Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Diskussionen om plattformsdörrar tycks handla om ytterligheter. En sida som anser dem absolut nödvändiga, genast och överallt, och en sida som dissar dem helt och hållet. Det rimliga är väl att välja ut ett antal trånga och högt belastade stationer och utreda behov och möjlighet att installera sådana på dessa. Underjordiska stationer bör naturligtvis prioriteras eftersom snö och is nog kan ställa till problem för sådana anordningar.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
T-centralen, Medborgarplatsen och Skanstull är nog perfekta kandidater för att testa plattformsdörrar på fullt ut.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Tre synpunkter på att testa plattformsdörrar på T-centralens plattformar för grön och röd linje:ADDE skrev:T-centralen, Medborgarplatsen och Skanstull är nog perfekta kandidater för att testa plattformsdörrar på fullt ut.
1/ Plattformarna är svängda. Det är säkert en extra utmaning.
2/ Detta är nog den station där förlängd uppehållstid får störst påverkan på trafiken.
3/ Dessa plattformar är bland de som har störst trängsel, vilket gör att behovet av plattformsdörrar kan anses vara större här än på andra stationer. (Finns kanske några till som har stor trängsel?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Ja trängseln gör att behovet nog är störst där. Men glasväggarna tar väl också viss plats på plattformarna, så det kan bli ännu trängre efter en sådan installation.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Men med plattformsdörrar behöver man inget säkerhetsutrymme närmast perrongkanten som man helst inte skall stå eller gå på. Men eftersom dessa perronger är svängda så kanske plattformsdörrarna stjäl extra stort utrymme?Anders Hanquist skrev:Ja trängseln gör att behovet nog är störst där. Men glasväggarna tar väl också viss plats på plattformarna, så det kan bli ännu trängre efter en sådan installation.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Ska man ha plattformsbarriärer vid T-centralen så får de som sagt inte utöka uppehållstiden. Problemet är ju att det är ganska smalt ändå. För att det inte ska ta för stor plats krävs det ju då glasdörrar i små sektioner som därmed kan anpassas till dörrläge och perrongens böjning, samt då som stängs samtidigt som tågets dörrar.
En problematik i detta är dock också att det måste gå lika fort att stanna tåget, - trots den exakthet som krävs, så egentligen förutsätter det väl också ATO.
En problematik i detta är dock också att det måste gå lika fort att stanna tåget, - trots den exakthet som krävs, så egentligen förutsätter det väl också ATO.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Visst är det så att planerna för plattformsbarriärwr på röda linjen är nedlagda/pausade för tillfället?
Det betyder väl även att det inte finns några planer för tillfället på automatdrift för C30?
Det betyder väl även att det inte finns några planer för tillfället på automatdrift för C30?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Ja, man valde ju framförallt att avbryta upphandlingen av nytt signalsystem och det är nog därför mer pausat än plattformsbarriärertwr skrev:Visst är det så att planerna för plattformsbarriärwr på röda linjen är nedlagda/pausade för tillfället?
Det betyder väl även att det inte finns några planer för tillfället på automatdrift för C30?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
T-centralen måste ju hur som helst byggas om inom en inte allt för avlägsen framtid, och jag tror det enda sättet är att antingen tunnelbana 1 eller tunnelbana 2 får flytta från nuvarande position och sträckning till en ny.
Antingen borde tunnelbana 1 få en helt ny sträckning från Gullmarsplan till typ Rådmansgatan eller kanske till och med Odenplan, eller så får tunnelbana 2 få en ny sträckning mellan Mariatorget och Östermalmstorg. Tror jag.
Och då kan de spår 1 och 3 övre vid T-centralen användas enbart för den ena tunnelbanan och spår 2 och 4 övre byggs helt enkelt igen med större plattform.
F ö så anser jag att T-centralens nedre station för pendeltågen borde få spårnummer 7-10.
Antingen borde tunnelbana 1 få en helt ny sträckning från Gullmarsplan till typ Rådmansgatan eller kanske till och med Odenplan, eller så får tunnelbana 2 få en ny sträckning mellan Mariatorget och Östermalmstorg. Tror jag.
Och då kan de spår 1 och 3 övre vid T-centralen användas enbart för den ena tunnelbanan och spår 2 och 4 övre byggs helt enkelt igen med större plattform.
F ö så anser jag att T-centralens nedre station för pendeltågen borde få spårnummer 7-10.
Genius on call
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Varför då?Odd skrev:T-centralen måste ju hur som helst byggas om inom en inte allt för avlägsen framtid
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Jag tycker inte heller att det verkar vettigt att bygga bort en av de bästa bytespunkterna i Stockholm. Långsiktigt tycker jag man hellre borde försöka avlasta T-centralen genom att erbjuda möjligheter till attraktiva byten på andra punkter. Det är väl i och för sig redan på gång vid bland annat Odenplan (pendeltåg/t-grön/roslagsbana), Fridhemsplan (t-blå/t-grön/gren av t-röd), Gullmarsplan (t-grön/gren av t-blå) och mer tvärbana. Detta är säkert inte tillräckligt, men ambitionen borde vara att skapa ett mer flernodigt nätverk.
Finns det någon analys/uppfattning varifrån passagerarna kommer till t-röd/t-grön vid T-centralen? Är det påstigande/avstigande, byten mellan t-röd/grön, byten med t-blå, byten med pendeltåg eller fjärresenärer?
Finns det någon analys/uppfattning varifrån passagerarna kommer till t-röd/t-grön vid T-centralen? Är det påstigande/avstigande, byten mellan t-röd/grön, byten med t-blå, byten med pendeltåg eller fjärresenärer?
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Fakta om SL och länet 2016 har en del relevanta siffror, med förbehållet att statistiken inte tar hänsyn till Citybanan.heasm skrev:Finns det någon analys/uppfattning varifrån passagerarna kommer till t-röd/t-grön vid T-centralen? Är det påstigande/avstigande, byten mellan t-röd/grön, byten med t-blå, byten med pendeltåg eller fjärresenärer?
Så här många avstigande hade de olika trafikslagen vid T-Centralen under förmiddagens respektive eftermiddagens maxtimme:
Gröna linjen - 6 300 / 7 100
Röda linjen - 8 900 / 11 100
Blå linjen - 4 300 / 5 800
Pendeltåg - 9 200 / 4 700
Buss - 700 / 800
Så här många påstigande hade de olika trafikslagen vid T-Centralen under förmiddagens respektive eftermiddagens maxtimme:
Gröna linjen - 4 700 / 7 800
Röda linjen - 6 800 / 11 300
Blå linjen - 3 700 / 6 200
Pendeltåg - 3 300 / 7 900
Buss - 1 100 / 900
På förmiddagen verkar det största flödet vara från pendeltåg till röda linjen, vilket också är min erfarenhet. Roslagsbanans förlängning har stor potential att avlasta röda linjen i framtiden. På eftermiddagen är flödet mer blandat.
Uppdatering: Korrigerat siffrorna!
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 24 maj 2018 13:35, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Jag tror du har några siffror fel i din tabell. Efter att ha kontrollerat mot "Fakta om SL och länet 2016" och omdisponerat siffrorna lite får jag:Enceladus skrev:Fakta om SL och länet 2016 har en del relevanta siffror, med förbehållet att statistiken inte tar hänsyn till Citybanan.heasm skrev:Finns det någon analys/uppfattning varifrån passagerarna kommer till t-röd/t-grön vid T-centralen? Är det påstigande/avstigande, byten mellan t-röd/grön, byten med t-blå, byten med pendeltåg eller fjärresenärer?
Så här många avstigande hade de olika trafikslagen vid T-Centralen under förmiddagens respektive eftermiddagens maxtimme:
Gröna linjen - 6 300 / 7 100
Röda linjen - 8 900 / 11 100
Blå linjen - 4 300 / 5 800
Pendeltåg - 9 200 / 4 700
Buss - 700 / 800
Så här många påstigande hade de olika trafikslagen vid T-Centralen under förmiddagens respektive eftermiddagens maxtimme:
Gröna linjen - 4 700 / 7 800
Röda linjen - 8 900 / 11 300
Blå linjen - 4 300 / 6 200
Pendeltåg - 3 300 / 7 900
Buss - 1 100 / 900
På förmiddagen verkar det största flödet vara från pendeltåg till röda linjen, vilket också är min erfarenhet. Roslagsbanans förlängning har stor potential att avlasta röda linjen i framtiden. På eftermiddagen är flödet mer blandat.
Kod: Markera allt
Förmiddag (07.30-08.30):
Avstigande / Påstigande
6 300 / 4 700 Grön linje
8 900 / 6 800 Röd linje
4 300 / 3 700 Blå linje
9 200 / 3 300 Pendeltåg
700 / 1 100 Buss
Eftermiddag (16.30-17.30):
Avstigande / Påstigande
7 100 / 7 800 Grön linje
11 100 / 11 300 Röd linje
5 800 / 6 200 Blå linje
4 700 / 7 900 Pendeltåg
800 / 900 Buss
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Finns det? Hur konkreta förslag? Kan du (eller någon annan) berätta mer?heasm skrev:Förslag finns ju också att bygga någon typ av förbindelsegång (med rullband) mellan Mariatorget och Stockholm södra för att locka resenärer att byta här istället för på T-centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Jo, du har rätt. Tack för anmärkningen, har nu korrigerat siffrorna så att ingen vilseleds.heasm skrev:Jag tror du har några siffror fel i din tabell.
När det gäller Roslagsbanan så kanske det hade varit bättre ur kapacitetssynpunkt om den hade gått till Fridhemsplan? Pendeltåget lär ha ganska mycket ledig kapacitet mellan T-Centralen och Odenplan åt båda hållen.heasm skrev:Roslagsbanan till T-centralen kan faktiskt öka resandet på röd linje (det finns en lång diskussionston om detta i någon tråd som troligen är svårläst då "Inges" inlägg är borttagna) om inte bytet mellan röd linje och Roslagsbanan vid Universitetet eller Mörby station/Danderyds sjukhus förbättras.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Förslag var nog lite att ta i. Jag tror mig ha sett det som politiska utspel från enskilda politiker (eller amatörspekulanter som mig), men kan blanda ihop det med olika utspel att använda järnvägstunneln mellan Stockholm södra och Slussen. Konkreta förslag att länka till har jag däremot inga.twr skrev:Finns det? Hur konkreta förslag? Kan du (eller någon annan) berätta mer?heasm skrev:Förslag finns ju också att bygga någon typ av förbindelsegång (med rullband) mellan Mariatorget och Stockholm södra för att locka resenärer att byta här istället för på T-centralen.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Tänker du möjligtvis på SL:s nya spårtrafikkarta där Södra station och Mariatorget har markerats som "bytespunkt med gångavstånd"?heasm skrev:Förslag var nog lite att ta i. Jag tror mig ha sett det som politiska utspel från enskilda politiker (eller amatörspekulanter som mig), men kan blanda ihop det med olika utspel att använda järnvägstunneln mellan Stockholm södra och Slussen. Konkreta förslag att länka till har jag däremot inga.twr skrev:Finns det? Hur konkreta förslag? Kan du (eller någon annan) berätta mer?heasm skrev:Förslag finns ju också att bygga någon typ av förbindelsegång (med rullband) mellan Mariatorget och Stockholm södra för att locka resenärer att byta här istället för på T-centralen.
Jag tycker att det är lite missvisande att ha med Mariatorget men inte Medborgarplatsen. Avståndsskillnaden är inte så stor, medan vägen till Medborgarplatsen är naturligare. Sedan går det något snabbare att ta fyran till Zinkensdamm än till Skanstull.
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 24 maj 2018 14:00, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Jag tänkte närmare på förslag som det här.
Det är däremot intressant om bytet Mariatorget/Stockholm södra ökat när SL har med det på spårtrafikkartan.
Det är däremot intressant om bytet Mariatorget/Stockholm södra ökat när SL har med det på spårtrafikkartan.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Gångväg utomhus är cirka 300 meter till Mariatorget, ca 500 meter till Medborgarplatsen. Sen är det sträckorna från entréer till plattformar också. Gångvägen till Mariatorget är dock trevligare, vilket också kan vara en faktor som påverkar upplevelsen.Enceladus skrev: Jag tycker att det är lite missvisande att ha med Mariatorget men inte Medborgarplatsen. Avståndsskillnaden är inte så stor, medan vägen till Medborgarplatsen är naturligare. Sedan går det något snabbare att ta fyran till Zinkensdamm än till Skanstull.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Visst är det bra om tänkbara "bytespunkter med (långt) gångavstånd" tas med i SL:s information - men samtidigt är det knappast ett tecken på god kollektivtrafik om man anser att vissa resebehov tillfredsställs genom att resenären mitt i resan tar en promenad på flera hundra meter genom spöregn eller snöstorm... det tyder på att kollektivtrafiken är till för dom stackare som inte har något val!
(Vad detta har med plattformsdörrar i T-banan att göra? Inte vet jag... )
tycker
Thomas K Ohlsson
(Vad detta har med plattformsdörrar i T-banan att göra? Inte vet jag... )
tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!