Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av C12C3C3C12 »

M224 skrev: söndag 24 juli 2022 22:15 Tänk plattformsdörrar och tutf som ska öppna alla dörrar såfort någon kommer springandes. Enda tunnelbanan i världen med detta modus operandi hittar vi i Sveriges huvudstad. Varenda gång jag åker tunnelbana så händer det vid minst en station. Inte sällan dörrarna får öppnas tre gånger heller.
Jag var nog lite elak när jag körde på tunnelbanan, rutinen under rusningen var - Tåg till förorten, Tag plats, Se upp för dörrarna, Dörrarna stängsss. Of we go.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av C12C3C3C12 »

Snavade på den här filmen på YouTube i går kväll:

https://www.youtube.com/watch?v=Korb85S9uBI
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av BSB101 »

C20_rules skrev: onsdag 27 juli 2022 4:14
Ta en titt på hur det ser ut längs E4 vid Sollentuna (som du tog som exempel), så kan du ju diskutera sen:

Men järnvägen däremot, skär ju rakt igenom centrumområdet där många vill ta sig från ena sidan till den andra och utgör barriär bara genom sina stängsel - det är en viss skillnad tycker jag:
Jag känner väl till geografin i Sollentuna så några kartbilder behöver jag inte kolla på. E4an utgör, precis som järnvägen, en barriär men att säga att järnvägen, generellt, skulle utgöra en större barriär på grund av stängsel är en felaktig slutsats, speciellt i Sollentuna.
Dessutom har inte vägarna stationer med plattformar, som man behöver kunna ta sig in till eller ut från på ett smidigt sätt.
Som sagt både Häggvik och Helenelund skulle må bra av en till ingång men att ha det som argument för att man inte ska stängsla in för att hålla folk och fä borta är inget vidare hållbart argument.
I min jämförelse med Covid-19, var ju bara för att ge en bild av hur patetiskt den där sortens tänk är - när man använder "säkerhet" och "rädda liv" till att motivera vilka inskränkningar i frihet och levnadsstandard som helst. Lockdowns, såg ut att fungera till en början (vilket gav politiker mersmak), tills man öppnade upp igen och fick en ny våg, stängde ner igen, öppnade och fick en till våg, gång på gång. Det enda det skapade var massa människor som mådde dåligt, en kraschad ekonomi osv.
Fortfarande en i stort orelevant jämförelse.
Jag har väldigt svårt att tro folk skulle börja dö som flugor på järnvägarna för man tog bort stängslen. Till en början skulle det bli en del påkörningar
- men sen lär sig ju folk att man inte går över spåren utan att se sig för.
Uppenbarligen lär sig inte folk då människor fortfarande blir påkörda när man passerar järnvägar.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av C20_rules »

BSB101 skrev: lördag 30 juli 2022 18:59
C20_rules skrev: onsdag 27 juli 2022 4:14
Ta en titt på hur det ser ut längs E4 vid Sollentuna (som du tog som exempel), så kan du ju diskutera sen:

Men järnvägen däremot, skär ju rakt igenom centrumområdet där många vill ta sig från ena sidan till den andra och utgör barriär bara genom sina stängsel - det är en viss skillnad tycker jag:
Jag känner väl till geografin i Sollentuna så några kartbilder behöver jag inte kolla på. E4an utgör, precis som järnvägen, en barriär men att säga att järnvägen, generellt, skulle utgöra en större barriär på grund av stängsel är en felaktig slutsats, speciellt i Sollentuna.
Dessutom har inte vägarna stationer med plattformar, som man behöver kunna ta sig in till eller ut från på ett smidigt sätt.
Som sagt både Häggvik och Helenelund skulle må bra av en till ingång men att ha det som argument för att man inte ska stängsla in för att hålla folk och fä borta är inget vidare hållbart argument.
I min jämförelse med Covid-19, var ju bara för att ge en bild av hur patetiskt den där sortens tänk är - när man använder "säkerhet" och "rädda liv" till att motivera vilka inskränkningar i frihet och levnadsstandard som helst. Lockdowns, såg ut att fungera till en början (vilket gav politiker mersmak), tills man öppnade upp igen och fick en ny våg, stängde ner igen, öppnade och fick en till våg, gång på gång. Det enda det skapade var massa människor som mådde dåligt, en kraschad ekonomi osv.
Fortfarande en i stort orelevant jämförelse.
Jag har väldigt svårt att tro folk skulle börja dö som flugor på järnvägarna för man tog bort stängslen. Till en början skulle det bli en del påkörningar
- men sen lär sig ju folk att man inte går över spåren utan att se sig för.
Uppenbarligen lär sig inte folk då människor fortfarande blir påkörda när man passerar järnvägar.
Min poäng var ju inte vad som KAN utgöra en barriär, utan vad som utgör en barriär för flest personer.

Om man har stationer med bara en "riktig ingång", så får man ha en öppning i staketet och enkel övergång i den andra änden - tills man byggt en till "riktig" ingång.
Det ultimat värsta exemplet på hur dom jävlas med stängsel är ju t ex nya Kallhäll, där man kunnat "bygga bort" behovet av att korsa spåret (och därmed i stort sett helt få bort "spårspringet"), men ändå valt att inte göra det - trots att större delen av kostanden redan är betald. Man har byggt en ny gångbro och allt, men inga trappor ner till plattformen. SLs snålhet (att dom inte vill bygga någon ingång, för att det blir för dyrt med biljetthall), kombinerat med deras vilja att stoppa plankare, är betydligt viktigare än att "rädda liv" uppenbarligen

Sen var min poäng att man aldrig kommer komma ner i noll döda, hur mycket barriärer man än sätter upp. Ju mer "nanny state" man bygger, desto dummare blir folk. Det går inte att bygga säkert för dom dummaste människorna, utan att det blir oacceptabla inskränkningar (vad gäller tidsåtgång, trivsel, kostnader mm) för resten av befolkningen. Likaså - om man gör det något osäkrare betyder inte det en chock-ökning av döda för dom som är vettiga nog att se sig för, blir normalt inte påkörda heller.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Diripsi »

C20_rules skrev: tisdag 02 augusti 2022 3:29 Om man har stationer med bara en "riktig ingång", så får man ha en öppning i staketet och enkel övergång i den andra änden - tills man byggt en till "riktig" ingång.
Det ultimat värsta exemplet på hur dom jävlas med stängsel är ju t ex nya Kallhäll, där man kunnat "bygga bort" behovet av att korsa spåret (och därmed i stort sett helt få bort "spårspringet"), men ändå valt att inte göra det - trots att större delen av kostanden redan är betald. Man har byggt en ny gångbro och allt, men inga trappor ner till plattformen. SLs snålhet (att dom inte vill bygga någon ingång, för att det blir för dyrt med biljetthall), kombinerat med deras vilja att stoppa plankare, är betydligt viktigare än att "rädda liv" uppenbarligen
Precis. Detta är ju verkligen ett bra argument mot spärrar. Finns så många stationer där man lätt skulle kunna ha fixa extra uppgång. Häggvik till exempel, där det finns en gångtunnel längs med Häggviksleden precis under södra plattformsänden, Eller Hässelby strand, Huddinge, Vega, Sätra där det redan finns broar över plattformarna. Värsta exemplet är väl ändå Johannelund där man bara skulle behöva ta bort det idiotiska stängslet till plattformen.

Tycker det är så härligt med Roslagsbanan där de har sidoplattformar på många stationer där man kan gå rakt ut i friheten när man kliver av tåget. Precis som det är på vissa stationer på Saltsjöbanan och Nynäsbanan, och i stort sett hela Oslos tunnelbana på utomhussträckorna. Tänk vad mycket bättre det hade varit om de hade byggt så från början när de byggde tunnelbanan i Stockholm.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev: tisdag 02 augusti 2022 6:23 Tycker det är så härligt med Roslagsbanan där de har sidoplattformar på många stationer där man kan gå rakt ut i friheten när man kliver av tåget. Precis som det är på vissa stationer på Saltsjöbanan och Nynäsbanan, och i stort sett hela Oslos tunnelbana på utomhussträckorna. Tänk vad mycket bättre det hade varit om de hade byggt så från början när de byggde tunnelbanan i Stockholm.
På flera stationer på dessa banor är det emellertid besvärligt att komma över till andra sidan. Ta till exempel Storängens station. Att kunna gå rakt ut i friheten hjälper inte mycket om tåget stannar på fel sida. Mittplattform är en bra lösning, men det behövs flera utgångar för att den ska fungera optimalt. Dessutom är sidoplattformar mindre flexibla, till exempel vid enkelspårsdrift eller akuta ändringar i trafikeringen.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

Ja mittplattformar är mer praktiska trafikalt sett men svårare ur tillgänglighetssynpunkt, jag tror att man kan säga att de tenderar att bli dyrare att anlägga.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: tisdag 02 augusti 2022 14:18 Ja mittplattformar är mer praktiska trafikalt sett men svårare ur tillgänglighetssynpunkt, jag tror att man kan säga att de tenderar att bli dyrare att anlägga.
Det beror ju på utformningen. Exempelvis har Södra station mycket bättre tillgänglighet än Universitetet...
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av C20_rules »

Enceladus skrev: onsdag 03 augusti 2022 8:30
daniel_s skrev: tisdag 02 augusti 2022 14:18 Ja mittplattformar är mer praktiska trafikalt sett men svårare ur tillgänglighetssynpunkt, jag tror att man kan säga att de tenderar att bli dyrare att anlägga.
Det beror ju på utformningen. Exempelvis har Södra station mycket bättre tillgänglighet än Universitetet...
Jo just det - Universitetet. Där har man ju verkligen idioti på högsta nivå. Man har ju en uppgång som är i princip helt färdig - men biljetthall med spärrar ses antagligen som ett måste av SL och gör att det ändå blir olönsamt dyrt. Kanske ses dock även rulltrappor och hiss som "nödvändigt" enl dom krav på tillgänglighet man har (det kostar väl lite det med ioförsig)

Jag har dock använt nödutgången som genväg till Naturhistoriska museet några gånger :lol:
Tyvärr är det ju låst från andra hållet, så då måste man ta den långa vägen - men man kan ju spara lite sträcka i alla fall en av vägarna
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

Ja och biljetthallen är placerad i en konstig grop med anmärkningsvärt krångliga anslutningsvägar till bussterminalen men tar ändå omåttligt mycket plats.

Roslagsbanans station smälter ju in bättre i naturen men borde ha haft en liten gångtunnel (av den där gamla diskreta sorten som man typ inte kan bygga längre) i södra änden som hade gett bättre kommunikationer med Frescati hage för resenärer norrifrån.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av M224 »

Under de två senaste veckorna har jag hamnat i biljettkontroll inte färre än fem gånger! SL är besatta av biljettintäkter. Vi har fler biljettkontroller än ex. Danmark och Tyskland och det med spärrar och spärrvakter på varenda station i tunnelbanan.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Lennart Petersen »

M224 skrev: onsdag 03 augusti 2022 15:06 Under de två senaste veckorna har jag hamnat i biljettkontroll inte färre än fem gånger! SL är besatta av biljettintäkter. Vi har fler biljettkontroller än ex. Danmark och Tyskland och det med spärrar och spärrvakter på varenda station i tunnelbanan.
Det är nog slumpen i så fall om du hamnat i koll så ofta.
Det brukar dröja något år eller så innan jag råkar ut för kontroll.
Jag har varit mycket i Tyskland och skulle bedöma att det är sådär 10x vanligare med biljettkontroll.
Planka nu har ju något slags försäkring för plankare som betalar ut om plankare utan biljett får tilläggsavgift.
Vi får väl anta att planka nu gjort någon affärsmässig kalkyl för att den försäkringen ska gå ihop sig ekonomiskt annars skulle den inte finnas kvar.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av BSB101 »

C20_rules skrev: tisdag 02 augusti 2022 3:29 klipp
Ser inte varför du fortsätter detta med att diskutera att vissa stationer behöver en ingång/utgång till? Därvid borde det väl vara klart för flera inlägg sedan att vi är överens?

Ser att du verkar hålla med mig i övrigt då du inte ansett det vara nödvändigt att svara på det. Trevligt att vi är överens om det som varit sakfrågan i vår diskussion.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av M224 »

Lennart Petersen skrev: onsdag 03 augusti 2022 18:14
M224 skrev: onsdag 03 augusti 2022 15:06 Under de två senaste veckorna har jag hamnat i biljettkontroll inte färre än fem gånger! SL är besatta av biljettintäkter. Vi har fler biljettkontroller än ex. Danmark och Tyskland och det med spärrar och spärrvakter på varenda station i tunnelbanan.
Det är nog slumpen i så fall om du hamnat i koll så ofta.
Det brukar dröja något år eller så innan jag råkar ut för kontroll.
Jag har varit mycket i Tyskland och skulle bedöma att det är sådär 10x vanligare med biljettkontroll.
Planka nu har ju något slags försäkring för plankare som betalar ut om plankare utan biljett får tilläggsavgift.
Vi får väl anta att planka nu gjort någon affärsmässig kalkyl för att den försäkringen ska gå ihop sig ekonomiskt annars skulle den inte finnas kvar.
Nej det är inte slumpen. Det har blivit väldigt vanligt med kontroller på röda linjen. Ser dem dagligdags. Jag upplever inte alls att kontrollerna i Tyskland är 10x som i Stockholm. Ex. har jag bara hamnat i en kontroll i Hamburg en enda gång. Trots att jag varit där många gånger.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

Du åker väl hundra gånger så mycket i Stockholm som i Hamburg…
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev: onsdag 03 augusti 2022 20:04 Du åker väl hundra gånger så mycket i Stockholm som i Hamburg…
Ja självklart!
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Lennart Petersen »

M224 skrev: onsdag 03 augusti 2022 19:47 [
Nej det är inte slumpen. Det har blivit väldigt vanligt med kontroller på röda linjen. Ser dem dagligdags. Jag upplever inte alls att kontrollerna i Tyskland är 10x som i Stockholm. Ex. har jag bara hamnat i en kontroll i Hamburg en enda gång. Trots att jag varit där många gånger.
Och mina erfarenheter av Tyskland mot SL är alltså helt annorlunda, hittils i år har jag inte råkat ut för någon SL-kontroll.
Men det kan ju mycket väl vara så att SL koncentrerat sina kontroller till där du åker, det brukar dom göra ibland bl.a för att få någon större koll påhur det är i ett speciellt område.
Och jämför med affären i planka nu:s P-kassa. 100kr i månaden kostar det och vid kontroll betalar dom ut tilläggsavgiften 1500kr minus en självrisk på 100lr. Ska kalkylen gå ihop får det bli max en kontroll var 13:e månad.
Och min personliga åsikt är att P-kassan är suspekt men den är ändå laglig.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av M224 »

Jag tror att mycket har att göra med att biljettkontrollanterna håller till i Marievik. Nästan varje gång jag ser dem aktiva är det på Liljeholmen, Hornstull och på tågen längs södra delen av röda linjen.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av C20_rules »

Lennart Petersen skrev: onsdag 03 augusti 2022 18:14
M224 skrev: onsdag 03 augusti 2022 15:06 Under de två senaste veckorna har jag hamnat i biljettkontroll inte färre än fem gånger! SL är besatta av biljettintäkter. Vi har fler biljettkontroller än ex. Danmark och Tyskland och det med spärrar och spärrvakter på varenda station i tunnelbanan.
Det är nog slumpen i så fall om du hamnat i koll så ofta.
Det brukar dröja något år eller så innan jag råkar ut för kontroll.
Jag har varit mycket i Tyskland och skulle bedöma att det är sådär 10x vanligare med biljettkontroll.
Planka nu har ju något slags försäkring för plankare som betalar ut om plankare utan biljett får tilläggsavgift.
Vi får väl anta att planka nu gjort någon affärsmässig kalkyl för att den försäkringen ska gå ihop sig ekonomiskt annars skulle den inte finnas kvar.
Beror oftast på vilka sträckor och tider man åker. Det är så ofta man hör här i Stockholm också folk som säger att det är mycket kontroller, trots att jag själv inte märkt en enda på månader. Men det beror ju på att dom ofta brukar stå på ett ställe i t ex morgonrusningen - så åker man ofta precis den tiden till t ex jobbet, kan man ju träffa på en kontroll nästan varje dag under en period. Som plankare är det dock fördel att dom gör så - för man lär sig snabbt var dom brukar stå och kan ta en annan väg.

Jag är/var aktiv i Planka.nu, men tyvärr (förmodligen till glädje för många här dock) så har dom ända sen 2011 plågats av en dålig ledning (för dom skulle antagligen ha varit mycket större annars). Eller ja, dom har haft samma ledning hela tiden, men det var vid ungefär den tidpunkten ledningen började "spåra ur" och försökte "bredda organisationen" till att även innefatta "klimatarbete". Dom deltog då bl a och stödde dom idiotiska klimataktionerna där dom blockerar vägar (inte dom senaste där dom stoppat upp hela Nynäsvägen och E4, men liknande som varit tidigare på mindre vägar - och även skrivit en del skit som bl a "trafikmaktordningen" som till största delen går ut på att "smutskasta" bilar och utmåla bilister som arga stressade människor mm).
Det ledde till att medlemsantalet (som kontinuerligt ökat sen starten) började rasa, trots att SL-priserna fortsatte uppåt i hög takt och trots att andelen som är för nolltaxa i kollektivtrafiken i olika undersökningar, fortsatte öka. Det var många fler än mig som tyckte att dom gick från att vara en bra organisation som verkar för avgiftsfri kollektivtrafik, till att bli äkta miljöpartister.

Under 2018-2019 kom det in ett par ungdomar som försökte "rusta upp" organisationen igen genom att anordna varningsaktioner mot kontrollanter
och studiebesök till Sala som har (eller i alla fall hade då) avgiftsfria busslinjer och medlemsantalet började på öka igen
- men det har delvis motarbetats av den gamla ledningen och sen kom Covid-19 och då lades alla gemensamma aktioner ner p g a smittrisken. Nu verkar hela organisationen nästan ligga nere (inte mycket aktivitet alls - förutom enstaka inlägg ett par gånger om året, typ). Verkar som "plankningsförsäkringen" ändå går runt och dom har inte behövt höja premien - men det går väl inte jättebra skulle jag tro.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Lennart Petersen »

Lennart Petersen skrev: onsdag 03 augusti 2022 22:48
M224 skrev: onsdag 03 augusti 2022 19:47 [
Nej det är inte slumpen. Det har blivit väldigt vanligt med kontroller på röda linjen. Ser dem dagligdags. Jag upplever inte alls att kontrollerna i Tyskland är 10x som i Stockholm. Ex. har jag bara hamnat i en kontroll i Hamburg en enda gång. Trots att jag varit där många gånger.
Och mina erfarenheter av Tyskland mot SL är alltså helt annorlunda, hittils i år har jag inte råkat ut för någon SL-kontroll.
Men det kan ju mycket väl vara så att SL koncentrerat sina kontroller till där du åker, det brukar dom göra ibland bl.a för att få någon större koll påhur det är i ett speciellt område.
Och jämför med affären i planka nu:s P-kassa. 100kr i månaden kostar det och vid kontroll betalar dom ut tilläggsavgiften 1500kr minus en självrisk på 100lr. Ska kalkylen gå ihop får det bli max en kontroll var 13:e månad.
Och min personliga åsikt är att P-kassan är suspekt men den är ändå laglig.
Jag räknade nog fel , betalar man ut en tilläggsavgift 1500-100kr självrisk=1400kr så får det bli max en utbetalning per 14mån om det ska gå runt och med lite administration kanske max var 15:e månad.
Men enklast är ju att ordentligt betala sina resor...
Skriv svar