Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Såklart det ska va plattformsdörrar. Det behövs verkligen för att öka säkerheten. Detta skulle man ha infört på Gröna linjen redan samma dag man införde enbart C20 på gröna linjen!
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Och hur menar du att man med ett fåtal bilder skulle ITV-övervaka 21 dörrpar på en krökt plattform med plattformsdörrar? Jag vet inte om jag ens vill höra svaret!!!Odd skrev:Allt handlar om avvägningar. Plattformsdörrar kommer att skapa nya typer av fel, och dessutom får man nog räkna med att man måste öka tiden för stationsuppehåll ökar med några sekunder, men för Stockholms del så kan man kompensera det senare med att föraren skulle kunna göra dörrkontroll och stängning genom ITV-övervakning, och därför spara den tid det idag tar att stänga förardörren och starta tåget.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Att vissa verkar tro att solen snurrar runt Stockholm, och att saker/lösningar i andra län och i andra länder är ointressanta, det är ju tyvärr inget nytt. Enligt vissa historiker är det ett synsätt som började dyka upp på 1810-talet sedan Finland förlorades, och etablerades fullt ut efter 1905 sedan unionen med Norge sprack. Då formades enhetslandet Sverige där man bara talade ett enda språk (helst helt utan dialekter), och beslöt att övriga Norden utanför riksgränsen var ointressant. Medan landsbygden innanför riksgränsen bara var någotsånär halvintressant, pga centralismen.Lennart Petersen skrev:Det klart att bygger man in mer mekanik så är det alltid något som kan bli fel och mankera, det får man räkna med.
Men varför skulle uppehållen ta längre tid ? Jag har fått intrycket att det tvärtom borde korta av uppehållen mest av allt vid trängsel när man resolut kan stänga dörrarna.
Men allt det här finns ju färdigt att beskåda lite här och var i världen och det borde väl vara hyggligt utvärderat vid det här laget.
Ändå verkar det som att när något som det här kommer till Sverige så måste allt uppfinnas från början ungefär som något helt unikt.
Kanske lite hårddraget, men det är så jag upplevt mitt eget hemland under hela min uppväxt.
Angående plattformsdörrar ser jag inga bekymmer med det. De fungerar alldeles utmärkt på annat håll, så varför skulle de inte fungera här?
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Och man kanske kunde köpa ett redan fungerande system.Verspieder skrev:Att vissa verkar tro att solen snurrar runt Stockholm, och att saker/lösningar i andra län och i andra länder är ointressanta, det är ju tyvärr inget nytt. Enligt vissa historiker är det ett synsätt som började dyka upp på 1810-talet sedan Finland förlorades, och etablerades fullt ut efter 1905 sedan unionen med Norge sprack. Då formades enhetslandet Sverige där man bara talade ett enda språk (helst helt utan dialekter), och beslöt att övriga Norden utanför riksgränsen var ointressant. Medan landsbygden innanför riksgränsen bara var någotsånär halvintressant, pga centralismen.Lennart Petersen skrev:Det klart att bygger man in mer mekanik så är det alltid något som kan bli fel och mankera, det får man räkna med.
Men varför skulle uppehållen ta längre tid ? Jag har fått intrycket att det tvärtom borde korta av uppehållen mest av allt vid trängsel när man resolut kan stänga dörrarna.
Men allt det här finns ju färdigt att beskåda lite här och var i världen och det borde väl vara hyggligt utvärderat vid det här laget.
Ändå verkar det som att när något som det här kommer till Sverige så måste allt uppfinnas från början ungefär som något helt unikt.
Kanske lite hårddraget, men det är så jag upplevt mitt eget hemland under hela min uppväxt.
Angående plattformsdörrar ser jag inga bekymmer med det. De fungerar alldeles utmärkt på annat håll, så varför skulle de inte fungera här?
Men det finns ju redan för Citybanan och vad jag förstått är de under prov nu och man har kört X10 genom tunneln för att förvissa sig om att dörrarna inte öppnar sig av misstag mot något annat än tåg typ X60 eller X60B
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Till att börja med ska man kanske fråga sig om de verkligen fungerar så bra på andra håll? Jag har inte tillgång till någon statistik över fel, olyckor m m från världens alla tunnelbanor, och jag tillåter mig helt fräckt att utgå från att inte heller du har det. Att man har sett det funka när man har varit ute på semester, tjänsteresa etc säger ingenting om hur bra det funkar egentligen, det är bara att föreställa sig någon som kommer hem från Stockholm och berättar att det funkar så bra med våra slutna spärrlinjer i tunnelbanan och ingen biljettförsäljning på bussar oavsett var i länet.Verspieder skrev:Angående plattformsdörrar ser jag inga bekymmer med det. De fungerar alldeles utmärkt på annat håll, så varför skulle de inte fungera här?
Sen är det ju lite speciella förhållanden i Stockholm med krökta plattformar, utomhusstationer med skärgårdsväder m m. Det finns kanske på andra håll också men jag kommer inte på något sådant ställe just nu!
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Dörrarna klarar väl sig - man gjorde ju ändå ett ganska långt försök vid Åkeshov förra året, utan några tekniska problem (som jag förstod det).daniel_s skrev:Till att börja med ska man kanske fråga sig om de verkligen fungerar så bra på andra håll? Jag har inte tillgång till någon statistik över fel, olyckor m m från världens alla tunnelbanor, och jag tillåter mig helt fräckt att utgå från att inte heller du har det. Att man har sett det funka när man har varit ute på semester, tjänsteresa etc säger ingenting om hur bra det funkar egentligen, det är bara att föreställa sig någon som kommer hem från Stockholm och berättar att det funkar så bra med våra slutna spärrlinjer i tunnelbanan och ingen biljettförsäljning på bussar oavsett var i länet.Verspieder skrev:Angående plattformsdörrar ser jag inga bekymmer med det. De fungerar alldeles utmärkt på annat håll, så varför skulle de inte fungera här?
Sen är det ju lite speciella förhållanden i Stockholm med krökta plattformar, utomhusstationer med skärgårdsväder m m. Det finns kanske på andra håll också men jag kommer inte på något sådant ställe just nu!
Jag har väl dock blivit alltmer skeptisk till systemvinster med plattformsdörrar. Är det mycket folk, ger det ju knappast kortare uppehåll, såvida man inte gör som i Paris och bara stänger dörrarna oavsett om folk kommer i kläm eller inte. Ska en förare kontrollera stängningen ser jag väl dock få sådana vinster, då kommer det snarare förlänga uppehållen. Fungerar ju som sagt dåligt med att föraren ska gå ut från förarhytten och granska dörrstängningen. I Stockholm har vi ju som sagt också ganska långa tåg (få system kommer väl upp i 145-meter?), vilket gör det svårare att ha överblick. Men då får man ju ha folk på stationen som sköter det istället - på de stationer där det är ett problem.
Förarlösa system med automatdörrar skapar snarare längre uppehållstider än med förare - ifall man anser att det inte är bra med personskador. I Köpenhamn är ju i princip alltid stationsuppehållen längre än i Stockholm, även om den tyngsta stationen (Norreport) väl ofta klarar uppehållstiden något under T-centralen i Stockholm. Men där har man ju också vagnar med betydligt bättre passagerarflöde. Detta kan man ju jämföra med deras s-tåg som ofta har stationsuppehåll på 15-20 sekunder och som har en genialisk lösning - så länge man inte har några stolpar eller hinder vid plattformen som kan drabba förarens huvud.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
2 millikronor är 0,002 kr, dvs 2 öre. Alltså blir 20 millikronor 2 öre.LÅ1 skrev:20 millikronor är väl 0,2 öre?daniel_s skrev:20 millikronor (2 öre) är väl i minsta laget för en människa oavsett ålder.
(En onödig diskussion i diskussionen. Sånt som jag brukar nappa på...)
Professionell tyckare
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Var ni förkylda i hemmet den veckan det var matematik i skolan?Kantorn skrev:2 millikronor är 0,002 kr, dvs 2 öre. Alltså blir 20 millikronor 2 öre.LÅ1 skrev:20 millikronor är väl 0,2 öre?daniel_s skrev:20 millikronor (2 öre) är väl i minsta laget för en människa oavsett ålder.
(En onödig diskussion i diskussionen. Sånt som jag brukar nappa på...)
För att återgå till ämnet: Min erfarenhet av nuvarande väntsalsdörrar är att de vid
minsta antydan till kyla ofta upphör att röra sig men då är programmerade att
ställa sig öppna för att effektivt och omedelbart kyla ut väntsalarna.
Vad säger att framtida plattformsdörrar kommer att fungera så väldigt mycket
bättre? Dock utgår jag från att de vid uppkomna fel kommer att ställa sig i stängt
läge...
Kanske kan alla de sparkade konduktörerna få anställning som plattformsdörrs-
reparatörer...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Med tanke på hur dåligt hissarna och rulltrapporna fungerar i SL-trafiken så vågar jag inte ens tänka på hur tusentals plattformsdörrar ska kunna fungera klanderfritt. Men den som lever får se...
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Kantorn skrev:2 millikronor är 0,002 kr, dvs 2 öre. Alltså blir 20 millikronor 2 öre.LÅ1 skrev:20 millikronor är väl 0,2 öre?daniel_s skrev:20 millikronor (2 öre) är väl i minsta laget för en människa oavsett ålder.
(En onödig diskussion i diskussionen. Sånt som jag brukar nappa på...)
Hm. Jag mins att jag räknade två gånger på det där. I huvudet. Men något måste gått snett. Kan ha varit uppskalningen från en eller två millikronor till 20.
Är det inte så att väntsalsdörrar tvingas till öppet läge för att man skall kunna passera?643 skrev:För att återgå till ämnet: Min erfarenhet av nuvarande väntsalsdörrar är att de vid
minsta antydan till kyla ofta upphör att röra sig men då är programmerade att
ställa sig öppna för att effektivt och omedelbart kyla ut väntsalarna.
Vad säger att framtida plattformsdörrar kommer att fungera så väldigt mycket
bättre? Dock utgår jag från att de vid uppkomna fel kommer att ställa sig i stängt
läge...
Kanske kan alla de sparkade konduktörerna få anställning som plattformsdörrs-
reparatörer...
Jag kan tänka mig att plattformsdörrar på utomhusstationer kan behöva tåla en hel del snö och is. Så begränsad test en riktig snöig och blåsig vinter med varierande temperaturer är nog att rekommendera innan en stor beställning görs.
Ur säkerhetssynvinkel är väl ständigt stängt bättre än ständigt öppet för plattformsdörrar. Men ständigt öppna är ju smidigare. Och det blir ju inte roligt om samtliga plattformsdörrar vid en plattform är ständigt stängda!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Snillen spekulerar! Gillar speciellt Kantorns idé om att 2 millikronor är lika mycket som 20 millikronor, det skulle ju kunna lösa många matematiska problem, men på något sätt kommer han fram till rätt resultat i slutänden. Kanske har tjuvkollat i facit (d v s i mitt inlägg som var rätt från början)?LÅ1 skrev:Kantorn skrev:2 millikronor är 0,002 kr, dvs 2 öre. Alltså blir 20 millikronor 2 öre.LÅ1 skrev: 20 millikronor är väl 0,2 öre?
(En onödig diskussion i diskussionen. Sånt som jag brukar nappa på...)
Hm. Jag mins att jag räknade två gånger på det där. I huvudet. Men något måste gått snett. Kan ha varit uppskalningen från en eller två millikronor till 20.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Erkännes!daniel_s skrev:...mitt inlägg som var rätt från början ...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Tycker man bör börja med att installera plattformsdörrar vid T-station Östermalmstorg. Att äntligen slippa se Siri Derkerts klart visuellt
utmanande ristningar vore högst njutbart - sedan är det en helt annan sak att själva tanken bakom dem säkert var högst sympatisk...
Detta utsökta exempel på skräpkonst borde för mycket länge sedan ha demolerats och möjligen ersatts av ett tittskåp på plattformen,
där den eventuellt intresserade kunde ta del av det obsoleta budskapet Har själv i över 50 år i görligaste mån undvikit denna
den klart fulaste T-stationen - är säkert inte ensam om detta!
utmanande ristningar vore högst njutbart - sedan är det en helt annan sak att själva tanken bakom dem säkert var högst sympatisk...
Detta utsökta exempel på skräpkonst borde för mycket länge sedan ha demolerats och möjligen ersatts av ett tittskåp på plattformen,
där den eventuellt intresserade kunde ta del av det obsoleta budskapet Har själv i över 50 år i görligaste mån undvikit denna
den klart fulaste T-stationen - är säkert inte ensam om detta!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Jag bryr mig inte om budskapet med den konsten, men rent visuellt gillar jag den! Tråkigt bara att skyltningen inte är den ursprungliga längre!643 skrev:Tycker man bör börja med att installera plattformsdörrar vid T-station Östermalmstorg. Att äntligen slippa se Siri Derkerts klart visuellt
utmanande ristningar vore högst njutbart - sedan är det en helt annan sak att själva tanken bakom dem säkert var högst sympatisk...
Detta utsökta exempel på skräpkonst borde för mycket länge sedan ha demolerats och möjligen ersatts av ett tittskåp på plattformen,
där den eventuellt intresserade kunde ta del av det obsoleta budskapet Har själv i över 50 år i görligaste mån undvikit denna
den klart fulaste T-stationen - är säkert inte ensam om detta!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Mittåt. Jag menar:daniel_s skrev:Snillen spekulerar! Gillar speciellt Kantorns idé om att 2 millikronor är lika mycket som 20 millikronor, det skulle ju kunna lösa många matematiska problem, men på något sätt kommer han fram till rätt resultat i slutänden. Kanske har tjuvkollat i facit (d v s i mitt inlägg som var rätt från början)?LÅ1 skrev:Kantorn skrev: 2 millikronor är 0,002 kr, dvs 2 öre. Alltså blir 20 millikronor 2 öre.
(En onödig diskussion i diskussionen. Sånt som jag brukar nappa på...)
Hm. Jag mins att jag räknade två gånger på det där. I huvudet. Men något måste gått snett. Kan ha varit uppskalningen från en eller två millikronor till 20.
2 millikronor är 0,002 kr, dvs 0,2 öre. Alltså blir 20 millikronor 2 öre.
Så dum jag är.
Professionell tyckare
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
När järnvägar först uppkom på 1830-talet använde man som nu perronger, efterliknande de urgamla kajerna
i hamnar och vid kanaler. Detta ansågs ge en tillfredsställande säkerhet. Vad gällde korsningar med vägar
rådde ett extremt motsatsförhållande i USA resp England - i England var redan från början det normala att
ha planskilda korsningar nästan överallt, medan man i USA väldigt gärna ledde in spåren på huvudgatorna
med ty åtföljande pinsamma säkerhetsproblem - när New York Central körde ihjäl en person om dagen på
sin innerstadssträcka reagerade stadens fäder och föreskrev en tunnelsträcka, vari sikten pga rök och ånga
tidvis var obefintlig och föranledde ännu större olyckor - eldrift föreskrevs innan tekniken riktigt var ut-
provad - efter några våldsamma olyckor ordnade det till sig...
i hamnar och vid kanaler. Detta ansågs ge en tillfredsställande säkerhet. Vad gällde korsningar med vägar
rådde ett extremt motsatsförhållande i USA resp England - i England var redan från början det normala att
ha planskilda korsningar nästan överallt, medan man i USA väldigt gärna ledde in spåren på huvudgatorna
med ty åtföljande pinsamma säkerhetsproblem - när New York Central körde ihjäl en person om dagen på
sin innerstadssträcka reagerade stadens fäder och föreskrev en tunnelsträcka, vari sikten pga rök och ånga
tidvis var obefintlig och föranledde ännu större olyckor - eldrift föreskrevs innan tekniken riktigt var ut-
provad - efter några våldsamma olyckor ordnade det till sig...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Tilläggas kan (om man vill) att även utformningen av perrongerna skilde sej - och gör det fortfarande - starkt mellan Storbritannien och USA. Ja i USA var det på många håll svårt att ens se någon perrong där tågen stannade för på- och avstigning!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Ramlade ner på spåret – tåg hann bromsa
Att T-Centralen fortfarande saknar barriärer tyder väl på att det inte finns något "svenskt säkerhetstänkande" att tala om?daniel_s skrev:Det som ingen verkar kunna svara på är hur många människor extra som kommer att skadas på grund av de här grejerna. Eller hur mycket försenade tågen kommer att bli när man kombinerar utländsk kvalitet med svenskt säkerhetstänkande.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
En mening från artkeln: "Mannen ska ha snubblat ner på spåret och hamnat under kanten till plattformen."Enceladus skrev:Ramlade ner på spåret – tåg hann bromsa
Kan man snubbla på ett sådant sätt att man hamnar under plattformskanten? Är det inte mer troligt att mannen kände till, eller insåg, att det är ett skyddsutrymme där, och därför tog sig in dit?
Att detta utrymme finns är inget som SL upplyser om, så vitt jag vet. Vore det inte bra om alla kände till det? Eller tror man att det skulle kunna få folk att vara mindre tveksamma om de "måste" hämta upp en tappad mobil etc.? Kanske skulle en och annan äventyrslysten person rent av vilja prova hur det är att ligga där när tåget passerar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Man kan nog ramla och volta in direkt inskyddsutrymmet , eller så ser man det och kryper in. Tror inte man ska göra massiv reklam för utrymmet, hamnar man ofrivilligt därnere så ser man väl utrymmet och kryper in av självbevarelsedrift. Tittar man över kanten så ser man ju också att det finns utrymme inunder perrongkanten.LÅ1 skrev:[
Kan man snubbla på ett sådant sätt att man hamnar under plattformskanten? Är det inte mer troligt att mannen kände till, eller insåg, att det är ett skyddsutrymme där, och därför tog sig in dit?
Att detta utrymme finns är inget som SL upplyser om, så vitt jag vet. Vore det inte bra om alla kände till det? Eller tror man att det skulle kunna få folk att vara mindre tveksamma om de "måste" hämta upp en tappad mobil etc.? Kanske skulle en och annan äventyrslysten person rent av vilja prova hur det är att ligga där när tåget passerar.