållplatser" tycker jag!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Quiztråden

Inlägg av hgsldf »

LÅ1 skrev:Jag bygger vidare i denna tråd, även om ämnet berör spårvagnar. Den som inte bevakar "Ordet är fritt" får väl skylla sig själv! :wink:
"Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar?".

Jag fick alldeles för få rätt. 6 av 10. :(
Men fråga 9, är det verkligen korrekt alternativ som anses vara rätt där? Och förresten, är det inte fel rubrik på quizen? "gamla spårvagnar" borde vara "gamla hållplatser" tycker jag!
Jag fick 8 av 10, men vist rubriken var fel och en del frågor var konstigt formulerade.
/Göran
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Quiztråden

Inlägg av Kantorn »

Jag fick nio av tio. Missade på sista. Lite klantigt måhända. Men i några kunde man läsa svaret på bilden. Lite som den fåniga frågan "Vilken man har givit upphov till uttrycket 'Gammal som Metusalem'?"

Trevligt med gamla bilder i alla fall.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av ADDE »

Jag fick 8 av 10. på den första trodde jag det var strandvägen vid nybroplan och inte skeppsbron. på den sista så blandade jag ihop ordningen kring namnbyten av globen...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Quiztråden

Inlägg av TKO »

Eftersom svarsalternativen i många fall var sådana att man utan större kunskaper i "spårvägshistoria" kunde utesluta två av tre så var det inte så svårt att kamma hem full pott.

På Järnvägshistoriskt forum för experterna en intressant diskussion om "slamkrypare" och annat!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Här bör väl alla forumskribenter från Stockholm få alla rätt, eller? Jag fick det, men OK, svaret på fråga 9 var inte helt självklart för mig.

"QUIZ: Vad kan du om tunnelbanan förr?"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Quiztråden

Inlägg av hgsldf »

LÅ1 skrev:Här bör väl alla forumskribenter från Stockholm få alla rätt, eller? Jag fick det, men OK, svaret på fråga 9 var inte helt självklart för mig.

"QUIZ: Vad kan du om tunnelbanan förr?"
Jo det fungerade ju för gubben att få alla rätt, men om jag varit under 20 hade nog resultatet varit sämre även om texterna gav en del ledning.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Quiztråden

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Här bör väl alla forumskribenter från Stockholm få alla rätt, eller? Jag fick det, men OK, svaret på fråga 9 var inte helt självklart för mig.

"QUIZ: Vad kan du om tunnelbanan förr?"
Nej jag missade på 9:an, där var det två att välja på. Men kan man T-banans historia så var det lätt med uteslutning på frågorna.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Quiztråden

Inlägg av Enceladus »

hgsldf skrev:
LÅ1 skrev:Här bör väl alla forumskribenter från Stockholm få alla rätt, eller? Jag fick det, men OK, svaret på fråga 9 var inte helt självklart för mig.

"QUIZ: Vad kan du om tunnelbanan förr?"
Jo det fungerade ju för gubben att få alla rätt, men om jag varit under 20 hade nog resultatet varit sämre även om texterna gav en del ledning.
Åldern borde inte spela någon större roll. De flesta stationer (t.ex. fråga 7) och byggnader (t.ex. fråga 4) har behållit sina karaktärsdrag. Dessutom kan många alternativ direkt uteslutas, t.ex. Rålambshov och Årstaberg. :)
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Quiztråden

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:[

Åldern borde inte spela någon större roll. De flesta stationer (t.ex. fråga 7) och byggnader (t.ex. fråga 4) har behållit sina karaktärsdrag. Dessutom kan många alternativ direkt uteslutas, t.ex. Rålambshov och Årstaberg. :)
Förstör nu inte för dom som vill göra quisset genom att avslöja ledtrådar.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av ADDE »

Är fråga 9 verkligen så svår? Jag har iofs åkt runt i hela t-banenätet flera gånger...

Fick alla rätt!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev:Är fråga 9 verkligen så svår? Jag har iofs åkt runt i hela t-banenätet flera gånger...

Fick alla rätt!
Kanske inte. Ett av svarsförslagen kunde uteslutas direkt. Efter att försöka komma ihåg hur utgången vid en av stationerna var placerad så kunde jag anta att det inte var den. Och då återstod bara ett alternativ, och det var ju rätt. Men det var den fråga jag fick fundera mest på.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Quiztråden

Inlägg av Lennart Petersen »

ADDE skrev:Är fråga 9 verkligen så svår? Jag har iofs åkt runt i hela t-banenätet flera gånger...

Fick alla rätt!
Ja , om två återstod på 9:an så gick det inte med automatik utesluta någon med ledtrådarna utan det åteterstår att man känner igen stationen . Men på andra delfrågor kunde man utesluta stationer för att dom inte ens var byggda på det årtal som angavs eller för att dom helt enkelt inte är T-banestationet.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

"Vad kan du om stans historiska fabriker?".

Inga spårvagnsfabriker fanns med. Inga andra fordonsfabriker heller. :)
Som vanligt i dessa quiz så kan man ofta utesluta ett svarsalternativ för att det är orimligt på ett eller annat sätt. Och ibland så räcker det med att studera bilden så är svaret i det närmast självklart.

Jag lyckades till min egen förvåning få alla rätt. 8)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Quiztråden

Inlägg av bark »

LÅ1 skrev:Som vanligt i dessa quiz så kan man ofta utesluta ett svarsalternativ för att det är orimligt på ett eller annat sätt. Och ibland så räcker det med att studera bilden så är svaret i det närmast självklart
Det kallas "kunskap" och det brukar premieras i just quiz. :D
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Detta quiz borde kanske snarare platsa under "Övrig kollektivtrafik" men det får bli här i den befintliga tråden.
"QUIZ: Vad kan du om gamla tågstationerna i Järfälla?"

Även om man inte vet något om Järfälla så är en del bilder intressanta! Man inser t.ex. att det hänt en del vid Jakobsberg station sedan bilden på kiosken där togs.
På fråga 6 skulle jag vilja svara "på alla små orter med järnväg, där det fanns väntrum". :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Quiztråden

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Detta quiz borde kanske snarare platsa under "Övrig kollektivtrafik" men det får bli här i den befintliga tråden.
"QUIZ: Vad kan du om gamla tågstationerna i Järfälla?"

Även om man inte vet något om Järfälla så är en del bilder intressanta! Man inser t.ex. att det hänt en del vid Jakobsberg station sedan bilden på kiosken där togs.
På fråga 6 skulle jag vilja svara "på alla små orter med järnväg, där det fanns väntrum". :wink:
Alltid kul med dessa quiz, 7av 10 är jag rätt nöjd med och det var bättre än 76% så det var tydligen rätt svårt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Quiztråden

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Detta quiz borde kanske snarare platsa under "Övrig kollektivtrafik" men det får bli här i den befintliga tråden.
"QUIZ: Vad kan du om gamla tågstationerna i Järfälla?"

Även om man inte vet något om Järfälla så är en del bilder intressanta! Man inser t.ex. att det hänt en del vid Jakobsberg station sedan bilden på kiosken där togs.
På fråga 6 skulle jag vilja svara "på alla små orter med järnväg, där det fanns väntrum". :wink:
Alltid kul med dessa quiz, 7av 10 är jag rätt nöjd med och det var bättre än 76% så det var tydligen rätt svårt.
Jag glömde att lägga anal rätt på minnet! :roll: Bättre än 60% fick jag. Hade nog 6 rätt när jag nu snabbt tittar igenom svaren igen. Ett par var självklara och några var lättgissade.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar