Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:... det tyder på att kollektivtrafiken är till för dom stackare som inte har något val!
Är det inte detta kollektivtrafiken är till för? För vem väljer frivilligt kollektivtrafiken om man har möjlighet att välja något annat (bil, cykel, gå, paddla kanot etc)? Detta oavsett om man måste gå några hundra meter mitt i resan eller ej.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

heasm skrev:Jag tänkte närmare på förslag som det här.

Det är däremot intressant om bytet Mariatorget/Stockholm södra ökat när SL har med det på spårtrafikkartan.
En undran: Skulle Saltsjöbanan inte kunna förlängas till Södra station via denna tunnel? Viss ombyggnad skulle förstås krävas.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
TKO skrev:... det tyder på att kollektivtrafiken är till för dom stackare som inte har något val!
Är det inte detta kollektivtrafiken är till för? För vem väljer frivilligt kollektivtrafiken om man har möjlighet att välja något annat (bil, cykel, gå, paddla kanot etc)? Detta oavsett om man måste gå några hundra meter mitt i resan eller ej.
Även här tycker vi olika - och din syn på kollektivtrafiken känns inte speciellt konstruktiv!
(Jag vet att det finns dom som kör bil både till Hornsberg och Heidelberg . själv skulle jag aldrig ens komma på tanken...)

Thomas K Ohlsson
rätttänkare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
heasm skrev:Jag tänkte närmare på förslag som det här.

Det är däremot intressant om bytet Mariatorget/Stockholm södra ökat när SL har med det på spårtrafikkartan.
En undran: Skulle Saltsjöbanan inte kunna förlängas till Södra station via denna tunnel? Viss ombyggnad skulle förstås krävas.
"Viss ombyggnad" torde krävas!

(Lägg undan färgkritorna är mitt tips...)

upplyser och uppmanar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:
TKO skrev:... det tyder på att kollektivtrafiken är till för dom stackare som inte har något val!
Är det inte detta kollektivtrafiken är till för? För vem väljer frivilligt kollektivtrafiken om man har möjlighet att välja något annat (bil, cykel, gå, paddla kanot etc)? Detta oavsett om man måste gå några hundra meter mitt i resan eller ej.
Det finns väl ingen naturlag som säger att kollektivtrafiken ska vara det minst attraktiva alternativet? Vi kan ju faktiskt välja bort de politiker som tycker så om några månader!
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av heasm »

TKO skrev:Visst är det bra om tänkbara "bytespunkter med (långt) gångavstånd" tas med i SL:s information - men samtidigt är det knappast ett tecken på god kollektivtrafik om man anser att vissa resebehov tillfredsställs genom att resenären mitt i resan tar en promenad på flera hundra meter genom spöregn eller snöstorm... det tyder på att kollektivtrafiken är till för dom stackare som inte har något val!

(Vad detta har med plattformsdörrar i T-banan att göra? Inte vet jag... )

tycker
Thomas K Ohlsson
Kopplingen är tunn, men går så här: Plattformsdörrar på T-centralen->Mindre tryck på plattformarna för att ge plats för plattformsdörrar->Skapa andra bytespunkter för att minska tryck->osv

Jag slog lite i sl.se och fick följande restid mellan Stockholm södra och Universitetet:
1. Pendeltåg till T-centralen byte till röd linje: 19-21 min (ett byte)
2. Gå till Mariatorget (ca 6 min, inkl vänttid) sedan röd linje: 21 min (ett byte med ca 500 m promenad)
3. Buss 4 till Zinkensdamm (4 min) sedan röd linje (16 min): 20-22+ min (ett extra byte)
4. Pendeltåg till Odenplan (8 min), byte till Roslagsbana (2 min, samma som från Östra): 10+ min (ett byte)

För att resa till Universitetet och även Danderyds sjukhus om man kommer med pendeltåg kommer locka många att byta vid Odenplan.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
heasm skrev:Jag tänkte närmare på förslag som det här.

Det är däremot intressant om bytet Mariatorget/Stockholm södra ökat när SL har med det på spårtrafikkartan.
En undran: Skulle Saltsjöbanan inte kunna förlängas till Södra station via denna tunnel? Viss ombyggnad skulle förstås krävas.
"Viss ombyggnad" torde krävas!

(Lägg undan färgkritorna är mitt tips...)

upplyser och uppmanar
Thomas K Ohlsson
När färgkritorna ändå är framme så skulle Saltsjöbanan kunna fortsätta till Årsta torg. De som bor längs Saltsjöbanan kan behöva ett bättre snabbmatsutbud! :)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

heasm skrev:
TKO skrev:Visst är det bra om tänkbara "bytespunkter med (långt) gångavstånd" tas med i SL:s information - men samtidigt är det knappast ett tecken på god kollektivtrafik om man anser att vissa resebehov tillfredsställs genom att resenären mitt i resan tar en promenad på flera hundra meter genom spöregn eller snöstorm... det tyder på att kollektivtrafiken är till för dom stackare som inte har något val!

(Vad detta har med plattformsdörrar i T-banan att göra? Inte vet jag... )

tycker
Thomas K Ohlsson
Kopplingen är tunn, men går så här: Plattformsdörrar på T-centralen->Mindre tryck på plattformarna för att ge plats för plattformsdörrar->Skapa andra bytespunkter för att minska tryck->osv

Jag slog lite i sl.se och fick följande restid mellan Stockholm södra och Universitetet:
1. Pendeltåg till T-centralen byte till röd linje: 19-21 min (ett byte)
2. Gå till Mariatorget (ca 6 min, inkl vänttid) sedan röd linje: 21 min (ett byte med ca 500 m promenad)
3. Buss 4 till Zinkensdamm (4 min) sedan röd linje (16 min): 20-22+ min (ett extra byte)
4. Pendeltåg till Odenplan (8 min), byte till Roslagsbana (2 min, samma som från Östra): 10+ min (ett byte)

För att resa till Universitetet och även Danderyds sjukhus om man kommer med pendeltåg kommer locka många att byta vid Odenplan.
RB till Odenplan kan säkert avlasta TCE en hel del, fast samtidigt väljer säkert en hel del att byta till/från RB vid TCE om banan förlängs dit - så nettoeffketen är inte självklar. TF kan väl köra allt detta genom sin "trafiksimuleringskvarn" som ju alltid ger så tillförlitliga resultat så vi vet!

/TKO
(tydligen drabbad av förkortningsfeber idag)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:
En undran: Skulle Saltsjöbanan inte kunna förlängas till Södra station via denna tunnel? Viss ombyggnad skulle förstås krävas.
"Viss ombyggnad" torde krävas!

(Lägg undan färgkritorna är mitt tips...)

upplyser och uppmanar
Thomas K Ohlsson
När färgkritorna ändå är framme så skulle Saltsjöbanan kunna fortsätta till Årsta torg. De som bor längs Saltsjöbanan kan behöva ett bättre snabbmatsutbud! :)
Vad är det för fel på "Il Statzione" om jag får fråga? Fast dom kvalar kanske inte in som snabbmat...

(Det är nästan så jag börjar undra om signaturen "Enceladus" är identisk med den begåvning som låg bakom partiets kampanj för 5(?) år sedan - "Ta tuben till Palmyra"?! Fast nåt säger mej att den som döljer sej bakom signaturen inte är partimedlem...)

funderar/tramsar
Thomas K Ohlsson
(som kanske borde lägga till "Kantorns" kloka reservation)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Vad är det för fel på "Il Statzione" om jag får fråga? Fast dom kvalar kanske inte in som snabbmat...
Stazione stängde tyvärr förra sommaren, saknaden är stor! Det gick inte dåligt men ägarna ville inte hålla på längre. Restaurangen togs över av nya ägare, men har inte hållit öppet sedan dess. Det är synd för det var ett bra ställe med väldigt god mat, verkligen ingen snabbmat men det gick snabbt ändå. Snyft :-(
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Ja det var något år sedan jag var där senast - där ser man!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av twr »

Hur var det här med relevans för tråden? En åtminstone för mig totalt okänd restaurang är tydligen mer relevant än en eventuell gångtunnel för bytande kollektivtrafikresenärer! :lol:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Jag lovar (att försöka) skärpa mej!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av twr »

Vad finns det för exempel i världen på befintliga system som utrustas med plattformsdörrar/barriärer?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Vad finns det för exempel i världen på befintliga system som utrustas med plattformsdörrar/barriärer?
Här finns en lista över tunnelbanesystem med plattformsbarriärer (Citybanan och Liseberg räknas inte). Linje 1 i Paris är ett bra exempel. Linjen färdigställdes år 1900 och är därför den äldsta linjen i tunnelbanenätet. Den har utrustats med plattformsbarriärer, inte minst för att det är den mest populära linjen. Den höga åldern var inget oöverkomligt problem.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Värt att notera kan vara att metrolinje 1 i Paris har förarlös drift, något som de flesta - ja kanske alla - metrosystem med plattformsbarriärer har.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Värt att notera kan vara att metrolinje 1 i Paris har förarlös drift, något som de flesta - ja kanske alla - metrosystem med plattformsbarriärer har.

/TKO
Enligt sidan jag länkade till så finns det 73 städer som har tunnelbanesystem med plattformsbarriärer och 40 städer som har tunnelbanesystem med förarlös drift. Följaktligen kan det senare inte vara en förutsättning för det tidigare, även om det finns ett uppenbart samband.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Värt att notera kan vara att metrolinje 1 i Paris har förarlös drift, något som de flesta - ja kanske alla - metrosystem med plattformsbarriärer har.

/TKO
Enligt sidan jag länkade till så finns det 73 städer som har tunnelbanesystem med plattformsbarriärer och 40 städer som har tunnelbanesystem med förarlös drift. Följaktligen kan det senare inte vara en förutsättning för det tidigare, även om det finns ett uppenbart samband.
Någon flitig själ kanske kan korstabulera och göra en lista på system med plattformsbarriärer men utan förarlös drift?!
Det kan vara intressant att se hur tät trafik man klarar med denna kombination...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av ADDE »

Jubilee line i london hade nya stationer som öppnades i mitten av 90-talet som har plattformsbarriärer. men i samband med utbygnaden så infördes också en ny vagnpark och ATO-drift på den linjen också. Föraren styr bara dörrarna och ger klarsignal... De äldre stationerna har inga plattformsdörrar än idag.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av BSB101 »

När en person vill ta sig från punkt A till punkt B vill man oftast göra detta så effektivt som möjligt, speciellt om det gäller arbetspendling. Detta gör att kollektivtrafik oftast går bort speciellt då den alltid tar dig från ett ställe du inte befinner dig på till ett ställe du inte ska till. Sedan kommer andra faktorer in, oftast ekonomiska, som gör att man inte har något val utan måste välja kollektivtrafiken.

Det finns även andra sätt än bil och kollektivtrafik att ta till vid arbetspendling som både är trevligare och mer hälsosamt. ;)
Skriv svar