Alvorlig ulykke i Croydon, England
Postat: onsdag 09 november 2016 12:20
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Högsta hastighet är 80 km/h, men man kör tydligen inte på sikt när man inte kör i gata. I en beskrivning jag hittade står det "...the signalling is a development of the multiple aspect system used on UK heavy rail". Det betyder förmodligen att man har signaler men inget system ombord som övervakar att föraren följer signalerna.X12 skrev:Vad är maxhastigheten på det där spårvägssystemet? Kommer att tänka på diskussionen som var i nån annan tråd nyligen om högsta lämpliga hastighet på spårvägar utan säkerhetssystem.
Nja, nu blev det allt lite FÖR enkelt!Odd skrev:Sannolikt brukar den enklaste förklaringen vara den som gäller
Dvs: om huvudsignalen inte lyser är det troligare att det går fortare att undersöka om lampan är trasig Ann att börja felsöka ringhals... (fast det är roligare)daniel_s skrev:Nja, nu blev det allt lite FÖR enkelt!Odd skrev:Sannolikt brukar den enklaste förklaringen vara den som gäller
"Ockham´s razor" är en bra princip. Men det är inte samma sak som att den enklaste förklaringen är SANN, utan innebörden är snarare att det är bra att börja i den änden hellre än att hitta på världens mest tillkrånglade hypotes och försöka avgöra om den stämmer eller inte.
är en vanlig, och i viss mån rimlig reaktion, själv tycker jag att "overspeed" (oavsett orsaken) är en rimlig minsta hypotes just nu (därav mitt yttrande om ATC). Engelska polisen har ju gått längre, och frihetsberövat föraren, misstänkt för brott, och det är deras sak. Själv ansluter jag mig till detta yttrande:M_M skrev:ATC är säkert bra oavsett vad som hänt, men vi ska nog invänta utredningen innan vi är säkra på om det exempelvis var föraren som körde för fort eller om det uppstått något annat problem.
Det är väl iofs en respektabel ståndpunkt att man inte ska fatta några förhastade beslut utan tillräckliga underlag, men allmänt sett tycker jag yttrandet verkar skakigt och på något sätt likt den säkerhetsfilosofi som verkar råda t.ex. i Göteborg. ATC är ex.vis onödigt eftersom olyckor händer så sällan, och lite spill får man ta (obs. tillspetsad formulering). Se vidare liknande diskussion i denna tråd:We don't know what the circumstances are but to start saying we need more safety measures is a really bad mistake.
"Safety measures have costs and - it is sometimes difficult for people to understand this - you have to have an equation between extra safety measures and the likelihood of it happening and the cost of it.
"To start panicking over trams and suddenly say we have to start imposing all sorts of extra measures will make tram schemes even less viable and therefore will reduce the number of people going on what is a very safe system, much safer than cars.
Ja, det är sth 20 km/tim (The Guardian: "There is a 12mph (20km/h) speed limit on the section in question, which is on old rail tracks."). Det är också korrekt att en del av spårsystemet är gammal "heavy rail", samt - som konstateras ovan - att signalering förekommer vid spår på egen banvall.C12C3C3C12 skrev:Om man tittar på flygbilderna så är det en typisk brittisk bibane Y-korsning med tvära kurvor, min gissning är att hastigheten är begränsad till 10 mph max 15 mph, 1 mile = 1,609 meter. Glöm inte bort att en del av spårvägen går på gamla nerlagda BR bibanor. Det stämmer att dom liknar våra vagnar i Stockholm eftersom dom beställde sina vagnar efter Kölns specifikationer för att få ner kostnaderna.
Det är rent av så att det "triangelben som saknas" och sträckorna norrut och söderut är en gammal BR-bana medan sträckan västerut mig veterligen är nybyggd. De klämde väl helt enkelt in vad de kunde.C12C3C3C12 skrev:Om man tittar på flygbilderna så är det en typisk brittisk bibane Y-korsning med tvära kurvor, min gissning är att hastigheten är begränsad till 10 mph max 15 mph, 1 mile = 1,609 meter. Glöm inte bort att en del av spårvägen går på gamla nerlagda BR bibanor. Det stämmer att dom liknar våra vagnar i Stockholm eftersom dom beställde sina vagnar efter Kölns specifikationer för att få ner kostnaderna.
Tackar. Men jag vet inte riktigt om jag skall vara hedrad eller förnärmad! Men tillämpar jag den "Gyllene regeln" så tror jag på det första alternativet...dr Cassandra Nojdh skrev:---klipp---)Efter denna utflykt i de högre sfärerna, vilken jag särskilt tillägnar signaturen TKO, låt oss återvända till jordytan i närheten av London. ---klipp---
Det förefaller alltså klarlagt att olyckan inte berodde på något tekniskt fel på vagn eller bana, utan har sitt upphov i ett förarfel, som ledde till "overspeed". TackaUlf Pålsson (Postvagnen) skrev: Nu har den brittiska undersökningsmyndigheten för spårtrafikolyckor RAIB publicerat en interimistisk rapport.
En kort sammanfattning:
-- Spårvagnen framfördes på egen banvall från ett rakspår med största tillåtna hastighet (sth) 80 km/h in i en skarp vänsterkurva där sth är 20 km/h.
-- Begränsningen till 20 km/h är skyltad med en tavla vid kurvans början. Det finns ingen "försignalering", och det finns inget tekniskt system som övervakar bromsningen mot kurvan.
-- En spårvagn som närmar sig kurvan i 80 km/h måste driftbromsa fullt ca 180 m före "20-tavlan" för att komma ned i 20 km/h där.
-- Den aktuella spårvagnen bromsade bara svagt och gick in i kurvan med ca 70 km/h. Den spårade ur, välte och hamnade på sidan över spåret för motsatt riktning och ett annat spår.
-- Sju personer omkom. 51 personer skadades varav åtta allvarligt.
-- Inledande undersökningar har inte funnit några fel på spår eller på spårvagnens bromssystem.
Andra må tycka annorlunda, t.ex. signaturen "Henke"RAIB skrev: The factors that led to the over-speeding are still under investigation. Until these factors are better understood, and before the junction re-opens to passenger operation, the RAIB advises London Trams and Tram Operations Ltd to jointly take measures to reduce the risk of trams approaching Sandilands Junction from the direction of New Addington at an excessive speed. Options for consideration should include the imposition of a further speed restriction before the start of the existing 20 km/h speed restriction around the curve and/or additional operational signs.
Har jag inte hört det där snacket tidigare: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 1&start=40Det är väl tradition att man kör "på sikt" vid spårvagnstrafik. Samtidigt är det ju ganska få linjer och korta sträckor mellan stoppen så risken att föraren ska somna eller tuppa av är väl inte så stor. I princip är det väl att jämföra med busstrafik där finns ju ingen ATC....
För fullständighetens skull, parlamentsprotokollet för den aktuella debatten:Mr Barwell, in response to shadow minister for London Andrew Slaughter’s question regarding why the tram cannot be fitted with the automatic system, said trams rely on drivers because they run on both road and rail.
Mr Slaughter asked if the vehicles could follow the model of the driverless Docklands Light Railway, which slows as it approaches sharp turns.
RELATED: Tributes paid to seven victims officially named after Croydon tram crash
Legitimate questions have been raised about sections of the tram’s route, Mr Barwell added, that he assures will be addressed in the investigation.
Speaking in the House of Commons yesterday he said: “Essentially, trams are buses on rails. Because they run part of their route on rails and part of it on roads, trams have to rely, at least for part of the route, on drivers driving according to the conditions in front of them.
“Therefore, trams cannot have the same kind of signalling systems as trains. However, there is a legitimate question about sections of the route where trams run on rails and are akin to trains, and I am sure that that will be one of the issues addressed in the investigation.