Ingen torsk på Tallinn
Postat: onsdag 20 juli 2016 22:44
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Tyvärr inte.TKO skrev:Fint!
Fick du inte med några trådbussar på dina bilder?
/TKO
Vad gäller trådbussar så lades linjerna 4 och 6 till Väike Õismäe nyligen ned varvid äldre trådbussar tillverkade av Ikarus på 80- och 90-talen kunde tas ur trafik. Det finns också planer på ytterligare nedläggningar gällande bl.a. linje 9 till Kopli.minimum traction skrev:Ja, fina bilder.
Och får mig att undra saker som vad de tycker om sina CAF-vagnar, vad trådbussarna har för framtid och för den delen spårvägen. Antar förstås att spårvägens framtid är ljusare, men blir det förbränningsbussar I hela södra delen av stan där trådbussarna för sin efter befrielsen tynande tillvaro som enda "tyngre" stadstrafikmedel?
Tack. Bekräftar den bild jag redan hade.indigirka skrev:Vad gäller trådbussar så lades linjerna 4 och 6 till Väike Õismäe nyligen ned varvid äldre trådbussar tillverkade av Ikarus på 80- och 90-talen kunde tas ur trafik. Det finns också planer på ytterligare nedläggningar gällande bl.a. linje 9 till Kopli.minimum traction skrev:Ja, fina bilder.
Och får mig att undra saker som vad de tycker om sina CAF-vagnar, vad trådbussarna har för framtid och för den delen spårvägen. Antar förstås att spårvägens framtid är ljusare, men blir det förbränningsbussar I hela södra delen av stan där trådbussarna för sin efter befrielsen tynande tillvaro som enda "tyngre" stadstrafikmedel?
Spårvägens framtid ser ljusare ut än på länge då man med EU-pengar snart rustat upp alla fyra linjer (grundförbättringen av linjen till Kopli blir färdig hösten 2017). Man har också fått EU-pengar till en ny linje till flygplatsen (som ska utgå från Ülemiste), och givetvis till de nya låggolvsvagnarna. Även gamla vagnar rustas upp också i framtiden.
Men fortsättningsvis så finns det också stora brister vad gäller utvecklingen av spårvägen. Inte minst jätteförorten Lasnamäe med 100.000 invånare är fortfarande helt utan annan kollektivtrafik än dieselbussar. En spårvägssträckning dit förbereddes redan under sovjettiden och t.o.m. trappor byggdes till tilltänkta hållplatser, men själva spårbygget har aldrig blivit av.
Det fanns vissa initiala diskussioner om en spårväg till Mustamäe (där det finns 50.000 invånare och var tekniska universitetet Tallinna Tehnikaülikool ligger) kring 2006-2007, men det har inte debatterats så mycket sedan dess. Prioriteten är helt klart ännu lägre än för linjen till Lasnamäe.minimum traction skrev:Vore också intressant om det fanns några spårvägsplaner söderut, ifall man nu inte uppskattar trådbussarna…
Trolliliini 4 trafikeras fortfarande mellan Keskuse och Balti jaam. Linjerna från Väike-Õismäe mot Kaubamaja (6) resp . Balti jaam (7) lades ned vid årsskiftet. De ersättande linjerna trafikeras med Volvo 7900 Hybrid -bussar. Nästa trolliliini som slaktas är nian mellan Keskuse och Kopli. Det fanns 6 Ikarustrådbussar (årsmodell 1989), som köptes begagnade från Hoyerswerda år 1995. Dessa togs ur trafik redan år 2004. Då sexans och sjuans trafikering upphörde, avställdes alla Škodavagnar (av typ 14Tr / 15Tr). Ett tjugotal av dessa står avställda som reservvagnar.indigirka skrev:Vad gäller trådbussar så lades linjerna 4 och 6 till Väike Õismäe nyligen ned varvid äldre trådbussar tillverkade av Ikarus på 80- och 90-talen kunde tas ur trafik.