Sida 1 av 1

Tvärbanan Stocholm: Arbeten i Gröndal

Postat: lördag 09 juli 2016 22:42
av gek
De arbeten som görs under avstängningsveckan för delen Alvik - Sickla udde tycks huvudsakligen ske vid Luma https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 14&t=38983 och Gröndal. I torsdags såg det ut så här i Gröndal:

Bild

Bild

Delvis arbetar man på samma ställe som i februari https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=38674. Antagligen gjorde man i vintras bara en provisorisk åtgärd
Bild

Bild

Bild

Bild

Många varningar för vakter:
Bild
I torsdags var det långa bil- och bussköer kring arbetsplatsen. Vissa tider var trafiken i båda riktningar stoppad på grund av att banarbetarna behövde utnyttja även det fortfarande öppna körfältet.

I dag var de ovan avbildade arbetena klara, och man höll på med rälsbyte på andra spåret.

Re: Tvärbanan Stocholm: Arbeten i Gröndal

Postat: tisdag 12 juli 2016 20:50
av gek
Resultatet:

Bild

Bild

Förhoppningsvis ett mer stabilt spår

Re: Tvärbanan Stocholm: Arbeten i Gröndal

Postat: lördag 20 augusti 2016 11:23
av dr Cassandra Nojdh
Ja, man får hoppas att denna konstruktion står sig över tid, i synnerhet som detta verkar vara den bästa teknik som står till buds just nu för spårläggning i gatuspår. Man har lagt edilon-spår i färdiggjutna betongelement, edilon-bilen syns på en av geks bilder (samma teknik tillämpades på delar av spårväg city


Tyvärr kostade man inte på sig att lägga om hela sträckan fram till hpl Gröndal, såväl gångegenskaper som buller förändras påtagligt till det sämre när spårvagnarna lämnar edilon-sträckan. Häromdagen såg jag ett par Infranord-gubbar som stod och tittade på passerande spårvagnar och gned sig om hakan.

Re: Tvärbanan Stocholm: Arbeten i Gröndal

Postat: lördag 20 augusti 2016 18:25
av Odd
Vad kostar det att anlägga enligt denna metod? Jämfört med någon av de "traditionella" inkl den tidigare använda Edilon-tekniken?