Sida 1 av 1

Ingen torsk på Tallinn

Postat: onsdag 20 juli 2016 22:44
av alex87
Var ett tag sen jag lade upp något nu. Var nyligen i Tallinn över en dag så tänkte jag lägger upp lite därifrån :)
Ett spårarbete satte dock stopp för komma ut mot Kopli :(

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Ingen torsk på Tallinn

Postat: torsdag 21 juli 2016 9:42
av TKO
Fint!

Fick du inte med några trådbussar på dina bilder?

/TKO

Re: Ingen torsk på Tallinn

Postat: torsdag 21 juli 2016 11:26
av alex87
TKO skrev:Fint!

Fick du inte med några trådbussar på dina bilder?

/TKO
Tyvärr inte. :(

Re: Ingen torsk på Tallinn

Postat: torsdag 21 juli 2016 14:50
av minimum traction
Ja, fina bilder.

Och får mig att undra saker som vad de tycker om sina CAF-vagnar, vad trådbussarna har för framtid och för den delen spårvägen. Antar förstås att spårvägens framtid är ljusare, men blir det förbränningsbussar I hela sydvästra delen av stan där trådbussarna för sin efter befrielsen tynande tillvaro som enda "tyngre" stadstrafikmedel?

[Rättat "södra" till "sydvästra". Min minnesbild av stadskartan var vriden några grader.]

Re: Ingen torsk på Tallinn

Postat: torsdag 21 juli 2016 15:54
av indigirka
minimum traction skrev:Ja, fina bilder.

Och får mig att undra saker som vad de tycker om sina CAF-vagnar, vad trådbussarna har för framtid och för den delen spårvägen. Antar förstås att spårvägens framtid är ljusare, men blir det förbränningsbussar I hela södra delen av stan där trådbussarna för sin efter befrielsen tynande tillvaro som enda "tyngre" stadstrafikmedel?
Vad gäller trådbussar så lades linjerna 4 och 6 till Väike Õismäe nyligen ned varvid äldre trådbussar tillverkade av Ikarus på 80- och 90-talen kunde tas ur trafik. Det finns också planer på ytterligare nedläggningar gällande bl.a. linje 9 till Kopli.

Spårvägens framtid ser ljusare ut än på länge då man med EU-pengar snart rustat upp alla fyra linjer (grundförbättringen av linjen till Kopli blir färdig hösten 2017). Man har också fått EU-pengar till en ny linje till flygplatsen (som ska utgå från Ülemiste), och givetvis till de nya låggolvsvagnarna. Även gamla vagnar rustas upp också i framtiden.

Men fortsättningsvis så finns det också stora brister vad gäller utvecklingen av spårvägen. Inte minst jätteförorten Lasnamäe med 100.000 invånare är fortfarande helt utan annan kollektivtrafik än dieselbussar. En spårvägssträckning dit förbereddes redan under sovjettiden och t.o.m. trappor byggdes till tilltänkta hållplatser, men själva spårbygget har aldrig blivit av.

Re: Ingen torsk på Tallinn

Postat: torsdag 21 juli 2016 16:04
av minimum traction
indigirka skrev:
minimum traction skrev:Ja, fina bilder.

Och får mig att undra saker som vad de tycker om sina CAF-vagnar, vad trådbussarna har för framtid och för den delen spårvägen. Antar förstås att spårvägens framtid är ljusare, men blir det förbränningsbussar I hela södra delen av stan där trådbussarna för sin efter befrielsen tynande tillvaro som enda "tyngre" stadstrafikmedel?
Vad gäller trådbussar så lades linjerna 4 och 6 till Väike Õismäe nyligen ned varvid äldre trådbussar tillverkade av Ikarus på 80- och 90-talen kunde tas ur trafik. Det finns också planer på ytterligare nedläggningar gällande bl.a. linje 9 till Kopli.

Spårvägens framtid ser ljusare ut än på länge då man med EU-pengar snart rustat upp alla fyra linjer (grundförbättringen av linjen till Kopli blir färdig hösten 2017). Man har också fått EU-pengar till en ny linje till flygplatsen (som ska utgå från Ülemiste), och givetvis till de nya låggolvsvagnarna. Även gamla vagnar rustas upp också i framtiden.

Men fortsättningsvis så finns det också stora brister vad gäller utvecklingen av spårvägen. Inte minst jätteförorten Lasnamäe med 100.000 invånare är fortfarande helt utan annan kollektivtrafik än dieselbussar. En spårvägssträckning dit förbereddes redan under sovjettiden och t.o.m. trappor byggdes till tilltänkta hållplatser, men själva spårbygget har aldrig blivit av.
Tack. Bekräftar den bild jag redan hade.

Någon som vet vad som mer i detalj ligger bakom t.ex. njuggheten mot trådbuss och passiviteten med Lasnamäe? Litet djupare än bara allmänt vad jag förmodar är givna storheter, som penningbrist (verklig och politisk), passagerarnedgång p.g.a privatbilism efter befrielsen och kanske konflikter mellan privatiseringsideologi och kollektivtrafikens behov?

Vore också intressant om det fanns några spårvägsplaner söderut, ifall man nu inte uppskattar trådbussarna…

Re: Ingen torsk på Tallinn

Postat: torsdag 21 juli 2016 21:24
av indigirka
minimum traction skrev:Vore också intressant om det fanns några spårvägsplaner söderut, ifall man nu inte uppskattar trådbussarna…
Det fanns vissa initiala diskussioner om en spårväg till Mustamäe (där det finns 50.000 invånare och var tekniska universitetet Tallinna Tehnikaülikool ligger) kring 2006-2007, men det har inte debatterats så mycket sedan dess. Prioriteten är helt klart ännu lägre än för linjen till Lasnamäe.

T.ex. på denna karta syns det en potentiell spårvägssträckning till Mustamäe: http://www.tallinn.ee/est/g3566s32668

Re: Ingen torsk på Tallinn

Postat: torsdag 21 juli 2016 22:09
av Piirka
indigirka skrev:Vad gäller trådbussar så lades linjerna 4 och 6 till Väike Õismäe nyligen ned varvid äldre trådbussar tillverkade av Ikarus på 80- och 90-talen kunde tas ur trafik.
Trolliliini 4 trafikeras fortfarande mellan Keskuse och Balti jaam. Linjerna från Väike-Õismäe mot Kaubamaja (6) resp . Balti jaam (7) lades ned vid årsskiftet. De ersättande linjerna trafikeras med Volvo 7900 Hybrid -bussar. Nästa trolliliini som slaktas är nian mellan Keskuse och Kopli. Det fanns 6 Ikarustrådbussar (årsmodell 1989), som köptes begagnade från Hoyerswerda år 1995. Dessa togs ur trafik redan år 2004. Då sexans och sjuans trafikering upphörde, avställdes alla Škodavagnar (av typ 14Tr / 15Tr). Ett tjugotal av dessa står avställda som reservvagnar.

Planerandet och byggandet av snabbspårvägen mot Lasnamäe inleddes under Sovjettiden på 1980-talet. Sedan kom befrielsen och därmed ändrades planerna från en snabbspårväg till "vanlig" spårväg. Byggnationen då (som långt fram till nu) låg nere pga penningbrist. Nu har man så småningom börjat ha pengar till att sanera den urusla spårstandarden exempelvis. Spåren på linjegrenen mot Kopli byts äntligen ut - en spårvägsresa dit för några år sedan var som att rida på en kamel (guppigt och gungit) :lol:

Re: Ingen torsk på Tallinn

Postat: fredag 22 juli 2016 1:04
av minimum traction
Tack för fler pusselbitar, Indigirka och Piirka!

Re: Ingen torsk på Tallinn

Postat: måndag 21 november 2016 21:41
av Piirka
Nedläggningsvågen i Tallinn fortsåtter. Inte bara trådbusslinje 9 (Keskuse – Kopli) läggs ned den 1 juli 2017, men även linje 5 (Mustamäe – Balti jaam) samma dag. Kvar blir då bara trådbusslinjerna 1 och 3 (båda mellan Mustamäe – Kaubamaja) samt 4 (Keskuse – Balti jaam).

Hejdå nian
Bild
Två Solarisbussar på linje 4 med Škodabussen 292 på linje 9 vid ändhållplatsen Keskuse i augusti 2013.