Djupdykning i osorterat arkiv - del 4 -"T.o.r till kärleken
Postat: måndag 23 maj 2016 1:15
År 1958 började jag på "Högre Tekniska Läroverket" vid Thorildsplan. En tyvärr numera bortrationaliserad utbildning där man både fick en studentexamen samt ingenjörsutbildning. Ett otroligt pluggande som dock gav några ögonblick att närmare studera det kvinnliga könet och finna en partner som kändes helt rätt.
Men hon bodde ute på Lidingö vid Kvarnens hållplats på linje 20. Så fredagar när skolan slutade för dagen så var det att snabbt ta tuben till Fridhemsplan och där byta till linje 1 med avstigning vid Stureplan.

Sedan en rask promenad upp till Humlegårdsgatan där Lidingöbanorna hade sin terminal. Och väntan i snöoväder på mitt tåg till Kyrkviken var inte det roligaste. Men denna gång kunde jag i alla fall studera hur det brann i kåken tvärs över. Och jo, det fanns faktiskt en väntsal. Men den undvek jag oftast. Maken till stank överträffades bara av väntsalen för Saltsjöbanan vid Slussen.

Linje 20 och 21 skilde sig efter Brogrenen och på den långa raksträckan mellan Källbonäs och Dalängen så kan man tydligt se varför linje 20 kallades för "Flinta-banan"!

År 1907 startade "Lidingö Trafik AB" spårvagnslinjen mellan färjeläget vid Islinge till Hersbyholm med inlånade vagnar från SNS. År 1909 förlängdes linjen till Kyrkviken och samma år började man färja över var fjärde tåg på SNS gul linje 5. Under de kommande åren varierade antalet överfärjade spårvagnståg. År 1914 upphörde färjningen av vagnar Ropsten - Islinge.
Så här pastoralt såg det ut vid Vasavägen vid denna tid.

Lidingö Trafik AB övertog trafiken från 1917 med egen personal men fortfarande med inhyrda vagnar från SNS och därefter under samma år med egna boggievagnar.
Experter kan ju försöka lista ut vilka SNS-vagnar som här möts vid Hersbyholm.

Men jag kunde njuta av sköna "Ängby-vagnar" som elegant förde mig ut till väntande middag hos min fästmö.

Hade man tur så fanns det möjlighet att studera intressanta tågmöten vid Hersbyholm

Tyvärr tvingades jag också att vid varje resa uppleva det trafikhistoriska arvets förfall.

Nästa hållplats var "min"; Kvarnen


Tåget försvinner ner mot Kyrkviken och jag knegar upp till min dam för en trevlig kväll tillsammans med hennes familj.

Men låt oss kika på den sista delen av linje 20 vid den lilla bangården. Spårvagnarna går här in på enkelspår i stationsområdet. Notera stickspåret till vänster där det ibland stod godsvagnar med trälast till närliggande brädgård ;

Bekväm omstigning till anslutande busslinje.

Men allt roligt har ju tyvärr ett slut. Sova över...? Glöm det! Det fanns inte på kartan för snart 60 år sedan i "högreståndsfamiljer". Så efter en lätt kram på trappan hörde jag hur sista tåget startade nere i Kyrkviken och slog ständigt nya rekordtider på sträckan ner till hållplatsen.
Dessutom gick man halvdag i skolan på den efterföljande lördagen.
Och därefter samt påföljande söndag var det dags att dra på sig uniformen och tjänstgöra som konduktör, senare förare och Tl på Björknäsbolaget. Dels för att finansiera mina studier samt ävenledes en njutning för "Den Sanne Diggaren"!

Så den långa hemresan till Nacka kunde användas att studera någon laboratorierapport som skulle inlämnas. Och från Stureplan blev det linje 6 mot Söder där jag bytte till BSBV linje 1 ("Spiken") vid Borgmästaregatan mot Finntorp.

Lite fascinerande med svängen in på Smålandsgatan. En gatstump man nu i modern tid lite suckande på befintligt enkelspår försöker komma förbi felparkerade bilar. Men här var det i gångna tider dubbelspår och ett ständigt flöde av spårvagnar.
Har gatan krympt, bilarna blivit större samt har trottoarerna smugit sig ut i gaturummet...??

Vänliga Hälsningar / Lena
Men hon bodde ute på Lidingö vid Kvarnens hållplats på linje 20. Så fredagar när skolan slutade för dagen så var det att snabbt ta tuben till Fridhemsplan och där byta till linje 1 med avstigning vid Stureplan.

Sedan en rask promenad upp till Humlegårdsgatan där Lidingöbanorna hade sin terminal. Och väntan i snöoväder på mitt tåg till Kyrkviken var inte det roligaste. Men denna gång kunde jag i alla fall studera hur det brann i kåken tvärs över. Och jo, det fanns faktiskt en väntsal. Men den undvek jag oftast. Maken till stank överträffades bara av väntsalen för Saltsjöbanan vid Slussen.

Linje 20 och 21 skilde sig efter Brogrenen och på den långa raksträckan mellan Källbonäs och Dalängen så kan man tydligt se varför linje 20 kallades för "Flinta-banan"!

År 1907 startade "Lidingö Trafik AB" spårvagnslinjen mellan färjeläget vid Islinge till Hersbyholm med inlånade vagnar från SNS. År 1909 förlängdes linjen till Kyrkviken och samma år började man färja över var fjärde tåg på SNS gul linje 5. Under de kommande åren varierade antalet överfärjade spårvagnståg. År 1914 upphörde färjningen av vagnar Ropsten - Islinge.
Så här pastoralt såg det ut vid Vasavägen vid denna tid.

Lidingö Trafik AB övertog trafiken från 1917 med egen personal men fortfarande med inhyrda vagnar från SNS och därefter under samma år med egna boggievagnar.
Experter kan ju försöka lista ut vilka SNS-vagnar som här möts vid Hersbyholm.

Men jag kunde njuta av sköna "Ängby-vagnar" som elegant förde mig ut till väntande middag hos min fästmö.

Hade man tur så fanns det möjlighet att studera intressanta tågmöten vid Hersbyholm


Tyvärr tvingades jag också att vid varje resa uppleva det trafikhistoriska arvets förfall.

Nästa hållplats var "min"; Kvarnen


Tåget försvinner ner mot Kyrkviken och jag knegar upp till min dam för en trevlig kväll tillsammans med hennes familj.

Men låt oss kika på den sista delen av linje 20 vid den lilla bangården. Spårvagnarna går här in på enkelspår i stationsområdet. Notera stickspåret till vänster där det ibland stod godsvagnar med trälast till närliggande brädgård ;

Bekväm omstigning till anslutande busslinje.

Men allt roligt har ju tyvärr ett slut. Sova över...? Glöm det! Det fanns inte på kartan för snart 60 år sedan i "högreståndsfamiljer". Så efter en lätt kram på trappan hörde jag hur sista tåget startade nere i Kyrkviken och slog ständigt nya rekordtider på sträckan ner till hållplatsen.
Dessutom gick man halvdag i skolan på den efterföljande lördagen.
Och därefter samt påföljande söndag var det dags att dra på sig uniformen och tjänstgöra som konduktör, senare förare och Tl på Björknäsbolaget. Dels för att finansiera mina studier samt ävenledes en njutning för "Den Sanne Diggaren"!

Så den långa hemresan till Nacka kunde användas att studera någon laboratorierapport som skulle inlämnas. Och från Stureplan blev det linje 6 mot Söder där jag bytte till BSBV linje 1 ("Spiken") vid Borgmästaregatan mot Finntorp.

Lite fascinerande med svängen in på Smålandsgatan. En gatstump man nu i modern tid lite suckande på befintligt enkelspår försöker komma förbi felparkerade bilar. Men här var det i gångna tider dubbelspår och ett ständigt flöde av spårvagnar.
Har gatan krympt, bilarna blivit större samt har trottoarerna smugit sig ut i gaturummet...??

Vänliga Hälsningar / Lena