Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
TKO skrev:Jag tror vissa skribenter har svårt att skilja på begreppen "skatt" och "avgift". Skatteintäkter är inte kopplade till en speciell utgiftspost hos den som uppbär skatteintäkten. Enklare än så är det faktiskt inte!
/TKO
(expert)
Skatt betyder bara att de indrivna pengarna är större än motprestationen från det offentliga. Der behöver inte betyda att motprestation är obefintlig.
I det aktuella fallet är kopplingen uppenbar. Ingen väg ger ingen bränsleskatt eller trängselskatt osv.
Om vi hypotetiskt antar att det inte funnits någon väg och någon går och köper gurkor för pengarna i besvikelsen över att detta, blir det ingen bränsleskatt. Det blir det för övrigt inte heller om någon i frustration sätter sig på ett pendeltåg.
Statens möjlighet att driva in dessa skatter är beroende av tillhandahållandet av vägen.
Gurkor lär innehålla cirka 4 % fast materia, resten är vatten. På samma sätt verkar det förhålla sej med signaturen "Inges" skriverier - väldigt lite substans men mycket wacka-wacka-wacka...
(Förklara gärna frasen "Skatt betyder bara att de indrivna pengarna är större än motprestationen från det offentliga"! Betyder det att om de nyttigheter stat och kommun ger mej har större värde än den skatt jag betalar så är det inte längre en skatt utan en avgift?)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
M_M skrev:
Enda problemet med det resonemanget är att egentligen skulle det behöva utgå en ännu högre skatt för att få vara fotgängare än för att köra bil, eftersom det är just fotgängare som drabbas av flest olyckor som kräver vårdbesök (men inte utgör dödsfall) i städer.
Lysande! Magdalena har bara inte fattat Det Du talar om. Alla medborgare som inte har körkort för moped, motorcykel, personbil, buss eller lastbil, utrustas med ett fotgängarkort och därmed utgår en "grundavgift". om sedan alla barn får ett chipp inmonterat, kan Transportstyrelsen debitera "rörelseavgift"
Om vi faktiskt laborerar med skatter och liknande så skulle vi kunna göra en "grå skatteväxling" där vi sänker skatterna för vägtrafik och lägger på skatter på annat. Tänk om denna olycksstatistik skulle få styra skatterna - tänk vilket ramaskri det skulle bli med extra beskattning av butiker i innerstad men samtligt också beskattning av köpladeområden som inte har tak över parkeringarna...
Handelskammaren Mälardalen skrev:En styrka för Västeråsregionen är närheten till Stockholm och Arlanda. Nu blir det än viktigare att stärka kommunikationerna mellan Västerås och Arlanda för att säkerställa den internationella tillgängligheten för både regionens invånare och företag. Senaste åren har busstrafiken ökat kraftigt, men vi ser också behov av att kunna ta sig med direkttåg till Arlanda såsom man kan göra från Eskilstuna idag.
Det är med stor sannolikhet ett klokt beslut att sluta subventionera Västerås flygplats. Men nu blir det ännu viktigare att återuppbygga järnvägen mellan Enköping och Uppsala!
Handelskammaren Mälardalen skrev:En styrka för Västeråsregionen är närheten till Stockholm och Arlanda. Nu blir det än viktigare att stärka kommunikationerna mellan Västerås och Arlanda för att säkerställa den internationella tillgängligheten för både regionens invånare och företag. Senaste åren har busstrafiken ökat kraftigt, men vi ser också behov av att kunna ta sig med direkttåg till Arlanda såsom man kan göra från Eskilstuna idag.
Det är med stor sannolikhet ett klokt beslut att sluta subventionera Västerås flygplats. Men nu blir det ännu viktigare att återuppbygga järnvägen mellan Enköping och Uppsala!
Lite svårt att se något samband mellan en återuppbyggd järnväg Enköping-Uppsala och nedläggningen av Västerås Flygplats!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Handelskammaren Mälardalen skrev:En styrka för Västeråsregionen är närheten till Stockholm och Arlanda. Nu blir det än viktigare att stärka kommunikationerna mellan Västerås och Arlanda för att säkerställa den internationella tillgängligheten för både regionens invånare och företag. Senaste åren har busstrafiken ökat kraftigt, men vi ser också behov av att kunna ta sig med direkttåg till Arlanda såsom man kan göra från Eskilstuna idag.
Det är med stor sannolikhet ett klokt beslut att sluta subventionera Västerås flygplats. Men nu blir det ännu viktigare att återuppbygga järnvägen mellan Enköping och Uppsala!
Lite svårt att se något samband mellan en återuppbyggd järnväg Enköping-Uppsala och nedläggningen av Västerås Flygplats!
Har skribenten glömt att läsa det inlägg som citerades?
(För övrigt noterar jag med glädje att Handelskammaren Mälardalen inte verkar vara en anhängare av Mälardalens låtsaskommersiella regionaltågstrafik som kräver vändande trafikering för att de kommersiella aktörerna ska kunna plocka russinen ur kakan. Detta politiska experiment får britterna gärna behålla för sig själva!)
Enceladus skrev:Har skribenten glömt att läsa det inlägg som citerades?
(För övrigt noterar jag med glädje att Handelskammaren Mälardalen inte verkar vara en anhängare av Mälardalens låtsaskommersiella regionaltågstrafik som kräver vändande trafikering för att de kommersiella aktörerna ska kunna plocka russinen ur kakan. Detta politiska experiment får britterna gärna behålla för sig själva!)
Jag bemötte naturligtvis detta:
"Det är med stor sannolikhet ett klokt beslut att sluta subventionera Västerås flygplats. Men nu blir det ännu viktigare att återuppbygga järnvägen mellan Enköping och Uppsala!"
Läser inte skribenten sina egna inlägg?
Vilket samband är det skribenten anser finns?
För övrigt blir det svårt att i nuläget köra tåg Västerås-Arlanda utan att dom vänder... jag är inte heller säker på att tåget blir snabbare än nuvarande direktbussar.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus skrev:Har skribenten glömt att läsa det inlägg som citerades?
(För övrigt noterar jag med glädje att Handelskammaren Mälardalen inte verkar vara en anhängare av Mälardalens låtsaskommersiella regionaltågstrafik som kräver vändande trafikering för att de kommersiella aktörerna ska kunna plocka russinen ur kakan. Detta politiska experiment får britterna gärna behålla för sig själva!)
Jag bemötte naturligtvis detta:
"Det är med stor sannolikhet ett klokt beslut att sluta subventionera Västerås flygplats. Men nu blir det ännu viktigare att återuppbygga järnvägen mellan Enköping och Uppsala!"
Läser inte skribenten sina egna inlägg?
Vilket samband är det skribenten anser finns?
För övrigt blir det svårt att i nuläget köra tåg Västerås-Arlanda utan att dom vänder... jag är inte heller säker på att tåget blir snabbare än nuvarande direktbussar.
Direkttåg mellan Västerås och Arlanda kräver naturligtvis en länk mellan Mälarbanan och Ostkustbanan, t.ex. mellan Enköping och Uppsala. Utan en sådan länk fordras vändning i Stockholm eller Sala. Jag tror att icke-vändande direkttåg mellan Västerås och Arlanda skulle ha en konkurrenskraftig restid!
Ja med en ny bana. Men det finns ju inga planer på att bygga. Välkommen till verkligheten!
Men hur var det nu med det påstådda orsakssambandet mellan de eventuellt kommande nedläggningen av flygplatsen i Västerås och behovet av direkttåg* till Arlanda? Var det bara en av signaturen "Enceladus" vid det här laget välbekanta gissningar?
undrar
Thomas K Ohlsson
*) Sen kan jag undra hur stort resandet mellan Västerås och Arlanda är - det handlar väl om högst några hundra per dag? Kanske inget vidare underlag för tågtrafik...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!