"Allt går igen....!"
Postat: onsdag 11 maj 2016 23:46
Under 1960-talet pysslade man fortfarande om Stockholms spårsystem och beroende på arbetsplatsens belägenhet delade man upp linje 7 i en "bussdel" och en "spårvagnsdel" under nattrafiken. Att som i "modern tid" helt stänga ner en spårvagnslinje på dagarna, fanns inte ens på kartan!

Dagens linje 7 har årligen två veckor för underhåll, framför allt skenslipning. Det utföres nattetid där vi sätter in fyra bussar. Nu råkar vår Johan, divisionschef SS Buss, ävenledes vara stor entusiast av lite ädlare bussar än våra "långskorpor". Så helt enligt traditionerna går denna natt på linje 7 tur 13 SSS museibuss SL H24 nr. 5453

Fantastiskt roligt att stå och lyssna på alla trevliga kommentarer som passagerarna delade med sig. Dessutom lite unikt att dessa veckor med ersättningstrafik, så är det väl enda stället i Sverige där det finns "stadsbussar" med springkondis. Och jo, väldigt många av våra spårvagnsförare har även busskort och YKB-behörighet. Så när spårvagnarna tas in i depån på kvällen så kliver helt enkelt förare och konduktör över till en buss och fortsätter sin tjänst.
Hälsningar / Lena

Dagens linje 7 har årligen två veckor för underhåll, framför allt skenslipning. Det utföres nattetid där vi sätter in fyra bussar. Nu råkar vår Johan, divisionschef SS Buss, ävenledes vara stor entusiast av lite ädlare bussar än våra "långskorpor". Så helt enligt traditionerna går denna natt på linje 7 tur 13 SSS museibuss SL H24 nr. 5453

Fantastiskt roligt att stå och lyssna på alla trevliga kommentarer som passagerarna delade med sig. Dessutom lite unikt att dessa veckor med ersättningstrafik, så är det väl enda stället i Sverige där det finns "stadsbussar" med springkondis. Och jo, väldigt många av våra spårvagnsförare har även busskort och YKB-behörighet. Så när spårvagnarna tas in i depån på kvällen så kliver helt enkelt förare och konduktör över till en buss och fortsätter sin tjänst.
Hälsningar / Lena