Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Jag har under helgen använt några timmar till att läsa G. Sandins bok "Vägen till Citybanan" efter ett tips på detta forum (tack "twr"!). Mycket intressant läsning, rekommenderas å det varmaste.
Sandin nämner att det funnits sju rörliga spårvägsbroar i "Stockholm med närmaste omnejd"*. Detta fick mej att fundera över hur det sett ut i landet som helhet (ja nåt ska man ju sysselsätta sej med en septembersöndag...)
Jag kom snabbt fram till att vare sej Helsingborg eller Karlskrona haft sådana broar, inte heller Norrköping. Men hur var det i övriga spårvägsstäder? I Göteborg finns den enda kvarvarande rörliga spårvägsbron, men har det tidigare funnits fler? Jönköping hade två om jag minns rätt (inte alls säkert!), men hur var det i Sundsvall, Gävle och Malmö?
funderar
Thomas K Ohlsson
*) sid 71, Sandin a.a.
Sandin nämner att det funnits sju rörliga spårvägsbroar i "Stockholm med närmaste omnejd"*. Detta fick mej att fundera över hur det sett ut i landet som helhet (ja nåt ska man ju sysselsätta sej med en septembersöndag...)
Jag kom snabbt fram till att vare sej Helsingborg eller Karlskrona haft sådana broar, inte heller Norrköping. Men hur var det i övriga spårvägsstäder? I Göteborg finns den enda kvarvarande rörliga spårvägsbron, men har det tidigare funnits fler? Jönköping hade två om jag minns rätt (inte alls säkert!), men hur var det i Sundsvall, Gävle och Malmö?
funderar
Thomas K Ohlsson
*) sid 71, Sandin a.a.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Intet nytt under solen!
Frågan har visst redan varit uppe...
Men det hindrar ju inte att vi tar ett varv till - och den här gången kanske vi kan slippa den eviga frågan "är Lidingöbanan spårväg eller järnväg"!
/TKO
Frågan har visst redan varit uppe...
Men det hindrar ju inte att vi tar ett varv till - och den här gången kanske vi kan slippa den eviga frågan "är Lidingöbanan spårväg eller järnväg"!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Helsingborg har väl inga broar över huvud taget!TKO skrev:Jag har under helgen använt några timmar till att läsa G. Sandins bok "Vägen till Citybanan" efter ett tips på detta forum (tack "twr"!). Mycket intressant läsning, rekommenderas å det varmaste.
Sandin nämner att det funnits sju rörliga spårvägsbroar i "Stockholm med närmaste omnejd"*. Detta fick mej att fundera över hur det sett ut i landet som helhet (ja nåt ska man ju sysselsätta sej med en septembersöndag...)
Jag kom snabbt fram till att vare sej Helsingborg eller Karlskrona haft sådana broar, inte heller Norrköping. Men hur var det i övriga spårvägsstäder? I Göteborg finns den enda kvarvarande rörliga spårvägsbron, men har det tidigare funnits fler? Jönköping hade två om jag minns rätt (inte alls säkert!), men hur var det i Sundsvall, Gävle och Malmö?
funderar
Thomas K Ohlsson
*) sid 71, Sandin a.a.

Spännande fråga, jag har nog ingen kunskap att bidra med tyvärr.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Linjerna till Pålsjöbaden och Rikshospitalet korsade Pålsjöbäcken och linjen till Ramlösa korsade Gåsebäcken och Lussebäcken. Men om det var på broar eller om bäckarna leddes genom trummor vet jag inte.twr skrev:Helsingborg har väl inga broar över huvud taget!
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Jag tar det enklaste först med Stockholm, bron över Hammarbykanalen, äldsta Skanstullsbron (som jag åkte över i en spårvagn 2/9 1967), 2 stycken över Slussen (som växelvis öppnades - Rotterdam har fortfarande den möjligheten över sina 2 slussar), sedan måste väl gamla Tranebergsbron haft den öppning för båttrafiken, vad det gäller möjligheten mellan Hornstull samt Liljeholmen vet jag inte. Nämnde inte Ropsten för att alla andra ska få slåss om den frågan om det var en järnvägs- eller spårvägsbro 

Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Liljeholmsbron är öppningsbar.C12C3C3C12 skrev:Jag tar det enklaste först med Stockholm, bron över Hammarbykanalen, äldsta Skanstullsbron (som jag åkte över i en spårvagn 2/9 1967), 2 stycken över Slussen (som växelvis öppnades - Rotterdam har fortfarande den möjligheten över sina 2 slussar), sedan måste väl gamla Tranebergsbron haft den öppning för båttrafiken, vad det gäller möjligheten mellan Hornstull samt Liljeholmen vet jag inte. Nämnde inte Ropsten för att alla andra ska få slåss om den frågan om det var en järnvägs- eller spårvägsbro
Med vänlig hälsning AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Borde jag veta som har åkt över den så många gånger, ibland missar man det uppenbara..AGR skrev:Liljeholmsbron är öppningsbar.C12C3C3C12 skrev:Jag tar det enklaste först med Stockholm, bron över Hammarbykanalen, äldsta Skanstullsbron (som jag åkte över i en spårvagn 2/9 1967), 2 stycken över Slussen (som växelvis öppnades - Rotterdam har fortfarande den möjligheten över sina 2 slussar), sedan måste väl gamla Tranebergsbron haft den öppning för båttrafiken, vad det gäller möjligheten mellan Hornstull samt Liljeholmen vet jag inte. Nämnde inte Ropsten för att alla andra ska få slåss om den frågan om det var en järnvägs- eller spårvägsbro
Med vänlig hälsning AGR

Måste vara att jag tänkte på tiden före Liljeholmsbron.
Tittade lite i facit nu, tråden är från 2008, vet inte om vi är så mycket klokare nu.
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Ett ännu bättre "facit" kan vara att räkna upp de broar i Stockholm som Sandin nämner:
- Stadshusbron (1877-1948)
- Kungsbron (1887-1941)
- Traneberg (1914-1934)
- Liljeholmen (1915-1964)
- Slussen östra (1922-1932)
- Slussen västra (1922-1932)
- Skanstull (1925-1947)
Men min fråga gällde egentligen hur det såg ut utanför Stockholm!
/TKO
- Stadshusbron (1877-1948)
- Kungsbron (1887-1941)
- Traneberg (1914-1934)
- Liljeholmen (1915-1964)
- Slussen östra (1922-1932)
- Slussen västra (1922-1932)
- Skanstull (1925-1947)
Men min fråga gällde egentligen hur det såg ut utanför Stockholm!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Den som sett Kurt Olssons fantastiska broöppningsreportage glömmer nog aldrig att det finns bro i Göteborg som kan öppnas framför spårvagnar och annat som får vänta .TKO skrev:Ett ännu bättre "facit" kan vara att räkna upp de broar i Stockholm som Sandin nämner:
- Stadshusbron (1877-1948)
- Kungsbron (1887-1941)
- Traneberg (1914-1934)
- Liljeholmen (1915-1964)
- Slussen östra (1922-1932)
- Slussen västra (1922-1932)
- Skanstull (1925-1947)
Men min fråga gällde egentligen hur det såg ut utanför Stockholm!
/TKO
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Göteborg har haft flera öppningsbara broar. Gamla kämpebron var öppningsbar. Gamla viktoriabron gick att öppna, men låstes fast 1902. (Bron revs 2009). Och... Nya hisingsbron blir också öppningsbar.
Sen finns det ju flera broar i innerstan som har spårväg. Hur omfattande hamntrafiken var under både hästspåvägstiden och den tidiga elspårvägstiden får någon annan svara på.
Sen finns det ju flera broar i innerstan som har spårväg. Hur omfattande hamntrafiken var under både hästspåvägstiden och den tidiga elspårvägstiden får någon annan svara på.
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Det förekom ju trafik till slussen vid Drottningtorget och vidare upp till Mölndal, men den gick med båtar och pråmar som passerade under broarna. Den här gravyren av Elias Martin från 1700-talet visar att broarna runt korsningen Stora Hamkanalen-Östra Hamnkanalen var fasta.


-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Det finns ett sådant arrangemang i Zeebrügge (Kusttram) också.C12C3C3C12 skrev: 2 stycken över Slussen (som växelvis öppnades - Rotterdam har fortfarande den möjligheten över sina 2 slussar)
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
En konkret fråga:
- Var bron över Selångersån (i Sundsvall) öppningsbar när det gick spårvagnar där?
Jag vet inte vad bron heter/hette, men ni fattar nog ändå vilken jag menar - spårvägen korsade ån enbart på ett ställe.
/TKO
- Var bron över Selångersån (i Sundsvall) öppningsbar när det gick spårvagnar där?
Jag vet inte vad bron heter/hette, men ni fattar nog ändå vilken jag menar - spårvägen korsade ån enbart på ett ställe.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Det var två broar över kanalen mellan Vättern och Munksjön. Spårvagnarna fick ta den som för stunden inte var öppen, om jag förstått rätt. På det viset slapp man vänta. Ena bron var en klaffbro och den andra var en svängbro. (Framgick i den andra tråden som det länkades till.) Hittade en fin bild från en sida om Jönköpings kanaler.TKO skrev:... Jönköping hade två om jag minns rätt (inte alls säkert!) ...
(Letade också efter bild på öppen svängbro, men hittade ingen.)
Senast redigerad av LÅ1 den måndag 12 september 2016 23:16, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Den hette Tivolibron och var inte öppningsbar:TKO skrev:En konkret fråga:
- Var bron över Selångersån (i Sundsvall) öppningsbar när det gick spårvagnar där?
Jag vet inte vad bron heter/hette, men ni fattar nog ändå vilken jag menar - spårvägen korsade ån enbart på ett ställe.
/TKO
https://www.facebook.com/GamlaBilderFra ... =3&theater
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Intressant och kul med historiska frågor.
Av brolistorna (Stockholm) blir jag litet fundersam:
- vad avses med "bron över Hammarbykanalen". Är det densamma som Skanstull eller var den bron som fanns före nuvarande Skansbron (den nuvarande äldsta) också öppningsbar?
- Liljeholmen 1915-1964. Ja, spårvägstrafiken över bron upphörde 1964 men den bro som byggdes 1915 i förlängningen av Hornsgatan, var den också öppningsbar? Om den var det så blir det ju två broar vid Hornnstull/Liljeholmen, om den inte var det så ska väl årtalet vara 1928-1964 (med reservation för 1928 -jag vill minnas att den äldsta av de två nuvarande Liljeholmsbroarna är från år 1928 men jag har inte dubbelkollat det).
Funderar och undrar
Lars J
Av brolistorna (Stockholm) blir jag litet fundersam:
- vad avses med "bron över Hammarbykanalen". Är det densamma som Skanstull eller var den bron som fanns före nuvarande Skansbron (den nuvarande äldsta) också öppningsbar?
- Liljeholmen 1915-1964. Ja, spårvägstrafiken över bron upphörde 1964 men den bro som byggdes 1915 i förlängningen av Hornsgatan, var den också öppningsbar? Om den var det så blir det ju två broar vid Hornnstull/Liljeholmen, om den inte var det så ska väl årtalet vara 1928-1964 (med reservation för 1928 -jag vill minnas att den äldsta av de två nuvarande Liljeholmsbroarna är från år 1928 men jag har inte dubbelkollat det).
Funderar och undrar
Lars J
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
När det gäller historiska frågor brukar du ha rätt Harald, men inte denna gång. När jag fick reda på vad bron heter så hittade jag denna bild:Harald skrev:Den hette Tivolibron och var inte öppningsbar:TKO skrev:En konkret fråga:
- Var bron över Selångersån (i Sundsvall) öppningsbar när det gick spårvagnar där?
Jag vet inte vad bron heter/hette, men ni fattar nog ändå vilken jag menar - spårvägen korsade ån enbart på ett ställe.
/TKO
https://www.facebook.com/GamlaBilderFra ... =3&theater
http://digitaltmuseum.se/011014716225/e ... l-odaterad
Mittpelaren finns fortfarande kvar i ån - den nuvarande bron ligger lite längre österut.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Se där ja. Jag drog slutsatsen från att kontaktledningen på den bilden jag hade hittat går obruten över bron, men tydligen var bron öppningsbar tidigare.
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Ja förmodligen blev bron fast innan spårvägen lades ner - mej retar det mest att jag inte kom på vad bron heter!
Då kan vi börja listan norrifrån:
Tivolibron, Sundsvall
Islandsbron/Svängbron, Gävle
(Kiruna hade med största sannolikhet ingen rörlig bro!)
konstaterar
Thomas K Ohlsson
Då kan vi börja listan norrifrån:
Tivolibron, Sundsvall
Islandsbron/Svängbron, Gävle
(Kiruna hade med största sannolikhet ingen rörlig bro!)
konstaterar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg på rörlig bro. (Historisk fråga)
Skansbron byggdes samtidigt som man grävde ut Hammarbyslussen ur näset mellan Årstaviken och Hammarby sjö, så det har inte funnits någon äldre bro över Hammarbykanalen. Det fanns tidigare en bro över den så kallade Skansgraven, en rest av Söder skans, men eftersom det inte var någon farled finns det ingen anledning att den skulle ha varit öppningsbar.Lars_J skrev:vad avses med "bron över Hammarbykanalen". Är det densamma som Skanstull eller var den bron som fanns före nuvarande Skansbron (den nuvarande äldsta) också öppningsbar?