Göteborgs kollektivtrafik 2035
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Verkar snarare som en expansionsplan för Liseberg!
218
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Men kan verkligen en linbana ha nog kapacitet? Blir det inte problem med byten?
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Kommer det verkligen finnas någon ledig kapacitet i Västlänken?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Lite finns det nog men antagligen inte nog för en stadsbanelösning.
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Utan att bygga ut till 4-spår vid haga och korsvägen klarar väl västlänken 16-20tpt så det skulle nog snsbbt bli fullt och förhindra utbyggd pendeltågstrafik
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Jag är rätt säker på att en eventuell utredning kommer att visa att tunnelns kapacitet inte räcker till för allt detta!Henrik Munck skrev:Vi måste höja blicken och våga ta de grepp som Göteborg behöver. Västlänken är en regional satsning, och utredningen får visa om den också kan vara stommen i ett effektivt tunnelbanesystem och därmed bli göteborgarnas pulsåder. Och ja, tunnelns kapacitet kan troligen klara både regional-, pendel- och tunnelbanetåg.
Däremot är grundidén med centrala tunnelsträckor för spårvägen bra.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Det ska väl gå fjärr- och till och med i någon framtid höghastighetståg där också? Allt som ska passera Göteborg. Som du skriver, TKO, det känns mycket tveksamt att blanda in stadstrafiken där.TKO skrev:Jag är rätt säker på att en eventuell utredning kommer att visa att tunnelns kapacitet inte räcker till för allt detta!Henrik Munck skrev:Vi måste höja blicken och våga ta de grepp som Göteborg behöver. Västlänken är en regional satsning, och utredningen får visa om den också kan vara stommen i ett effektivt tunnelbanesystem och därmed bli göteborgarnas pulsåder. Och ja, tunnelns kapacitet kan troligen klara både regional-, pendel- och tunnelbanetåg.
Däremot är grundidén med centrala tunnelsträckor för spårvägen bra.
/TKO
Däremot finns ju idén om den så kallade "Allélänken" som något slags stadsbana.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Just nu finns det inga planer på att köra varken fjärrtåg eller höghastighetståg genom tunneln.twr skrev:Det ska väl gå fjärr- och till och med i någon framtid höghastighetståg där också? Allt som ska passera Göteborg. Som du skriver, TKO, det känns mycket tveksamt att blanda in stadstrafiken där.TKO skrev:Jag är rätt säker på att en eventuell utredning kommer att visa att tunnelns kapacitet inte räcker till för allt detta!Henrik Munck skrev:Vi måste höja blicken och våga ta de grepp som Göteborg behöver. Västlänken är en regional satsning, och utredningen får visa om den också kan vara stommen i ett effektivt tunnelbanesystem och därmed bli göteborgarnas pulsåder. Och ja, tunnelns kapacitet kan troligen klara både regional-, pendel- och tunnelbanetåg.
Däremot är grundidén med centrala tunnelsträckor för spårvägen bra.
/TKO
Däremot finns ju idén om den så kallade "Allélänken" som något slags stadsbana.
Tycker det är bra att man vänder på alla stenar. Det skulle kunna gå om man bygger fyrspåriga stationer. Trafikverket har beräknat kapaciteten till 28 tåg per timme och riktning (24 om man vill ha ha god kvalité). Vid starten 2026 planerar man att köra 12 till 14 tåg per timme och riktning.
Senast redigerad av Memius den tisdag 30 augusti 2016 12:32, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Är det för att det inte planeras någon genomgående trafik? Ska inte tåg Oslo - Köpenhamn till exempel gå genom tunneln? Eller ska de säckvända på Centralen som idag? Verkar dumt. I Malmö går ju alla genomgående tåg i tunneln, ska det inte vara likadant i Göteborg?Memius skrev:Just nu finns det inga planer på att köra varken fjärrtåg eller höghastighetståg genom tunneln.twr skrev: Det ska väl gå fjärr- och till och med i någon framtid höghastighetståg där också? Allt som ska passera Göteborg. Som du skriver, TKO, det känns mycket tveksamt att blanda in stadstrafiken där.
Däremot finns ju idén om den så kallade "Allélänken" som något slags stadsbana.
Tycker det är bra att man vänder på alla stenar. Det skulle kunna gå om man bygger fyrspåriga stationer. Trafikverket har beräknat kapaciteten till 28 tåg per timme och riktning. 24 om man vill ha ha god kvalité. Vid starten 2026 planerar man att köra 12 till 14 tåg per timme och riktning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Ja, det blir säckvändning vid centralen. Västlänken blir ett slags mellanting mellan Citytunneln och Citybanan, där Citytunneln är öppen för all trafik och Citybanan nästan ett slutet system för pendeltågen. Västlänken blir i praktiken en tunnel för Västtrafiks regionala och lokala trafik.twr skrev:Är det för att det inte planeras någon genomgående trafik? Ska inte tåg Oslo - Köpenhamn till exempel gå genom tunneln? Eller ska de säckvända på Centralen som idag? Verkar dumt. I Malmö går ju alla genomgående tåg i tunneln, ska det inte vara likadant i Göteborg?Memius skrev:Just nu finns det inga planer på att köra varken fjärrtåg eller höghastighetståg genom tunneln.twr skrev: Det ska väl gå fjärr- och till och med i någon framtid höghastighetståg där också? Allt som ska passera Göteborg. Som du skriver, TKO, det känns mycket tveksamt att blanda in stadstrafiken där.
Däremot finns ju idén om den så kallade "Allélänken" som något slags stadsbana.
Tycker det är bra att man vänder på alla stenar. Det skulle kunna gå om man bygger fyrspåriga stationer. Trafikverket har beräknat kapaciteten till 28 tåg per timme och riktning. 24 om man vill ha ha god kvalité. Vid starten 2026 planerar man att köra 12 till 14 tåg per timme och riktning.
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Oj, då hade jag missuppfattat. Men varför väljer man att göra så? Är det kapaciteten? Plattformslängderna?Memius skrev:
Ja, det blir säckvändning vid centralen. Västlänken blir ett slags mellanting mellan Citytunneln och Citybanan, där Citytunneln är öppen för all trafik och Citybanan nästan ett slutet system för pendeltågen. Västlänken blir i praktiken en tunnel för Västtrafiks regionala och lokala trafik.
Eller om man formulerar det annorlunda, finns det något som hindrar att man kör fjärrtåg i den färdiga tunneln?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Det finns inget som hindrar. I den tidiga planeringen så var stationen vid centralen 320-350 m lång (en vink om att man ville hålla öppet för fjärrtåg) men nu blir alla stationer 250 m långa. Man har även lagt anslutningarna mellan huvudspåren på Västra stambanan och Västkustbanan, i det tidiga skisskedet anslöt man på utsidan.twr skrev:Oj, då hade jag missuppfattat. Men varför väljer man att göra så? Är det kapaciteten? Plattformslängderna?Memius skrev:
Ja, det blir säckvändning vid centralen. Västlänken blir ett slags mellanting mellan Citytunneln och Citybanan, där Citytunneln är öppen för all trafik och Citybanan nästan ett slutet system för pendeltågen. Västlänken blir i praktiken en tunnel för Västtrafiks regionala och lokala trafik.
Eller om man formulerar det annorlunda, finns det något som hindrar att man kör fjärrtåg i den färdiga tunneln?
Kan tänka mig att man ansåg att Göteborg var tillräckligt stort för att behöva en tunnel optimerad för den egna regionala och lokala trafiken.
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Något sånt här skulle jag kunna tänka mig:
T, Angered-Tynnered (8 tåg)
J, Alingsås-Mölndal (4 tåg)
J, Älvängen-Kungsbacka (4 tåg)
Re, Vänersborg-Borås (2 tåg)
Re, Skövde-Halmstad (2 tåg)
Re, Uddevalla-Borås (2 tåg)
Summa 22 tåg per timme och riktning.
Det blir nog svårt att få in mer än en "tunnelbanelinje" i Västlänken utan att turtätheten blir får dålig.
T, Angered-Tynnered (8 tåg)
J, Alingsås-Mölndal (4 tåg)
J, Älvängen-Kungsbacka (4 tåg)
Re, Vänersborg-Borås (2 tåg)
Re, Skövde-Halmstad (2 tåg)
Re, Uddevalla-Borås (2 tåg)
Summa 22 tåg per timme och riktning.
Det blir nog svårt att få in mer än en "tunnelbanelinje" i Västlänken utan att turtätheten blir får dålig.
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Tunnlar kan vara bra men inte för all trafik.TKO skrev:Däremot är grundidén med centrala tunnelsträckor för spårvägen bra.
/TKO
Långa stomlinjer i tunneln och lokala linjer på gatan.
Tiden det tar att gå ned under gatan är lång.
Karlsruhe börjar väl tänka om, från att ha all spårvägstrafik i tunnel till att ha de genomgående förortslinjerna i tunnel och lokala spårvägslinjer på gatan.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Jag vill minnas att vi debatterat detta ett flertal gånger tidigare, och oftast kommit fram till diametralt motsatta slutsatser. Men även jag tycker att Karlsruhe är inne på rätt väg med sin "Kombilösung". Kanske en inspirationskälla för Göteborg?Per Lind skrev:Tunnlar kan vara bra men inte för all trafik.TKO skrev:Däremot är grundidén med centrala tunnelsträckor för spårvägen bra.
/TKO
Långa stomlinjer i tunneln och lokala linjer på gatan.
Tiden det tar att gå ned under gatan är lång.
Karlsruhe börjar väl tänka om, från att ha all spårvägstrafik i tunnel till att ha de genomgående förortslinjerna i tunnel och lokala spårvägslinjer på gatan.
-Per
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Jag gillar dessa två rader ur denna GT-artikel: "Göteborg kan få egen tunnelbana":
En annan GT-artikel: "Sprickan: 'Att kasta skattepengar i sjön'"
Sveriges Radio tycks ha haft en serie om gamla T-baneplaner i Göteborg: "Tunnelbanan som försvann"
Det kommunen och regionen bland annat fått i uppdrag att utreda är:
Ska Göteborg bli som Stockholm?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
En annan GT-artikel: "Sprickan: 'Att kasta skattepengar i sjön'"
Sveriges Radio tycks ha haft en serie om gamla T-baneplaner i Göteborg: "Tunnelbanan som försvann"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Visst är det intressant att vissa politiker, företrädesvis från högeralliansen, alltid hittar något märkligt och gärna oprövat trafikslag dom vill satsa på istället för att sätta igång att bygga det som verkligen behövs...
I Göteborg vill en moderat ha linbana, i Malmö vill/ville folkpartiet förlänga Köpenhamns minimetro under/över Öresund och i Uppsala har allt från spårtaxi till trådbussar föreslagits istället för den spårväg som behövs.
Frågan man till sist måste ställa sej är om detta beror på okunskap eller om det helt enkelt handlar om att skjuta upp och helst slopa investeringar i kollektivtrafik?
Tack för ordet
Thomas K Ohlsson
I Göteborg vill en moderat ha linbana, i Malmö vill/ville folkpartiet förlänga Köpenhamns minimetro under/över Öresund och i Uppsala har allt från spårtaxi till trådbussar föreslagits istället för den spårväg som behövs.
Frågan man till sist måste ställa sej är om detta beror på okunskap eller om det helt enkelt handlar om att skjuta upp och helst slopa investeringar i kollektivtrafik?
Tack för ordet
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!