Inge skrev:TKO skrev:Inge skrev:Som från nästa år kommer att vända i Kallhäll. -Känns det bättre nu?
Ojojoj... det var visst känsligt. Ja jag är av den enkla åsikten att det är bättre att ge korrekta uppgifter än falska - om skribenten sedan vill reducera detta till en fråga om "hur det känns" så låter det sej väl göras.
Jag gissar (vet alltså inte) att det endast är insatståg som kommer att vända i Kallhäll. Känns inte riktigt som att den trafikmängden motiverar skribentens allt mer omfattande förslag på nya järnvägsförbindelser...
/TKO
Insatstågen går ju var 15 minut. Det är väl mer än en buss var 15 minut i varje fall?
Ärligt talar så tänkte jag mig inte ens att alla insatståg skulle fortsätta mot Arlanda-Uppsala. Så många är det trots allt inte som skall dit.
Beträffande godstågen förbi Sundbyberg, så går det kanske, kanske inte något just idag. Det är inte säkert att dw finns med i grafen långt i förväg även om de går. Hur som helst trodde jag inte att ditt "idag" skulle tolkas som "just idag, den 5:te oktober 2016", utan jag trodde att du ville ha svar på den lite mer relevanta frågan om huruvida det går godståg förbi Sundbyberg fortfarande. Och det gör det !
För övrigt hade du ju en länk till en fin grafläsare. Hur många godståg till, från och förbi Älvsjö söderifrån/söderut fick du det till? -Jag fick det till ett drygt 30-tal per dag.
Det är väl också mycket mer, räknat i tåg än en buss per 15/30 minuter?
Godståg söder om Älvsjö:
"Gamla banan"
4548 Sävenäs-Hallsberg-Tomteboda (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
43003 Älvsjö-Skandiahamnen
6477 Tomteboda-Järna (betjänar Järna, knappast aktuellt för omledning via Mälarbanan)
6478 Järna-Tomteboda (betjänar Järna, knappast aktuellt för omledning via Mälarbanan)
6454 Södertälje-Tomteboda (betjänar Södertälje, knappast aktuellt för omledning via Mälarbanan)
6479 Tomteboda-Nykvarn (betjänar Nykvarn, knappast aktuellt för omledning via Mälarbanan)
"Grödingebanan"
48280 Jönköping-Älvsjö (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
9804 Malmö-Rosersberg (Posttåg, nattetid)
9834 Göteborg-Rosersberg (posttåg, nattetid)
43002 Skandiahamnen-Älvsjö (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
40118 Arvika-Värtan (biobränsle, nattetid)
44520 Helsingborg-Älvsjö (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
41736 Danmark-Rosersberg (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
44500 Trelleborg-Älvsjö (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
48287 Älvsjö-Jönköping (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
4640 Hallsberg-Tomteboda (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
44521 Älvsjö-Helsingborg (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
4642 Hallsberg-Älvsjö
40108 Kongsvinger-Värtan (biobränsle)
4465 Älvsjö-Hallsberg
4469 Tomteboda-Hallsberg
9826 Malmö-Rosersberg (Posttåg)
44523 Älvsjö-Helsingborg
9803 Rosersberg-Malmö (Posttåg, nattetid)
9807 Rosersberg-Malmö (Posttåg, nattetid)
9833 Rosersberg-Göteborg (Posttåg, nattetid)
9825 Rosersberg-Malmö (Posttåg, nattetid)
9823 Rosersberg-Göteborg (Posttåg, nattetid)
Svårt att se att godstrafiken utgör ett kapacitetsproblem...
Vi ser också att Rosersberg förutom posttågen inte har så mycket trafik, idag verkar det vara ett tåg söderifrån och inget avgående. Så Älvsjö är tydligen en mer attraktiv destination för de verkliga godskunderna!
Vi kan alltså konstatera att det knappast är aktuellt att leda om godstrafiken mot Stockholm de närmaste 15-20 åren, varför det kan vara lämpligt att avsluta denna långdragna diskussion!