Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:Jag har märkt att de flesta som är emot nattrafik själva bor i innerstad och närförort. Den direkta effekten av slopad nattrafik skulle ju vara att de centrala delarna blir ännu mer attraktiva än vad de redan är - i alla fall på kort sikt.
Egentligen OT, men...om ni som vill festa långt in på småtimmarna bor längre ut, då kan ni väl festa där ute? I det nya, hippa Flemingsberg exempelvis... Det är ju dessutom närmare till Södertälje så taxiresorna hem blir billigare! :cheesygrin:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Hans Wibacke skrev:
Magnus Ahltorp skrev:I verkligheten är det dock så att slopad nattrafik skulle leda till att flera struntade i att rattonykterhet är ett lagbrott.
Det där tror jag inte alls på. Att fler väljer att åka bil säger jag inte emot, men att folk (i större utsträckning än nu) skulle välja att köra alkoholpåverkade tror jag är en förhastad slutsats. De alternativ som jag tror ökar är följande tre: 1) taxi, 2) privat bil där en person i sällskapet håller sig nykter och 3) runda av kvällen lite tidigare (av ekonomiska och praktiska skäl). Det är vad jag tror.
Jag ser ett fjärde alternativ. Åka hem senare, alltså med de första morgonturerna. Det skulle dessutom snabba på vägen mot det 24/7-samhället som håller på att växa fram.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Jag har märkt att de flesta som är emot nattrafik själva bor i innerstad och närförort. Den direkta effekten av slopad nattrafik skulle ju vara att de centrala delarna blir ännu mer attraktiva än vad de redan är - i alla fall på kort sikt.
Egentligen OT, men...om ni som vill festa långt in på småtimmarna bor längre ut, då kan ni väl festa där ute? I det nya, hippa Flemingsberg exempelvis... Det är ju dessutom närmare till Södertälje så taxiresorna hem blir billigare! :cheesygrin:
Svarttaxi är absolut ett alternativ, men jag tror att de flesta skulle föredra nattlig kollektivtrafik med sittplatsstandard. Kan de tidigare diskuterade tunnelbanorna till Flemingsberg och Södertälje vara en rimlig kompromiss? Givetvis med plattformsdörrar från start för att förhindra olyckor, inte minst nattetid. :wink:
Magnus Ahltorp
Inlägg: 528
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Magnus Ahltorp »

TKO skrev:Jag har inget emot fritidsresor i sej - tvärt om. Modellen med relativt förmånliga periodbiljetter som tilllåter obegränsat resande ger just möjlighet till 'gratis' fritidsresor.

Det jag vänder mej mot är fylleresor nattetid - det finns ingen som helst anleding att uppmuntra sådant. Det är inte så många som är på väg hem från fotbollsträning, teaterbesök eller biblioteket klockan 1 på natten...

Jag får intrycket att det finns dom som till varje pris vill försvara möjligeten till billiga - oftast gratis - hemresa från krogen att man tar till vilka argument som helst. Men intresset ljuger som bekannt inte, det är tydligt här.
Om det är någon som talar i eget intresse så är det inte jag i alla fall. Vissa försvarar däremot linje 160:s extremt höga turtäthet trots att i princip hela området täcks av tvärbanan. Där kan man verkligen prata om att tala i eget intresse.

Det var senast på 90-talet som jag regelbundet åkte hem på natten, och då var det oftast inte "från krogen", utan från andra typer av fritidsaktiviteter. Hade då nattrafiken varit "slopad" så är sannolikheten hög att jag hade skaffat bil och kört med den fram till idag. Det handlar nämligen inte om att subventionera "fylleresor nattetid", utan om att kollektivtrafiken ska vara ett fullvärdigt alternativ. Om det bara går att åka vissa bestämda tider så är det bara de som vill åka dessa bestämda tider som använder kollektivtrafiken. I princip alla resor måste nämligen vara möjliga att göra med kollektivtrafiken för att det ska vara den man väljer, annars blir det ju bilen.

Om jag har något egenintresse i detta är det för att jag vill att Stockholm ska fungera, men det är tydligen för egoistiskt.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 528
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Hans Wibacke skrev:
Magnus Ahltorp skrev:I verkligheten är det dock så att slopad nattrafik skulle leda till att flera struntade i att rattonykterhet är ett lagbrott.
Det där tror jag inte alls på. Att fler väljer att åka bil säger jag inte emot, men att folk (i större utsträckning än nu) skulle välja att köra alkoholpåverkade tror jag är en förhastad slutsats. De alternativ som jag tror ökar är följande tre: 1) taxi, 2) privat bil där en person i sällskapet håller sig nykter och 3) runda av kvällen lite tidigare (av ekonomiska och praktiska skäl). Det är vad jag tror.
Du menar alltså att 100% av de tillkommande bilisterna skulle vara nyktra? Det tycker jag verkar extremt osannolikt.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Magnus Ahltorp skrev:
TKO skrev:Jag har inget emot fritidsresor i sej - tvärt om. Modellen med relativt förmånliga periodbiljetter som tilllåter obegränsat resande ger just möjlighet till 'gratis' fritidsresor.

Det jag vänder mej mot är fylleresor nattetid - det finns ingen som helst anleding att uppmuntra sådant. Det är inte så många som är på väg hem från fotbollsträning, teaterbesök eller biblioteket klockan 1 på natten...

Jag får intrycket att det finns dom som till varje pris vill försvara möjligeten till billiga - oftast gratis - hemresa från krogen att man tar till vilka argument som helst. Men intresset ljuger som bekannt inte, det är tydligt här.
Om det är någon som talar i eget intresse så är det inte jag i alla fall. Vissa försvarar däremot linje 160:s extremt höga turtäthet trots att i princip hela området täcks av tvärbanan. Där kan man verkligen prata om att tala i eget intresse.

Det var senast på 90-talet som jag regelbundet åkte hem på natten, och då var det oftast inte "från krogen", utan från andra typer av fritidsaktiviteter. Hade då nattrafiken varit "slopad" så är sannolikheten hög att jag hade skaffat bil och kört med den fram till idag. Det handlar nämligen inte om att subventionera "fylleresor nattetid", utan om att kollektivtrafiken ska vara ett fullvärdigt alternativ. Om det bara går att åka vissa bestämda tider så är det bara de som vill åka dessa bestämda tider som använder kollektivtrafiken. I princip alla resor måste nämligen vara möjliga att göra med kollektivtrafiken för att det ska vara den man väljer, annars blir det ju bilen.

Om jag har något egenintresse i detta är det för att jag vill att Stockholm ska fungera, men det är tydligen för egoistiskt.
Vilka andra 'fritidssysselsättningar' kräver att man åker hem kl 3 på natten? Alla som någon gång anväder den sena natttrafiken inser lätt att merparten av resenärerna har varit ute och festat...

Men var inte oroliga kära forumdebattörer - natttrafiken kommer inte att försvinna. Vi går mot ett samhälle där allt skall fungera dygnet runt oavsett hälsoeffekter.

Så då kanske kan återgå till att diskutera plattformsdörrar?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Magnus Ahltorp
Inlägg: 528
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Magnus Ahltorp »

TKO skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Om det är någon som talar i eget intresse så är det inte jag i alla fall. Vissa försvarar däremot linje 160:s extremt höga turtäthet trots att i princip hela området täcks av tvärbanan. Där kan man verkligen prata om att tala i eget intresse.

Det var senast på 90-talet som jag regelbundet åkte hem på natten, och då var det oftast inte "från krogen", utan från andra typer av fritidsaktiviteter. Hade då nattrafiken varit "slopad" så är sannolikheten hög att jag hade skaffat bil och kört med den fram till idag. Det handlar nämligen inte om att subventionera "fylleresor nattetid", utan om att kollektivtrafiken ska vara ett fullvärdigt alternativ. Om det bara går att åka vissa bestämda tider så är det bara de som vill åka dessa bestämda tider som använder kollektivtrafiken. I princip alla resor måste nämligen vara möjliga att göra med kollektivtrafiken för att det ska vara den man väljer, annars blir det ju bilen.

Om jag har något egenintresse i detta är det för att jag vill att Stockholm ska fungera, men det är tydligen för egoistiskt.
Vilka andra 'fritidssysselsättningar' kräver att man åker hem kl 3 på natten?
Föreningsarbete som kräver att man börjar sent på kvällen och där de inblandade är studenter som inte har något jobb att gå till på morgonen. Eller föreningsarbete som är så kul att man håller på länge med det. Men det är säkert ingen här som har hållit på med roligt föreningsarbete, så jag förstår om det verkar främmande.
TKO skrev: Alla som någon gång anväder den sena natttrafiken inser lätt att merparten av resenärerna har varit ute och festat...
Javisst, och det bemötte jag ovan.
TKO skrev: Men var inte oroliga kära forumdebattörer - natttrafiken kommer inte att försvinna. Vi går mot ett samhälle där allt skall fungera dygnet runt oavsett hälsoeffekter.
Bilisterna kräver, och får, dygnet-runt-service. Om det är något vägarbete på natten så finns det alltid alternativa vägar, och trots det är de förbannade när inte just den vägen de ville ta har en fil istället för två. Detta till 0 kr i marginalkostnad och väldigt låg månadsavgift.

För övrigt är det väldigt bra att plattformsdörrarna som ska testas kommer vara av normal typ. Jag är dock tveksam till genomskinliga dörrar, eftersom det bara komplicerar utan att det ger särskilt mycket fördelar. Se bara på spärrarna, där det trots tunga glasdörrar inte går att se igenom eftersom ytan är täckt av klisterlappar.

Tunna, okomplicerade dörrar som tar liten plats på perrongen:
plattformsdorrar1.jpg
plattformsdorrar1.jpg (121.79 KiB) Visad 4095 gånger
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Vilken typ av 'föreningsarbete' (med studenter!) KRÄVER att det sker på natten? Och då ska det finnas natttrafik?

Argumentet är ju skrattretande.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Hans Wibacke »

Magnus Ahltorp skrev:Du menar alltså att 100% av de tillkommande bilisterna skulle vara nyktra? Det tycker jag verkar extremt osannolikt.
Nej, det menar jag inte. Men jag tror inte på en (negativ) attitydförändring. Folk som i dag inte kan tänka sig att köra bil alkoholpåverkade kommer inte kunna tänka sig det i en eventuell framtid (med försämrad kollektivtrafik) heller. Om problemet är "bilister kör berusade" så är lösningen nykterhetskontroller, inte kollektivtrafik.

För övrigt vill jag bara påpeka att jag absolut inte vill avskaffa nattlig kollektivtrafik. Jag är för en utökad nattrafik. Jag tycker bara att det är trist att kollektivtrafiken nattetid ska vara så fokuserad på festande. Ditt (och andras) föreningsarbete är väl inte begränsat till just fredag- och lördagnätter? Som ett exempel. Själv är jag en nattuggla utan att för den saken skull hemfalla åt roligt föreningsarbete. :D

Och för att pliktskyldigt återgår till ämnet...

De där plattformsdörrarna du visade bild på tycker jag duger gott på de flesta stationer - och definitivt på stationer utomhus. På (vissa) inomhusstationer skulle jag dock gärna se fullhöjdsdörrar så att stationsmiljön kan förbättras (typ som på Citybanans stationer - fast inte en sån kass implementation förstås).
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Det är ju trist om man måste avsluta något roligt eller något brådskande projekt för dagen, bara för att man inte ska missa sista tåget eller sista bussen.

Varför ska man för övrigt lägga så stor vikt på resornas syfte? Vill folk åka en viss tid så har de väl på något sätt en anledning till det. Men man kanske skulle införa några timmars trafikfri tid mitt på dagen också. T.ex. 11 - 15. Då ska ju folk vara på sina arbeten och har väl inte anledning att vara ute och åka. Kundbesök får väl göras med tjänstebil eller taxi. Jag ser ingen principiell skillnad. Eller snarare vill inte se någon. :)


Tråden handlar visst om plattformsdörrar också. Vad skulle konstnärerna som utformat stationerna tycka om de visste att deras verk efter en tid skulle spolieras med en barriär? För station Slussen, och några andra har det kanske mindre betydelse. Men tänk på Östermalmstorg eller Tekniska högskolan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Magnus Ahltorp
Inlägg: 528
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Hans Wibacke skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Du menar alltså att 100% av de tillkommande bilisterna skulle vara nyktra? Det tycker jag verkar extremt osannolikt.
Nej, det menar jag inte. Men jag tror inte på en (negativ) attitydförändring. Folk som i dag inte kan tänka sig att köra bil alkoholpåverkade kommer inte kunna tänka sig det i en eventuell framtid (med försämrad kollektivtrafik) heller. Om problemet är "bilister kör berusade" så är lösningen nykterhetskontroller, inte kollektivtrafik.
Det jag menar är: Låt oss säga att slopad nattrafik innebär en dubblering av privatbilar på vägarna i Stockholms län under helgnätter. Om samma andel (t.ex. 0,24 procent, hämtat från en Brårapport, men gäller inte specifikt helgnätter) är rattfulla av de befintliga bilisterna och de tillkommande bilisterna dubbleras även antalet rattfulla. De tillkommande bilisterna måste alltså ha väsentligt lägre andel rattfulla i förhållande till den totala populationen bilister om det totala antalet rattfulla ska vara ungefär konstant. Vad jag menar med "flera" (som skulle strunta i att det är ett lagbrott) är alltså inte att andelen skulle öka, utan att antalet skulle öka, eftersom de förut inte var bilister när de var berusade.
Hans Wibacke skrev: För övrigt vill jag bara påpeka att jag absolut inte vill avskaffa nattlig kollektivtrafik. Jag är för en utökad nattrafik. Jag tycker bara att det är trist att kollektivtrafiken nattetid ska vara så fokuserad på festande. Ditt (och andras) föreningsarbete är väl inte begränsat till just fredag- och lördagnätter? Som ett exempel. Själv är jag en nattuggla utan att för den saken skull hemfalla åt roligt föreningsarbete. :D
Nu var det 20 år sedan, men nej, det var inte begränsat till fredag- och lördagnätter. Vilket gjorde att det var bra att det fanns någon slags nattrafik även på vardagar.

Däremot tycker jag att de som inte har möjlighet att gå hem från fester/krogen istället ska ha möjlighet att ta sig hem med kollektivtrafiken, trots att de inte har gjort "något vettigt".
Hans Wibacke skrev: De där plattformsdörrarna du visade bild på tycker jag duger gott på de flesta stationer - och definitivt på stationer utomhus. På (vissa) inomhusstationer skulle jag dock gärna se fullhöjdsdörrar så att stationsmiljön kan förbättras (typ som på Citybanans stationer - fast inte en sån kass implementation förstås).
Nu tror jag inte att jag har varit på eller åkt förbi någon station både före och efter en ombyggnad till fullhöjdsdörrar, så jag kan inte jämföra hur de har sett ut utan, men min känsla från alla de jag har varit på är att det blir väldigt mörkt från tåget sett, vilket gör det svårt att uppfatta var man är. Det är ju annars en stor fördel med utformningen av stationerna i Stockholms tunnelbana, att det är lätt att hålla reda på var man är.

Sapporos tunnelbanesystem (där bilden är tagen) är speciellt på så sätt att alla stationer (och spår) är under tak, även de som går på broar, vilket gör att det alltid är snöfritt (men det kan vara kallt). Det kan eventuellt betyda att den konstruktionen inte fungerar med snöiga perronger.
gek
Inlägg: 1178
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av gek »

I senaste numret av "Stadtverkehr" läste jag att metron i Barcelona testar lodrätt nedfallande plattformsbarriärer vid en station på en automatmetro. En film finns på YouTube:



I Stadtverkehr nämns att metrobanorna i Barcelona har fördelen av god takhöjd på sina underjordsstationer, detta eftersom strömtillförseln sker med luftledning eller ovanför spåret monterad strömskena. Stadtverkehr menar också att "vertikala plattformsdörrar" tidigare endast testats vid några asiatiska förortslinjer. Men som vi vet har ett test i liten skala gjorts även vid en europeisk förortslinje, närmare bestämt i Åkeshov, se till höger på bilden nedan:
Bild

Plattformsdörrar av andra slag är för övrigt inte alls okända i Barcelona. En station har en variant som endast täcker den mest belastade delen av plattformen, och där dörrarna stängs endast under högtrafik:
Bild
/Gunnar Ekeving
Magnus Ahltorp
Inlägg: 528
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Magnus Ahltorp »

gek skrev:I senaste numret av "Stadtverkehr" läste jag att metron i Barcelona testar lodrätt nedfallande plattformsbarriärer vid en station på en automatmetro.
Jag tycker att det är ganska talande att de inte visar hur det ser ut när ett tåg kommer in på plattformen respektive lämnar plattformen. Det gör att det inte alls går att avgöra hur de har kompromissat mellan säkerhet och förlängda uppehåll, förutom det säkerhetsmässigt dåliga i att en stor glasskiva kommer ner i huvudet på folk som står i vägen, vilket framgår tydligt. De skriver i sin text att skivorna "rise and fall in synchronisation with the trains as they come to a halt" vilket jag antar betyder att de öppnas när tåget kommer in, vilket väl är självklart, men den svåra frågan om hur vertikala barriärer kan vara synkroniserade med horisontella dörrar berörs inte.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Bussmicke »

Än finns det inga plattformsdörrar i Bagarmossen. Är där nu.
BildBildBild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

Bra att du fick med stationsskylten på bilden så att man vet att man är just vid Bam och inte någon av de snarlika stationerna på bana 3! Annars lämpar sig ju just denna station särskilt väl för att ta snygga bilder längs plattformens mittlinje.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

T-banan igång efter spårspring – person tog sig in i tunneln

Här ser vi vad som händer när det saknas plattformsdörrar. Hittills är det enbart stationer på gröna linjen som har varit aktuella (Åkeshov, Medborgarplatsen och nu senast Bagarmossen). Är det föråldrade signalsystemet på de övriga banorna så begränsat att det inte skulle kunna hantera plattformsdörrar?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Att man testar plattformsdörrar på grön linje beror nog framför allt på att det är enda bana som man kör en enda vagntyp på.
Är signalsystemet inblandat på något sätt? Det handlat väl om att tågförarna måste lära sig att stanna på rätt ställe med god precision.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:T-banan igång efter spårspring – person tog sig in i tunneln

Här ser vi vad som händer när det saknas plattformsdörrar. Hittills är det enbart stationer på gröna linjen som har varit aktuella (Åkeshov, Medborgarplatsen och nu senast Bagarmossen). Är det föråldrade signalsystemet på de övriga banorna så begränsat att det inte skulle kunna hantera plattformsdörrar?
Så sade man när man ersatte svängflärparna med låsta grindar vid plattformsändarna.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

Det föråldrade signalsystemet på gröna linjen som inte kan hantera fordon med olika bromsförmåga har i och för sig en funktion som förebygger att dörrar öppnas utanför plattformen. Det är dock en funktion i fordonsutrustningen och kan inte användas för att styra plattformsdörrar. Möjligen kan den användas för att stanna på rätt ställe, men jag är tveksam angående om precisionen är tillräcklig.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Ute och åker »

daniel_s skrev:Det föråldrade signalsystemet på gröna linjen som inte kan hantera fordon med olika bromsförmåga har i och för sig en funktion som förebygger att dörrar öppnas utanför plattformen. Det är dock en funktion i fordonsutrustningen och kan inte användas för att styra plattformsdörrar. Möjligen kan den användas för att stanna på rätt ställe, men jag är tveksam angående om precisionen är tillräcklig.
Men om man kör med ATO, blir det inte då ett icke-problem? Eller är precisionen i ATO för dålig för att stanna på tillräckligt samma ställe vid plattformen för att tunneltågdörrarna ska hamna vid plattformsdörrar? Eller är det den precisionen du avser? Du får öka precisionen i vad du menar med precision. Alltså vad "den" syftande på "fordonsutrustningen" avser. Iofs tror jag inte det är den precisionen du syftar på, eftersom du pratar om funktionen att blockera dörrar utanför plattformen, och det är ju inte riktigt samma sak som ATO. ;)

BTW, som jag har hört om funktionen på Stockholm City och Stockholm Odenplan, så känner plattformsdörrarna av när pendeltågsdörrarna öppnas, och samma funktion är väl tänkt att tunnelbaneplattformsdörrar skulle få? Så skulle tåget stanna "fel", oavsett orsak, så öppnas inte de plattformsdörrar som inte är mittför en tunneltågdörr. Eller är det inte så det är tänkt? Har inte läst alla sidorna i tråden, så jag vet inte om det tagits upp tidigare. OM precisionen i ATO är tillräcklig, intill annat visats, så borde ju det användas i så fall vid användande av plattformsdörrar, kan man kanske tycka. Av ökad säkerhetsskäl. :)
Skriv svar