Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av ADDE »

Det har kommit renoveringsbehov av Tunnelbanan under Götgatan, och vid Fridhemsplans station. Och förr eller senare så kommer allt fler sträckor och stationer att behövas renoveras. Banan mot Hässelby Strand är ett annat exempel på en bana som i framtiden kommer att totalrenoveras, liksom att Lidingöbanan var avstängt i 2 år för totalrenovering. och T-centralen är en av de stationer som säkert kommer att behövas renoveras.

Men i renoveringsdiskussioner kring Götgatan, Fridhemsplan och nu Söderströmsbron, så har en frågeställning kläckt hos mig nu på sistone. Det har dock inte med renovering med att göra utan mer om trängsel.

T-Centralens rödgrönas linjers plattformar (Och Odenplan) har genom sin livstid fått många trappor och hissar som tar upp en hel del av plattformsutrymmet i anspråk. PLattformarna i T-centralen är inte så breda och där trapporna tar plats har passagerna blivit väldigt smala. Jag har lagt märke till en oroande trängsel på den nedre plattformens södra ände när en nedgång till Citybanan har byggts - och tagit anspråk på plattformsutrymmet.

Med tanke på att Stockholm växer, att man har behov av att utrymmeseffektivisera tåg, rusta upp banor för tätare trafik, och bygga ut både tunnelbanor, och roslagsbanor, så kommer T-centralen få samma trängelsproblem som Bank i London har idag, där man blir tvungen att stoppa folkflödet till plattformarna för att folk inte ska ramla ner i spåret pga. trängseln.

Nyligen hade trafikförvaltningen beslutat att imed ATO-införande på röda linjen ska ha plattformsväggar/staket. Det är en glädjande besked. Om gröna linjen skaffar det (med tanke på att det bara blir C20 på gröna linjen & C30 på röda linjen... kanske C31 på blåa? hoppas det!) så försvinner i stort sett risken att någon trycks ner i spåret. Men trängseln försvinner inte. Exakt när denna problematik kommer att komma vet jag inte, men faktum är att det kommer att ske. och jag tycker Tf bör säkra en investering som ger en väl tillgänglig och utrymmlig station för en stor resenärsflöde.

Jag vet att stockholms city är som en Schweizerost med sina tunnlar och värst är det nog i trakterna runt Sergels torg. Men är det möjligt att man kan gräva en tunnel bakom tunnelbanans vägg, riva väggen, flytta spår och bygga plattform och helglasade plattformsväggar och installera ventilation? Jag tänkte att man kan ta ett spår, eller en sida i taget under en sommarperiod, där man stänger av trafikspåret för att riva väggen, bygga ut plattformen och bygga till plattformsväggarna. Periodsvis så kan det nya trafikspåret nyttjas men då att tågen inte gör uppehåll vid T-centralen. Men en del jobb måste nog utföras på ett sätt där den nya spårutrymmet måste tas i anspråk. Inte minst när man ska flytta spåret.

Ett billigare alternativ är att behålla väggarna, och man sågar bara hål i dem för att installera plattformsdörrarna, så "gömmer" tågen bakom dessa. Fördelen är att större delen av konsten bevaras, Inget anspråk av nya trafikspåret behöver tas i samband med installation av den nya plattformsväggen (Bara när spåret flyttas över till den nya tunneln, vilket tar en helg bara), men kan det vara en säkerhetsrisk, t.ex. vid nödsituationer? En annan nackdel kan ju vara att man behöver borra nya hål i väggarna - framförallt på gröna linjen, om man behöver ersätta C20 och väljer en vagnslayout likt C30, eller på annat sätt med annorlunda dörrarragemang.

Är det möjligt? Har jag fel? Hur tänker ni kring frågan om en plattformsbreddning vid T-centralen? och hur kan det utföras på bästa sätt?

(annat bonus på detta är att ändarna av det gamla trafikspåret kan användas för serviceutrymmen, t.ex. ventilationsschakt och stora hissinstallationer till biljetthallarna. Södra utgången har en liten sliten hiss idag, och norra sidna har bara en snedbanehiss till övre plattformen. Det räcker inte, tycker jag.)
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av daniel_s »

Om man ska bygga en ny station vid Centralen, vilket i praktiken är vad du föreslår, så tror jag faktiskt mer på att anlägga en helt ny parallell tunnelbana.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Lars_L »

daniel_s skrev:Om man ska bygga en ny station vid Centralen, vilket i praktiken är vad du föreslår, så tror jag faktiskt mer på att anlägga en helt ny parallell tunnelbana.
Ja, och det är väl det som egentligen är problemet. Det vill säga fler resande innebär ju inte att vagnarna klarar av att ta mer passagerare. Då gäller det att avlasta - vilket väl exempelvis Citybanan kommer att göra, att Hagsätra avknoppas och om RB byggs till centralen (kommer få stor effekt). Dessa tre saker kommer göra att T-centralen klarar sig ganska långt fram i tiden.

Dock klarar man ju i London av trafiken med betydligt smalare plattformar på många håll. Egentligen tror jag mer det handlar om - och det är nog ändå billigare även på lång sikt - att ha personal som styr flödena lite bättre. Troligen kostar det inte mer - vi har ju idag informatörer och värdar och allt vad det heter, som då skulle kunna få en mer betydelsefull roll än att bara gå runt och vara trevliga.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av daniel_s »

Jag vet inte om det är så realistiskt att få in "värdar" som gör så mycket annat än att gå runt och vara trevliga. De åtnjuter ju ingen respekt bland trafikanterna, och arbetsledningen är väl oftast inte så mycket att hänga i julgranen heller...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Odd »

Lars_L skrev: ...
Dock klarar man ju i London av trafiken med betydligt smalare plattformar på många håll. ..
Min upplevelse av Londons T-bana är att varje linje i sig inte har alls lika stor belastning som de i Stockholm, men eftersom det finns så många linjer så blir den totala kapaciteten hög, men även redundansen, vilket gör att man ofta kan ta mer än en väg nästan vart man än skall åka inom de centrala delarna.

https://tfl.gov.uk/corporate/about-tfl/ ... nd-figures
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Lennart Petersen »

Nej det här är i praktiken helt omöjligt. T-Centralen ligger där inkilad med skohorn mellan byggnation som sträcker sig flera våningar ner och man skulle få riva åtskilligt.
Man kan ju betänka hur krångligt det var att få till en uppgång för blå-bana när man fick göra intrång och ta en bit av Åhlens varuhus.
Men man kunde ju önsketänka att man hade varit mer förutseende när T-Centralen byggdes och man hade i stort sett hela utrymmet från Konserthuset ner till Klara kyrka nedrivet och tomt. Man kunde ju då tänka sig att varje bana och riktning fått egen plattform , alltså 4 plattformar och 8 spår vilket hade gjort massor för kapaciteten och man kunde haft lite återställningstid där för att hålla tidtabellen. Man hade inte fått vinkelbytena över plattform men det är nog allt negativt.
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Majkey »

Det som behövs är fler bytespunkter så alla inte behöver åka via T-Centralen. Kommer troligtvis bli värre om Roslagsbanan också blir dragen till T-Centralen även om Citybanan kommer avlasta något.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Jag vet inte om det är så realistiskt att få in "värdar" som gör så mycket annat än att gå runt och vara trevliga. De åtnjuter ju ingen respekt bland trafikanterna, och arbetsledningen är väl oftast inte så mycket att hänga i julgranen heller...
Förslaget gick väl ut på att ge dessa personer andra arbetsuppgifter, vilket kan kräva annan arbetsledning. Ja i vissa fall kanske man får anställa personer som är mer lämpade för de nya arbetsuppgifterna. En sista invändning: Jag tycker ofta att trafikvärdarnas uppgift varken verkar vara att "gå runt" eller "vara trevliga". Dom står snare still i grupp och "har det trevligt", vilket inte är samma sak!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev: ---klipp---
Då gäller det att avlasta - vilket väl exempelvis Citybanan kommer att göra, att Hagsätra avknoppas och om RB byggs till centralen (kommer få stor effekt). Dessa tre saker kommer göra att T-centralen klarar sig ganska långt fram i tiden.
---klipp---
Vet vi egentligen vilka effekter dessa tre saker får?

- Citybanan? Ja den borde avlasta TCE, såvida inte resandet på pendeltågen ökar för mycket. Och det lär i varje fall dröja ett tag.

- Vantörsbanan till TUB3? Troligen, men det beror på hur många som väljer att byta till TUB1 och 2 vid TCE. Byte till TUB1 vid GUP kommer inte att vara attraktivt, och till TUB2 blir TCE enda alternativet.

- RB till TCE? Finns inte en risk att trafikbelastningen ökar, då horder av resenärer strömmar av roslagstågen? En del har sina mål inom gångavstånd, andra tar buss, spårvagn eller pendel. Men hur många kommer att byta till tunnelbanan?

Allt detta har man förhoppningsvis räknat på, men helt självklart att belastningen på TCE minskar tycker jag inte att det är!

filosoferar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av C30 »

Jag noterar att endast ett inlägg faktiskt har försökt att svara den inledande frågan.

Väldigt lite är helt tekniskt omöjligt nuförtiden, men om man vill undvika stora störningar i markplan skulle avväxlingsarbetena i det här fallet nog vara alldeles för tidskrävande, dyra och riskabla.

T-Centralen ligger till största delen i ett bergtråg under Klarabergsgatan och delar av kv. Orgelpipan, med en liten bergtunnelsträcka under kv. Klockstället. Vill man bredda plattformarna måste man på något sätt föra ned lasterna från stationstaket, den övre perrongen och betongvalvet som bär upp Orgelpipan 4 längre ut än idag.
Bild
(Technical Description of the Stockholm Underground Railway 1964, sid. 67)

Under byggnad:
Bild
Wikimedia Commons

Även bergtunnelsträckan är förstärkt med betongvalv, så en traditionell tunnelbreddning via sprängning skulle vara mycket problematisk. Vy österut:
Bild
Stockholmskällan

Precis innan plattformen börjar söderifrån sett så har nya hotell Continental just intill tunnelväggen två-tre av sina huvudfundament som tillsammans bär upp nästan hela 14-våningsdelen.
Huset hänger redan åtskilliga meter över tunnelbanekonstruktionen, så det finns inte mycket utrymme till ett avväxlingssystem. Sektion västerut:
Bild
Ritningar över huset kan hittas under SBKs diarienummer 2012-20115

Den norra stationsändan har jag inte hittat bra ritningar på, men vad jag förstått ligger trågets väggar mycket lägre där. Den här sektionen västerut direkt efter plattformens slut är nästan hoppingivande:
Bild
(Technical Description of the Stockholm Underground Railway 1964, sid. 70)

Min slutsats är att det troligen vore "enklast" att helt enkelt gräva upp Klarabergsgatan och riva Orgelpipan 4 och Klockarstället 2, och sedan arbeta från ovan. Men det lär väl inte hända.

Eller kanske lägga Röda linjen i ny bergtunnel söder om och djupare än nuvarande station? Hur inkopplingen under Norrström och Tegelbacken skulle se ut vågar jag inte tänka på... 1975 års tekniska beskrivning från sid. 75 och vidare rekommenderas. 50-talets arbeten med sammanbindningsbanan får stora delar av Citybanebyggnationen att blekna.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Lars_L »

Odd skrev:
Lars_L skrev: ...
Dock klarar man ju i London av trafiken med betydligt smalare plattformar på många håll. ..
Min upplevelse av Londons T-bana är att varje linje i sig inte har alls lika stor belastning som de i Stockholm, men eftersom det finns så många linjer så blir den totala kapaciteten hög, men även redundansen, vilket gör att man ofta kan ta mer än en väg nästan vart man än skall åka inom de centrala delarna.

https://tfl.gov.uk/corporate/about-tfl/ ... nd-figures
Fast de tunga linjerna har fler resande. Nu tänkte jag på de tunga stationerna som Victoria, där det är rejält trångt och ofta hela plattformen är full med resenärer. Det är ju rätt vanligt att man där och på andra håll stänger ingångar för att det blir för mycket folk på plattformarna.

Det enda vi väl egentligen kan ha som "liknar detta" är väl längst bak vid t-centralen när det gäller tågen till Mörby.

Men annars har vi väl utslaget ungefär lika många resande per t-banelinje som i London. Men det är ju samtidigt rätt stor skillnad mellan linjerna i London.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:
Lars_L skrev: ---klipp---
Då gäller det att avlasta - vilket väl exempelvis Citybanan kommer att göra, att Hagsätra avknoppas och om RB byggs till centralen (kommer få stor effekt). Dessa tre saker kommer göra att T-centralen klarar sig ganska långt fram i tiden.
---klipp---
Vet vi egentligen vilka effekter dessa tre saker får?

- Citybanan? Ja den borde avlasta TCE, såvida inte resandet på pendeltågen ökar för mycket. Och det lär i varje fall dröja ett tag.

- Vantörsbanan till TUB3? Troligen, men det beror på hur många som väljer att byta till TUB1 och 2 vid TCE. Byte till TUB1 vid GUP kommer inte att vara attraktivt, och till TUB2 blir TCE enda alternativet.

- RB till TCE? Finns inte en risk att trafikbelastningen ökar, då horder av resenärer strömmar av roslagstågen? En del har sina mål inom gångavstånd, andra tar buss, spårvagn eller pendel. Men hur många kommer att byta till tunnelbanan?

Allt detta har man förhoppningsvis räknat på, men helt självklart att belastningen på TCE minskar tycker jag inte att det är!

filosoferar
Thomas K Ohlsson
Nä, men den borde minska där det är "tyngst". Alltså på eftermiddagar söderut på bana 1 och morgon norrut på bana 2. Plattformen längre ner (vad den nu kallas) är ju inte lika trång. Utan det är ju den övre plattformen som är känslig och där bör resandet minska, även om det inte gör det totalt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Ute och åker »

Hmm. Intressant. Tre enkla reflexioner:

1. Det kan ju inte vara fler av- och påstigande vid T-Centralen än vad tågen rymmer. Och där är det väl nära max idag. Så det kan ju inte bli fråga om jätteökningar vid de nuvarande plattformarna.

2. Om Roslagsbanan dras fram till Centralen så är det ju jätteviktigt med tanke på plattformsproblematiken att det blir station vid Odenplan på vägen. Då kan byten från Roslagsbanan till Pendeltågen och till gröna linjen västerut (och söderut till Rådmansgatan och Hötorget) ske vid Odenplan.

3. Det är inte givet att man måste flytta spåren för att få högre plattformskapacitet. Man kan också tänka sig att man anlägger en sidoplattform i ena riktningen. Den nuvarande plattformen används då bara i andra riktningen. Vilket troligen skulle vara både billigare och mer genomförbart än att flytta spår. Visserligen får man då inte byte över plattform utan spring i trappor vid vinkelbyte mellan röda och gröna linjen, men det kanske är en nackdel man får ta i så fall. För Brommaplan som också har trängselproblematik, överväger man just en sådan lösning med en ny sidoplattform i västlig/nordlig riktning, medan nuvarande plattformen blir kvar för södergående riktning. Och vid Liljeholmen kan man studera hur det blev då man anlade en ny sidoplattform för att underlätta byte till bussarna. :)
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av ADDE »

Tack för svar på min fråga! :)

Man kan ju konstatera att det nästan behövs en ny "Norrmalmsreglering" för att bredda plattformen på T-centralen. De har ju verkligen begränsat bygget på T-centralen på 50-talet, vilket jag tycker blev väldigt tokigt tyvärr. Jag kan nog tänka mig att det kanske blir mer utrymmet effektiv om man byter plats på spår och plattformar, så man har sidoplattformar istället, så kanske det blir mer rymligt. Men då förlorar man enkelheten i vinkelbytet.

Nåja, hoppas plattformsväggar räcker för att göra T-centralen säkrare.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Odd »

Även med hänsyn till hur dyrt det är att bygga t-bana idag, där redan planerade projekt, som tex blindtarmen Gula linjen, har ökat med miljardbelopp utan att ens ha satt spaden i backen, så kanske nya sträckningar ändå är nödvändiga. Låt säga att man börjar med att dela tunnelbana 2 i två delar, där en går från Midsommarkransen-Liljeholmen-Hornstull-Högalid-Rådhuset-Centralen-Östermalmstorg-Karlaplan (6 km, troligen runt 10-15 miljarder) och satsar på en ny sträckning av tex Skarpnäcksgrenen via Zinken-Fridhemsplan-NKS så kanske man kan få en motivering att bygga vidare till Arenastaden-Ursvik och Blindtarmskramarna skulle kunna få sin kära MOS-express i alla fall. Prislappen på kanske runt 25 miljarder kan dock vara avskräckande...
Genius on call
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av NerdBoy »

Kan ni föreställa er den totala trafikkollapsen när röd och grön linje är avklippta på mitten under flera år? :o
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av TKO »

Ute och åker skrev:Hmm. Intressant. Tre enkla reflexioner:

1. Det kan ju inte vara fler av- och påstigande vid T-Centralen än vad tågen rymmer. Och där är det väl nära max idag. Så det kan ju inte bli fråga om jätteökningar vid de nuvarande plattformarna.
---klipp---
Nej det är många som stiger av och på vid TCE, men en hel del sitter faktiskt kvar. Så förändrade resemönster kan fortfarande ställa till det!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:

Hmm... Norrut på bana 2 och söderut på bana 1 är sen nedre plattformen och det är den som är trång på morgonen. Dvs dimensionerade.

Denna drabbas svårt om man förlänger Roslagsbanan. Visst resandet på Roslagsbanan är inte så där jättestort, men på marginalen har det stor betydelse.

Dagens resenärer från Roslagsbanan använder ju idag överhuvudtaget inte plattformen på morgonen, så de har nog inte fattat vad det innebär.
Visst är norrut på bana 2 och söderut på banan 1 den nedre plattformen. Kom på det själv när jag passerade stället ikväll.
Nåja, det finns ju en del resande till Täby, Vallentuna och Åkersberga även på morgonen. Men RB kommer ju avlasta en del från framförallt Odenplan till Universitet, vilket väl redan det faktum att pendeltågen får station vid Odenplan. En hel del kommer nog byta till 50 där för att slippa T-centralen i morgonrusningen + att man framförallt till Kräftriket kommer närmare än från tunnelbanan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:Kan ni föreställa er den totala trafikkollapsen när röd och grön linje är avklippta på mitten under flera år? :o
De som förespråkade "nergrävning" av Strömbron kunde det uppenbarligen inte.

Tänk den dan något går snett med rivningen av gamla Slussen, eller bygget av den nya, så att inga tåg kan passera platsen av något skäl. T.ex. om taket rasat in över stationen, eller att Söderströmsbron av någon anledning inte kan bära någon last under någon månad eller flera. Det är något man helst inte vill tänka på.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Breddning av T-Centralens Plattformar - Är det möjligt?

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
NerdBoy skrev:Kan ni föreställa er den totala trafikkollapsen när röd och grön linje är avklippta på mitten under flera år? :o
De som förespråkade "nergrävning" av Strömbron kunde det uppenbarligen inte.

Tänk den dan något går snett med rivningen av gamla Slussen, eller bygget av den nya, så att inga tåg kan passera platsen av något skäl. T.ex. om taket rasat in över stationen, eller att Söderströmsbron av någon anledning inte kan bära någon last under någon månad eller flera. Det är något man helst inte vill tänka på.
Man kan ju fundera på det. Under högtrafik ungefär ett tåg var 30:e sekund. Kanske motsvarande en buss var 3:e sekund eller så.
Det är lite som transporteras över de där broarna.
Men det var ju inget problem för dem presenterade projektet nedgrävning.
Mest fascinerande tyckte jag dock var när dom antydde att projektet skulle gå ihop sig ekonomiskt och rentav vara lönsamt.
Hurdå ?? Jo genom att slopa en station när Slussen-Gamla Stan blev gemensam station skulle restiderna minska och med det skulle T-bana bli mer attraktiv och dra in mer inkomster....!! Smaka på det argumentet.
Skriv svar