Vår tid är motsägelsernas tid.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Vår tid är motsägelsernas tid.
Han menar nog att biljetten ska vara billigare. Intressant, undrar om han tänker göra så att det blir så också, eller om det bara är tomt prat?
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Re: Vår tid är motsägelsernas tid.
Redan idag är tåget snabbare än bilen och billigare än flyget på många sträckor. Så jag ser ingen motsägelse...
Korrigerar
Thomas K Ohlsson
(empiriker)
Korrigerar
Thomas K Ohlsson
(empiriker)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vår tid är motsägelsernas tid.
Ja, verkligen : http://www.aftonbladet.se/debatt/article23515528.abInge skrev:Vår tid är motsägelsernas tid.
Re: Vår tid är motsägelsernas tid.
"Tämligen ovanligt" är väl ett lagom svävande uttryck - för något som inte är sant. Det är snarare så att SJ:s tåg är snabbare än bilen och billigare än flyget på flertalet sträckor. Men statistik kan tydligen vara lika svårt som sannolikhetslära...Inge skrev:Men nu var det i samband med järnvägsutbyggnader statsministern yttrade dessa visdomsord. Inte beträffande de befintliga järnvägarna.
För övrigt är det tämligen ovanligt för de befintliga också, men det skulle nog delvis vara möjligt om man sparkade ut SJ till förmån för effektivare operatörer och skapade en effektiv infrastrukturförvaltare.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vår tid är motsägelsernas tid.
Så olika kommuners miljonstöd till olika flygplatser är bara ett påhitt? För om hela kostnaden låg i flygbiljetten skulle detta mångmiljonstöd inte behövas för då skulle biljettkostnaden täcka denna kostnad.Inge skrev: SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.
Edit:
Totalt handlar det om omkring 200 miljoner som kommunala flygplatser gick minus, 200 miljoner som inte syns på biljettkostnaden.
Re: Vår tid är motsägelsernas tid.
SJ:s tåg är oftast billigare än flyget. Jag har under många år gjort en prisjämförelse (tåg-buss-flyg) avseende biljettpriser under december som jag publicerade på Postvagnen som visar detta.Inge skrev:SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.TKO skrev:"Tämligen ovanligt" är väl ett lagom svävande uttryck - för något som inte är sant. Det är snarare så att SJ:s tåg är snabbare än bilen och billigare än flyget på flertalet sträckor. Men statistik kan tydligen vara lika svårt som sannolikhetslära...Inge skrev:Men nu var det i samband med järnvägsutbyggnader statsministern yttrade dessa visdomsord. Inte beträffande de befintliga järnvägarna.
För övrigt är det tämligen ovanligt för de befintliga också, men det skulle nog delvis vara möjligt om man sparkade ut SJ till förmån för effektivare operatörer och skapade en effektiv infrastrukturförvaltare.
/TKO
Signaturens explicita påstående att statens infrastrukturkostnader skulle vara 1 till 3 gånger större än banavgifterna för persontrafiken på fjärrtågslinjer är naturligtvis helt orimliga, det räcker med att titta på Trafikverkets årsredovisning för att förstå detta.
Men det är svårt med siffror - oavsett om det rör sannolikheter, statistik eller samhällsekonomi - om man inte vill ta reda på hur det verkligen förhåller sej... jaq föreslår ett mer empiriskt förhållningssätt.
Kanske dags för streck i debatten även här?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vår tid är motsägelsernas tid.
Om man kan räkna - vilket inte alla kan - så är det en enkel slutledning av påståendet om hur stor del av kostnaden som ligger i biljettpriset.Inge skrev:Något sådant påstående har inte framförts. Men om du vill veta, så är statens kostnader för infrastrukturen mycket mer än tre gånger banavgifterna.TKO skrev:SJ:s tåg är oftast billigare än flyget. Jag har under många år gjort en prisjämförelse (tåg-buss-flyg) avseende biljettpriser under december som jag publicerade på Postvagnen som visar detta.Inge skrev:
SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.
Signaturens explicita påstående att statens infrastrukturkostnader skulle vara 1 till 3 gånger större än banavgifterna för persontrafiken på fjärrtågslinjer är naturligtvis helt orimliga, det räcker med att titta på Trafikverkets årsredovisning för att förstå detta.
Men det är svårt med siffror - oavsett om det rör sannolikheter, statistik eller samhällsekonomi - om man inte vill ta reda på hur det verkligen förhåller sej... jaq föreslår ett mer empiriskt förhållningssätt.
Kanske dags för streck i debatten även här?
/TKO
Men de som är förblindade av sin egen förträfflighet är knappast mottagliga för sakliga och objektiva argument - så jag tror tyvärr att skribenten får fortsätta leva i motsägelsernas tid...
Luftis på er alla!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vår tid är motsägelsernas tid.
Det är väl rimligen biljettpriset som statsministern talade om?Inge skrev:SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.TKO skrev:"Tämligen ovanligt" är väl ett lagom svävande uttryck - för något som inte är sant. Det är snarare så att SJ:s tåg är snabbare än bilen och billigare än flyget på flertalet sträckor. Men statistik kan tydligen vara lika svårt som sannolikhetslära...Inge skrev:Men nu var det i samband med järnvägsutbyggnader statsministern yttrade dessa visdomsord. Inte beträffande de befintliga järnvägarna.
För övrigt är det tämligen ovanligt för de befintliga också, men det skulle nog delvis vara möjligt om man sparkade ut SJ till förmån för effektivare operatörer och skapade en effektiv infrastrukturförvaltare.
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.