Sida 1 av 1

Lidingöbanan snöröjning

Postat: torsdag 10 november 2016 7:09
av Andersw
Som ren amatör på spårtrafik undrar jag hur mycket hård packad snö tågen klarar mellan rälen.

Just nu tar underredet i. Saknar man snöslunga på banan?

Ett stort beröm för bra snöröjning av perronger under natten.

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: torsdag 10 november 2016 10:51
av Hechtwagen
Snöar det inte mer än det gjorde nu brukar spårvagnarna på lidingö klara att hålla undan snön så länge det inte blåser för mycket. Och sedan kan man ju undra varför det är så svårt för SL att ha uppvärmda plattformar, stora delar av city i stockholm har uppvärmda gångbanor.

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: torsdag 10 november 2016 19:27
av TKO
Nu är vi inte där än - men jag har hört att om det snöar mycket vid juletid så gäller at att ta fram "Julgäddevagnen". Detta lär särskilt vara fallet i skärgården. Obekräftade källor säger också att DVB har en "sogenante Weinachthectswagen" undanstoppad längst inne i vagnhallen "Trachenberge" som man tar fram i speciellt svåra lägen.

Fast i Örebro äter vi hellre gös...

/TKO

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: fredag 11 november 2016 22:13
av dr Cassandra Nojdh
Andersw skrev:Som ren amatör på spårtrafik undrar jag hur mycket hård packad snö tågen klarar mellan rälen.

Just nu tar underredet i. Saknar man snöslunga på banan?

Ett stort beröm för bra snöröjning av perronger under natten.
Regelrätta snöslungor finns mig veterligen inte i Stockholmstrafiken. Hårt packad snö finns väl knappast på LB annat än i plankorsningarna (det var ju i plankorsningen vid Högberga som urspårningen ägde rum vintersäsongen 2012/2013: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35466 ). Tidigare har banan röjts med spårgående traktorer som tar bort snön med en rejält tilltagen borste. Makadammen sprutar åt alla håll och ZUB200-systemets baliser tar en del stryk av detta.

Enligt det här inlägget från kamrat Widén så röjdes banan på samma sätt 2015/2016:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 98#p339398

En av anledningarna var att spårinnehavaren inte bevärdigat LB med ett eget snölok då:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 09#p338009

Hur det är innevarande säsong vet jag förstås inte. Röjer man plattformarna med maskiner på LB? Det gjorde man på Veolia-tiden också, men efter det att Arriva tog över ersattes maskinerna med ett antal handskottare som verkar komma från de östliga delarna av EU. Det blir väl billigast så!

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: söndag 13 november 2016 0:07
av Stefan Widén
Banan röjs med traktor med borste. Det finns inget annat sätt med nuvarande tekniska standard. Natten till lördag röjde den ytterligare för att få bort mellan spåren. Nästa vecka ska det regna och då lär det sista smälta undan.

Hållplatserna röjs både med maskin och för hand.
Stefan

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: söndag 13 november 2016 19:04
av BSB101
Stefan Widén skrev:Banan röjs med traktor med borste. Det finns inget annat sätt med nuvarande tekniska standard.
Kan du utveckla? Skulle det vara omöjligt att snöröja med en rent spårgående fordon på grund av den tekniska standarden? Vilken teknisk standard?

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: fredag 18 november 2016 19:16
av Magnus Ahltorp
Så här bra fungerar snöröjningen. En vecka efter att det snöade så är trottoaren snöröjd och perrongen snöröjd, men den några-decimeter-breda remsan mellan är inte snöröjd. Hur lätt tror ni det är att ta sig över den här remsan om man har svårt att gå? Svar: inte lätt.

Stationen bör vara lättgissad, men som ledtråd kan nämnas att ett tidigare smidigt byte numera kräver att man tar sig över denna remsa.

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: lördag 19 november 2016 6:59
av 1
Magnus Ahltorp skrev:Så här bra fungerar snöröjningen. En vecka efter att det snöade så är trottoaren snöröjd och perrongen snöröjd, men den några-decimeter-breda remsan mellan är inte snöröjd. Hur lätt tror ni det är att ta sig över den här remsan om man har svårt att gå? Svar: inte lätt.

Stationen bör vara lättgissad, men som ledtråd kan nämnas att ett tidigare smidigt byte numera kräver att man tar sig över denna remsa.
Jösses - nu förstår jag varför andelen Lidingöbor vilka handikappas av att deras steglängd understiger "några" (2 ... ?) decimeter plötsligt begärt färdtjänst för "smidigt byte".

Med tanke på att väderlekssituation under den angivna tidsperioden (En vecka efter att det snöade) tämligen omgående övergick till plusgrader och intensiva regn borde ju denna snöanhopning utvisa spår av frenetiska försök att taga sig över.

Men så kan knappast urskiljas, varför jag utgår från att ansvarig Stefan nu sitter med "dumstruten" och deppar över att han har skapat en barriär som skiljer Lidingös befolkning från civilisationen.

Är det inte fantastiskt att det städse gives situationer att pränta magsura kommentarer .... ?

Suck / Lena

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: lördag 19 november 2016 19:24
av Stefan Widén
Tekniska standarden innebär att baliserna ligger ett par mm över RÖK. Det innebär att det är vanskligt att köra med plog. Borstning är då enda alternativet. Sen kan borsten sitta på en traktor eller ett 100% spårgående fordon.

Vi har en ny entreprenör och till nästa förhoppningsvis mer normala snöfall ska de få bort snön bättre.

Stefan

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: lördag 19 november 2016 22:23
av dr Cassandra Nojdh
Stefan Widén skrev:Tekniska standarden innebär att baliserna ligger ett par mm över RÖK. Det innebär att det är vanskligt att köra med plog. Borstning är då enda alternativet. Sen kan borsten sitta på en traktor eller ett 100% spårgående fordon.

Vi har en ny entreprenör och till nästa förhoppningsvis mer normala snöfall ska de få bort snön bättre.

Stefan
Ja, det är nackdelen med Siemens ZUB200/222. F.ö. tack för en saklig och korrekt information, som på ett påtagligt sätt avviker från de magsura kommentarer som en viss styrelseledamot inom AB SS hävt ur sig, fastän hen borde veta bättre.

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: lördag 26 november 2016 4:21
av Magnus Ahltorp
1 skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Så här bra fungerar snöröjningen. En vecka efter att det snöade så är trottoaren snöröjd och perrongen snöröjd, men den några-decimeter-breda remsan mellan är inte snöröjd. Hur lätt tror ni det är att ta sig över den här remsan om man har svårt att gå? Svar: inte lätt.

Stationen bör vara lättgissad, men som ledtråd kan nämnas att ett tidigare smidigt byte numera kräver att man tar sig över denna remsa.
Jösses - nu förstår jag varför andelen Lidingöbor vilka handikappas av att deras steglängd understiger "några" (2 ... ?) decimeter plötsligt begärt färdtjänst för "smidigt byte".

Med tanke på att väderlekssituation under den angivna tidsperioden (En vecka efter att det snöade) tämligen omgående övergick till plusgrader och intensiva regn borde ju denna snöanhopning utvisa spår av frenetiska försök att taga sig över.

Men så kan knappast urskiljas, varför jag utgår från att ansvarig Stefan nu sitter med "dumstruten" och deppar över att han har skapat en barriär som skiljer Lidingös befolkning från civilisationen.

Är det inte fantastiskt att det städse gives situationer att pränta magsura kommentarer .... ?
Ja, visst är det fantastiskt att raljera över de som är beroende av rollator. "Snöanhopningen" bestod av is.

För dig som tydligen inte förstår: en halvdecimeter hög iskant som dessutom är perfekt lodrät är inte särskilt lätt att komma förbi med en rollator. Detta är alltså inte hypotetiskt, det är verklighet. Även om man kommer upp på isen så är is som bekant hal.

Jag förstår verkligen att saker inte fungerar om det är så att styrelsen för SS har den här unkna inställningen till rörelsehindrade.

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: lördag 26 november 2016 17:37
av Lars Stegenius
Från min tid på Tågia för drygt 10 år sedan minns jag en hembyggd kontraption jag observerade under en promenad längs spår 8 i dåvarande uppställningshallen i Hammarby, bland två C16 och diverse andra grejor, en dieseldriven snöslunga byggd på en f.d. B13-boggie. Vad blev av den? Antagligen var den avsedd att skjutas av något av loken 9200-9201. Tror att den hette 9270 men jag kan minnas fel.

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: lördag 26 november 2016 17:43
av Lars Stegenius
Magnus Ahltorp skrev:
Ja, visst är det fantastiskt att raljera över de som är beroende av rollator. "Snöanhopningen" bestod av is.

För dig som tydligen inte förstår: en halvdecimeter hög iskant som dessutom är perfekt lodrät är inte särskilt lätt att komma förbi med en rollator. Detta är alltså inte hypotetiskt, det är verklighet. Även om man kommer upp på isen så är is som bekant hal.

Jag förstår verkligen att saker inte fungerar om det är så att styrelsen för SS har den här unkna inställningen till rörelsehindrade.
Medhåll! Är sedan en tid beroende av denna egentligen utmärkta uppfinning men när det blir dåligt väglag är det inte kul. Ändå kan jag välja mellan tre rollatorer och välja den med stora smala hjul när väghållarna inte gör det dom får betalt av skattemedel för att göra.

//Lars S

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: lördag 26 november 2016 18:19
av daniel_s
Tyvärr är det ju väldigt lätt att det blir så där, särskilt om den som snöröjer den "lilla" vägen är ute före den som plogar den stora vägen.

Re: Lidingöbanan snöröjning

Postat: söndag 27 november 2016 4:36
av BSB101
Lars Stegenius skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Ja, visst är det fantastiskt att raljera över de som är beroende av rollator. "Snöanhopningen" bestod av is.

För dig som tydligen inte förstår: en halvdecimeter hög iskant som dessutom är perfekt lodrät är inte särskilt lätt att komma förbi med en rollator. Detta är alltså inte hypotetiskt, det är verklighet. Även om man kommer upp på isen så är is som bekant hal.

Jag förstår verkligen att saker inte fungerar om det är så att styrelsen för SS har den här unkna inställningen till rörelsehindrade.
Medhåll! Är sedan en tid beroende av denna egentligen utmärkta uppfinning men när det blir dåligt väglag är det inte kul. Ändå kan jag välja mellan tre rollatorer och välja den med stora smala hjul när väghållarna inte gör det dom får betalt av skattemedel för att göra.

//Lars S
Så du har koll på hur avtalen ser ut så då vet när entreprenören inte gjort det avtalade arbetet? Sedan är det en hel mängd vägar och områden som snöröjs utan att en enda skattekrona bekostar detta.