Sida 1 av 5
"NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: tisdag 16 augusti 2016 16:12
av TKO
Ja det är väl en rubrik som heter duga? Så är den också formulerad av de kunniga journalisterna på "Direktpress".
Läs mer här!
/TKO
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: tisdag 16 augusti 2016 20:17
av gek
Stämmer det att A34 väsnas mer än A35 på linje 7?
A34, alltså den vagntyp som nu är vanligast på linje 7, upplevs nog av många resenärer som bekvämare än A35. Den sistnämnda vagntypen har betydligt fler nivåskillnader inne i vagnen, och en stor andel av sittplatserna är trånga eller högt placerade.
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: tisdag 16 augusti 2016 20:21
av Lars_L
gek skrev:Stämmer det att A34 väsnas mer än A35 på linje 7?
A34, alltså den vagntyp som nu är vanligast på linje 7, upplevs nog av många resenärer som bekvämare än A35. Den sistnämnda vagntypen har betydligt fler nivåskillnader inne i vagnen, och en stor andel av sittplatserna är trånga eller högt placerade.
Är ju så Trafikförvaltningen vinklar det i sitt tjänsteutlåtande. Troligen har väl ABSS gnällt en del över detta, fast deras förhoppning var ju en riktig innerstadsspårvagn och kanske inte A35. Fördelen som jag ser är väl att A35 är lite bredare.
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: tisdag 16 augusti 2016 20:23
av Fnys
Det här görs delvis för att de spårvagnarna som trafikerar linjen idag är av en udda typ, vilket gör underhållningsarbetet besvärligt, förklarar Lovisa Åbom, presskommunikatör på Landstingets Trafikförvaltning.
"Underhållningsarbete"

Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: tisdag 16 augusti 2016 20:34
av twr
Fnys skrev:Det här görs delvis för att de spårvagnarna som trafikerar linjen idag är av en udda typ, vilket gör underhållningsarbetet besvärligt, förklarar Lovisa Åbom, presskommunikatör på Landstingets Trafikförvaltning.
"Underhållningsarbete"

Du verkar ju road!

Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: tisdag 16 augusti 2016 21:16
av Odd
Tyvärr verkar det som att SL skall fortsätta att köpa A35, trots att det visade sig vara fel typ av vagn för Stockholm. Det var ju tänkt att den skulle kunna gå i extra hög hastighet och kunna krocka med hästar, vilket gjorde den motorstark, men tung och strömhungrig. Den går tex i praktiken inte köra på Nockebybanan pga att likriktarstationerna är för klena för dem. Dom är tyvärr för odåliga för att reklamera, så man borde kanske hitta en köpare till A35- och A36-vagnarna och helt enkelt ta förlusten för felköpet.
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: tisdag 16 augusti 2016 22:03
av TKO
Sedan högeralliansen tog över har tyvärr SL tyvärr en tendens att göra det mesta fel...
(För att undvika befogad kritik: Jo man gjorde fel även på Annas tid, men snarare ibland än för det mesta!)
/TKO
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: tisdag 16 augusti 2016 22:25
av CS
TKO skrev:Sedan högeralliansen tog över har tyvärr SL tyvärr en tendens att göra det mesta fel...
(För att undvika befogad kritik: Jo man gjorde fel även på Annas tid, men snarare ibland än för det mesta!)
/TKO
Men ändå lyckas vänstern inte hitta alla dessa fel utan fokuserar sitt granskande öga på Spårväg City så att högern ganska ostört kan göra tabbar i alla andra projekt

Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: tisdag 16 augusti 2016 22:29
av LÅ1
gek skrev:Stämmer det att A34 väsnas mer än A35 på linje 7?
A34, alltså den vagntyp som nu är vanligast på linje 7, upplevs nog av många resenärer som bekvämare än A35. Den sistnämnda vagntypen har betydligt fler nivåskillnader inne i vagnen, och en stor andel av sittplatserna är trånga eller högt placerade.
A35 är bredare skrivs det, men rymmer den fler resenärer? Och finns där lika många barnvagnsplatser? Det sista är väl viktigt i Djurgårdstrafiken? Jag upplever A34:an som den bästa moderna spårvagnen i Stockholm. Även om jag gärna sett att den var längre.
Letade svar på min egen fråga och fann följande i vagnhallen:
A34: 64 sittande + 115 stående = 179 passagerare
A35: 72 sittande + 143 stående = 215 passagerare
A35:an tar alltså flest passagerare. Men hur många är det i praktiken i en knökafull A34 t.ex. efter en konsert på Grönan?
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: tisdag 16 augusti 2016 22:55
av TKO
CS skrev:TKO skrev:Sedan högeralliansen tog över har tyvärr SL tyvärr en tendens att göra det mesta fel...
(För att undvika befogad kritik: Jo man gjorde fel även på Annas tid, men snarare ibland än för det mesta!)
/TKO
Men ändå lyckas vänstern inte hitta alla dessa fel utan fokuserar sitt granskande öga på Spårväg City så att högern ganska ostört kan göra tabbar i alla andra projekt

Du har tyvärr rätt... men när var landstinget annat än en avstjälpningsplats för misslyckade politikerkarriärer?
/TKO
PS: Rätt svar belönas med 2 LP-skivor.
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: onsdag 17 augusti 2016 11:49
av Leif A
Det som inte nämns är att vagnhallen måste byggas om efter som A35 tar större plats samt underhållet tar längre tid att utföra
Detta kommer att inverka på museertrafiken (7N)
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: onsdag 17 augusti 2016 11:53
av TKO
Leif A skrev:Det som inte nämns är att vagnhallen måste byggas om efter som A35 tar större plats samt underhållet tar längre tid att utföra
Detta kommer att inverka på museertrafiken (7N)
Jag förmodar att de ansvariga inom SL resp. Trafikförvaltningen/SLL har full koll på detta!
/TKO
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: onsdag 17 augusti 2016 12:06
av Leif A
Ja förhoppningsvis men det är konsulter som utreder och konsulterna får uppdraget från okunniga tjänstemän på TF/SSL
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: onsdag 17 augusti 2016 12:19
av TKO
1) Hur stora ombyggnader av vagnhallen krävs?
2) Hur länge kan vagnhallen vara kvar - är det inte ett provisoriskt bygglov?
undrar
Thomas K Ohlsson
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: onsdag 17 augusti 2016 14:13
av Leif A
En del av vad som behövs anpassas:
-Förlängning av hallen spår 1-4
-förlängning av den nya graven på spår 2
-ett nytt system för påfyllning av sand till vagnarna
-ny takabetsplattform spår 2
hur länge som hallen får finnas är skrivet i stjärnorna
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: onsdag 17 augusti 2016 14:24
av twr
Leif A skrev:En del av vad som behövs anpassas:
-Förlängning av hallen spår 1-4
-förlängning av den nya graven på spår 2
-ett nytt system för påfyllning av sand till vagnarna
-ny takabetsplattform spår 2
hur länge som hallen får finnas är skrivet i stjärnorna
Tillfälligt bygglov till 2020 är väl vad som gäller?
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: onsdag 17 augusti 2016 14:33
av TKO
Och de nya vagnarna levereras 2019?
/TKO
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: onsdag 17 augusti 2016 15:20
av Lars_L
TKO skrev:Och de nya vagnarna levereras 2019?
/TKO
2018 är det väl tänkt, det är ju avtalet går ut för A34. A35 finns det ju option på, så då går det ju betydligt fortare att beställa än om man ska handla upp vagnar från början.
Men hela ärendet finns annars på Trafikförvaltningens hemsida inför styrelsemötet tisdag den 23 augusti för den som är intresserad av att läsa mer.
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: onsdag 17 augusti 2016 16:01
av TKO
Lars_L skrev:TKO skrev:Och de nya vagnarna levereras 2019?
/TKO
2018 är det väl tänkt, det är ju avtalet går ut för A34. A35 finns det ju option på, så då går det ju betydligt fortare att beställa än om man ska handla upp vagnar från början.
Men hela ärendet finns annars på Trafikförvaltningens hemsida inför styrelsemötet tisdag den 23 augusti för den som är intresserad av att läsa mer.
Jag missuppfattade tidsangivelsen i Direktpress artikel. Och naturligtvis vill vi läsa mer om detta,
här finns tjutet.
Intressant citat ur texten (jag har bara skummat den): "
Vid en eventuell sammankoppling av linje 7 med Lidingöbanan bör även en ny fordonstyp upphandlas för anskaffning av nya spårvagnar till hela systemet."
/TKO
Re: "NK-expressen ska bli tystare -med tvärbanevagnar"
Postat: onsdag 17 augusti 2016 19:56
av Stefan Widén
Ja tajmingen vart ju lite fel när beslutet om att bygga sammankopplingen bordlades. Hade planerna 2010 fullföljts hade bygget vart i fullgång och kanske t o m klart. Då hade man lättare kunnat motivera att köpa nya vagnar som är ännu bättre för uppgiften. Fn har vi 7 vagnar på L7 och 7 på L21 i planerna är det beräkat 8 vagnar för sammanbindningen. Med den summan hade det vart lättare att få till en bra upphandling.
Nu är vi inte där och då beställer man A35 som man har option på och låter de gå tillsvidare. Det är beräknat med 8 vagnar för trafiken upp till Apoteken.
Stefan