Centralen eller Stockholm C?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
gek
Kontakt:

Centralen eller Stockholm C?

Inlägg av gek »

I Stockholm har man aldrig lyckats komma fram till ett gemensamt namn på de stationer och busshållplatser som ligger i området kring Klara kyrka och Stockholms centrala järnvägsstation. Stockholm C, Centralen, T-centralen, Klara, Stockholm City och kanske ytterligare något namn har använts eller föreslagits.

Noterade i dag denna hållplatsskylt vid S:t Eriksgatan:

Bild

Alla tre linjerna har sin slutstation i Vasagatan framför centralstationen. Skillnaden är att linje 591 kommer från Kungsängentrakten och de andra två från Uppsala/Arlanda, så för 592 och 593 är det förstås viktigare att tala om att bussen går till Stockholm C och inte Uppsala C.
/Gunnar Ekeving
Verspieder

Re: Centralen eller Stockholm C?

Inlägg av Verspieder »

Glöm dessutom inte bort den enkla destinationstexten "Stockholm", som anges både på bussarna och hållplatstavlorna för 639, 670 och 676, och betyder "Tekniska högskolan". Denna får absolut inte anges i former som t.ex "Stockholm Ö", "Östra station" eller "Tekniska högskolan".
minimum traction

Inlägg av minimum traction »

På tal om detta, erinrar mig att busstationen vid Stockholm C (det var väl den?) skulle heta "Resklara" då den var ny. (Efter en tävling dit också förslaget "Göteborgs Östra" skickades in.) Tror inte jag har hört det namnet närapå sedan dess?

Allt för att undvika ett redan inarbetat namn. Och samma vid Stockholm Ö.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

minimum traction skrev:På tal om detta, erinrar mig att busstationen vid Stockholm C (det var väl den?) skulle heta "Resklara" då den var ny. (Efter en tävling dit också förslaget "Göteborgs Östra" skickades in.) Tror inte jag har hört det namnet närapå sedan dess?

Vad jag kan erinra mig så var det inte tävling om namn på bussterminalen utan om den övre hallen på Stockholm C där Resklara var ett förslag.
Och kanske en skröna men det sades att ett förslag var Göteborg Östra vilket belönades med en enkel biljett till Göteborg.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
minimum traction skrev:På tal om detta, erinrar mig att busstationen vid Stockholm C (det var väl den?) skulle heta "Resklara" då den var ny. (Efter en tävling dit också förslaget "Göteborgs Östra" skickades in.) Tror inte jag har hört det namnet närapå sedan dess?

Vad jag kan erinra mig så var det inte tävling om namn på bussterminalen utan om den övre hallen på Stockholm C där Resklara var ett förslag.
Och kanske en skröna men det sades att ett förslag var Göteborg Östra vilket belönades med en enkel biljett till Göteborg.
Visst var det övre hallen det handlade om. Men vad jag minns så gällde det "bara" ett folkligt namn, som alternativ till det officiella. Men Resklara slog ju alldrig igenom. Det kanske var för "Göteborgskt" för Stockholm? :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
minimum traction

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:

Visst var det övre hallen det handlade om. Men vad jag minns så gällde det "bara" ett folkligt namn, som alternativ till det officiella. Men Resklara slog ju alldrig igenom. Det kanske var för "Göteborgskt" för Stockholm? :D
Övre hallen, okej, ännu dummare. Två namn på samma järnvägsstation (förlåt tågstation, förlåt resecentrum train division)…

"Skrönan" om Göteborgs östra (inklusive enkelbiljetten) läste jag i SJ:s dåvarande resenärstidning, så den var åtminstone sanktionerad i dess redaktion.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

"Resklara" eller "Övre hallen" var förstås aldrig tänkt som stationsnamn utan bara som benämningen på den i mitten av 1980-talet utökade övre delen av Stockholm C. Där fanns bl a under flera år en biljettexpedition.

Och det var mycket debatt i SJ-nytt om namnet på denna hall. En sökning på Resklara på http://ekeving.se/sjk/sjka.php visar följande:

"BRUNA BRIGADEN" SLÅR TILL OCH TAR TILLBAKA NAMNET RESKLARA PÅ Cst Björn Halldèn SJ-nytt 2/86
"RESKLARA"/ÖVRE HALLEN INVIGD - DÅ DANSADE CONNY ADEBÄCK SAMBA SJ-nytt 1/87 BILD
DIALOG: SISTA ÄNDRINGEN! NAMNET "RESKLARA" ÄNDRAS TILL "BORTFÖRKLARA" Kari Korkala SJ-nytt 7/86
DIALOG: VARFÖR ÄR DE SÅ SNABBT RESKLARA? Gunar Ehnhage SJ-nytt 5/86
REGIONSCHEFEN CONNY ADEBÄCK BESVARAR KRITIKEN: JAG HAR INTE DÖDAT "RESKLARA" - JAG HAR BARA ÄNDRAT NAMNET SJ-nytt 3/86
/Gunnar Ekeving
minimum traction

gek skrev:"Resklara" eller "Övre hallen" var förstås aldrig tänkt som stationsnamn utan bara som benämningen på den i mitten av 1980-talet utökade övre delen av Stockholm C. Där fanns bl a under flera år en biljettexpedition.
Jag tror du missförstod mig. "Två namn på samma station" innebär ju just att man inte avskaffar det gamla.

Har man biljettexpeditioner på olika plan är det naturliga att kalla dem något i stil med "övre" och "nedre" expeditionen. Eller kanske Vasa- och Klaraexpeditionen eller något sådant efter ingångarna, men inte något som låter som ett helt resecentrum på bara ett halvt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

gek skrev:I Stockholm har man aldrig lyckats komma fram till ett gemensamt namn på de stationer och busshållplatser som ligger i området kring Klara kyrka och Stockholms centrala järnvägsstation. Stockholm C, Centralen, T-centralen, Klara, Stockholm City och kanske ytterligare något namn har använts eller föreslagits.
Det gäller väl inte bara denna destination. I Sundbyberg har vi ju den för bussar och Tvärbanetåg gemensamma hållplatsen, som för bussarna heter Sundbybergs Torg, men för Tvärbanetågen Sundbybergs Centrum. Fler exempel efterlyses!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

dr Cassandra Nojdh skrev:Det gäller väl inte bara denna destination. I Sundbyberg har vi ju den för bussar och Tvärbanetåg gemensamma hållplatsen, som för bussarna heter Sundbybergs Torg, men för Tvärbanetågen Sundbybergs Centrum. Fler exempel efterlyses!
Bara delvis tidigare nämt i tråden:
"Östra station" för innerstadsbussar, "Stockholms Östra" för Roslagsbanetåg, samt "Tekniska högskolan" för tunnelbana samt Roslagsbussarna som står mittemellan innerstadsbussarna. Inte helt lätt att förklara för ovana resenärer.
Skriv svar