Tips om Japan?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Tips om Japan?

Inlägg av ADDE »

Hejsan! Jag och en polare planerar att åka till Japan till hösten, närmare bestämt Tokyo!

Jag tänkte bara fråga er som har varit där om goda råd, bra sedvärdheter och roliga aktiviteter.
Vår tanke är att vi är i Tokyo, men jag tänkte kolla om man kan vara i minst en till stad?

Vi är båda allmänt intresserade av kollektivtrafik, med inriktning på tåg & spårgående fordon av äldre slag.
Vi har båda ett starkt hissintresse (fast det vet ni ju redan att jag har)
Jag är intresserad av japan och dess kultur väldigt mycket. speciellt inriktad inom animé och arkadspel!
Något att tänka på inför- och under resan?
Och för er som öppet pratar om alkohol: tips på nån bra ställe och shyssta drycker/drinkar?

Tackar för svar och diskussioner! :)
//ADDE!
Gyllis

Re: Tips om Japan?

Inlägg av Gyllis »

Det finns hur mycket som helst att se och göra. I Tokyo Skytree finns det hissar. (634 meter hög byggnad)
Ska ni resa till mer än en stad rekommenderar jag att ni köper ett Japan Rail Pass. Gäller på både lokaltåg, t.ex ringlinjen Yamanote Line i Tokyo och de flesta Shinkansentågen. Måste köpas innan resan. Det gäller dock inte på tunnelbanor och privatbanor. På dessa kan man man istället använda korskompatibla reskassekort, t.ex Pasmo, som dessutom går att använda i de talrika varuautomater som finns på och kring stationer.
Man kan alltid betala resor med kontanter. I regel köper man sin biljett i en automat och stoppar in den i spärren. Ja, det är både ingång och utgångsspärrar som gäller så håll hårt i bijetten.
Det finns bankomater som accepterar svenska kort i alla Seven-Eleven butiker. Kontanter används i stor utsträckning även om det ganska ofta går att betala med kort.
Respekt och uppförande är viktigt i Japan. Läs på på nätet om vad som gäller. I regel är japaner dock väldigt hjälpsamma och artiga och har ett visst överseende med utlänningar som inte vet vad som gäller.
Trevlig resa!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Gyllis skrev:Det finns hur mycket som helst att se och göra. I Tokyo Skytree finns det hissar. (634 meter hög byggnad)
Ska ni resa till mer än en stad rekommenderar jag att ni köper ett Japan Rail Pass. Gäller på både lokaltåg, t.ex ringlinjen Yamanote Line i Tokyo och de flesta Shinkansentågen. Måste köpas innan resan. Det gäller dock inte på tunnelbanor och privatbanor. På dessa kan man man istället använda korskompatibla reskassekort, t.ex Pasmo, som dessutom går att använda i de talrika varuautomater som finns på och kring stationer.
Man kan alltid betala resor med kontanter. I regel köper man sin biljett i en automat och stoppar in den i spärren. Ja, det är både ingång och utgångsspärrar som gäller så håll hårt i bijetten.
Det finns bankomater som accepterar svenska kort i alla Seven-Eleven butiker. Kontanter används i stor utsträckning även om det ganska ofta går att betala med kort.
Respekt och uppförande är viktigt i Japan. Läs på på nätet om vad som gäller. I regel är japaner dock väldigt hjälpsamma och artiga och har ett visst överseende med utlänningar som inte vet vad som gäller.
Trevlig resa!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
En liten detalj är att det finns inga egentliga straffavgifter för att t.ex åka för långt vilket ibland kan vara lätt hänt utan man betalar enkelt mellanskillnad i utspärren. På en del system gäller att man får ett bevis på var resan startat och sedan betalar man i utspärren. Man kan nästan inte göra fel utan kan alltid göra rätt för sig mot ordinarie taxa men som sagt håll i biljetten för den är beviset på var resan startade. Och visst uppskattas artighet, västerlänningar som tillämpar en japansk bugning kan räkna med ett brett leende och blir mycket bra bemött.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

ADDE skrev:Hejsan! Jag och en polare planerar att åka till Japan till hösten, närmare bestämt Tokyo!

Jag tänkte bara fråga er som har varit där om goda råd, bra sedvärdheter och roliga aktiviteter.
Vår tanke är att vi är i Tokyo, men jag tänkte kolla om man kan vara i minst en till stad?

Vi är båda allmänt intresserade av kollektivtrafik, med inriktning på tåg & spårgående fordon av äldre slag.
Vi har båda ett starkt hissintresse (fast det vet ni ju redan att jag har)
Jag är intresserad av japan och dess kultur väldigt mycket. speciellt inriktad inom animé och arkadspel!
Något att tänka på inför- och under resan?
Och för er som öppet pratar om alkohol: tips på nån bra ställe och shyssta drycker/drinkar?

Tackar för svar och diskussioner! :)
//ADDE!
Åtminstone några dagar ska du nog offra på Osakaregionen med de facinerande kulturstäderna Kyoto och Nara , förutom fascinerande tempel finns här också en myckenhet av lokaltrafik och spårvagnar (i Kyoto) I Kyoto finns också ett stort järnvägsmuseum.
Boendet brukar dra de största kostnaderna och tar man första bästa hotell kan det bli dyrt men det finns många små trevliga familjehotell så gör lite research på nätet och boka i förväg. Skriv gärna ut en karta till hotellet för det kan vara knepigt att hitta, gatuadresser finns inte utan för att hitta någonstans brukar man ange någon beskrivning om läge i förhållande till andra saker som t.ex en station. Små restauranger med hyggliga priser hittas nästan överallt och en kul sak med Japan är att man skyltar med maträtterna gjorda i modell så finns det inte meny på västerländska så pekar man i skylten på vad man ska ha. Dricks tillämpas aldrig, ger man dricks blir det förvirring och dom tror man glömt pengar eller så.
Det mesta har hyggliga priser ungefär vad man kan räkna med i ett genomsnittligt land i Västeuropa, dock ska sägas att taxi kan vara mycket dyrt men vanlig kollektivtrafik är billig.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Om ni ens skulle tillbringa en hel vecka i Akihabara, skulle ni knappt ens hinna med ens hälften av stadsdelens utbud av anime, arkadspel (inkl UFO Catchers/Crane Games) och temakaféer med extremt nördig nivå.
Medeljapanen känns mycket mer tågintresserad an medelsvensken, och på vanliga bokhandlar finns det hyllmetrar (ibland hela avdelningar) med enbart tåg- och annan slags fordonslitteratur. Det mesta utgörs av tjocka böcker med fakta och några svartvita bilder, men det finns även gott om magasin i stil med vår "Teknikens värd" och "Auto Motor Sport. Det stannar inte med spårtrafik och olika slags personbilar (inkl specialtidningar för just "Kei-cars"), utan fortsätter även med bussar och flygplan.

Att läsa på om grunderna i språket är alltid bra, och bara att kunna de enklaste hälsnings- och ursäktfraserna kan leda till att man direkt kan bemötas ännu bättre.
Sumimasen - Kanske DET viktigaste ordet. Betyder "Ursäkta" till folk man inte känner privat, men betyder även "tack" om man tackar någon som ansträngt sig lite extra för en, t.ex genom att hålla upp en dörr åt en. Betyder då: "Tack och ursäkta att jag tog upp din tid" i ett enda ord.
Arigatō - Tack
Arigatō Gozaimasu [arigatå gosaimass] - Tack så mycket (för något någon gör nutid)
Arigatō Gozaimashita [arigatå gosaimashta] - Tack så mycket (för något som skedde lite tidigare)
Ohayo - God morgon (till jämnbördig)
Ohayo gozaimasu - God morgon (mera till överordnade, lärare, gäster mm)
Konnichiwa - God dag
Konbanwa - God (sen) eftermiddag/kväll

Hashimemachte - Trevligt att träffas (för första gången). Formellt och artigt. Förväntas till nya bekantskaper.
Domo - Samma som ovan, fast mycket mindre formellt.
(Watashi no) namae wa Karl Karlsson dess" - (Mitt) namn är Karl Karlsson. "Watashi no" i början brukar ofta utlämnas, då japanerna har en språklig effektivitet där de inte brukar nämna onödiga ord. Ibland räcker enbart "Karl Karlsson dess".
"Yoroshiku onegaishimasu" [Yorushkånegaishimass] Betyder ungefär: Ta väl hand om mig. Används efter ovanstående.
Kan besvaras med "Kochira koso, yoroshiku onegaishimasu", som i "Detsamma, ta hand om mig också".

Att åtminstone försöka buga då man presenterar sig samt ber om ursäkt, tycker jag hör till. :)

"Watashi wa Suu-eden-jin dess" - Jag är svensk
"Watashi-tashi wa Suu-eden-jin dess" - Vi är svenskar

Försök betala med så jämna pengar som möjligt, eller i alla fall jämna slutsiffror (mynten), då ni betalar med kontanter i affärerna. Annars blir det oerhörda mängder mynt i plånboken! Blir slutsumman t.ex 1422 yen, försök då kasta in åtminstone 122 eller 22 yen till 2000-lappen, annars blir det gott om 1- och 10-yensmynt i plånboken på bara några timmar. Som är värda några ören styck, och precis som våra gamla 5- och 10-öringar inte gick att använda i dåvarande svenska myntautomater, går inte heller de lägsta japanska mynten att använda i deras automater.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

@verspieder: jag har för mig att man säger "Boku-wa" som man, och inte "watashi-wa", men jag kanske har fel där... :)
Jag lär nog inte göra en detaljrunda i Akibahara, men åtminstånde en dag lär nog spenderas där. Jag vill se hela japan, och kanske åka färja till Busan, Sydkorea... vet inte riktigt vad min polare vill... men han nämner något om att han vill gå upp i bergen på kvällen för att se eldflugor...

@Lennart Petersen: Osaka och Kyoto är, förutom flera dagar i Stor-Tokyo, ett urval av städer jag gärna vill besöka. Andra ställen är bl.a. Sapporo i Hokkaido. Lite kul att man får tips att göra, bl.a. järnvägsmuséet. Är själv intresserad av att blanda västerlänsk hotell med det lokala japanska hotellet. Polaren är väl mest intresserad av att fara runt så där har jag väl lite mer fria tyglar om vad vi ska hitta på när vi väl ankommer till vår slutdestination. Jag kollade upp lite turistjärnvägar och ett nattågssystem som går till norra japan. Så jag har gjort en del research (bl.a. på priser för Japan railpass och periodkort på tokyos tunnelbanesystem), men verkar inte riktigt hitta museijärnvägar eller motsvarande...

Tips på linjer som normalt kör med äldre tåg (80-tal och tidigare)?

Tackar för tips hitills :)
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

ADDE skrev:@verspieder: jag har för mig att man säger "Boku-wa" som man, och inte "watashi-wa", men jag kanske har fel där... :)
Jag lär nog inte göra en detaljrunda i Akibahara, men åtminstånde en dag lär nog spenderas där. Jag vill se hela japan, och kanske åka färja till Busan, Sydkorea... vet inte riktigt vad min polare vill... men han nämner något om att han vill gå upp i bergen på kvällen för att se eldflugor...
Fel har du inte, men det finns (inte helt ovanligt) tre olika ord för i stort sett samma betydelse. Watashi är den neutrala grundformen för "jag", medan Boku används mer av yngre killar i främst skolåldern. Därutöver har vi även Ore som är en manlig jagform som dock kan anses vara lite för rättfram och på gränsen till arrogant. Lägger man till -tachi efter alla tre får man pluralbetydelsen, "vi", "oss".

Angående Hokkaido skulle då i alla fall jag gärna vilja besöka den mindre staden Tobetsu, och då deras lilla svenska stadsdel Sweden Hills:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sweden_Hills
http://www.swedenhills.jp/
https://www.youtube.com/watch?v=4chvijlW71w
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

Jag rekommenderar att du skaffar dig ett data-simkort i japan. Det jag köpte kostade 3780 JPY för 14 dagar och då fick man 100 MB data i full hastighet per dag och därefter begränsades hastigheten och det funkade utmärkt för min del.
Finns att köpa på flera ställen (kolla på webbsidan) bl.a. på Yodobashi Camera och även i varuautomater på iaf. Kansais flygplats.
Det som är viktigt är att du tar reda på vilken typ av SIM-kort du har i din telefon (mini, micro eller nano)
http://www.ntt.com/personal/services/mo ... or/en.html
Låst