Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:
NerdBoy skrev:Kan ni föreställa er den totala trafikkollapsen när röd och grön linje är avklippta på mitten under flera år? :o
De som förespråkade "nergrävning" av Strömbron kunde det uppenbarligen inte.

Tänk den dan något går snett med rivningen av gamla Slussen, eller bygget av den nya, så att inga tåg kan passera platsen av något skäl. T.ex. om taket rasat in över stationen, eller att Söderströmsbron av någon anledning inte kan bära någon last under någon månad eller flera. Det är något man helst inte vill tänka på.
Man kan ju fundera på det. Under högtrafik ungefär ett tåg var 30:e sekund. Kanske motsvarande en buss var 3:e sekund eller så.
Det är lite som transporteras över de där broarna.
Men det var ju inget problem för dem presenterade projektet nedgrävning.
Mest fascinerande tyckte jag dock var när dom antydde att projektet skulle gå ihop sig ekonomiskt och rentav vara lönsamt.
Hurdå ?? Jo genom att slopa en station när Slussen-Gamla Stan blev gemensam station skulle restiderna minska och med det skulle T-bana bli mer attraktiv och dra in mer inkomster....!! Smaka på det argumentet.
De som presenterade det förslaget var väl kulturmänniskor och kanske en och annan arkitekt. Såna människor som säger "klart det går att lösa" och "med all modern teknik som finns nu". Inte nödvändigtvis realistiskt alltså.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av TKO »

twr skrev:De som presenterade det förslaget var väl kulturmänniskor och kanske en och annan arkitekt. Såna människor som säger "klart det går att lösa" och "med all modern teknik som finns nu". Inte nödvändigtvis realistiskt alltså.
Hmmm... nu vet jag inte vad jag ska bli mest sur över!

- Att arkitekter inte räknas till kulturmänniskorna?
- Att dessa framställs som naiva och mindre vetande?

Jag vill minnas att det gjordes en gedigen utredning angående detta, den finns i mina gömmor någon stans. Jag tror det var Gertrud Sigurdsen som ledde utredningsarbetet... såväl SJ som Vägverket var inblandade - men dom kanske räknas till "kulturmänniskorna"?

Eventuellt återkommer jag om/när jag hittat utrdeningen!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:De som presenterade det förslaget var väl kulturmänniskor och kanske en och annan arkitekt. Såna människor som säger "klart det går att lösa" och "med all modern teknik som finns nu". Inte nödvändigtvis realistiskt alltså.
Hmmm... nu vet jag inte vad jag ska bli mest sur över!

- Att arkitekter inte räknas till kulturmänniskorna?
- Att dessa framställs som naiva och mindre vetande?

Jag vill minnas att det gjordes en gedigen utredning angående detta, den finns i mina gömmor någon stans. Jag tror det var Gertrud Sigurdsen som ledde utredningsarbetet... såväl SJ som Vägverket var inblandade - men dom kanske räknas till "kulturmänniskorna"?

Eventuellt återkommer jag om/när jag hittat utrdeningen!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Det kanske var lite för svepande, jag ber om ursäkt om någon tar illa vid sig. Det var i alla fall det intryck jag fick av hela förslaget, men jag har inte detaljstuderat det. Kanske är det inte heller den utredning du syftar på som jag har sett, utan det förslag som ställdes ut på något galleri för några år sedan. Arkitekter är en subkategori av kulturmänniskor förstås!

De är nog inte nödvändigtvis naiva, men det ingår väl i deras yrkesroll att vara lite allmänt optimistiska och härliga och inte se några problem. Och kanske lite för svart eller vitt. Som de som hyllar den sönderfallande Slussen som genial och världsunik och inte vill kännas vid att den kan ses i ett mindre smickrande ljus också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:
twr skrev:De som presenterade det förslaget var väl kulturmänniskor och kanske en och annan arkitekt. Såna människor som säger "klart det går att lösa" och "med all modern teknik som finns nu". Inte nödvändigtvis realistiskt alltså.
Hmmm... nu vet jag inte vad jag ska bli mest sur över!

- Att arkitekter inte räknas till kulturmänniskorna?
- Att dessa framställs som naiva och mindre vetande?

Jag vill minnas att det gjordes en gedigen utredning angående detta, den finns i mina gömmor någon stans. Jag tror det var Gertrud Sigurdsen som ledde utredningsarbetet... såväl SJ som Vägverket var inblandade - men dom kanske räknas till "kulturmänniskorna"?

Eventuellt återkommer jag om/när jag hittat utrdeningen!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Det kanske var lite för svepande, jag ber om ursäkt om någon tar illa vid sig. Det var i alla fall det intryck jag fick av hela förslaget, men jag har inte detaljstuderat det. Kanske är det inte heller den utredning du syftar på som jag har sett, utan det förslag som ställdes ut på något galleri för några år sedan. Arkitekter är en subkategori av kulturmänniskor förstås!

De är nog inte nödvändigtvis naiva, men det ingår väl i deras yrkesroll att vara lite allmänt optimistiska och härliga och inte se några problem. Och kanske lite för svart eller vitt. Som de som hyllar den sönderfallande Slussen som genial och världsunik och inte vill kännas vid att den kan ses i ett mindre smickrande ljus också.
Spår miljö och stadsbild i centrala Stockholm (SOU 1996:121)

Det finns ett antal tekniska rapporter som ej finns med i betänkandet, togs fram bl a av VBB (Vattenbyggnadsbyrån) som förvisso hade en del arkitekter på lönelistan men som främst var ett ingenjörsföretag!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Spår miljö och stadsbild i centrala Stockholm (SOU 1996:121)

Det finns ett antal tekniska rapporter som ej finns med i betänkandet, togs fram bl a av VBB (Vattenbyggnadsbyrån) som förvisso hade en del arkitekter på lönelistan men som främst var ett ingenjörsföretag!

/TKO
Tack!

Jag har sett bilden, men kände inte till rapporten. Att få ner Centralbron hade ju verkligen varit bra!

Det var det här förslaget jag syftade på: https://www.youtube.com/watch?v=YjClikgDZr0 Jag har inte hunnit titta på filmen ännu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Garnkvist
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 12 februari 2017 12:26

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Garnkvist »

Med nuvarande dragning så går det inte att bredda T-centralens plattformar. Men man skulle kunna göra en rejäl ombyggnad och placera stationen delvis lite mer söderut.

Jag har haft en idé om att förlänga tunnelbanestationerna från dagens 145 resp 180 meter till 210 meter så det anpassas till tåg om 3 vagnar av litt C30 som skall introduceras snart. De vagnarna är 70 meter långa anpassade till de kortaste stationerna om 145 meter främst på gröna och röda linjen. Det stora problemet med en sådan förlängning av plattformarna har främst varit de tre gemensamma stationerna för röda och gröna linjen Slussen, Gamla Stan och T-centralen.

Där har min idé varit att man slår ihop Gamla Stan och Slussen till en gemensam station mellan de både nuvarande stationerna som ligger ovanpå vattnet genom en breddning av den nuvarande bron med en entré vid dagens bussterminal för Nacka- och Värmdöbussarna och den andra vid dagens nuvarande biljetthall för Gamla Stan. Ovanpå denna station hade jag även tänkt mig ett torg med gc-väg bredvid. Då hade man fått en bra öppen yta för fotgängare. Torget skulle kunna utrustas med serveringar och kanske en minimibutik.

Sedan skulle man kunna använda den befintliga tunneln från Gamla Stan fram till kassunerna vid Centralstationen. Därifrån bygger man tunneln lite snävare mot den framtida T-centralen. En sådan ombyggnad kommer ske genom öppet schakt på Vasaplan och Vasagatan. Sedan börjar man spränga sig genom för utrymme för den nya stationen under Esseltehuset och drar stationen rakt så den välvda plattformsutformningen försvinner. Den nya stationen hade jag tänkt mig placera 2 meter lägre än den nuvarande stationens plattformar för gröna och röda linjen.

Man börjar med att spränga ut för huvuddelen av den nya stationens placering på södra sidan under Klara kyrka. Rent berg att spränga i. Eventuellt kan det bli aktuellt med att riva Esseltehuset för att lägga om den nya tunneln som går i en kurva med mindre radie än vad den gör i dag. Om Esseltehuset rivs så bör det ersättas med ett lika högt hus men med en stuckfasad som passar in i stadsbilden och som motsvarar stuckfasaden på Centralstationen. Det blir gröna och röda linjens spår söderut som man först bygger för den nya perrongen. Man ser till att perrongen blir tillräckligt bred för de schakt som behövs för rulltrappor och hissar. Man ser till att det finns erforderligt utrymme för schakt för det antal hissar och rulltrappor för det antal passagerare som man kan beräkna med att passera den nya T-centralen. När den delen av den första perrongen samt tillhörande tunnlar är klara flyttar man över trafiken till de nya spåren samtidigt trafiken för de två andra såren är kvar. Frö vissa kan det bli en olägenhet med lite längre sträckor för byta av linjer. En ny passage till Centralstationen byggs som kommer upp i Centralstationens södra del. När sedan trafiken släppts på för de två första spåren påbörjas arbete med att spränga ut och anlägga spåren för gröna och röda linjens dragningar norr och västerut till närmast Hötorget respektive Östermalmstorg. Jag tänkte mig en breddning av plattformen med ca sex meter från nuvarande plattformens bredd.

En vinst med detta är en höjning av kapaciteten med 50 % passagerare per tåg, vilket behövs när antalet trafikanter ökar.
Man får raka plattformskanter vilket ger möjlighet till mindre utrymme mellan tunnelbanevagnen och plattformskanten så ingen kan trilla genom i utrymmet mellan.
De raka plattformskanterna ger tunneltågföraren en bättre överblick ifall tv-bilderna försvinner.

En ombyggnad enligt min plan skulle bli komplicerad men inte omöjlig. Ifall de begravda kring Klara kyrka störs så får de skicka in skriftlig klagan. Eventuellt kan det bli aktuellt med att riva huset vid Klarabergsgatan mellan Nils Ferlins Torg och Klara Östra Kyrkogata.

Anledningen till att jag vill förlänga plattformarna är för att öka kapaciteten med 50 %. Med tanke på den nuvarande förtätningen och att denna kommer att fortsätta så räcker dagens kapacitet inte till för tunnelbanan och då är alternativet parallella utbyggda system eller att bygga om dagens med längre plattformar. Med ombyggt system med längre plattformar så slipper man dubbla underhållskostnader.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Lars_L »

Jovisst skulle man kunna göra så, men det måste nog ändå sägas vara något som måste ligga ganska långt fram i tiden.

Någon större trängsel är det ju inte i tågen idag - jo, jag vet att det alltid blir reaktioner när man skriver så. Men ett större problem är ju den ojämna fördelningen mellan olika vagnar. Här kommer C30 dock göra stor nytta, då det bara blir "två" vagnar, istället för tre i dagens C20. Problemet med längre tåg är ju att man riskerar att få ganska dålig beläggning mitt i tåget och ändå rätt trångt längst bak- och fram. Inte minst en följd av att vid hög turtäthet så hinner en stor del av passagerarna inte ta sig till mitten av plattformen även om de skulle vilja.

Det finns dock ganska många "småsaker" som kan göras och där tror jag man ska börja före att titta på den här typen av åtgärder. Totalt bör det kunna ge ca 30 procent högre kapacitet:

1. Trimningsåtgärder för att kunna köra fler tåg per timme. På gröna linjen bör det åtminstone vara möjligt att köra 33 tåg i timmen med nytt signalsystem, ger 10 procent högre kapacitet.
2. Längre tåg - försent förstås när det gäller C30, men kan vara aktuell när C20 ska ersättas. Förarhytten behöver ju inte stanna och inte heller första/sista dörrparet vid en station som Gamla stan - man hänvisar då till att gå bakåt i tåget och föraren har monitorer i hytten som ha full översikt över stationen. Då kan man klara tåg som är omkring 156-meter, därtill genom att bara ha två vagnar, sparar man ca 2-meter ytterligare, alltså ca 13 procent ökad kapacitet.
3. Genom något färre sittplatser i tågen får man bättre cirkulation och kan utöka antalet passagerare med ca 7 procent (minst). Här kan man behöva lättare material i tåget för att inte ligga över banans tillåtna totalvikt. Men det har man ju visat vara möjligt med C20F, som ju tar 449 passagerare (alltså 100 passagerare fler än ett fullängdståg med C20).

På det här sättet ökar man kapaciteten med ca 28-30 procent, till en bråkdel av kostnaderna och egentligen gör man ju detta samtidigt som åtgärder ändå behöver genomföras (nytt signalsystem och vagnar).

På röda linjen ser jag inte att det kommer bli några kapacitetsproblem på mycket länge eftersom kapaciteten kommer kunna ökas från 29 808 passagerare i timmen till 38 160 per timme, med redan planerade åtgärder. Vilket motsvarar en ökning med närmare 30 procent. Även där bör det gå att klara 33 tåg i timmen, vilket motsvarar en 40 procentig kapacitetsökning.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Ute och åker »

Lars_L skrev: Men ett större problem är ju den ojämna fördelningen mellan olika vagnar. Här kommer C30 dock göra stor nytta, då det bara blir "två" vagnar, istället för tre i dagens C20. Problemet med längre tåg är ju att man riskerar att få ganska dålig beläggning mitt i tåget och ändå rätt trångt längst bak- och fram. Inte minst en följd av att vid hög turtäthet så hinner en stor del av passagerarna inte ta sig till mitten av plattformen även om de skulle vilja.
Det som kan vara en fördel med C30 är att man kan man kliva på i änden av tåget och sedan gå INNE i tåget till mitten av det. Det kan kanske också underlättas av de bredare mittgångarna. Blir spännande att se hur det blir i praktiken. :)
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Lars_L »

Ute och åker skrev:
Lars_L skrev: Men ett större problem är ju den ojämna fördelningen mellan olika vagnar. Här kommer C30 dock göra stor nytta, då det bara blir "två" vagnar, istället för tre i dagens C20. Problemet med längre tåg är ju att man riskerar att få ganska dålig beläggning mitt i tåget och ändå rätt trångt längst bak- och fram. Inte minst en följd av att vid hög turtäthet så hinner en stor del av passagerarna inte ta sig till mitten av plattformen även om de skulle vilja.
Det som kan vara en fördel med C30 är att man kan man kliva på i änden av tåget och sedan gå INNE i tåget till mitten av det. Det kan kanske också underlättas av de bredare mittgångarna. Blir spännande att se hur det blir i praktiken. :)
Ja, detta kommer ge ganska stor effekt. Ibland undrar jag om man i Stockholm ens skulle ha sittplatser längs bak och fram i tågen, eftersom det riskerar att blockera flödet. Tyvärr är ju uppgången från citybanan precis längst bak till röda linjen norrut och därmed också längst fram för gröna linjen söderut och detta har ju gjort det ännu trängre att komma fram på plattformen, så det blir ju ännu viktigare att man kan gå genom tåget, när det blir svårt att göra det på plattformen.

Men det är ju så att den tyngsta vagnen idag i ett fullängdståg med C20, är det ju ofta nästan lika mycket folk i som i de andra två tillsammans. Det är ju stor skillnad på den upplevda trängseln och resestatistiken om man säger så.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Ute och åker »

Lars_L skrev:Ibland undrar jag om man i Stockholm ens skulle ha sittplatser längs bak och fram i tågen, eftersom det riskerar att blockera flödet.
I C30 har man i varje ände ritat bort 4 sittplatser, jämfört med designen i resten av tåget. Det är inte mycket, men bättre än ingenting. Förhoppningsvis är inte sittplatserna fastskruvade i sten, utan man i framtiden kanske kan plocka bort några fler. Ja ja, det kanske finns utrustning under sätena kanske "de som vet" skulle invända. Jag har ju redan sett att det går att i efterhand skruva bort säten. Har sett det på A32 på tvärbanan för att göra det enklare att snabbt komma in med barnvagnar, utan fällbara säten i vägen. Och jag har åkt i de tidigare omtalade "boskapsvagnarna" på röda linjen, och sett att de gick att bygga om och ta bort rejält många säten från. Lätt att röra sig i dem har det blivit. Och jag har inte sett någon märkbar aversion mot dem. Många vet nog att det är färre sittplatser i dem, men de går lika glatt in i dem. Ta bort sittplatserna fram till andra dörrparet i varje ände på C30 (16 är det i vagnlayouten från vagnänden till andra dörrparet). Då skulle det rymmas rejält med folk där. Eller ta åtminstone bort 8 om man vill "kompromissa om saken". De som vill sitta skulle med automatik röra sig längre in på plattformen. Det finns ju dörrar som är uppskyltade med att man inte ska gå in med hundar där. På samma sätt kanske man skulle kunna ha en skylt med överstrukna säten vid första dörrparet. :lol:

Förhållandevis enkla åtgärder? Ja visst, det är därför jag skriver det. Den svåra biten är nog inte det tekniska utan det administrativa att få någon att besluta om något sådant. Börja med att ta bort de 4 sittplatserna mellan förarhytten och första dörrparet som en bra början. ;)
Garnkvist
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 12 februari 2017 12:26

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Garnkvist »

Om man förlänger stationerna och inte nämnvärt förändrar stationernas entréer så kommer entrérna i de flesta fall inte ligga vid plattformarnas ändar som det gör idag. När folk kliver av vill de ha nära till utgången.

I takt med att förtätningen ökar så kommer behovet av större kapacitet att öka på tunnelbanan. I och med införandet av plattformsdörrar så kommer tiden vid stationsstoppen att öka och därmed kommer man inte att kunna köra med så täta intervaller mellan tågen som man planerar enligt skrivbordsmodellen. Varje tåg har att max på ca 1250 pax per tåg. Men i och med Stella Fares lättja om att cyklister skall slippa cykla och åka tunnelbana med sina cyklar så kan vi räkna med att antalet pax per tåg minskar. I dag går det 3 tåg per 10 minuter på röda och gröna linjen. Det ger 18 tåg per timme. 22500 pax per timme. Vid Gullmarsplan är det kö för att få komma ombord på tågen, vissa får vänta på både två eller tre tåg för att få komma ombord. Hur skall folk då kunna komma ombord med cyklar när folk inte ens får plats?
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av NerdBoy »

Lars_L skrev:Någon större trängsel är det ju inte i tågen idag - jo, jag vet att det alltid blir reaktioner när man skriver så. Men ett större problem är ju den ojämna fördelningen mellan olika vagnar. Här kommer C30 dock göra stor nytta, då det bara blir "två" vagnar, istället för tre i dagens C20. Problemet med längre tåg är ju att man riskerar att få ganska dålig beläggning mitt i tåget och ändå rätt trångt längst bak- och fram. Inte minst en följd av att vid hög turtäthet så hinner en stor del av passagerarna inte ta sig till mitten av plattformen även om de skulle vilja.
Lars_L skrev:Men det är ju så att den tyngsta vagnen idag i ett fullängdståg med C20, är det ju ofta nästan lika mycket folk i som i de andra två tillsammans. Det är ju stor skillnad på den upplevda trängseln och resestatistiken om man säger så.
Att det alltid blir reaktioner kan ju vara för att du har fel, och för att vi som står och trängs har ledsnat på att höra att det alltid finns platser mitt i tåget... :roll:

För jag föreslå att du gör ett studiebesök på T-centralen vid cirka 17:10 och kollar fyllnadsgraden på tre Mörby-tåg i rad?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Lars_L »

NerdBoy skrev: Att det alltid blir reaktioner kan ju vara för att du har fel, och för att vi som står och trängs har ledsnat på att höra att det alltid finns platser mitt i tåget... :roll:

För jag föreslå att du gör ett studiebesök på T-centralen vid cirka 17:10 och kollar fyllnadsgraden på tre Mörby-tåg i rad?
Jodå har varit där. Men enligt statistiken ska det ju också vara ungefär 275 personer i sista vagnen om man åker den tiden. Då är det trångt. Men det är fortfarande nästan tomt i vagnen längst fram. En minuts försening innebär ju direkt ytterligare 55 personer.

Därför talar jag numera gärna om upplevd trängsel (liksom även trafikförvaltningen gör). Men lösningen kan rimligen inte vara att bygga ut systemet för miljarder kronor när belastningen totalt inte är orimlig.

Nu är ju tanken också att kunna köra 30-tåg i timmen, det kommer ge ganska bra effekt om man gör på rätt sätt, samtidigt som man ju också inför nya vagnar som skapar lite bättre fördelning av resenärerna (genom att man slipper mellanvagnen).

Den enormt stora snedfördelningen till Mörby beror ju dock till stor del på att folk ska till buss- och terminalen för Roslagsbanan som ligger i samma ände, både vid Tekniska och Danderyd. Att flytta en del av bussarnas hållplatser, eller ordna en ny uppgång till Roslagsbanan torde vara ett mycket effektivare sätt än att bygga ut alla plattformar.

Sedan hur mycket resandet kommer öka beror ju väldigt mycket på vilka andra insatser som nu planeras. Att Hagsätragrenen avknoppas är ju redan beslutat, vilket ger stor effekt på gröna linjen. För att avlasta röda linjen föreslås ju nu en förlängning av Roslagsbanan, vilket ju också kommer få stor effekt på kapacitetsbehovet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av ADDE »

Gammal tråd, jag vet. Men det är ändå min tråd och frågeställningen har kommit tillbaka lite...

Jag blev lite inspirerad av att Northern Lines södergående platform i Bank har flyttats en bit ut i ett eget utrymme och att den befintliga plattformen blev till en mittenkorridor för att skapa mer plats.

Är det möjligt att göra så vid T-centralen och i så fall hur långt bort skulle de 2 södergående spåren för röda resp. gröna linjen kunna hamna för att det inte ska påverka den bärande konstruktionen för huset vid kv. Orgelpipan?`

Här är en skiss jag gjorde baserat på en ritning jag hittade en gång daterat 1957.
Röd = Spår! Blå = Platform och gångar! Gul = Trappa! Rosa = Nya hissar!
Röd = Spår! Blå = Platform och gångar! Gul = Trappa! Rosa = Nya hissar!
t-cent_skiss57 - kopia.jpg (79.77 KiB) Visad 451 gånger
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av daniel_s »

Nu är du ju inne under kyrkan i stället. Obs att det är ”cut and cover” som gäller här, det låter som ett mycket dyrt projekt som inte gör tunnelbanan snabbare. En bättre investering vore väl i så fall en till station för att avlasta Tce. Fast det gör nog inte heller resan snabbare för någon…
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Harald »

Flyttningen av Hagsätragrenen till bana 3 bör väl medföra en viss minskning av antalet resenärer på bana 1. Vilken effekt kommer Roslagsbanans förlängning att få? Fler eller färre på- och avstigande på bana 1 o 2 vid T-Centralen?
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Enceladus »

Harald skrev: fredag 09 september 2022 10:17 Flyttningen av Hagsätragrenen till bana 3 bör väl medföra en viss minskning av antalet resenärer på bana 1. Vilken effekt kommer Roslagsbanans förlängning att få? Fler eller färre på- och avstigande på bana 1 o 2 vid T-Centralen?
Om bytesmöjligheterna mellan Roslagsbanan och Mörbygrenen förblir bristfälliga så blir det fler som åker till Östermalmstorg via T-Centralen.
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 60
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av GustavS »

ADDE skrev: fredag 09 september 2022 0:46 Gammal tråd, jag vet. Men det är ändå min tråd och frågeställningen har kommit tillbaka lite...

Jag blev lite inspirerad av att Northern Lines södergående platform i Bank har flyttats en bit ut i ett eget utrymme och att den befintliga plattformen blev till en mittenkorridor för att skapa mer plats.

Är det möjligt att göra så vid T-centralen och i så fall hur långt bort skulle de 2 södergående spåren för röda resp. gröna linjen kunna hamna för att det inte ska påverka den bärande konstruktionen för huset vid kv. Orgelpipan?`

Här är en skiss jag gjorde baserat på en ritning jag hittade en gång daterat 1957.
t-cent_skiss57 - kopia.jpg
Det är väl på den sidan (mot kyrkan till) som det vägg-i-vägg med stationen ligger ett enormt skyddsrum (& bilgarage)? I så fall blir det ju väldigt svårt att bygga om på detta sätt. Möjligen ändå faktiskt enklare än att bredda på mer konventionella sättet (eller detta sättet att bredda en tunnelstation kanske faktiskt är vanligast?), och med tiden kan det nog komma att utredas som alternativ (Stockholm fortsätter ju växa och det fortsätter förtätas kring många stationer på linjerna som möts vid T-Centralen/City/Centralen.
well known yimby
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Harald »

Enceladus skrev: fredag 09 september 2022 12:33
Harald skrev: fredag 09 september 2022 10:17 Flyttningen av Hagsätragrenen till bana 3 bör väl medföra en viss minskning av antalet resenärer på bana 1. Vilken effekt kommer Roslagsbanans förlängning att få? Fler eller färre på- och avstigande på bana 1 o 2 vid T-Centralen?
Om bytesmöjligheterna mellan Roslagsbanan och Mörbygrenen förblir bristfälliga så blir det fler som åker till Östermalmstorg via T-Centralen.
Det är ju bara en deleffekt. Har man inte utrett den totala effekten? T.ex. så blir det inga som åker från T-Centralen till Tekniska högskolan för byte till Roslagsbanan, men de som byter från Roslagsbanan till tunnelbana mot sydväst kommer att byta vid T-Centralen i.st.f. Tekniska högskolan. Förmodligen blir effekten också olika i morgonrusningen och eftermiddagsrusningen.
slaeshjag
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 01 december 2012 21:47

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av slaeshjag »

I kunskapsunderlaget för rbc gjorde man lite simuleringar. Man väntar sig att det blir mer folk på plattformarna för tub 1 och 2, men roslagsbanans förlängning är inte den drivande orsaken. (sid. 38, 86)
Senast redigerad av slaeshjag den fredag 09 september 2022 19:53, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar