Sida 5 av 12

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: måndag 28 maj 2018 19:54
av Enceladus
Trängsel med plattformsdörrar (hämtat från Stockholmdirekt):

Bild

Trängsel utan plattformsdörrar (hämtat från Mitt i):

Bild

Hur många resenärer behövs för att motivera plattformsdörrar?

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: måndag 28 maj 2018 21:24
av daniel_s
Enceladus skrev:Trängsel med plattformsdörrar (hämtat från Stockholmdirekt):

Trängsel utan plattformsdörrar (hämtat från Mitt i):

Hur många resenärer behövs för att motivera plattformsdörrar?
Inga alls! Det finns inget samband mellan trängsel och plattformsdörrar, vilket visas av paradexemplet Stockholm S. Om man gjorde en större ombyggnad där så skulle man väl sätta upp plattformsdörrar där också, men inte för att det är mycket folk där, utan för att den större ombyggnaden föranleder att bygget utvärderas mot nyare regler och rekommendationer.

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: söndag 16 september 2018 21:42
av Enceladus
För en dryg vecka sedan hade SR en debatt om kollektivtrafiken där allt från Östlig förbindelse till nattliga pendeltåg diskuterades. Cirka 27:45 nämndes frågan om plattformsdörrar. Det blev ja från alla på den frågan. Låt oss hoppas att det blir så också. :D

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: söndag 16 september 2018 23:08
av hgsldf
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Trängsel med plattformsdörrar (hämtat från Stockholmdirekt):

Trängsel utan plattformsdörrar (hämtat från Mitt i):

Hur många resenärer behövs för att motivera plattformsdörrar?
Inga alls! Det finns inget samband mellan trängsel och plattformsdörrar, vilket visas av paradexemplet Stockholm S. Om man gjorde en större ombyggnad där så skulle man väl sätta upp plattformsdörrar där också, men inte för att det är mycket folk där, utan för att den större ombyggnaden föranleder att bygget utvärderas mot nyare regler och rekommendationer.
"nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: måndag 17 september 2018 9:04
av BSB101
hgsldf skrev: "nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?
Varför det?

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: måndag 17 september 2018 10:06
av TKO
BSB101 skrev:
hgsldf skrev: "nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?
Varför det?
Signaturen "hgsldf" tycker väl att folk som inte tycker som hen själv både skall få sparken och fråntas rösträtten?

/TKO

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: måndag 17 september 2018 14:25
av hgsldf
TKO skrev:
BSB101 skrev:
hgsldf skrev: "nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?
Varför det?
Signaturen "hgsldf" tycker väl att folk som inte tycker som hen själv både skall få sparken och fråntas rösträtten?

/TKO
Det där var väl ett onödigt personligt påhopp? Jag har bara märkt att det på alla nivåer i det offentliga samhället byggs upp stora nya självkörande tjänstemannaorgan utanför politiska nämnder et c.
/Göran

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: torsdag 20 september 2018 9:38
av Enceladus
Spring på spåren är ett stort problem för SL

Det har varit mycket strul i tunnelbanan på sistone. Spårspring är en av orsakerna. Alla är överens om lösningen, men handlingskraft saknas.

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: torsdag 20 september 2018 12:09
av twr
Enceladus skrev:Spring på spåren är ett stort problem för SL

Det har varit mycket strul i tunnelbanan på sistone. Spårspring är en av orsakerna. Alla är överens om lösningen, men handlingskraft saknas.
Är "alla" överens om lösningen?

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: torsdag 20 september 2018 12:25
av Enceladus
twr skrev:
Enceladus skrev:Spring på spåren är ett stort problem för SL

Det har varit mycket strul i tunnelbanan på sistone. Spårspring är en av orsakerna. Alla är överens om lösningen, men handlingskraft saknas.
Är "alla" överens om lösningen?
Ja, faktiskt!
Enceladus skrev:För en dryg vecka sedan hade SR en debatt om kollektivtrafiken där allt från Östlig förbindelse till nattliga pendeltåg diskuterades. Cirka 27:45 nämndes frågan om plattformsdörrar. Det blev ja från alla på den frågan. Låt oss hoppas att det blir så också. :D

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: torsdag 20 september 2018 13:08
av TKO
Plattformsdörrar i t ex Tallkrogen?
Det lär nog dröja...
Och kanske högre staket med el på ytsträckor i avskräckande syfte?

/TKO

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: torsdag 20 september 2018 20:57
av SouthernCross88au
TKO skrev:Plattformsdörrar i t ex Tallkrogen?
Det lär nog dröja...
Och kanske högre staket med el på ytsträckor i avskräckande syfte?

/TKO
Elstaket för att förhindra att folk kommer åt strömskenan? Ja, om folk vill riskera sina liv genom att gå på spåret så kan man ju alltid ge dem en stöt så de inte glömmer det.

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: torsdag 20 september 2018 23:54
av TKO
SouthernCross88au skrev:
TKO skrev:Plattformsdörrar i t ex Tallkrogen?
Det lär nog dröja...
Och kanske högre staket med el på ytsträckor i avskräckande syfte?

/TKO
Elstaket för att förhindra att folk kommer åt strömskenan? Ja, om folk vill riskera sina liv genom att gå på spåret så kan man ju alltid ge dem en stöt så de inte glömmer det.
Den stora risken för folk i spårområdet är inte att beröra strömskenan (för att göra det krävs en rätt stor klantighet/otur) utan att bli påkörd.
/TKO

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: torsdag 11 oktober 2018 23:16
av Enceladus
Stopp på gröna linjen efter olycka

Uppfyller stationerna dagens säkerhetskrav?

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: fredag 12 oktober 2018 17:50
av BSB101
Enceladus skrev:Stopp på gröna linjen efter olycka

Uppfyller stationerna dagens säkerhetskrav?
Vad menar du med "säkerhetskrav"? Stationerna är uppenbarligen öppna för allmänheten så lagkraven uppfyller man. Tänker du på några andra krav?

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 30 januari 2019 21:47
av LÅ1

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: torsdag 05 september 2019 16:54
av Enceladus
Riskerna ökar med högre tryck på Slussen
DN skrev:– Station Slussen är så trång redan i dag. Det är smala perronger och vi vill ha plattformsdörrar på de tio stationer i tunnelbanenätet som är mest trånga för att hindra att någon faller ner på spåren, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.
Röster höjs för att införa plattformsdörrar där trängseln är störst. Jag skulle säga att T-Centralen borde ha högst prioritet, men Slussen är väl en av de tio trängsta stationerna.

En del skribenter har föreslagit att ta bort plattformsdörrarna i Citybanan för att minska uppehållstiden. Skulle det ens vara möjligt av säkerhetsskäl?

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: torsdag 05 september 2019 17:05
av TKO
Enceladus skrev:Riskerna ökar med högre tryck på Slussen
DN skrev:– Station Slussen är så trång redan i dag. Det är smala perronger och vi vill ha plattformsdörrar på de tio stationer i tunnelbanenätet som är mest trånga för att hindra att någon faller ner på spåren, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.
Röster höjs för att införa plattformsdörrar där trängseln är störst. Jag skulle säga att T-Centralen borde ha högst prioritet, men Slussen är väl en av de tio trängsta stationerna.

En del skribenter har föreslagit att ta bort plattformsdörrarna i Citybanan för att minska uppehållstiden. Skulle det ens vara möjligt av säkerhetsskäl?
Ja om vi gör en riskanalys torde den komma fram till att det skulle medföra en mycket marginell ökning av olycksrisken.

Men det är naturligtvis politiskt omöjligt, dels skulle ju frågan bli varför man slösat bort pengar på detta, dels om en olycka skulle ske som plattformsdörrarna kunnat förhindra så gäller det för trafikregionrådet att ha en närmast utomjordisk mediaträning…

En liten avvikning:
Nyss passerade jag Årstabergs tvärbanehållplats. Jag bedömer att risken för att fotgängare som korsar spåren blir påkörda är ungefär tusen gånger större än att någon ramlar ner på spåret vid T-centralen. Men jag kan inte se att någon föreslagit fysiska barriärer för att skydda forgängarna vid Årstaberg!

/TKO

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: torsdag 05 september 2019 20:48
av LÅ1
Ska man införa plattformsdörrar på T-banan i stor omfattning såbehöver man nog ett bättre koncept än man har vid Stockholm City och Stockholm Odenplan.

1. Tågen måste köras in på stationerna med någon form av automatik så att de kan stanna på rätt ställe utan att behöva smyga fram sista biten.
2. Plattformsdörrarna måste öppnas och stängas samtidigt med tågets dörrar. Och ingå i samma klarsignalsystem som tågdörrarna.

På pendelstationerna tycks man förlora ganska många sekunder på grund av plattformsdörrarna. Åtminstone vid Odenplan. Vid City har väl tågen ett längre uppehåll enligt tidtabellen, tror jag.

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Postat: torsdag 05 september 2019 23:20
av gek
LÅ1 skrev:1. Tågen måste köras in på stationerna med någon form av automatik så att de kan stanna på rätt ställe utan att behöva smyga fram sista biten.
… eller stoppa för att sedan rycka fram eller backa.

För oss resenärer är en nackdel med plattformsdörrarna också att tågen oftast stannar med ett mycket okomfortabelt ryck.