Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

Trängsel med plattformsdörrar (hämtat från Stockholmdirekt):

Bild

Trängsel utan plattformsdörrar (hämtat från Mitt i):

Bild

Hur många resenärer behövs för att motivera plattformsdörrar?
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Trängsel med plattformsdörrar (hämtat från Stockholmdirekt):

Trängsel utan plattformsdörrar (hämtat från Mitt i):

Hur många resenärer behövs för att motivera plattformsdörrar?
Inga alls! Det finns inget samband mellan trängsel och plattformsdörrar, vilket visas av paradexemplet Stockholm S. Om man gjorde en större ombyggnad där så skulle man väl sätta upp plattformsdörrar där också, men inte för att det är mycket folk där, utan för att den större ombyggnaden föranleder att bygget utvärderas mot nyare regler och rekommendationer.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

För en dryg vecka sedan hade SR en debatt om kollektivtrafiken där allt från Östlig förbindelse till nattliga pendeltåg diskuterades. Cirka 27:45 nämndes frågan om plattformsdörrar. Det blev ja från alla på den frågan. Låt oss hoppas att det blir så också. :D
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av hgsldf »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Trängsel med plattformsdörrar (hämtat från Stockholmdirekt):

Trängsel utan plattformsdörrar (hämtat från Mitt i):

Hur många resenärer behövs för att motivera plattformsdörrar?
Inga alls! Det finns inget samband mellan trängsel och plattformsdörrar, vilket visas av paradexemplet Stockholm S. Om man gjorde en större ombyggnad där så skulle man väl sätta upp plattformsdörrar där också, men inte för att det är mycket folk där, utan för att den större ombyggnaden föranleder att bygget utvärderas mot nyare regler och rekommendationer.
"nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av BSB101 »

hgsldf skrev: "nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?
Varför det?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
hgsldf skrev: "nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?
Varför det?
Signaturen "hgsldf" tycker väl att folk som inte tycker som hen själv både skall få sparken och fråntas rösträtten?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av hgsldf »

TKO skrev:
BSB101 skrev:
hgsldf skrev: "nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?
Varför det?
Signaturen "hgsldf" tycker väl att folk som inte tycker som hen själv både skall få sparken och fråntas rösträtten?

/TKO
Det där var väl ett onödigt personligt påhopp? Jag har bara märkt att det på alla nivåer i det offentliga samhället byggs upp stora nya självkörande tjänstemannaorgan utanför politiska nämnder et c.
/Göran
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

Spring på spåren är ett stort problem för SL

Det har varit mycket strul i tunnelbanan på sistone. Spårspring är en av orsakerna. Alla är överens om lösningen, men handlingskraft saknas.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Spring på spåren är ett stort problem för SL

Det har varit mycket strul i tunnelbanan på sistone. Spårspring är en av orsakerna. Alla är överens om lösningen, men handlingskraft saknas.
Är "alla" överens om lösningen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:Spring på spåren är ett stort problem för SL

Det har varit mycket strul i tunnelbanan på sistone. Spårspring är en av orsakerna. Alla är överens om lösningen, men handlingskraft saknas.
Är "alla" överens om lösningen?
Ja, faktiskt!
Enceladus skrev:För en dryg vecka sedan hade SR en debatt om kollektivtrafiken där allt från Östlig förbindelse till nattliga pendeltåg diskuterades. Cirka 27:45 nämndes frågan om plattformsdörrar. Det blev ja från alla på den frågan. Låt oss hoppas att det blir så också. :D
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Plattformsdörrar i t ex Tallkrogen?
Det lär nog dröja...
Och kanske högre staket med el på ytsträckor i avskräckande syfte?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av SouthernCross88au »

TKO skrev:Plattformsdörrar i t ex Tallkrogen?
Det lär nog dröja...
Och kanske högre staket med el på ytsträckor i avskräckande syfte?

/TKO
Elstaket för att förhindra att folk kommer åt strömskenan? Ja, om folk vill riskera sina liv genom att gå på spåret så kan man ju alltid ge dem en stöt så de inte glömmer det.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

SouthernCross88au skrev:
TKO skrev:Plattformsdörrar i t ex Tallkrogen?
Det lär nog dröja...
Och kanske högre staket med el på ytsträckor i avskräckande syfte?

/TKO
Elstaket för att förhindra att folk kommer åt strömskenan? Ja, om folk vill riskera sina liv genom att gå på spåret så kan man ju alltid ge dem en stöt så de inte glömmer det.
Den stora risken för folk i spårområdet är inte att beröra strömskenan (för att göra det krävs en rätt stor klantighet/otur) utan att bli påkörd.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

Stopp på gröna linjen efter olycka

Uppfyller stationerna dagens säkerhetskrav?
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:Stopp på gröna linjen efter olycka

Uppfyller stationerna dagens säkerhetskrav?
Vad menar du med "säkerhetskrav"? Stationerna är uppenbarligen öppna för allmänheten så lagkraven uppfyller man. Tänker du på några andra krav?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

Riskerna ökar med högre tryck på Slussen
DN skrev:– Station Slussen är så trång redan i dag. Det är smala perronger och vi vill ha plattformsdörrar på de tio stationer i tunnelbanenätet som är mest trånga för att hindra att någon faller ner på spåren, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.
Röster höjs för att införa plattformsdörrar där trängseln är störst. Jag skulle säga att T-Centralen borde ha högst prioritet, men Slussen är väl en av de tio trängsta stationerna.

En del skribenter har föreslagit att ta bort plattformsdörrarna i Citybanan för att minska uppehållstiden. Skulle det ens vara möjligt av säkerhetsskäl?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Riskerna ökar med högre tryck på Slussen
DN skrev:– Station Slussen är så trång redan i dag. Det är smala perronger och vi vill ha plattformsdörrar på de tio stationer i tunnelbanenätet som är mest trånga för att hindra att någon faller ner på spåren, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.
Röster höjs för att införa plattformsdörrar där trängseln är störst. Jag skulle säga att T-Centralen borde ha högst prioritet, men Slussen är väl en av de tio trängsta stationerna.

En del skribenter har föreslagit att ta bort plattformsdörrarna i Citybanan för att minska uppehållstiden. Skulle det ens vara möjligt av säkerhetsskäl?
Ja om vi gör en riskanalys torde den komma fram till att det skulle medföra en mycket marginell ökning av olycksrisken.

Men det är naturligtvis politiskt omöjligt, dels skulle ju frågan bli varför man slösat bort pengar på detta, dels om en olycka skulle ske som plattformsdörrarna kunnat förhindra så gäller det för trafikregionrådet att ha en närmast utomjordisk mediaträning…

En liten avvikning:
Nyss passerade jag Årstabergs tvärbanehållplats. Jag bedömer att risken för att fotgängare som korsar spåren blir påkörda är ungefär tusen gånger större än att någon ramlar ner på spåret vid T-centralen. Men jag kan inte se att någon föreslagit fysiska barriärer för att skydda forgängarna vid Årstaberg!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Ska man införa plattformsdörrar på T-banan i stor omfattning såbehöver man nog ett bättre koncept än man har vid Stockholm City och Stockholm Odenplan.

1. Tågen måste köras in på stationerna med någon form av automatik så att de kan stanna på rätt ställe utan att behöva smyga fram sista biten.
2. Plattformsdörrarna måste öppnas och stängas samtidigt med tågets dörrar. Och ingå i samma klarsignalsystem som tågdörrarna.

På pendelstationerna tycks man förlora ganska många sekunder på grund av plattformsdörrarna. Åtminstone vid Odenplan. Vid City har väl tågen ett längre uppehåll enligt tidtabellen, tror jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
gek
Inlägg: 1178
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av gek »

LÅ1 skrev:1. Tågen måste köras in på stationerna med någon form av automatik så att de kan stanna på rätt ställe utan att behöva smyga fram sista biten.
… eller stoppa för att sedan rycka fram eller backa.

För oss resenärer är en nackdel med plattformsdörrarna också att tågen oftast stannar med ett mycket okomfortabelt ryck.
/Gunnar Ekeving
Skriv svar