Trådmoderator

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Trådmoderator

Inlägg av Stefan Widén »

Många gånger sker det urspårningar i trådar där man istället för att diskutera ämnet glider över till ämnen som inte alls har med sakfrågan att göra.

Ibland önskar man att det fanns en "trådmoderator" som på ett effektiv sätt kunde skicka inlägg som spårat ur ner i en "slaskhink" där skribenten får hämta det och redigera om det om han vill ha det publicerat.

Idag tas bara inlägg bort som klart bryter mot reglerna men jag vill alltså ha ett mellansteg.

Eftersom det är krävande uppgift att bevaka kan man tänka sig att alla fick flytta ner inlägg som är urspårade, självklart får man hålla kolla så att ingen missbrukar och flyttar korrekta inlägg osv.

Målet är ju att höja kvaliteten på diskussionerna och lära de som VILL spåra ur att göra det på spår i en ny tråd. :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Trådmoderator

Inlägg av TKO »

Återigen håller jag med Stefan!

Eftersom jag själv tillhör de "urspårningsbenägna" tycker jag förslaget är utmärkt.
Sedan måste detaljerna diskuteras, frågan är om den föreslagna modellen skulle öka belastningen för moderatorerna så att det till slut blev alldeles för betungande?

Det kan också vara en grannlaga uppgift att avgöra vad som är urspårat... jag tar två exempel som jag själv känner väl till:

1) Det långa meningsutbytet angående järnvägsanslutning av flygplatsen i Ängelholm hade inget att göra med Arlanda express. Självklar urspårning!
2) Det inte fullt så långa meningsutbytet om behovet av att få bort godstågen från Stockholm hade faktiskt en hel del att göra med trådens ämne. Även om det blev väl detaljerat emellanåt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Trådmoderator

Inlägg av BSB101 »

Varför krångla till det? Redan idag finns möjlighet att dela trådar och flytta inlägg till en ny tråd. det enda man skulle kunna önska är att detta skulle användas lite oftare.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Trådmoderator

Inlägg av Stefan Widén »

Krångla till det var ordet....just att det är krångligt så är det få som gör det. om det på alla inlägg fans en ikon som med ett klick på förpassade inlägget till slasken....då är det enkelt.

Syftet med hela tanken är att det ska vara enkelt.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Trådmoderator

Inlägg av Harald »

Du menar att alla skulle kunna flytta andras inlägg? Det tror jag inte går i phpBB. För att göra det behöver man nog vara minst Simple Moderator. Men är man det så kan man också ändra i andras inlägg. Det verkar inte riktigt lämpligt att alla kan det, tycker jag.
Skriv svar