Hållplatsinfo för blinda

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Hållplatsinfo för blinda

Inlägg av Harald »

När jag stod vid hållplatsen Mariaplan häromdagen upptäckte jag en knapp som jag inte har sett förr. Jag tryckte förstås på den och fick höra detta:



Jag hittar inget på Västtrafiks webbplats om att denna tjänst finns, så kanske är det ett prov. På lådans ovansida fanns några tecken i punktskrift.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hållplatsinfo för blinda

Inlägg av LÅ1 »

Sånna har vi haft länge i Stockholm! :D (Skall läsas i en överlägsen ton! :roll: )

Men det är nog bra även för synsvaga, och kanske även för andra som av olika anledningar har lättare att ta till sig muntlig information. Å andra sidan har jag ytterst sällan, för att inte säga aldrig, märkt att någon använder dem. Så risken är väl att knapparna oxiderar fast! :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Hållplatsinfo för blinda

Inlägg av Hechtwagen »

Får de blinda reda på linjefärgerna också eller bara linjenumren?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hållplatsinfo för blinda

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Får de blinda reda på linjefärgerna också eller bara linjenumren?
Klart att man måste ange färgen i klartext, det är ju inte alla som kan föreställa sig hur t ex en åtta ser ut om de aldrig har sett en!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Hållplatsinfo för blinda

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:Sånna har vi haft länge i Stockholm! :D (Skall läsas i en överlägsen ton! :roll: )

Men det är nog bra även för synsvaga, och kanske även för andra som av olika anledningar har lättare att ta till sig muntlig information. Å andra sidan har jag ytterst sällan, för att inte säga aldrig, märkt att någon använder dem. Så risken är väl att knapparna oxiderar fast! :)
Hemma på våran gata i stan - dvs Hjälmarsvägen i Årsta - används denna funktion ganska flitigt. Dock ej av den tänkta målgruppen, utan av barn som tycker det är roligt trycka på knappen medan de väntar på bussen. Efter ett par tre repetitioner brukar den tjänstgörande föräldern ha fått nog och säger att nu får det vara nog!

Så här är oxidationsrisken minimal.

rapporterar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Hållplatsinfo för blinda

Inlägg av roggek »

Göteborgs "Pratorer"
(blir väl "Hålla låda" på Göteborgshumorn? eller "knapphändig information" skulle nog Kålle sagt?) :cheesygrin:
verkar i all fall ha fördelen med att, tala om för den synsvage vilken hållplats de är vid, något som Stockholms "pratorer" saknar...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Skriv svar