Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av minimum traction »

För att inte fortsätta kapa en annan tråd fortsätter jag en diskussion som började här och i skrivande stund har pågått i sju inlägg till:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 95#p347395

Citerar ur f.n. senaste inlägget:
minimum traction skrev:Det här stället är uppenbarligen ovanligt på nätet med sin starka falang av medlemmar som, om vi säger det rent ut, inte anser pseudonymskribenter välkomna eller trovärdiga.

Dominerat av en liten krets folk som alla känner varandra irl och samtidigt har liten erfarenhet av övriga nätet, och så blir forumet en förlängning av deras irl-lokaler, eller vad kan man tänka sig?

Hur som helst, det ovänliga bemötandet ger mig inte direkt lust att fortsätta här. Och jag undrar om fler nykomlingar genom åren har känt så. Kanske det medverkar till att forumet har så få aktiva?
En annan hithörande sak, som framgår av trådrubriken, är att jag undrar över forumets målgrupp. Jag menar då inte den som kanske står i någon målbeskrivning någonstans, utan den som uppstår som, ska vi kalla det, "konsensus eller beteende bland de aktiva medlemmarna".
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av daniel_s »

Min uppfattning är att du inbillar dig lite nu. Jag har iofs bara varit medlem på detta forum i 20 år, så du får ta det jag säger med en nypa salt, men jag kan inte se att det skulle vara någon sån där konsensuskultur här, och de aktiva medlemmarna (i föreningen) är för övrigt påtagligt inaktiva på forumet. Av dem som är funktionärer i föreningens olika verksamheter, skulle jag nog faktiskt tro att ingen skriver så många inlägg som jag gör...
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av minimum traction »

Jag säger inte att det finns något så starkt som en "konsensuskultur". Men vissa kollektiva eller halvkollektiva vanor brukar alltid utbilda sig på ett ställe där folk umgås, även om långtifrån alla som är där behöver ansluta sig till alla, och vill man ha nykomlingar kan det vara klokt att reflektera över dem. Jag kan väl säga ungefär att en av de saker jag undrar över är om dessa "nickskeptiker" har gjort det. (Jag har noterat åtminstone någon mer än dem som har yttrat sig i tråden jag länkar från. Få, kan tyckas, men forumet är litet.)

Synd förresten att inte fler föreningsaktiva är aktiva här.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2506
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av Per Lind »

Hoppas jag kan skriva det utan att det blir tjafs. Det här stället är uppenbarligen ovanligt på nätet med sin starka falang av medlemmar som, om vi säger det rent ut, inte anser pseudonymskribenter välkomna eller trovärdiga.

Dominerat av en liten krets folk som alla känner varandra irl och samtidigt har liten erfarenhet av övriga nätet, och så blir forumet en förlängning av deras irl-lokaler, eller vad kan man tänka sig?

Hur som helst, det ovänliga bemötandet ger mig inte direkt lust att fortsätta här. Och jag undrar om fler nykomlingar genom åren har känt så. Kanske det medverkar till att forumet har så få aktiva?
Jag tror inte så många på forumet känner varandra "IRL" men det är lättare att känna igen varandra om man använder sitt riktiga namn.
Träffas man i "IRL" på olika ställen så brukar man presentera sig med sitt namn om man inte känner varandra sedan tidigare.
Om detta forum skiljer sig från andra vet jag inte, jag och många med mig använder våra riktiga namn när vi diskuterar något.
På forumen diskuterar man sådant man är intresserad av och jag tror stämningen blir lite bättre när man inte gömmer sig bakom en psedonym. Men varifrån Du fått uppfattningen om att Du inte är välkommen förstår jag inte. Vill Du vara anonym så är det Din sak men helst för jag en diskussion med någon som jag vet vem det är.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av TKO »

Jag tror inte skillnaden mellan att använda sitt "riktiga namn" och en pseudonym alltid är så stor. Även en skribent som undertecknar sitt inlägg med sitt eget namn är ju troligen okänd för mej.

Själv använder jag en pseudonym, som är mina initialer. Ibland undertecknar jag mina visdomsord med mitt fulla namn, ibland inte. Jag tror inte jag träffat någon av de personer jag här debatterar med i verkliga livet. Och även om jag sedan urminnes tider är medlem i SSS har jag aldrig deltagit i föreningens verksamhet.

Eftersom jag inte har en "helt dold identitet" här på forumet valde jag tidigare att inte skriva om vissa saker, eftersom jag då hade affärsmässiga förbindelser med SL. Jag kan därför förstå att den som vill avslöja hemligheter och pinsamheter då vill dölja sin verkliga identitet.

det om detta

med vänliga hälsningar
Thomas K Ohlsson
Hjälmarsvägen 9
Årsta
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av Kantorn »

Per Lind skrev:
Hoppas jag kan skriva det utan att det blir tjafs. Det här stället är uppenbarligen ovanligt på nätet med sin starka falang av medlemmar som, om vi säger det rent ut, inte anser pseudonymskribenter välkomna eller trovärdiga.

Dominerat av en liten krets folk som alla känner varandra irl och samtidigt har liten erfarenhet av övriga nätet, och så blir forumet en förlängning av deras irl-lokaler, eller vad kan man tänka sig?

Hur som helst, det ovänliga bemötandet ger mig inte direkt lust att fortsätta här. Och jag undrar om fler nykomlingar genom åren har känt så. Kanske det medverkar till att forumet har så få aktiva?
Jag tror inte så många på forumet känner varandra "IRL" men det är lättare att känna igen varandra om man använder sitt riktiga namn.
Träffas man i "IRL" på olika ställen så brukar man presentera sig med sitt namn om man inte känner varandra sedan tidigare.
Om detta forum skiljer sig från andra vet jag inte, jag och många med mig använder våra riktiga namn när vi diskuterar något.
På forumen diskuterar man sådant man är intresserad av och jag tror stämningen blir lite bättre när man inte gömmer sig bakom en psedonym. Men varifrån Du fått uppfattningen om att Du inte är välkommen förstår jag inte. Vill Du vara anonym så är det Din sak men helst för jag en diskussion med någon som jag vet vem det är.
-Per
Hör du Per, om jag säger att jag heter Oskar Janner, vet du mer om mig då än mitt alias säger - egentligen?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av ADDE »

Bland oss yngre internetanvändare så brukat vi ha ett specifikt alias som vi associerar oss med. Detta är vanligt i diverse spelforum och Communitys samt i speltjänster såsom Steam, PSN, Twitch etc. Ingen har riktigt använt sitt riktiga namn på dessa forum då det finns s.k. "trolls" som kan göra livet surt för en, så där gäller det att vara försiktig, oavsett hur duktig eller välkänd man är i en Community.

För mig är det som så att vem som helst kan se vad jag skriver här, och jag vill inte ge ut mitt namn offentligt av personliga skäl och intressen. På Facebook skiljer det sig då jag mer eller mindre har kontroll över vad jag skriver där, vem som får se mitt innehåll eller ens får se min profil. Facebook är ganska stängt för utomstående utan något konto, så där kan jag vara trygg med att vara mer privat än på allmänna och fullt tillgängliga forum.

Användarnamnet kan vara vad som helst och inte bara ens namn. ADDE är mitt smeknamn, t.ex. På flera ställen för mera spelsammanhang går jag under namnet SummerADDE, som är mera som en personlig trademark för mig mot internet.
Förr gick jag under "charmander" här, och det är en fiktig figur från en välkänd spel- och TV-serie som son sänds i Sverige, och någon jag accosierade mig med då. Namnbytet gjorde jag efter att någon kallade mig indirekt "herr charmander", som jag tyckte var otroligt pinsamt och vid det laget så hade jag registrerat mig som ADDE på andra forum sedan tidigare och bad om ett namnbyte efteråt.

-På internet vill man vara anonym, för vem som helst kan söka upp en av alla möjliga skäl.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev:-På internet vill man vara anonym, för vem som helst kan söka upp en av alla möjliga skäl.
Inte minst tilltänkta arbetsgivare. Och det är inte säkert att man som 30-åring vill stå för det man skrev som 15- eller 20-åring.
Jag tycker det är fullt rimligt at vara försiktkg med sitt namn. Men var och en får försyås göra sin bedömning.

Vid något tillfälle har jag sett att någon som skriver med signatur här har blivit tilltalad med namn. Inte shyst enligt mitt sätt att se på det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av roggek »

ADDE skrev:Bland oss yngre internetanvändare så brukat vi ha ett specifikt alias som vi associerar oss med. Detta är vanligt i diverse spelforum och Communitys samt i speltjänster såsom Steam, PSN, Twitch etc. Ingen har riktigt använt sitt riktiga namn på dessa forum då det finns s.k. "trolls" som kan göra livet surt för en, så där gäller det att vara försiktig, oavsett hur duktig eller välkänd man är i en Community.

För mig är det som så att vem som helst kan se vad jag skriver här, och jag vill inte ge ut mitt namn offentligt av personliga skäl och intressen.

-På internet vill man vara anonym, för vem som helst kan söka upp en av alla möjliga skäl.
Och vem var i pressen 2011 för sin hissfetisch?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13945021.ab

DU är om något INTE anonym på Internet...
Då lär du få byta namn...
PRV fixar det...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av ADDE »

roggek skrev:Och vem var i pressen 2011 för sin hissfetisch?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13945021.ab

DU är om något INTE anonym på Internet...Då lär du få byta namn...
Ja, du o några till häromkring vet ju vem jag är och vilka passioner jag har. men vem som helst vet ju inte det bara för att de ser mitt alias lite snabbt. Och jag argumenterade lite för de som vill vara mer anonyma av olika skäl än vad jag har valt att bli på sistone. dvs. argumenterar emot de som vill att man ska gå under sitt fulla namn här på forumet så de vet vilka man är och vilka kompetenser man besitter.
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av twr »

TKO skrev:Jag tror inte skillnaden mellan att använda sitt "riktiga namn" och en pseudonym alltid är så stor. Även en skribent som undertecknar sitt inlägg med sitt eget namn är ju troligen okänd för mej.

Själv använder jag en pseudonym, som är mina initialer. Ibland undertecknar jag mina visdomsord med mitt fulla namn, ibland inte. Jag tror inte jag träffat någon av de personer jag här debatterar med i verkliga livet. Och även om jag sedan urminnes tider är medlem i SSS har jag aldrig deltagit i föreningens verksamhet.

Eftersom jag inte har en "helt dold identitet" här på forumet valde jag tidigare att inte skriva om vissa saker, eftersom jag då hade affärsmässiga förbindelser med SL. Jag kan därför förstå att den som vill avslöja hemligheter och pinsamheter då vill dölja sin verkliga identitet.

det om detta

med vänliga hälsningar
Thomas K Ohlsson
Hjälmarsvägen 9
Årsta
Klokt som vanligt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av TKO »

Kära twr!
Tack - men jag tror du ska ta bort 'som vanligt'. För nog har även jag skrivit många mindre kloka inlägg. Jag säger med psalmistens ord: 'Jag kan inte räkna dem alla'.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av minimum traction »

Per Lind skrev:Om detta forum skiljer sig från andra vet jag inte, jag och många med mig använder våra riktiga namn när vi diskuterar något.
Det skiljer sig i varje fall från alla de andra (rätt många) jag har varit in på för kortare eller längre tid och som jag kan erinra mig på rak arm, och även från andra ställen på nätet. Som ADDE skriver, och jag kan tillägga eller förtydliga att pseudonymbruket inte bara gäller yngre. (Till och med på Facebook finns det pseudonymbärare som framstår som högst rekorderliga människor.)

Som andra har påpekat är det inte heller så att man automatiskt vet mer om någon för att hen säger sitt namn. Och än mindre om man, som vissa "namngivna" här, förkortar till initial(-er) eller bara förnamn.
Per Lind skrev:Men varifrån Du fått uppfattningen om att Du inte är välkommen förstår jag inte. Vill Du vara anonym så är det Din sak men helst för jag en diskussion med någon som jag vet vem det är.
-Per
Från ett bemötande som i den länkade tråden – inklusive din anmärkning om "mer styrka". Från en anmärkning vissa medlemmar då och då har fällt om folk som inte vill stå för vilka de är (kommer inte ihåg exakta ordalydelser). Från undringar man då lätt får om uteblivet svar från en medlem som nyss var närvarande i tråden, och vars inlägg man kanske anknöt till, beror på det…
Senast redigerad av minimum traction den torsdag 07 juli 2016 0:48, redigerad totalt 3 gång.
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av minimum traction »

En annan bra sak att bära med sig, i det här fallet beträffande skäl folk kan ha att vara anonyma, är att man troligen aldrig har vare sig erfarenhet eller fantasi nog att överblicka alla ärliga bevekelsegrunder en annan människa kan ha.
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av twr »

Per Lind skrev:
Hoppas jag kan skriva det utan att det blir tjafs. Det här stället är uppenbarligen ovanligt på nätet med sin starka falang av medlemmar som, om vi säger det rent ut, inte anser pseudonymskribenter välkomna eller trovärdiga.

Dominerat av en liten krets folk som alla känner varandra irl och samtidigt har liten erfarenhet av övriga nätet, och så blir forumet en förlängning av deras irl-lokaler, eller vad kan man tänka sig?

Hur som helst, det ovänliga bemötandet ger mig inte direkt lust att fortsätta här. Och jag undrar om fler nykomlingar genom åren har känt så. Kanske det medverkar till att forumet har så få aktiva?
Jag tror inte så många på forumet känner varandra "IRL" men det är lättare att känna igen varandra om man använder sitt riktiga namn.
Träffas man i "IRL" på olika ställen så brukar man presentera sig med sitt namn om man inte känner varandra sedan tidigare.
Om detta forum skiljer sig från andra vet jag inte, jag och många med mig använder våra riktiga namn när vi diskuterar något.
På forumen diskuterar man sådant man är intresserad av och jag tror stämningen blir lite bättre när man inte gömmer sig bakom en psedonym. Men varifrån Du fått uppfattningen om att Du inte är välkommen förstår jag inte. Vill Du vara anonym så är det Din sak men helst för jag en diskussion med någon som jag vet vem det är.
-Per
Googlar du alla riktiga namn du ser här? Om inte, vad är skillnaden?

Kan det handla om att ditt ideal är att skribenterna ska känna varandra personligen? För oavsett om någon använder namn eller alias så är ju de flesta "okända" om man inte väljer att berätta mer om sitt yrke mm.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
Per Lind skrev:
Hoppas jag kan skriva det utan att det blir tjafs. Det här stället är uppenbarligen ovanligt på nätet med sin starka falang av medlemmar som, om vi säger det rent ut, inte anser pseudonymskribenter välkomna eller trovärdiga.

Dominerat av en liten krets folk som alla känner varandra irl och samtidigt har liten erfarenhet av övriga nätet, och så blir forumet en förlängning av deras irl-lokaler, eller vad kan man tänka sig?

Hur som helst, det ovänliga bemötandet ger mig inte direkt lust att fortsätta här. Och jag undrar om fler nykomlingar genom åren har känt så. Kanske det medverkar till att forumet har så få aktiva?
Jag tror inte så många på forumet känner varandra "IRL" men det är lättare att känna igen varandra om man använder sitt riktiga namn.
Träffas man i "IRL" på olika ställen så brukar man presentera sig med sitt namn om man inte känner varandra sedan tidigare.
Om detta forum skiljer sig från andra vet jag inte, jag och många med mig använder våra riktiga namn när vi diskuterar något.
På forumen diskuterar man sådant man är intresserad av och jag tror stämningen blir lite bättre när man inte gömmer sig bakom en psedonym. Men varifrån Du fått uppfattningen om att Du inte är välkommen förstår jag inte. Vill Du vara anonym så är det Din sak men helst för jag en diskussion med någon som jag vet vem det är.
-Per
Googlar du alla riktiga namn du ser här? Om inte, vad är skillnaden?

Kan det handla om att ditt ideal är att skribenterna ska känna varandra personligen? För oavsett om någon använder namn eller alias så är ju de flesta "okända" om man inte väljer att berätta mer om sitt yrke mm.
Jag berättar om mitt yrke :)
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av twr »

Kantorn, ja det gör du!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av TKO »

Jag funderar på att byta nick till "Kverulanten" - men det är kanske redan upptaget?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:Jag funderar på att byta nick till "Kverulanten" - men det är kanske redan upptaget?

/TKO
Nej byt inte. Att hålla på med byte av identiteter förvirrar och irriterar massor av folk (dvs mig...)
Professionell tyckare
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nick, namn, målgrupp och stämning på forumet

Inlägg av TKO »

Kantorn skrev:
TKO skrev:Jag funderar på att byta nick till "Kverulanten" - men det är kanske redan upptaget?

/TKO
Nej byt inte. Att hålla på med byte av identiteter förvirrar och irriterar massor av folk (dvs mig...)
Jag håller som vanligt med Kantorn!
(Utom när det gäller Näsby Parks-linjen och om det ska heta spårvägskatoliker eller -ortodoxa, så klart...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar