Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

Förnyat genomförandebeslut fullskaletest med plattformsbarriärer i tunnelbanan

Plattformsbarriären installeras i Bagarmossen eftersom "den innebär minskad trafikal påverkan jämfört med tidigare station men ändå med jämförbar effektutvärdering".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Förnyat genomförandebeslut fullskaletest med plattformsbarriärer i tunnelbanan

Plattformsbarriären installeras i Bagarmossen eftersom "den innebär minskad trafikal påverkan jämfört med tidigare station men ändå med jämförbar effektutvärdering".
Jag var tvungen att läsa tjutet flera gånger innan jag till slut förstod att jag inte fattat fel - det kostar 101 miljoner att förse EN tunnelstation med plattformsbarriärer... det är nästan 50 kronor per innevånare. Det vet jag inte om jag har lust att betala! Tunnelbanan har 100 stationer - ja ni kan räkna själva...

(Jag avstår denna gång från att kommentera SL/TF:s beslutsterminologi - där ett genomförandebeslut sällan är ett beslut att genomföra något.)

För att göra en Bo Holmström-parafras:

LÄGG NER!
LÄGG NER!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Förnyat genomförandebeslut fullskaletest med plattformsbarriärer i tunnelbanan

Plattformsbarriären installeras i Bagarmossen eftersom "den innebär minskad trafikal påverkan jämfört med tidigare station men ändå med jämförbar effektutvärdering".
Jag var tvungen att läsa tjutet flera gånger innan jag till slut förstod att jag inte fattat fel - det kostar 101 miljoner att förse EN tunnelstation med plattformsbarriärer... det är nästan 50 kronor per innevånare. Det vet jag inte om jag har lust att betala! Tunnelbanan har 100 stationer - ja ni kan räkna själva...

(Jag avstår denna gång från att kommentera SL/TF:s beslutsterminologi - där ett genomförandebeslut sällan är ett beslut att genomföra något.)

För att göra en Bo Holmström-parafras:

LÄGG NER!
LÄGG NER!

/TKO
Investeringskostnaderna, är beräknad till 89 miljoner, om man drar bort driftkostnaderna. Det blir, om jag räknat rätt, runt 300 000 per meter perrong!
Det är ett test, så frågan är hur mycket det kommer att kosta vid en massinstallation. Förmodligen måste man även göra en testinstallation på en utomhusstation.
Hur som helst blir det en jättekostnad för hela T-banesystemet!

Man jämför med Citybanan. Hur mycket förlängs uppehållstiden där av dörrarna? Jag tycker det känns som om perrongdörrarna inte börjar öppnas för än tågdörrarna är öppna. På tunnelbanan borde ett krav vara att perrongdörrarna är helt öppna när tågdörrarna är det!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Hans Wibacke »

LÅ1 skrev:Hur som helst blir det en jättekostnad för hela T-banesystemet!
Men man behöver inte nödvändigtvis installera plattformsdörrar på samtliga stationer. Man skulle kunna prioritera stationer där trängseln är påtaglig.
LÅ1 skrev:Man jämför med Citybanan. Hur mycket förlängs uppehållstiden där av dörrarna? Jag tycker det känns som om perrongdörrarna inte börjar öppnas för än tågdörrarna är öppna. På tunnelbanan borde ett krav vara att perrongdörrarna är helt öppna när tågdörrarna är det!
På Citybanans stationer läser systemet av tågdörrarnas rörelse. Om minst tre tågdörrar öppnas, öppnas plattformsdörrarna där tågdörrarna går upp. Varför tre? Jag vet inte. Hursomhelst är eftersläpningen irriterande och negativ för uppehållstiden. Det vore mycket bättre om plattformsdörrarna öppnades strax före tågdörrarna - eller åtminstone samtidigt. Det är det minsta man kan begära av implementationen i tunnelbanan.

Jag noterar följande i tjänsteutlåtandet:

Plattformsbarriären kommer att anpassas enbart för fordonstypen C20 och vara av traditionell typ. Plattformsbarriären kommer att ha genomskinliga halvhöga väggpartier samt öppnas lateralt, det vill säga på liknande sätt som plattformsbarriärerna på pendeltågsstationen Stockholm City.

Det blir alltså inga "gardiner" såsom tidigare planerat. Tur det.
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av C12C3C3C12 »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Förnyat genomförandebeslut fullskaletest med plattformsbarriärer i tunnelbanan

Plattformsbarriären installeras i Bagarmossen eftersom "den innebär minskad trafikal påverkan jämfört med tidigare station men ändå med jämförbar effektutvärdering".
Jag var tvungen att läsa tjutet flera gånger innan jag till slut förstod att jag inte fattat fel - det kostar 101 miljoner att förse EN tunnelstation med plattformsbarriärer... det är nästan 50 kronor per innevånare. Det vet jag inte om jag har lust att betala! Tunnelbanan har 100 stationer - ja ni kan räkna själva...

(Jag avstår denna gång från att kommentera SL/TF:s beslutsterminologi - där ett genomförandebeslut sällan är ett beslut att genomföra något.)

För att göra en Bo Holmström-parafras:

LÄGG NER!
LÄGG NER!

/TKO
Hur många kilometer spårväg får man för den summan?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Hur som helst blir det en jättekostnad för hela T-banesystemet!
Men man behöver inte nödvändigtvis installera plattformsdörrar på samtliga stationer. Man skulle kunna prioritera stationer där trängseln är påtaglig.
Det är sant. Å andra sidan så kommer man inte helt tillrätta med självmorden om det inte finns överallt. Men det är förstås bara en utopi. T-banan är ju bara en anläggning med tåg vid perronger.

Man väljer att testa på en station med rak perrong och med lite trafik. Det är ju bra. Men det finns två typstationer till att testa på. Utomhusstation som jag nämnt tidigare. Och stationer i kurva. Fridhemsplan är väl värst?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag var tvungen att läsa tjutet flera gånger innan jag till slut förstod att jag inte fattat fel - det kostar 101 miljoner att förse EN tunnelstation med plattformsbarriärer... det är nästan 50 kronor per innevånare. Det vet jag inte om jag har lust att betala! Tunnelbanan har 100 stationer - ja ni kan räkna själva...
Plattformsbarriärer är samhällsekonomiskt lönsamma (se "Utredningsrapport helautomatisk drift på röda linjen", sidan 4):
Trafikförvaltningen skrev:Utredningen har visat att antalet spårbeträdanden och olyckor som sker inte skiljer sig åt oavsett om trafiken är automatiserad eller inte. Det bedöms att 9 liv och 6 allvarligt skadade per år kan räddas om dessa åtgärder införs i Stockholms tunnelbana. Det motsvarar en samhällsekonomisk besparing på cirka 300 mnkr per år. Vid sidan av räddade liv och minskat antal skadade bedöms föreslagna åtgärder ge färre driftstopp i tunnelbanan, som idag sker till följd av att obehöriga vistas i anläggningen. Föreslagna åtgärder förhindrar merparten av spårbeträdanden och de störningar dessa orsakar genom att i första hand minska antalet spårbeträdanden och i andra hand lindra konsekvenserna. Detta på grund av att spårbeträdanden detekteras och verifieras och därmed kan åtgärdas snabbare. Tillsammans ger effekterna av föreslagna åtgärder ytterligare en samhällsekonomisk besparing på 30 mnkr per år.
Jag är faktiskt förvånad över att det är tillåtet att bygga nya tunnelbanestationer utan plattformsbarriärer. Sverige påstås ju ofta ha överdrivet höga säkerhetskrav.

En bra början skulle vara att kräva plattformsbarriärer på plattformar med minst 40 000 resenärer per dag, d.v.s. cirka 20 000 påstigande per dag. I pendeltågssystemet är det bara City och Odenplan som uppfyller detta krav. Solna och Södra ligger på gränsen. Älvsjö klarar sig eftersom stationen har två plattformar. De andra järnvägsstationerna i Sverige, inklusive Stockholm C, borde också klara sig. I tunnelbanesystemet finns det ett tiotal stationer som uppfyller detta krav. Med tiden kan kravet höjas, d.v.s. tröskeln sänkas.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:...
Investeringskostnaderna, är beräknad till 89 miljoner, om man drar bort driftkostnaderna. Det blir, om jag räknat rätt, runt 300 000 per meter perrong!...
Jag får det till drygt 600.000 per löpmeter perrong.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:...
Investeringskostnaderna, är beräknad till 89 miljoner, om man drar bort driftkostnaderna. Det blir, om jag räknat rätt, runt 300 000 per meter perrong!...
Jag får det till drygt 600.000 per löpmeter perrong.
Jag räknar med att stationen har cirka 300 meter perrong.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag var tvungen att läsa tjutet flera gånger innan jag till slut förstod att jag inte fattat fel - det kostar 101 miljoner att förse EN tunnelstation med plattformsbarriärer... det är nästan 50 kronor per innevånare. Det vet jag inte om jag har lust att betala! Tunnelbanan har 100 stationer - ja ni kan räkna själva...
Plattformsbarriärer är samhällsekonomiskt lönsamma (se "Utredningsrapport helautomatisk drift på röda linjen", sidan 4):
Trafikförvaltningen skrev:Utredningen har visat att antalet spårbeträdanden och olyckor som sker inte skiljer sig åt oavsett om trafiken är automatiserad eller inte. Det bedöms att 9 liv och 6 allvarligt skadade per år kan räddas om dessa åtgärder införs i Stockholms tunnelbana. Det motsvarar en samhällsekonomisk besparing på cirka 300 mnkr per år. Vid sidan av räddade liv och minskat antal skadade bedöms föreslagna åtgärder ge färre driftstopp i tunnelbanan, som idag sker till följd av att obehöriga vistas i anläggningen. Föreslagna åtgärder förhindrar merparten av spårbeträdanden och de störningar dessa orsakar genom att i första hand minska antalet spårbeträdanden och i andra hand lindra konsekvenserna. Detta på grund av att spårbeträdanden detekteras och verifieras och därmed kan åtgärdas snabbare. Tillsammans ger effekterna av föreslagna åtgärder ytterligare en samhällsekonomisk besparing på 30 mnkr per år.
Jag är faktiskt förvånad över att det är tillåtet att bygga nya tunnelbanestationer utan plattformsbarriärer. Sverige påstås ju ofta ha överdrivet höga säkerhetskrav.

En bra början skulle vara att kräva plattformsbarriärer på plattformar med minst 40 000 resenärer per dag, d.v.s. cirka 20 000 påstigande per dag. I pendeltågssystemet är det bara City och Odenplan som uppfyller detta krav. Solna och Södra ligger på gränsen. Älvsjö klarar sig eftersom stationen har två plattformar. De andra järnvägsstationerna i Sverige, inklusive Stockholm C, borde också klara sig. I tunnelbanesystemet finns det ett tiotal stationer som uppfyller detta krav. Med tiden kan kravet höjas, d.v.s. tröskeln sänkas.
Ja en samhällsekonomisk lönsam omprioritering vore kanske att slopa "Genibanan" och lägga pengarna på barriärerna istället.
Men frågan är hur många av de olyckor med dödlig utgång som sker i tunnelbanan som är självmord? I sådana fall blir förmodligen konsekvensen att dessa incidenser sker på annat håll.

En annan ljus idé är att slopa natttrafiken, det sparar både pengar och människoliv.

Samhällsekonomiskt lönsamt eller ej - varifrån skall pengarna tas?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:
LÅ1 skrev:...
Investeringskostnaderna, är beräknad till 89 miljoner, om man drar bort driftkostnaderna. Det blir, om jag räknat rätt, runt 300 000 per meter perrong!...
Jag får det till drygt 600.000 per löpmeter perrong.
Jag räknar med att stationen har cirka 300 meter perrong.
Jag med, fast 150 meter, då vi vet att det är Bagarmossen.
När man räknar kostnaden för spår så brukar man ju räkna per meter dubbelspår, så även jag... :-D
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:...
Investeringskostnaderna, är beräknad till 89 miljoner, om man drar bort driftkostnaderna. Det blir, om jag räknat rätt, runt 300 000 per meter perrong!...
Jag skulle kanske skrivit per meter perrongkant! :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Magnus Ahltorp
Inlägg: 528
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Magnus Ahltorp »

TKO skrev: Men frågan är hur många av de olyckor med dödlig utgång som sker i tunnelbanan som är självmord? I sådana fall blir förmodligen konsekvensen att dessa incidenser sker på annat håll.
Man brukar räkna med att någon som förhindras att ta livet av sig på ett visst sätt inte försöker igen med en sannolikhet som är klart större än 0.
TKO skrev: En annan ljus idé är att slopa natttrafiken, det sparar både pengar och människoliv.
Att slopa nattrafiken sparar nog varken pengar eller människoliv, eftersom det ökar biltrafiken nattetid, ökar rattonykterheten och ökar bilinnehavet.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Jaså!!!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

Magnus Ahltorp skrev:
TKO skrev: En annan ljus idé är att slopa natttrafiken, det sparar både pengar och människoliv.
Att slopa nattrafiken sparar nog varken pengar eller människoliv, eftersom det ökar biltrafiken nattetid, ökar rattonykterheten och ökar bilinnehavet.
Intressant nog har samma skribent argumenterat för den motsatta ståndpunkten i en annan tråd:
TKO skrev: Om kollektivtrafiken är tillräckligt bra - och här är turtäthet en viktig komponent - väljer fler att över huvud taget inte äga en bil.
I det citerade fallet försvaras högre turtäthet än vad som kan motiveras utifrån resandet på linjer i innerstad och närförort - i synnerhet på linje 160. Detta för att minska bilinnehavet. Samtidigt förespråkar signaturen "TKO" alltså lägre turtäthet än vad som kan motiveras utifrån resandet i nattrafiken - även om bilinnehavet ökar.

Låt mig därför föreslå en rimlig kompromiss: Slopa linje 160 och använd de resurserna för utbyggnad och drift av plattformsdörrar i tunnelbanan!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

För den som inte vill begå lagbrott är resa med egen bil sällan ett alternativ på natten... det trodde jag var självklart?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Magnus Ahltorp
Inlägg: 528
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Magnus Ahltorp »

TKO skrev:För den som inte vill begå lagbrott är resa med egen bil sällan ett alternativ på natten... det trodde jag var självklart?
Det är så självklart att det är ett meningslöst uttalande. I verkligheten är det dock så att slopad nattrafik skulle leda till att flera struntade i att rattonykterhet är ett lagbrott.

Antingen ser man kollektivtrafiken som ett sätt för arbetarna att ta sig till och från arbetet, eller så ser man det som ett sätt att lösa transportbehoven i allmänhet, dvs även på fritiden. Du verkar se kollektivtrafiken som något som inte ska användas för fritidsresor. Det betyder dock att fritidsresor antingen inte ska företas alls, eller att de sker med bil. Sker de med bil kommer bilen med stor sannolikhet även användas för arbetsresorna.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Enceladus »

Magnus Ahltorp skrev:
TKO skrev:För den som inte vill begå lagbrott är resa med egen bil sällan ett alternativ på natten... det trodde jag var självklart?
Det är så självklart att det är ett meningslöst uttalande. I verkligheten är det dock så att slopad nattrafik skulle leda till att flera struntade i att rattonykterhet är ett lagbrott.

Antingen ser man kollektivtrafiken som ett sätt för arbetarna att ta sig till och från arbetet, eller så ser man det som ett sätt att lösa transportbehoven i allmänhet, dvs även på fritiden. Du verkar se kollektivtrafiken som något som inte ska användas för fritidsresor. Det betyder dock att fritidsresor antingen inte ska företas alls, eller att de sker med bil. Sker de med bil kommer bilen med stor sannolikhet även användas för arbetsresorna.
Jag har märkt att de flesta som är emot nattrafik själva bor i innerstad och närförort. Den direkta effekten av slopad nattrafik skulle ju vara att de centrala delarna blir ännu mer attraktiva än vad de redan är - i alla fall på kort sikt. På lång sikt skulle dock hela regionen bli mindre attraktiv - inklusive de centrala delarna. Jag tror alltså att innerstadsborna biter sig själva i svansen när de ger tusan i förorten. Ingen vinner på ännu mer segregation i Stockholm.

Linje 4 hade kanske spårvägskonverterats för länge sedan om det inte funnes ett sådant förakt hos förortsborna? Det brukar inte löna sig att skapa motsättningar i samhället.
Senast redigerad av Enceladus den söndag 24 november 2019 15:51, redigerad totalt 1 gånger.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av TKO »

Jag har inget emot fritidsresor i sej - tvärt om. Modellen med relativt förmånliga periodbiljetter som tilllåter obegränsat resande ger just möjlighet till 'gratis' fritidsresor.

Det jag vänder mej mot är fylleresor nattetid - det finns ingen som helst anleding att uppmuntra sådant. Det är inte så många som är på väg hem från fotbollsträning, teaterbesök eller biblioteket klockan 1 på natten...

Jag får intrycket att det finns dom som till varje pris vill försvara möjligeten till billiga - oftast gratis - hemresa från krogen att man tar till vilka argument som helst. Men intresset ljuger som bekannt inte, det är tydligt här.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inlägg av Hans Wibacke »

Magnus Ahltorp skrev:I verkligheten är det dock så att slopad nattrafik skulle leda till att flera struntade i att rattonykterhet är ett lagbrott.
Det där tror jag inte alls på. Att fler väljer att åka bil säger jag inte emot, men att folk (i större utsträckning än nu) skulle välja att köra alkoholpåverkade tror jag är en förhastad slutsats. De alternativ som jag tror ökar är följande tre: 1) taxi, 2) privat bil där en person i sällskapet håller sig nykter och 3) runda av kvällen lite tidigare (av ekonomiska och praktiska skäl). Det är vad jag tror.
Skriv svar