Sida 1 av 1

Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: fredag 26 augusti 2016 22:54
av LÅ1
Bergbanor är väl spårtrafik?

Bergbanan i Skärholmen skall rivas. Ersätts med en hiss.
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/b ... 0CMAYIBpw/

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: söndag 28 augusti 2016 12:02
av twr
LÅ1 skrev:Bergbanor är väl spårtrafik?

Bergbanan i Skärholmen skall rivas. Ersätts med en hiss.
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/b ... 0CMAYIBpw/
Det var värst, jag trodde den var från när stadsdelen byggdes!

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: söndag 28 augusti 2016 12:27
av LÅ1
twr skrev:
LÅ1 skrev:Bergbanor är väl spårtrafik?

Bergbanan i Skärholmen skall rivas. Ersätts med en hiss.
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/b ... 0CMAYIBpw/
Det var värst, jag trodde den var från när stadsdelen byggdes!
Nä, för mig känns den som relativt ny. Har varit där och kollat in den, men har aldrig åkt med den. Det var mycket skriveri om täta driftstopp och instängda passagerare när den var ny.

Enligt artikeln har där funnits en mer vanlig hiss tidigare.

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: tisdag 15 januari 2019 16:03
av LÅ1
Rivningen har inte skett än i alla fall. Men det verkar som om bergbanan ska ersättas på något vis. Byggstart tidigast 2020.
"Nu rullar Skärholmens bergbana igen".

En fråga till hisskunniga, vad är en dubbelhiss? En googling gav inga vettiga länkar. För mig låter det, i det här sammanhanget, som två hisskorgar som är varandras motvikter, eller hur man ska beskriva det.

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: tisdag 15 januari 2019 18:29
av Stefan Widén
Min uppfattning är...

Två korgar med lina via toppen=bergbana

En korg med eller utan motvikt = hiss

Sen om hissen går rakt eller i vinkel har ingen betydelse.

Sen har vi paternosterhissar som får vara en gren....Ack så diggabla...och för de som undrar är botten på korgen alltid nedåt oavsett riktning... :D

Stefan

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: onsdag 16 januari 2019 21:49
av Hechtwagen
Snedhiss är den korrekta termen för snedhissarna.

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: onsdag 16 januari 2019 22:10
av TKO
En (förutsättningslös) fundering:

Kan vi tänka oss att en snedhiss har en lutning större än t ex 1:1, medan en flackare konstruktion är något annat, t ex en bergbana?

föreslår
Thomas K Ohlsson

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: torsdag 17 januari 2019 3:04
av ToHo
TKO skrev:En (förutsättningslös) fundering:

Kan vi tänka oss att en snedhiss har en lutning större än t ex 1:1, medan en flackare konstruktion är något annat, t ex en bergbana?

föreslår
Thomas K Ohlsson
Då skulle väl snudd på alla t-banans snedhissar bli bergbanor?

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: torsdag 17 januari 2019 9:35
av TKO
Snedhissarna följer (nästan alltid) rulltrappornas lutning - det är liksom poängen. Och rulltrappor är definitivt flackare än 1:1!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: torsdag 17 januari 2019 10:35
av twr
TKO skrev:Snedhissarna följer (nästan alltid) rulltrappornas lutning - det är liksom poängen. Och rulltrappor är definitivt flackare än 1:1!

upplyser
Thomas K Ohlsson
1:2 är väl det vanliga.

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: torsdag 17 januari 2019 12:00
av ToHo
TKO skrev:Snedhissarna följer (nästan alltid) rulltrappornas lutning - det är liksom poängen. Och rulltrappor är definitivt flackare än 1:1!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Ja! Och just därför torde det alltså finnas en massa bergbanor i tunnelbanan, enligt din definition...

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: torsdag 17 januari 2019 12:40
av TKO
ToHo skrev:
TKO skrev:Snedhissarna följer (nästan alltid) rulltrappornas lutning - det är liksom poängen. Och rulltrappor är definitivt flackare än 1:1!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Ja! Och just därför torde det alltså finnas en massa bergbanor i tunnelbanan, enligt din definition...
Ja så är det ju!
Jag får därför ändra min definition till något i stil med "bergbanor är flackare än 1:4, är det brantare rör det sej om en snedhiss".
(Och om det skall vara 1:4 eller 1:3 eller till och med 1:5 kan ju dikusteras.)

Tackar för korrigeringen
gör
Thomas K Ohlsson

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: torsdag 17 januari 2019 13:00
av Kantorn
Min känsla säger att en bergbana går (mestadels) utomhus/-bergs medan en hiss går inomhus eller i berg. Men det är jag det. Och det behöver man inte bry sig om.

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: torsdag 17 januari 2019 13:14
av TKO
Det kanske är en bättre definition än att utgå från lutningen!

/TKO

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: torsdag 17 januari 2019 13:37
av twr
Kantorn skrev:Min känsla säger att en bergbana går (mestadels) utomhus/-bergs medan en hiss går inomhus eller i berg. Men det är jag det. Och det behöver man inte bry sig om.
Jag tänker att det handlar mer om längden. En snedhiss går inom en station, till exempel mellan biljetthall och plattform. En bergbana går mellan två olika stationer. Bergbanan är en resa i sig.

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: torsdag 17 januari 2019 13:56
av LÅ1
Bruse's funiculars.net skriver lite om begreppet snedhiss. Här finns också bilder från Skärholmen.
twr skrev:
Kantorn skrev:Min känsla säger att en bergbana går (mestadels) utomhus/-bergs medan en hiss går inomhus eller i berg. Men det är jag det. Och det behöver man inte bry sig om.
Jag tänker att det handlar mer om längden. En snedhiss går inom en station, till exempel mellan biljetthall och plattform. En bergbana går mellan två olika stationer. Bergbanan är en resa i sig.
Bergbanan i Åre har tre stationer!

Re: Bergbanan i Skärholmen skall rivas!

Postat: torsdag 17 januari 2019 15:08
av twr
LÅ1 skrev:Bruse's funiculars.net skriver lite om begreppet snedhiss. Här finns också bilder från Skärholmen.
twr skrev:
Kantorn skrev:Min känsla säger att en bergbana går (mestadels) utomhus/-bergs medan en hiss går inomhus eller i berg. Men det är jag det. Och det behöver man inte bry sig om.
Jag tänker att det handlar mer om längden. En snedhiss går inom en station, till exempel mellan biljetthall och plattform. En bergbana går mellan två olika stationer. Bergbanan är en resa i sig.
Bergbanan i Åre har tre stationer!
Ja, ”flera stationer” borde jag ha skrivit, inte två!