Bör landstingen köpa Arlanda express?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Tack för upplysningen. Är även DXXXXX alltid charter?
Men den som läst (och förstått) mitt inlägg förstår att denna avgränsning inte spelar någon större roll...
/TKO
Men den som läst (och förstått) mitt inlägg förstår att denna avgränsning inte spelar någon större roll...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Hur går det med hemläxan?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Där kan ju också infogas att den tillträdande regeringen uttryckligen bad den avgående expeditionsministären att vänta med beslutet om Arlandabanan eftersom man hade en annan lösning av projektet på gång. Tyvärr har det aldrig riktigt framkommit i vad detta alternativ bestått av och senare S-märkta regeringar har inte visat något nämnvärt intresse för saken. Men regeringen Bildt handlade ju helt mot praxis när man skrev under eftersom det är praxis att en expeditionsministär inte avgör sådana frågor utan bara löpande ärenden, mest helt okontroversiella, som inte kan vänta.TKO skrev:[
Naturligtvis. Men det handlade inte om det, det fanns inget "avtal man redan kommit överens om".
/TKO
Anmärkningsvärt är ju att den M-märkte Thamson nu går i bräschen för att staten ska lösa in banan.
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Frågorna
Frågan om Hyperloop kan lösa flygtrafiken på några rutter är öppen men före testbanan fås i funktion i Nevada går det en tid (borde vara klar till i början på år 2017).
TKO skrev:Hellre 1800-talsteknik som fungerar än något som inte ens har teoretiska möjligheter att fungera!
(Tilläggas kan ju - även om det egentligen är onödigt - att resandet Stockholm-Helsingfors utgör en liten del av det totala resandet på såväl Arlanda som Vanda. Så även om det skulle gå att bygga superbanan löser det inte problemet för de flesta flygresenärer.)
- Svarade ej på frågan om Hyperloop Arlanda - Norrtälje - Åland - Åbo - Salo - Helsingfors utan om transporten Stockholm-Arlanda och jämförde den med Helsingfors - Helsingfors-Vanda. Verkligheten i problemet ät kravet på för många passagerare per enhet, och det har som följd för få avgångar
- Frågar vad grundar sig påståendet att Hyperloop tekniken ej har teoretiska möjligheter att fungera. Detta undersöks som bäst och det är egentligen fråga om Mag.Lev tåg, som redan är i funktion, dock inne i ett nära vacumrör.
Frågan om Hyperloop kan lösa flygtrafiken på några rutter är öppen men före testbanan fås i funktion i Nevada går det en tid (borde vara klar till i början på år 2017).
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Om vi ska diskutera för - och nackdelar med "Hyperloop" kanske det bör ske i en egen tråd?thorwald skrev:FrågornaTKO skrev:Hellre 1800-talsteknik som fungerar än något som inte ens har teoretiska möjligheter att fungera!
(Tilläggas kan ju - även om det egentligen är onödigt - att resandet Stockholm-Helsingfors utgör en liten del av det totala resandet på såväl Arlanda som Vanda. Så även om det skulle gå att bygga superbanan löser det inte problemet för de flesta flygresenärer.)Här var det fråga om köpet av Arlanda expressen, ej av att lösa flygtrafikens rutt problem
- Svarade ej på frågan om Hyperloop Arlanda - Norrtälje - Åland - Åbo - Salo - Helsingfors utan om transporten Stockholm-Arlanda och jämförde den med Helsingfors - Helsingfors-Vanda. Verkligheten i problemet ät kravet på för många passagerare per enhet, och det har som följd för få avgångar
- Frågar vad grundar sig påståendet att Hyperloop tekniken ej har teoretiska möjligheter att fungera. Detta undersöks som bäst och det är egentligen fråga om Mag.Lev tåg, som redan är i funktion, dock inne i ett nära vacumrör.
Frågan om Hyperloop kan lösa flygtrafiken på några rutter är öppen men före testbanan fås i funktion i Nevada går det en tid (borde vara klar till i början på år 2017).
Vad det gäller närtrafiktågen till vanda har jag ingen aning om hur kapacitetsutnyttjandet ser ut. Men det är väl under dagtid 12 tåg i timmen - det verkar inte vara så dålig turtäthet i varje fall...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Eftersom jag ändå lagt ner alldeles för mycket tid på att skriva på detta forum idag kan jag ju lika gärna fortsätta föreläsandet!Lennart Petersen skrev:Där kan ju också infogas att den tillträdande regeringen uttryckligen bad den avgående expeditionsministären att vänta med beslutet om Arlandabanan eftersom man hade en annan lösning av projektet på gång. Tyvärr har det aldrig riktigt framkommit i vad detta alternativ bestått av och senare S-märkta regeringar har inte visat något nämnvärt intresse för saken. Men regeringen Bildt handlade ju helt mot praxis när man skrev under eftersom det är praxis att en expeditionsministär inte avgör sådana frågor utan bara löpande ärenden, mest helt okontroversiella, som inte kan vänta.TKO skrev:[
Naturligtvis. Men det handlade inte om det, det fanns inget "avtal man redan kommit överens om".
/TKO
Anmärkningsvärt är ju att den M-märkte Thamson nu går i bräschen för att staten ska lösa in banan.
Statlig upphandling gick vid denna tidpunkt till så här:
Det praktiska arbetet med upphandlingen utföres av en myndighet, ofta ett verk. I det här fallet torde det varit Banverket.
Om värdet av upphandlingen överstiger ett visst belopp - som fastställs av regeringen i regleringsbrev - får myndigheten inte själv fatta det slutgiltiga upphandlingsbeslutet.
Myndigheten fattar därför efter avslutad anbudsutvärdering ett "tilldelningsbeslut" där det framgår att avtal kommer att slutas efter regeringens godkännande.
Regeringen beslutar i frågan, vid ett positivt beslut sluts sedan avtal.
I fallet Arlandabanan hade man vid valdagen 1994 kommit till "tilldelningsbeslut", något avtal fanns således inte.
Och JA, det förekom att regeringen sa "nej"...
/TKO
(tidigare konsult åt bland annat FORTV, som säkert var det verk som oftast fick "nej")
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Per passagerare på Arlanda så klart. Jag får det till cirka 7:50* vid en jämn fördelning - det går naturligtvis att gynna charterresenärerna på bekostnad av dom som flyger med regionflyget genom att lägga allt eller i varje fall en större del på avgiften för "flygplansrörelse".Inge skrev:Hur mycket 175 miljoner blir per passagerare på linje 160 eller vad menar du?TKO skrev:Hur går det med hemläxan?
/TKO
Och jag tycker inte 7:50 är så himla mycket, det är väl mindre än en påse chips kostar ombord på planet till Palma...
Dessutom gynnas ju de charterresenärer som tar pendeln till Arlanda genom att dom kan åka på SL-kortet utan tillägg. Och mina ovetenskapliga observationer ger vid handen att gruppen "charter- och andra privatresenärer" dominerar på pendeln till Arlanda. Slipsnissarna åker taxi eller möjligen AEX.
God middag
Thomas K Ohlsson
*Med reservation för felräkning!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Men det här handlar väl inte om olika grupper. Utan tvärtom innebär det ju att flygresenärerna betalar en avgift som de själva får tillbaka i form av en billigare anslutningsresa till flyget. Den som ändå väljer att åka bil får förstås inget tillbaks men kan gott betala för den miljöbelastning som bilresan utgör.Inge skrev:Varför skull det vara klart? Du vill beskatta någon grupp för att en annan grupp skall slippa betala. Jag tycker att gnällspikarna längs linje 160 vore mest naturligt. Min erfarenhet är att de ändå alltid vill att någon annan skall betala.
Och den som inte använder flyget alls behöver inte betala någonting alls.
Det kan fler kreativa idéer åt det här hållet men grundtanken att flyget själv får sponsra kollektivtrafiken till flygplatsen tycker jag låter mycket sympatiskt bland annat för att vi inte behöver använda några skattemedel.
En tänkbar väg kanske kan vara att det blir obligatoriskt att baka in anslutningsresan i flygbiljetten så att denna gäller till Stockholm C eller kanske alternativt Uppsala C.
Ett tag hade flygplatsen ett miljömål där det fanns ett tak för max utsläpp men av någon anledning slopades detta just när man var på väg att slå i taket.
I detta miljömål inräknades flygplatsens egna utsläpp inklusive planens upp till en viss nivå och alla marktransporter inklusive anslutningsresor till ett visst avstånd.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 747
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Mitt förslag till "någon helt annan" är bilisten. Den som åker bil till/från Arlanda borde betala en passageavgift (vägtull). Och precis som med trängselavgiften i Stockholms innerstad kan passageavgiften för bilisterna till/från Arlanda variera beroende på tidpunkt. Exempelvis kan det vara gratis vid tider på dygnet när det inte går några tåg. Hur genomförbart mitt förslag är politiskt och juridiskt lämnar jag till andra att avgöra.TKO skrev:[...] Men OM vi ska göra något som sänker biljettpriserna finns flera alternativ, förutom ett landstingsövertagande som jag redan på goda grunder avfärdat som omöjligt. Alla de möjliga åtgärder jag kan tänka mej innebär subventioner, alltså att någon annan än den resande betalar en del av biljettpriset. Denna "någon annan" kan t ex vara:
- Staten
- Landstinget/en
- Swedavia
- Någon helt annan
Av dessa anser jag att Swedavia är det enda genomförbara alternativet. Inte för att jag tycker det behövs, men om andra tycker det.
(Naturligtvis med reservation för att det kommer fram ett lysande förslag till "någon helt annan"!)
Personligen är jag dock för bekväm av mig för att ta tåget oavsett vad det kostar. Flygbussarna stannar så gott som utanför min port men att att gå till närmaste pendeltågsstation tar ju flera minuter!
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Ja det är ju ett konstruktivt förslag och tänkvärt.Hans Wibacke skrev:[
Mitt förslag till "någon helt annan" är bilisten. Den som åker bil till/från Arlanda borde betala en passageavgift (vägtull). Och precis som med trängselavgiften i Stockholms innerstad kan passageavgiften för bilisterna till/från Arlanda variera beroende på tidpunkt. Exempelvis kan det vara gratis vid tider på dygnet när det inte går några tåg. Hur genomförbart mitt förslag är politiskt och juridiskt lämnar jag till andra att avgöra.
Personligen är jag dock för bekväm av mig för att ta tåget oavsett vad det kostar. Flygbussarna stannar så gott som utanför min port men att att gå till närmaste pendeltågsstation tar ju flera minuter!
Tror också Lfv och Swedavia har varit inne på att höja P-avgifterna vid flygplatsen men det föll på att det även finns privata parkeringar och det kanske blir juridiskt knepigt att avgiftsbelägga tillträde till dessa.
Man var också inne på att lägga avgift på flygbussarna så de kom mer i nivå med tåget men även det föll när man upptäckte att då måste man även agiftsbelägga de helt ordinarie SL bussarna vilket SL inte gick med på
Men jag tror du är på rätt väg.
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Att lägga skatter/avgifter på någon annan för att man själv inte lyckas leverera en tillräckligt bra produkt är aldrig rätt väg att gå.
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Det finns naturligtvis en bestickande logik i detta resonemang.BSB101 skrev:Att lägga skatter/avgifter på någon annan för att man själv inte lyckas leverera en tillräckligt bra produkt är aldrig rätt väg att gå.
Men drar vi det till sin spets leder det ju till at vi inte kan delvis samhällsfinansierad kollektivtrafik i Sverige, eftersom det betalas av "skatter/avgifter på någon annan"... t ex måste flygplatserna i Sundsvall och Jönköping läggas ner.
I det aktuella fallet blir då slutsatsen att vi får leva med A-train till avtalet går ut. En hel generation får betala för Odells arrogans, ja det kanske är rätt åt den del av svenska folket som fortsätter stödja hans gelikar men vi andra då?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Slut på vettiga argument?Inge skrev:Varför skull det vara klart? Du vill beskatta någon grupp för att en annan grupp skall slippa betala. Jag tycker att gnällspikarna längs linje 160 vore mest naturligt. Min erfarenhet är att de ändå alltid vill att någon annan skall betala.
(Tips: Fortsätt utveckla hur synd det är om de charterresenärer som dominerar de tidiga avgångarna på Arlanda...)
vänligen
Thomas K Ohlsson
Senast redigerad av TKO den fredag 09 september 2016 11:50, redigerad totalt 1 gånger.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Det måste vara svårt för LFV att vara prisledande när man sedan länge inte har någon parkeringsverksamhet vid Arlanda.Inge skrev:Nu är det så att Luftis är prisledande. Höjda P-avgifter leder till höjda tågpriser och höjda flygbusspriser. Egentligen är det Luftis ocker på parkeringarna som driver upp priset på angöringsavgiften för pendeltågen.
Tänk så jobbigt det kan vara när man alltid vill att någon annan skall betala !
(Var det inte skribenten som påstod sej vara expert på dessa frågor?)
upplyser
TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Avtalet togs fram av aktiebolaget A-banan, gemensamt ägt av BV och LFV.Inge skrev:Nu är det ju över 20 år sedan så jag kommer inte ihåg exakt. Men det torde inte varit Banverket som tog fram avtalet. Banverket hade ett eget "förslag" som var tekniskt odugligt och finansiellt obefintligt...
Naturligtvis hade regeringen ett avtal att underteckna. Det trodde jag idag hade blivit uppenbart för de flesta.
Nej det fanns ett förslag från upphandlande myndighet att få tillstånd att teckna avtal. Regering kan då bifalla eller avslå denna begäran - allt detta framgår av förfrågningsunderlagets administrativa delar och är alltså känt för anbudsgivaren. Och som jag redan talat om så hände det mer än en gång att regeringen avslår framställan.
Ett ännu enklare svar är: Det är inte regeringen utan upphandlade myndighet som ingår avtalet, på regeringens uppdrag. Regeringen undertecknar inte affärsavtal, det känner alla till som vet något om offentlig upphandling. Skribenten "Inge" saknar uppenbarligen denna kunskap, vilket vore klädsamt att erkänna...
upplyser
Thomas K Ohlsson
"varit med förr"
PS: Den som vill veta mer om alla turer kring detta kan läsa RRV:s rapport RiR 2004:22. För att inte göra det alltför komplicerat har jag utelämnat de komplikationer det utgjorde att det var ett av två statliga verk samägt bolag som var avtalsslutande part för staten. /TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Jag håller med om att det borde finnas intresse/incitament från Swedavia att masstransporter används i större grad för transporter till och från flygplatsen, och den vägen lägga Arlanda-station-kostnaden på flygplatsavgiften för avgångar.
Mitt problem med AEX är att min anslutning till centralen gör att totala restiden är ungefär likvärdig med att ta pendeltåget hela vägen. Däremot är AEX föredömligt bekväm och trevlig på sin bit av resan.
Så jag skulle föredra att istället för att köpa ut Arlanda Express som den är, att man istället börjar förhandla om nya avtal, där vad man har på bordet är att bygga ut vad som krävs för att erbjuda service från fler platser. Till exempel kunde Arlanda Express gå till Uppsala, men mitt eget intresse är ju att de kan starta från till exempel Älvsjö precis som Arlandapendeln gör.
Mitt problem med AEX är att min anslutning till centralen gör att totala restiden är ungefär likvärdig med att ta pendeltåget hela vägen. Däremot är AEX föredömligt bekväm och trevlig på sin bit av resan.
Så jag skulle föredra att istället för att köpa ut Arlanda Express som den är, att man istället börjar förhandla om nya avtal, där vad man har på bordet är att bygga ut vad som krävs för att erbjuda service från fler platser. Till exempel kunde Arlanda Express gå till Uppsala, men mitt eget intresse är ju att de kan starta från till exempel Älvsjö precis som Arlandapendeln gör.
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Tidigare fanns ett "utsläppstak" i miljötillståndet för tredje banan i vilket även anslutningstrafiken inräknades, vilket gav dåvarande LFV ett incitament att öka tågresandet till flygstationen. Enligt uppgift lämnad tidigare i tråden - som jag inte har någon anledning att ifrågasätta - är detta borttaget. Det är förvånande att den nuvarande regeringen inte återinfört detta - men det kanske inte är möjligt? (Jag har inte satt mej in i teknikaliteterna).Christian Spår skrev:Jag håller med om att det borde finnas intresse/incitament från Swedavia att masstransporter används i större grad för transporter till och från flygplatsen, och den vägen lägga Arlanda-station-kostnaden på flygplatsavgiften för avgångar.
Om Mats Odell inte hade givit sin välsignelse till avtalet med A-train hade du förmodligen kunnat åka med ett snabbare tåg från Älvsjö direkt till Arlanda - så såg det förslag som tagits fram av SJ ut och som avsågs genomföras av åtminstone delar av den tillträdande socialdemokratiska regeringen.Christian Spår skrev:Så jag skulle föredra att istället för att köpa ut Arlanda Express som den är, att man istället börjar förhandla om nya avtal, där vad man har på bordet är att bygga ut vad som krävs för att erbjuda service från fler platser. Till exempel kunde Arlanda Express gå till Uppsala, men mitt eget intresse är ju att de kan starta från till exempel Älvsjö precis som Arlandapendeln gör.
Nu får du kanske vänta några år, till den samordnade regionpendeltrafiken (TiM/SL) kommer igång. I bästa fall kommer dessa tåg att stanna i Älvsjö.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Arlanda Express går på en bana som inte har någon fortsättning norrut. Om jag har förstått saker rätt. Så det är ju inte så lätt att köra vidare.Christian Spår skrev: Så jag skulle föredra att istället för att köpa ut Arlanda Express som den är, att man istället börjar förhandla om nya avtal, där vad man har på bordet är att bygga ut vad som krävs för att erbjuda service från fler platser. Till exempel kunde Arlanda Express gå till Uppsala, men mitt eget intresse är ju att de kan starta från till exempel Älvsjö precis som Arlandapendeln gör.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Parkeringarna ingår i flygstationsdriften på Arlanda, som sköts av Swedavia. Vem som formellt äger marken är ointressant, det är i så fall "staten". Och avgifterna - som vi diskuterar - sätts av Swedavia, eller hur - skribenten påstog sej ju vara insatt i hur det fungerar ute på Arlanda.Inge skrev:Det är domstol, miljödomstol, miljööverdomstolen som prövar miljötillstånd. Borde inte den så politiskt medvetne TKO känna till detta faktum?
Kanske enklare att kritisera formuleringar utan att notera att ja första gången skrev "Det var naturligtvis det moraliskt riktiga att se till att det avtal man redan kommit överens om också blev underskrivet." -Vad tror TKO att "se till att" betyder?
PS Det är Luftis parkeringar oavsett vem som sköter avgiftskontrollen eller vad det nu är TKO syftar på.
I huvudfrågan om hur statlig upphandling går till har skribenten börjat svamla om nån form av "moralisk riktighet". Någon sådan finns inte, då förhandlingar alltid förs med förbehållet "om regeringen så godkänner". Jag tänker inte lägga mer tid på att förklara hur det går till - den som "tror" en massa saker är ofta obildbar!
Men läs gärna Riksrevisionens rapport inklusive det notat VTI sammanställde på RRV:s uppdrag. Där beskrivs processen på ett bra sätt tycker jag. Dessutom avlivas myten om att det huvudsak var privat kapital som finansierade banan. Och notera - det är RRV och inte nån tyckare på ett internetforum som kommer fram till detta!
Lycka till!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?
Jag kan trösta herr TKO med att herr Odell var illa omtyckt av tågpersonalen eftersom han var så arrogant, krävde bättre uppassning eftersom han var kommunikationsminister.TKO skrev:Det finns naturligtvis en bestickande logik i detta resonemang.BSB101 skrev:Att lägga skatter/avgifter på någon annan för att man själv inte lyckas leverera en tillräckligt bra produkt är aldrig rätt väg att gå.
Men drar vi det till sin spets leder det ju till at vi inte kan delvis samhällsfinansierad kollektivtrafik i Sverige, eftersom det betalas av "skatter/avgifter på någon annan"... t ex måste flygplatserna i Sundsvall och Jönköping läggas ner.
I det aktuella fallet blir då slutsatsen att vi får leva med A-train till avtalet går ut. En hel generation får betala för Odells arrogans, ja det kanske är rätt åt den del av svenska folket som fortsätter stödja hans gelikar men vi andra då?
/TKO
För övrigt för att hålla mig på spåret är stationsavgiften för att beträda Arlanda flygplats inte för att beträda plattformen (som tillhörde dom som inte betalade för att beträda flygplatsen samt åkte Upptåget dit på mitt Sl-årskort i tjänsten).