Var i söder skall 4:ans spår sluta
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Var i söder skall 4:ans spår sluta
4:an skall inte terminera vid Gullmarsplan utan längst ner på Katarina Bangata. Inte i första hand därför att det trafiktekniskt är svårt att komma till GPL och inte för att det kostar massor av pengar att åstadkomma detta, utan därför att resandeunderlaget saknas. Jag har under två års tid rest från bostaden i Enskede till en adress på Hornsgatan vid Mariatorget och då avvikit från principen att aldrig åka buss i Stockholms innerstad för att utröna hur blåbussarna fungerade, eller snarare hur dom inte fungerade.
Det går fortare att byta T-bana vid Slussen eller promenera St Paulsgatan ner, men jag har verkligen försökt att som regel åka med 4:ans buss, i bland från GPL och i bland från Skanstull vid olika tidpunkter och min bild är att nästan alla byter vid Skanstull och nästan inga vid GPL, oavsett riktning. Om SL vill att 164 eller 160 skall gå över bron till SÖS överlåter jag till dom att bestämma.
Att köra spårvagnen rakt fram till slutet av Ringvägren och svänga ner på Katarina Bangata går snabbare än att åka upp till GPL och i norra Hammarbyhamnen har det de senaste 30 åren byggts många bostäder som har långt gångavstånd till Skanstull och då kan ett par busslinjer i området skrotas och ej att förglömma ändhållplatser bör inte vara förlagda till kaosområden utan något efter för att möjliggöra tidsutjämning och personalpausar. Hur skulle det vara om 7:an vände utanför Skansen.... och hur skulle det vara om både 7:an och Lidingöbanan skulle vända vid T-centralen... kaos!
/Göran
Det går fortare att byta T-bana vid Slussen eller promenera St Paulsgatan ner, men jag har verkligen försökt att som regel åka med 4:ans buss, i bland från GPL och i bland från Skanstull vid olika tidpunkter och min bild är att nästan alla byter vid Skanstull och nästan inga vid GPL, oavsett riktning. Om SL vill att 164 eller 160 skall gå över bron till SÖS överlåter jag till dom att bestämma.
Att köra spårvagnen rakt fram till slutet av Ringvägren och svänga ner på Katarina Bangata går snabbare än att åka upp till GPL och i norra Hammarbyhamnen har det de senaste 30 åren byggts många bostäder som har långt gångavstånd till Skanstull och då kan ett par busslinjer i området skrotas och ej att förglömma ändhållplatser bör inte vara förlagda till kaosområden utan något efter för att möjliggöra tidsutjämning och personalpausar. Hur skulle det vara om 7:an vände utanför Skansen.... och hur skulle det vara om både 7:an och Lidingöbanan skulle vända vid T-centralen... kaos!
/Göran
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Var i söder skall 4:ans spår sluta
Platsen för T-Hammarby Kanal kommer väl att se till att det blir lite livat där?
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunn ... rby-01.jpg
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunn ... rby-01.jpg
Re: Var i söder skall 4:ans spår sluta
Jo även det hade jag i tanken, men jag tror inte att det blir en lika kaotiskt omstigningsplats som i en gatkorsning och det talar ju även för att än flera kan hitta en närmare väg till sin målpunkt.Christian Spår skrev:Platsen för T-Hammarby Kanal kommer väl att se till att det blir lite livat där?
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunn ... rby-01.jpg
/Göran
Re: Var i söder skall 4:ans spår sluta
Jag håller med dig helt om att linje 4 inte skall sluta vid GPL, det vore att konkurrera ut pendeltågen...hgsldf skrev: Jag har under två års tid rest från bostaden i Enskede till en adress på Hornsgatan vid Mariatorget och då avvikit från principen att aldrig åka buss i Stockholms innerstad för att utröna hur blåbussarna fungerade, eller snarare hur dom inte fungerade.
Det går fortare att byta T-bana vid Slussen eller promenera St Paulsgatan ner, men jag har verkligen försökt att som regel åka med 4:ans buss, i bland från GPL och i bland från Skanstull vid olika tidpunkter och min bild är att nästan alla byter vid Skanstull och nästan inga vid GPL, oavsett riktning. Om SL vill att 164 eller 160 skall gå över bron till SÖS överlåter jag till dom att bestämma.
Att köra spårvagnen rakt fram till slutet av Ringvägren och svänga ner på Katarina Bangata går snabbare än att åka upp till GPL och i norra Hammarbyhamnen har det de senaste 30 åren byggts många bostäder som har långt gångavstånd till Skanstull och då kan ett par busslinjer i området skrotas och ej att förglömma ändhållplatser bör inte vara förlagda till kaosområden utan något efter för att möjliggöra tidsutjämning och personalpausar. Hur skulle det vara om 7:an vände utanför Skansen.... och hur skulle det vara om både 7:an och Lidingöbanan skulle vända vid T-centralen... kaos!
/Göran
(GPL är hållplatsförkortningen för Flaggplan i Tullinge...
GUP är den korrekta benämningen för Gullmarsplan om man nu skall svänga sig med hållplatssignaturer...)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Var i söder skall 4:ans spår sluta
Jag har alltid tyckt att det är lite konstigt att 4:an går till Gullmarsplan. Men man har väl antagligen tänkte på alla bussanslutningar där. Och rimligen hade man gjort resvaneundersökningar innan man drog linjen dit. Fast det känns spontant mer riktigt att dra den ner mot norra hammarbyhamnen.
(GUP är för övrigt en av de få stationsförkortningar jag kan. Förmodligen för att den är uttalbar.)
(GUP är för övrigt en av de få stationsförkortningar jag kan. Förmodligen för att den är uttalbar.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Var i söder skall 4:ans spår sluta
De gånger jag åker med 4an till/från GUP är det från ganska många till väldigt många resenärer. 54an som 4an ersatte gick väl ner till Norra Hammarbyhamnen?LÅ1 skrev:Jag har alltid tyckt att det är lite konstigt att 4:an går till Gullmarsplan. Men man har väl antagligen tänkte på alla bussanslutningar där. Och rimligen hade man gjort resvaneundersökningar innan man drog linjen dit. Fast det känns spontant mer riktigt att dra den ner mot norra hammarbyhamnen.
(GUP är för övrigt en av de få stationsförkortningar jag kan. Förmodligen för att den är uttalbar.)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Var i söder skall 4:ans spår sluta
Nej, GPL är inte hållplatsförkortningen för Flaggplan, det är en textsträng som råkar ingå i ordet: FlagGPLan.roggek skrev:Jag håller med dig helt om att linje 4 inte skall sluta vid GPL, det vore att konkurrera ut pendeltågen...
(GPL är hållplatsförkortningen för Flaggplan i Tullinge...
GUP är den korrekta benämningen för Gullmarsplan om man nu skall svänga sig med hållplatssignaturer...)
Ja, 54:an hade ändhållplats på Katarina Bangata vid Ljusterögatan. Självklart ska de obefintliga spårvagnarna på linje 4 vända där, vi hoppar helt enkelt över det där med att de är obefintliga.

Re: Var i söder skall 4:ans spår sluta
Jag har bara åkt 4:an över Skanstullsbron några enstaka tillfällen. Har ingen koll på hur många som reser med den, den sträckan. Jag tvivlar inte på att sträckan är motiverad. Det är bara en spontan kännsla som säger mig att det är tokigt.TKO skrev:De gånger jag åker med 4an till/från GUP är det från ganska många till väldigt många resenärer. 54an som 4an ersatte gick väl ner till Norra Hammarbyhamnen?LÅ1 skrev:Jag har alltid tyckt att det är lite konstigt att 4:an går till Gullmarsplan. Men man har väl antagligen tänkte på alla bussanslutningar där. Och rimligen hade man gjort resvaneundersökningar innan man drog linjen dit. Fast det känns spontant mer riktigt att dra den ner mot norra hammarbyhamnen.
(GUP är för övrigt en av de få stationsförkortningar jag kan. Förmodligen för att den är uttalbar.)
/TKO
En spårvägs-4:a skulle kanske kunna få fortsätta till Årstaberg genom Årsta och ersätta buss 160?

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Re: Var i söder skall 4:ans spår sluta
Gullmarsplan är när 4an är buss en väldigt naturlig sluthållplats. Resande från Årsta/Tyresö/Östberga slipper åka en station tunnelbana utan kan hoppa direkt på bussen, det sparar alltså ett byte för folk ska t.ex Årsta --> Södra Station eller Rosenlund. Dessutom finns rastlokaler på Gullmarsplan.
En spårväg blir väl inte riktigt varken tekniskt eller ekonomiskt försvarbart att dra över till Gullmars, då passar Kat. Bangata bättre, speciellt med omstigning till T-blå.
En spårväg blir väl inte riktigt varken tekniskt eller ekonomiskt försvarbart att dra över till Gullmars, då passar Kat. Bangata bättre, speciellt med omstigning till T-blå.
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....