Tradera GLAB stämpelmaskin
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tradera GLAB stämpelmaskin
Senast redigerad av roggek den lördag 04 februari 2017 16:56, redigerad totalt 1 gånger.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Tradera GS stämpelmaskin
"Perfekt skikt"? Ytan eller menar de "skick"?
Re: Tradera, GLAB stämpelmaskin
Det var lite falsk varubeteckning. Det där är ju GLAB:s maskin. Den satt visserligen även i GS fordon, men det berodde på att GS var med i GLAB:s taxa. Hela systemet var upphandlat av och sköttes av GLAB. När det stod "GS stämpelmaskin" trodde jag det var en Camp-maskin.
Re: Tradera GLAB stämpelmaskin
Ändrade rubriken till GLAB...
Följdfråga: Finns det någon "glädje" av maskinen, mer än nostalgi, då den antagligen körs på 24V(?)
Följdfråga: Finns det någon "glädje" av maskinen, mer än nostalgi, då den antagligen körs på 24V(?)
"...men det är ju mörkt ute?..."
Den är nog bara att till titta på. Jag tror inte kan göra något utan centralenheten.roggek skrev:Ändrade rubriken till GLAB...
Det hade varit ett intressant objekt att undersöka. Troligen är det helt en klientmaskin utan eget program och förmodligen kommunicerar den med centralenheten med någon fältbuss (över RS-485) med låg hastighet. Upplägget gör att man i teorin skulle kunna uppgradera systemet centralt utan att behöva ändra på något på själva maskinerna. Kommunikationen på fältbussen är troligen inte heller krypterad på något sätt då man väl på den tiden inte hade sådant i tankarna.
Biljettsystemet som det användes till var ju ett av de bästa som fanns, eftersom det kombinerade tydlighet (det stod direkt på biljetten vad det gällde för) och enkel användning. Det enda mer komplicerade man behövde ha koll på var om det var byte och hur många zoner man skulle.
Så, utan att känna till något direkt om den så är det nog inte särskilt svårt att få den att fungera. Det är nog svårare att få tag på kortämnen däremot.
Biljettsystemet som det användes till var ju ett av de bästa som fanns, eftersom det kombinerade tydlighet (det stod direkt på biljetten vad det gällde för) och enkel användning. Det enda mer komplicerade man behövde ha koll på var om det var byte och hur många zoner man skulle.
Så, utan att känna till något direkt om den så är det nog inte särskilt svårt att få den att fungera. Det är nog svårare att få tag på kortämnen däremot.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Något eget program måste den ha. Den kunde ju läsa av värdet på kortet och beräkna restvärdet efter stämpling. Om detta var negativt kunde den dessutom dra det från nästa kort som sattes in om det skedde inom en viss tid.
Det är inte säkert, den funktionen skulle mycket väl kunna finnas i centralenheten i vagnen. Tänk gamla tidens terminaldatorsystem, där du trycker på en tangent som då skickas till servern där det händer något, och servern skickar tillbaka en eller flera tecken som skall skrivas ut på bildskärmen eller skrivaren. Terminalen är i det fallet stendum. Som BBSer eller minitel.Harald skrev:Något eget program måste den ha. Den kunde ju läsa av värdet på kortet och beräkna restvärdet efter stämpling. Om detta var negativt kunde den dessutom dra det från nästa kort som sattes in om det skedde inom en viss tid.
Nja, inte ens en sådan terminal är stendum, för den klarar ju av att ta kontakt med en server, upprätthålla kontakten samt att omvandla tangentnedtryckningarna till data som sänds till servern och att ta emot det som kommer tillbaka och förvandla det till mönster på en skärm eller mekaniska rörelser hos en skrivare. För det krävs ett program. På samma sätt måste biljettmaskinen ha ett program och även om man skulle ha kunnat lägga alla beräkningar i centralenheten, så finner jag det mindre troligt. Det måste ha varit mycket enklare att lägga dem lokalt.Odd skrev:Det är inte säkert, den funktionen skulle mycket väl kunna finnas i centralenheten i vagnen. Tänk gamla tidens terminaldatorsystem, där du trycker på en tangent som då skickas till servern där det händer något, och servern skickar tillbaka en eller flera tecken som skall skrivas ut på bildskärmen eller skrivaren. Terminalen är i det fallet stendum. Som BBSer eller minitel.Harald skrev:Något eget program måste den ha. Den kunde ju läsa av värdet på kortet och beräkna restvärdet efter stämpling. Om detta var negativt kunde den dessutom dra det från nästa kort som sattes in om det skedde inom en viss tid.
Då menar vi samma sak, vi definierar bara "stendum" på olika sätt.Harald skrev:Nja, inte ens en sådan terminal är stendum, för den klarar ju av att ta kontakt med en server, upprätthålla kontakten samt att omvandla tangentnedtryckningarna till data som sänds till servern och att ta emot det som kommer tillbaka och förvandla det till mönster på en skärm eller mekaniska rörelser hos en skrivare. För det krävs ett program. På samma sätt måste biljettmaskinen ha ett program och även om man skulle ha kunnat lägga alla beräkningar i centralenheten, så finner jag det mindre troligt. Det måste ha varit mycket enklare att lägga dem lokalt.Odd skrev:Det är inte säkert, den funktionen skulle mycket väl kunna finnas i centralenheten i vagnen. Tänk gamla tidens terminaldatorsystem, där du trycker på en tangent som då skickas till servern där det händer något, och servern skickar tillbaka en eller flera tecken som skall skrivas ut på bildskärmen eller skrivaren. Terminalen är i det fallet stendum. Som BBSer eller minitel.Harald skrev:Något eget program måste den ha. Den kunde ju läsa av värdet på kortet och beräkna restvärdet efter stämpling. Om detta var negativt kunde den dessutom dra det från nästa kort som sattes in om det skedde inom en viss tid.
Man kan ju även ha jättesmarta apparater, och låta stendumma personer bestämma vad de ska göra