Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av TKO »

Tvärt emot vad jag förutspådde igår dröjde det ända till i morse innan "snökaoset" bröt ut på Hjälmarsvägen.
20161109_080729.jpg
20161109_080729.jpg (160.33 KiB) Visad 6163 gånger
Här ser vi den sista 160 som i morse stannade vid hållplatsen, medan 164 tar det säkra före det osäkra och helt sonika kör förbi!


20161109_094004.jpg
20161109_094004.jpg (196.61 KiB) Visad 6163 gånger
Och där står bussen ännu kvar. Tillsammans med en kompis...


20161109_094022.jpg
20161109_094022.jpg (125.14 KiB) Visad 6163 gånger
Hyffsat bra information!

Denna morgon är det visst snökaos i hela länet, så det finns väl egentligen ingen anledning att hetsa upp sej över att hållplatsen "Årstaskolan" är indragen. Det mest förvånande är egentligen att SL lyckades trafikera den så länge, problemen brukar uppståredan när den första snön faller. Detta har pågått sedan hållplatsen flyttades, jag undrar hur lång tid det ska ta innan SL inser att den nuvarande placeringen inte är så lyckad?

Och för att redan i förväg bemöta eventuella kommentarer från forumets "primus motor":
-Ja, jag har påtalat detta för SL!


iskalla hälsningar från
Thomas K Ohlsson
(som idag stannar hemma på kammaren och ägnar sej åt momsredovisningens ädla konst. Ibland är datortekniken fantastisk...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av roggek »

TKO skrev:(som idag stannar hemma på kammaren och ägnar sej åt momsredovisningens ädla konst. Ibland är datortekniken fantastisk...)
Ja, tills strömmen går ja.... :cheesygrin:
Brukar inte dröja så värst länge, innan vi har strömavbrott här och där i Stockholm...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av M_M »

En lösning som kanske är för enkel är att ställa ut en "sandlåda" och förse förarna med varsin lämplig spade att applicera sant på vägbanan med.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av TKO »

M_M skrev:En lösning som kanske är för enkel är att ställa ut en "sandlåda" och förse förarna med varsin lämplig spade att applicera sant på vägbanan med.
Sandlåda.jpg
Sandlåda.jpg (178.15 KiB) Visad 5983 gånger
Redan igår gjordes det... jag trodde sandlådan skulle krascha in i bussens frontruta, men den klarade sej.
(Jag TROR att sandlådan tidigare stod cirka 15 meter norr om hållplatsen så det man gjorde var att flytta den lite närmare.)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av M_M »

Se där!

Det var säkert oerhört svårt att förutse behovet i förväg :twisted:
Användarens profilbild
Båtsman
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 18 februari 2016 20:01
Ort: Årsta?!

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av Båtsman »

Föraren är väl den förste att försvinna från platsen när en buss har fastnat sådär?! Och sen blir väl bussen kvar där tills någon kommer och bärgar den. Att börja sanda framför hjulen är väl inget som den nya generationens bussförare ser som en naturlig del av jobbet. "Ska väl nån annan göra"...
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av TKO »

Föraren till bussen på bilden stannade säkert en timme och försökte få fäste för däcken, utan framgång. Så må ingen skugga falla över honom.
Och det verkar inte lätt att starta en ledbuss med drivning på bakre axeln i ett isigt motlut. Påminner lite om Bambi...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av Verspieder »

Borde inte "Pusher-ledvagn, backe och snö" vara en mer korrekt rubrik?
Pusherleder är ju de första bussarna som får problem i snö, och då allra helst Scania med sitt "TC"-antispinnsystem.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av LÅ1 »

Verspieder skrev:Borde inte "Pusher-ledvagn, backe och snö" vara en mer korrekt rubrik?
Pusherleder är ju de första bussarna som får problem i snö, och då allra helst Scania med sitt "TC"-antispinnsystem.
Pusher-ledvagnar, är det bussar med drivhjulen bakom leden?
Spontant låter det som en vansklig konstruktion vid sommarväglag. Och som en katastrof vid vinterväglag. Men jag är ingen fordonskonstruktör. :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av Verspieder »

LÅ1 skrev:Pusher-ledvagnar, är det bussar med drivhjulen bakom leden?
Spontant låter det som en vansklig konstruktion vid sommarväglag. Och som en katastrof vid vinterväglag. Men jag är ingen fordonskonstruktör. :)
Du har helt rätt i din frågeställning. Lägg därtill Scanias antispinnsystem som inte ger kraft till andra hjulet om det ena spinner, utan istället stryper gasen helt. :roll:

Jag är inte heller någon fordonskonstruktör, men jag gissar att samma konstruktion på personbilar och lastbilar skulle medföra vissa vinterbekymmer även för dem. Dvs om de skulle ha motorn i en obligatorisk släpvagn, samt drivningen enbart på släpets enda (eller sista) axel.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av Ute och åker »

Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Pusher-ledvagnar, är det bussar med drivhjulen bakom leden?
Spontant låter det som en vansklig konstruktion vid sommarväglag. Och som en katastrof vid vinterväglag. Men jag är ingen fordonskonstruktör. :)
Du har helt rätt i din frågeställning. Lägg därtill Scanias antispinnsystem som inte ger kraft till andra hjulet om det ena spinner, utan istället stryper gasen helt. :roll:

Jag är inte heller någon fordonskonstruktör, men jag gissar att samma konstruktion på personbilar och lastbilar skulle medföra vissa vinterbekymmer även för dem. Dvs om de skulle ha motorn i en obligatorisk släpvagn, samt drivningen enbart på släpets enda (eller sista) axel.
Hmm. Jag fäster väl ner mina egna små vintergrepp, så får väl någon ytterligare spinna vidare på saken. För i den här tråden vill vi inte ha något antispinnsystem! :D

Den "bästa" konstruktionen är ju olika, beroende vilken vintertrafiksituation man tänker på. Börjar man med personbilar, så ger väl fyrhjulsdrivna bilar bäst väggrepp. För en ovan förare kommer väl därefter framhjulsdrivna bilar med motorn fram. En bakhjulsdriven bil kan vara svår ibland att köra uppför en brant backe, eller få loss om man kört fast. Men behärskar man tekniken kan det vara lättare att ta kurvor med en bakhjulsdriven bil med lagom sladd, förutsatt att inte något tekniskt lullull sätter käppar i vägen (eller hjulen). Man kan mixa med gasen och handbroms bak för att få den effekt man vill. Bäst fäste i uppförsbackar (bortsett från fyrhjulsdrivna) ger ofta en bakhjulsdriven bil med motorn bak (typ gammal VW "bubbla").

Samma gäller i stort sett för bussar. Både motor och drivning bak ger ojämnare viktfördelning men generellt mycket lättare start uppför backe än motor i mitten, som i gengäld har bättre vägegenskaper i halka. Sedan tillkommer det där med nämnda antispinnsystem som kan ändra förutsättningarna. Det hänger väl lite på växellådan också, hur den kan hanteras. Med hänsyn till att trådrubriken är "Buss, backe och snö... ingen bra kombination!", så skulle jag vilja säga att bakhjulsdriven buss med motorn bak är den enda kombinationen man bör ta ut i trafik i så fall! Osmidiga växellådor och antispinnsystem kan göra det svårare, men man kommer inte ifrån att motortyngd över drivhjulen generellt ger störst fördelar, vid den situation som trådrubriken anger. Är man lite observant och kreativ som operatör, så fördelar man om bussarna vid det nämnda väderläget, så att de bussar med bäst förutsättningar att köra de mest backiga och dåligt snöröjda linjerna, också är de bussar som verkligen får köra där. :)
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av haba »

Minns en kreativ bussförare som i slutet av 80-talet bad alla resenärer att så gott det går klumpa ihop sig mellan barnvagnsutrymmet och vikleden för att på så sätt få maximalt tryck på drivaxeln. Nä, det var ingen "pusher" och föraren visste vad han gjorde så ja, vi kom loss (måste varit en Volvo på linje 624 mot stan och vi hängde nånstans i närheten av Lahäll, men det var som sagt ett tag sedan).

Harald.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av Enceladus »

Buss fick sladd – gick av på mitten
DN skrev:– Det beror på att de har drivningen på bakhjulen, därför är de känsliga för halka, säger Claes Keisu.

Risken för att ledbussarna viker sig och kör fast har tidigare gjort att man behövt ställa in busstrafik i Stockholms innerstad vid kraftigt snöfall. Clas Keisu berättar att SL brukar undvika att köra ledbussar när det är halt på vägarna. Istället sätter man in kortare bussar i trafik.

Dessutom finns i Stockholm ett antal elbussar med drivning på mitten som klarar halkan bättre, förklarar Claes Keisu.
En pusher-ledvagn (ledbuss med bakmotor) har slagit till igen - denna gång i Sundsvall. Kommer införandet av elbussar att lösa detta problem en gång för alla?
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: måndag 26 februari 2024 11:09 Buss fick sladd – gick av på mitten
DN skrev:– Det beror på att de har drivningen på bakhjulen, därför är de känsliga för halka, säger Claes Keisu.

Risken för att ledbussarna viker sig och kör fast har tidigare gjort att man behövt ställa in busstrafik i Stockholms innerstad vid kraftigt snöfall. Clas Keisu berättar att SL brukar undvika att köra ledbussar när det är halt på vägarna. Istället sätter man in kortare bussar i trafik.

Dessutom finns i Stockholm ett antal elbussar med drivning på mitten som klarar halkan bättre, förklarar Claes Keisu.
En pusher-ledvagn (ledbuss med bakmotor) har slagit till igen - denna gång i Sundsvall. Kommer införandet av elbussar att lösa detta problem en gång för alla?
Är det nån skillnad på var drivaxeln sitter på en elbuss och hybridbuss?

(och varför skapar du inte nya trådar istället för att bumpa en asgammal tråd?)
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Buss, backe och snö... ingen bra kombination!

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: onsdag 28 februari 2024 9:18
Enceladus skrev: måndag 26 februari 2024 11:09 En pusher-ledvagn (ledbuss med bakmotor) har slagit till igen - denna gång i Sundsvall. Kommer införandet av elbussar att lösa detta problem en gång för alla?
Är det nån skillnad på var drivaxeln sitter på en elbuss och hybridbuss?

(och varför skapar du inte nya trådar istället för att bumpa en asgammal tråd?)
Det finns ett inlägg i denna tråd som förklarar varför pusher-ledvagnar används, trots de uppenbara nackdelarna. Men elbussar har maximalt vridmoment redan från start, varför de kan ha drivning på mitten (se den citerade DN-artikeln).
Skriv svar