2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Inlägg av SouthernCross88au »

Nu har 2:an lagts tillbaks igen via Norrlandsgatan/Smålandsgatan vid Norrmalmstorg och problemen kvarstår under dagtid helger (och kanske också under rusning vardagar).

Vad ska göras åt detta? Var och varannan tur står och måste blockera korsningen för att behöva tränga sig in bland bilarna in på Norrlandsgatan under en hel signalfas. Busschauffören får också en hel del arga blickar från korsande gångtrafikanter vid övergångsstället.

Det måste finnas en bättre lösning för detta. Jag tror inte att detta kommer att hålla. Det vore nästan bättre att permanentera högersvängen in på Hamngatan och rundsvängen runt Nybroplan tills någonting bättre görs åt detta.

Det här problemet är faktiskt inte acceptabelt i en stad med en sådan utvecklad kollektivtrafik.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: 2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Inlägg av Lars_L »

Svårt. Det "knäppa" är ju att man valt att ha en tunnelinfart från Mäster Samuelsgatan, där Norrlandsgatan är den enda infartsvägen om man kommer öster ifrån. Att köra via Nybroplan känns ju inte som någon optimal lösning. Frågan är vad som skulle hända om man tvingade bilarna att åka över Regeringsgatan istället? En möjlighet vore kanske att göra den enkelriktad och bara tillåta bilar i riktning mot Mäster Samuelsgatan och då kunna ha en fil separat för bussar?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: 2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Inlägg av Odd »

Min lösning är perfekt men kanske inte så populär hos sossar och handelskammaren...
Sluta tillåta privatbilism i innerstaden!
Som en bieffekt så kanske det kyler av bostadsmarknaden något!
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: 2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Inlägg av TKO »

Odd skrev:Min lösning är perfekt men kanske inte så populär hos sossar och handelskammaren...
Sluta tillåta privatbilism i innerstaden!
Som en bieffekt så kanske det kyler av bostadsmarknaden något!
Din lösning får naturligtvis bifall från Stora Nygatan!
(Eller vad tror du?)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: 2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Inlägg av SouthernCross88au »

Lars_L skrev:Svårt. Det "knäppa" är ju att man valt att ha en tunnelinfart från Mäster Samuelsgatan, där Norrlandsgatan är den enda infartsvägen om man kommer öster ifrån. Att köra via Nybroplan känns ju inte som någon optimal lösning. Frågan är vad som skulle hända om man tvingade bilarna att åka över Regeringsgatan istället? En möjlighet vore kanske att göra den enkelriktad och bara tillåta bilar i riktning mot Mäster Samuelsgatan och då kunna ha en fil separat för bussar?
Jag ser nästan att den enda nuvarande lösningen är att försöka omkoordinera signalerna på något sätt så att bussen har tillräckligt med utrymme för att komma över korsningen.

Möjligtvis genom en fördröjd rödfas så att de svängande bilarna får en röd pil tidigare än resten av trafiken. Kanske också att omkoordinera signalfasen för gående så att alla gående får grön gubbe i korsningen på samma gång (en s.k. "pedestrian scurry"), någonting jag har berört tidigare i en annan tråd.

Denna korsning fungerar inte signalmässigt och det behöver tänkas om.

En enkelriktning skulle vara en möjlighet fast jag tror inte att det skulle hjälpa som en ensam lösning eftersom de svängande bilarna fortfarande kanske skulle blockera om volymen blir för stor. I varje fall kan problemet lösas med lite fantasi och signalteknik. Kanske med kollektivtrafikkörfältet till vänster och en K-signal för högersvängande bussar tvärs över de högerliggande bilfilarna i korsningen Smålandsgatan/Norrlandsgatan.

Om man enkelriktar Norrlandsgatan norrut mellan Hamngatan och Mäster Samuelsgatan, kan inte trafiken från tunneln åka upp Mäster Samuelsgatan mot andra hållet och runda NK in på Hamngatan för vidare färd mot Strandvägen och Nybroplan? Då kan man i så fall också enkelrikta Mäster Samuelsgatan enda upp till tunneln. Det skulle vara en möjlig lösning.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: 2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Inlägg av Stefan Widén »

Mäster Samuelsgatan har just fått omvänd enkelriktning mellan Norrlandsgatan och Birger Jarlsgatan. Om man leder trafiken den vägen slipper man alla vänstersvängande i korsningen vid hamngatan. En önskedröm kanske men skulle bli väldigt bra Butikerna där måste ju jubla efter som deras kunder kan komma ända fram till porten. :D


Sen får vi se om minskning av trafiken på Hamngatan slår igenom då man får ordning på busskörfälten.

I övrigt håller jag med Odd .....fast skulle kunna kompromissa med att enbart förbjuda infart för privatbilar mellan 06-12 på vardagar. Det borde räcka.....


Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: 2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Inlägg av SouthernCross88au »

Stefan Widén skrev:

Sen får vi se om minskning av trafiken på Hamngatan slår igenom då man får ordning på busskörfälten.

Stefan
Vad är det som är kvar att göras då det gäller busskörfälten och skulle det förändra den högersvängande trafiken? Är inte busskörfälten återställda nu då spårvagnarna snart igen kommer att trafikera upp till Kungsträdgården igen?
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: 2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Inlägg av SouthernCross88au »

Stefan Widén skrev:
I övrigt håller jag med Odd .....fast skulle kunna kompromissa med att enbart förbjuda infart för privatbilar mellan 06-12 på vardagar. Det borde räcka.....


Stefan
Jag tror inte att det räcker med bara vardagar eftersom framförallt lördagar dagtid är i stort sett likvärdigt med rusningstrafik hela dagen i innerstaden, framförallt inom NK-området.

Inför istället trängselskatten ALLA dagar och inte bara vardagar (någonting som borde ha gjorts för länge sedan) och höj den tills trafiken blir lite mer hanterbar!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: 2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Inlägg av LÅ1 »

Klarabergsgatans avstängning har väl ganska stor betydelse för vägvalet i korsningen Hamngatan x Norrlandsgatan?
SouthernCross88au skrev:
Stefan Widén skrev:
I övrigt håller jag med Odd .....fast skulle kunna kompromissa med att enbart förbjuda infart för privatbilar mellan 06-12 på vardagar. Det borde räcka.....


Stefan
Jag tror inte att det räcker med bara vardagar eftersom framförallt lördagar dagtid är i stort sett likvärdigt med rusningstrafik hela dagen i innerstaden, framförallt inom NK-området.

Inför istället trängselskatten ALLA dagar och inte bara vardagar (någonting som borde ha gjorts för länge sedan) och höj den tills trafiken blir lite mer hanterbar!
Lördagar är väl vardag. Åtminstone definieras vardagar som måndag till lördag i juridiska sammanhang.
Om jag teoriserar begreppet så likställer jag vardagar med "svarta" dagar (i almanackan). Men i praktiken tänker jag nog måndag till fredag, jag också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: 2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Inlägg av Odd »

TKO skrev:
Odd skrev:Min lösning är perfekt men kanske inte så populär hos sossar och handelskammaren...
Sluta tillåta privatbilism i innerstaden!
Som en bieffekt så kanske det kyler av bostadsmarknaden något!
Din lösning får naturligtvis bifall från Stora Nygatan!
(Eller vad tror du?)
/TKO
Har ingen aning vad du snackar om, men det vore en ära om Brunnsgatan 2 eller 68an blev sura, då visste jag att jag har rätt.
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: 2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
TKO skrev:
Odd skrev:Min lösning är perfekt men kanske inte så populär hos sossar och handelskammaren...
Sluta tillåta privatbilism i innerstaden!
Som en bieffekt så kanske det kyler av bostadsmarknaden något!
Din lösning får naturligtvis bifall från Stora Nygatan!
(Eller vad tror du?)
/TKO
Har ingen aning vad du snackar om, men det vore en ära om Brunnsgatan 2 eller 68an blev sura, då visste jag att jag har rätt.
På Stora Nygatan ligger Moderata Samlingspartiets högkvarter.
Eftersom du ständigt tjatar om att "sossarna är dumma" så tänkte jag att dina åsikter mer överensstämmer med de som finns där...

Den som har någon insikt i det politiska läget inser lätt att ditt förslag att förbjuda privatbilism i innerstaden saknar stöd såväl inom socialdemokratin som i högerblocket. Det är möjligen inom de rödrosagröna partierna det kan finnas ett visst stöd för dessa tankar. Själv tycker jag dock att ditt förslag är utmärkt!

Eftersom trafikfrågor, speciellt kollektivtrafikfrågor, till sin natur ofta är politiska är det naturligt att debatten här får en politisk vinkel. Men det är ju bra om det finns en relevant koppling mellan sakfrågorna och de politiska nålstick som utdelas!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: 2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Inlägg av daniel_s »

Mäster Samuelsgatan igår var en spännande syn. Har ingen aning om vad det egentligen var för fel, men jag konstaterade att jag hann besöka tre affärer i jakt på en affisch medan en 69:a som stod i korsningen med Regeringsgatan rörde sig cirka två meter.

För övrigt hittade jag ingen affisch. Någon som har tips på bra butik (fysisk sådan) som säljer posters?
Användarens profilbild
Elias88
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 27 januari 2017 15:12
Kontakt:

Re: 2:an i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan...

Inlägg av Elias88 »

daniel_s skrev: För övrigt hittade jag ingen affisch. Någon som har tips på bra butik (fysisk sådan) som säljer posters?
Hej,
Webbshop Ellos med underbara posters för alla smaker. Igår köpte jag flera skid posters med en rabatt från http://promocodius.com/se/butiker/ellos-rabattkod. På Internet finns många posters.
Skriv svar