Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av TKO »

Med tanke på de känslor som debattartiklar med oönskade åsikter verkar framkalla hos många skribenter på detta forum vill jag starkt avråda dessa från att läsa debattinlägget "Låt alla åka gratis i kollektivtrafiken" i dagens eSvD. Och de som ändå inte kan låta bli ombedes ha burken med valium inom räckhåll!

fredagskramar från Årsta

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Stefan Widén »

Äsch nu byggde du upp förväntningarna lite väl mycket......Trodde det var något i stil med att de skulle skrota busslinjerna till Årsta

Vem skulle inte tycka det vore praktiskt med gratis kollektivtrafik? Tänk så många pengar man spar på spärrvakter avgiftskontrollanter mm och för att inte tala om kostnaderna för spärrar och andra avgiftsrelaterade maskiner.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av roggek »

Ja, det finns bara fördelar med detta.
Låt bilisterna vara med och betala via landstingsskatten.
Påstigning genom alla dörrar på bussen.
Frågan kvarstår dock om SL och entreprenörerna kommer att klara av den ökade resandevolymen som antagligen kommer att uppstå den dag nolltaxa införs?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av LÅ1 »

En hel del alternativ fakta i den artikeln.

"återvändsgränden Förbifart Stockholm". Så vitt jag förstår så blir förbifarten öppen i båda ändarna.
"bli klämd av spärrar". En betalande resenär som blippar sin biljett på korrekt sätt blir inte klämd!
"Dagens avgiftssystem är orättvist". Vad som är rättvist respektive orättvist handlar närmast om tyckande än om fakta.
Dessutom antyds att bilisterna inte betalar för kollektivtrafiken i dag, vilket de faktiskt gör. I alla fall om de betalar landstingsskatt i Stockholms läns landsting, eller betalar biltull.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Lars_L »

Visst, man kan ju alltid tycka det är rättvist att andra får betala....Men annars är det väl snarare - som jag ser - mer en fråga om vad man vill och hur man tror att man bäst uppnår målen.

Vill man minska biltrafiken så är nog ändå nolltaxa det minst effektiva sättet att uppnå det målet på. Främst är det ju den grupp som inte längre har råd på grund av den höja Landstingsskatten som byter.

Därtill förstås alla som tar bussen, istället för att gå och cykla. Något som i slutändan ökar kostnaderna för sjukvård etc, p.g.a. sämre hälsoläge bland befolkningen....
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Lennart Petersen »

Lars_L skrev:Vi

Därtill förstås alla som tar bussen, istället för att gå och cykla. Något som i slutändan ökar kostnaderna för sjukvård etc, p.g.a. sämre hälsoläge bland befolkningen....
Med det där sista argumentet så borde man ju inte erbjuda periodkort med obegränsad tillgång till trafiken och möjlighet att göra hur många korta bussresor eller ett stationshåll på T-banan somhelst. I själva verket är nog kollektivtrafiken i sig nyttig för hälsan eftersom de flesta har längre till station eller busshållplats både hemifrån och dit man ska och man rör sig en hel del vid byten. Själv har jag 6 min promenad till T-bana och när jag jobbade var det sådär 12-6min andra änden och bytte jag från pendel till T-bana blev det 6min promenad där. Och annars är jag rätt förtjust i långa cykelfärder med hemresa med kollektivtrafik.
Så i stort tror jag nog övergång från att ha bil till att åka kollektivt gör nytta för hälsan.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Lars_L »

Lennart Petersen skrev:
Lars_L skrev:Vi

Därtill förstås alla som tar bussen, istället för att gå och cykla. Något som i slutändan ökar kostnaderna för sjukvård etc, p.g.a. sämre hälsoläge bland befolkningen....
Med det där sista argumentet så borde man ju inte erbjuda periodkort med obegränsad tillgång till trafiken och möjlighet att göra hur många korta bussresor eller ett stationshåll på T-banan somhelst. I själva verket är nog kollektivtrafiken i sig nyttig för hälsan eftersom de flesta har längre till station eller busshållplats både hemifrån och dit man ska och man rör sig en hel del vid byten. Själv har jag 6 min promenad till T-bana och när jag jobbade var det sådär 12-6min andra änden och bytte jag från pendel till T-bana blev det 6min promenad där. Och annars är jag rätt förtjust i långa cykelfärder med hemresa med kollektivtrafik.
Så i stort tror jag nog övergång från att ha bil till att åka kollektivt gör nytta för hälsan.
Det är ju en intressant fråga. Poängen var väl snarast att det ökade resande man får, huvudsakligen ändå är från promenerande och cyklande, än från bilister. Vitsen med periodkort, och som kan motivera det - är väl just att kunder som åker kollektivt till jobbet, får ett starkt incitament för att inte använda bilen på kvällar/helger, men framförallt för att inte dagligen hamna i valet mellan bil/kollektivt, där det senare alternativet skulle missgynnas. I valen mellan att gå/kollektivt, så är det ju däremot bättre för samhället att man väljer att gå.

Så, man får väl väga för- och nackdelar här. Utifrån att vi vill locka över bilister - är periodkort bra, men för resenärer där valet är gentemot ett mer miljövänligt alternativ är det naturligtvis negativt ur ett hälso-/resursperspektiv.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av NerdBoy »

Stefan Widén skrev:Äsch nu byggde du upp förväntningarna lite väl mycket......Trodde det var något i stil med att de skulle skrota busslinjerna till Årsta

Vem skulle inte tycka det vore praktiskt med gratis kollektivtrafik? Tänk så många pengar man spar på spärrvakter avgiftskontrollanter mm och för att inte tala om kostnaderna för spärrar och andra avgiftsrelaterade maskiner.

Stefan
Ett naturligt nästa steg är gratis livsmedel. Tänk så mycket billigare det skulle bli om man tog bort alla kassor och lät kunderna plocka på sig obegränsade mängder oxfilé.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Harald »

Det första som borde tas bort är väl TV-avgiften. Den är verkligen orättvis. Fattigpensionärer och arbetslösa betalar lika mycket som folk med miljoninkomster.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Stefan Widén »

NerdBoy skrev:
Stefan Widén skrev:Äsch nu byggde du upp förväntningarna lite väl mycket......Trodde det var något i stil med att de skulle skrota busslinjerna till Årsta

Vem skulle inte tycka det vore praktiskt med gratis kollektivtrafik? Tänk så många pengar man spar på spärrvakter avgiftskontrollanter mm och för att inte tala om kostnaderna för spärrar och andra avgiftsrelaterade maskiner.

Stefan
Ett naturligt nästa steg är gratis livsmedel. Tänk så mycket billigare det skulle bli om man tog bort alla kassor och lät kunderna plocka på sig obegränsade mängder oxfilé.
Ja "gratis" är väl en sanning med modifikation...det handlar väl snarare att ta bort alla direkta avgifter och sammanföra dem till en centralavgift som man betalar på förvärvad inkomst. Men poängen med det är att styra så fler väljer resande ingående i den centrala avgiften. Självklart skulle man införa zoner i stan så att det kostar 4 kuponger att åka bil från Farsta till Ikea. Farsta till Hökarängen kostar bara 2 kuponger.

Sen om maten skall ingå i den centrala avgiften är en smaksak..... :D

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Odd »

Vad har teveavgiften med SL-taxan att göra?

Ang artikeln som TKO försöker att trolla, så är ju ståndpunkten som Planka.nu har inte särskilt ny hos dom. Det är en löst sammansatt grupp med misslyckade människor som har hittat en egen käpphäst, förmodligen triggad av någon erfarenhet där de har gått i mentalt baklås och inte vet hur de skall ta sig ur.

Personligen har jag inget emot 100% skattefinansierad kollektivtrafik, men även jag inser att det är ett antal, ej oöverstigliga, problem som skall lösas och som inte löses i en handvändning. Men för att det över huvud taget skall vara möjligt så krävs en lång förberedelsetid och investeringar, annars riskerar vi en orättvise- och inlåsningseffekt, för att inte tala om en havererad kollektivtrafik. Framför allt behövs en stabil, "blocköverskridande" överenskommelse om detta eftersom det är en process som kommer att pågå under flera mandatperioder och som kommer att kräva investeringar på rätt ställe.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2984
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av BSB101 »

En avgiftsfri kollektivtrafik kommer vara självreglerande då det bara finns plats för x personer. I rusningstid kommer nog även antal tillkommande personer vara minimalt.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Lars Ödlund »

BSB101 skrev:En avgiftsfri kollektivtrafik kommer vara självreglerande då det bara finns plats för x personer. I rusningstid kommer nog även antal tillkommande personer vara minimalt.
Ja det kommer givetvis att ställas stora krav på utökad kapacitet i alla trafikslag vilket främst i spårtrafiken leder till stora utmaningar för SLL och operatörerna, kostnaderna kommer sannolikt att öka så att den "vinst" man gör genom att slippa spärrvakter och administration av ett biljettsystem direkt äts upp av större produktionskostnader, större mängd skadegörelse och liknande.

Det är ju knappast så att man kan strunta i om 20% av kunderna inte kommer med i rusningstid.

Miljömässigt kan nolltaxa tyvärr leda till sämre luft och trängre i trafiken.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Lars_L »

Så mycket under dimensionerande tid lär ju inte åkandet öka med nolltaxa. Däremot riskerar eftermiddagsrusningen att bli dimensionerande för trafiken, när alla kids som inte har busskort ska fram och tillbaka från centrum etc, vilket man antagligen hade avstått från annars (eller i alla fall gjort till mindre del). Samtidigt är väl effekten troligen mindre i en storstad än en mindre stad. Helt enkelt för att det oftast inte finns något rimligt alternativ till kollektivtrafiken för många i Stockholm.

I stora och tunga tunnelbanesystem som Stockholm är det ganska svårt att klara sig utan personal, så den minskningen blir nog inte så stor, särskilt som det ju blir ännu svårare att avvisa folk. Idag kan det ju delvis göras direkt genom att man kräver giltigt färdbevis för att komma ombord (förbi spärrlinjen).

Däremot är det ju svårt med satsningar inom kollektivtrafiken när varje krona måste tas ut i ökad skatt och man inte får några intäkter som effekt av förbättringen. Det gör förbättringsarbetet betydligt tyngre.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Lars Ödlund »

Lars_L skrev:Så mycket under dimensionerande tid lär ju inte åkandet öka med nolltaxa. Däremot riskerar eftermiddagsrusningen att bli dimensionerande för trafiken, när alla kids som inte har busskort ska fram och tillbaka från centrum etc, vilket man antagligen hade avstått från annars (eller i alla fall gjort till mindre del). Samtidigt är väl effekten troligen mindre i en storstad än en mindre stad. Helt enkelt för att det oftast inte finns något rimligt alternativ till kollektivtrafiken för många i Stockholm.

I stora och tunga tunnelbanesystem som Stockholm är det ganska svårt att klara sig utan personal, så den minskningen blir nog inte så stor, särskilt som det ju blir ännu svårare att avvisa folk. Idag kan det ju delvis göras direkt genom att man kräver giltigt färdbevis för att komma ombord (förbi spärrlinjen).

Däremot är det ju svårt med satsningar inom kollektivtrafiken när varje krona måste tas ut i ökad skatt och man inte får några intäkter som effekt av förbättringen. Det gör förbättringsarbetet betydligt tyngre.
Det är väl knappast den grupp som idag åker bil eller taxi som kommer att börja åka kollektivt i någon stor utsträckning, det som kommer att öka är ju det man får kalla det okynnesåkningen, (man tar bussen eller spårvagnen en hållplats när det ändå är gratis)kollektivtrafiken som social värmestuga kommer att öka, soc behöver inte längre skicka med färdbevis.

Förmodligen kommer det att bli svårare att förmå vissa målgrupper att börja åka kollektivt, dessa målgrupper påverkas inte speciellt mycket av biltullar utan mer av köer och erbjuden komfort.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Stefan Widén »

Det är väl klart att om politikerna verkligen ville skulle man gå iland med att på allvar styra över resandet till kollektiva färdmedel. Självklart går det inte enkelt genom att bara införa nolltaxa. Det lär säkerligen ta ett antal år innan allt hunnit ställa om sig. Men! Sannolikheten för att detta skulle ske är väl ganska liten såvida ingen revolutionerande händer som gör att man tvingas till beslutet.

Vi får väl författa en gemensam framtidsroman som beskriver livet 2042 :D

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Lars Ödlund »

Stefan Widén skrev:Det är väl klart att om politikerna verkligen ville skulle man gå iland med att på allvar styra över resandet till kollektiva färdmedel. Självklart går det inte enkelt genom att bara införa nolltaxa. Det lär säkerligen ta ett antal år innan allt hunnit ställa om sig. Men! Sannolikheten för att detta skulle ske är väl ganska liten såvida ingen revolutionerande händer som gör att man tvingas till beslutet.

Vi får väl författa en gemensam framtidsroman som beskriver livet 2042 :D

Stefan
Visst, men att införa nolltaxa är knappast det mest effektiva sättet, snabbare, bekvämare och punktligare resor lockar fler som idag tar bilen, inte för att det går fortare alla gånger men det är bekvämare och man slipper mycket av det elände som är förknippat med att resa kollektivt i Stockholmsområdet.
BSB101
Inlägg: 2984
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av BSB101 »

Med tanke på att kollektivtrafiken i rusning redan idag har en hög marknadsandel lär ökningen vid en eventuell nolltaxa vara liten. Exempelvis är det svårt att klämma in fler människor om det inte finns någon yta kvar. Gällande behov av utbyggnader ser jag denna som lika stor oavsett om man har nolltaxa eller behåller dagens system.

Jag är rätt säker på att merparten som idag väljer bort kollektivtrafiken inte främst gör det av kostnadsskäl utan av andra skäl. Själv är mina främsta skäl komfort och hälsa (väljer bil eller cykel istället).
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Stefan Widén »

Alltså vi är alla ganska överens om att, skulle man idag införa nolltaxa ger det inte så mycket mer än att resenärerna slapp kostnaderna för biljetterna och dessa fördelades ut på samtliga som betalar skatt. Man säger att trängselskatten gjorde att trafiken minskade något men idag är den minskningen säkerligen uppäten. Vill man öka andelen kollektivresor måste det till radikala åtgärder. Jag har själv suttit och åkt bil till jobbet men när bilen fick maskinhaveri och hamnade i på skroten valde jag inte skaffa ny. Och arbetsresorna funkar utan bil men det är när man ska åka på obekväma tider eller till ställen som har mindre bra kollektivtrafik eller om man först ska till A sen till B och därefter C som det många gånger går mycket fortare med bil.

Men i boken 2042 har vi löst detta så man på ett antal finulliga sätt kan leva utan att ha tillgång till egen bil.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Varning: Läs inte detta (på SvD debatt)

Inlägg av Odd »

Lars Ödlund skrev: ...
Ja det kommer givetvis att ställas stora krav på utökad kapacitet i alla trafikslag vilket främst i spårtrafiken leder till stora utmaningar för SLL och operatörerna, kostnaderna kommer sannolikt att öka så att den "vinst" man gör genom att slippa spärrvakter och administration av ett biljettsystem direkt äts upp av större produktionskostnader, större mängd skadegörelse och liknande....
Ja, den som tror att man kan avbemanna en t-banestation belägen inomhus utan att man måste ersätta den med annan personal har nog inte riktigt den insikt i hur det fungerar. Slopande av resenärstaxa kommer inte att minska personalkostnaderna. Indirekt kommer de att öka då den förväntade ökningen av trafikanter även medför ökat slitage, ökade underhållsbehov och utökat trafikutbud.
Genius on call
Skriv svar