Vad har denna spårvagn på taket?

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
arriemöller
Inlägg: 7
Blev medlem: onsdag 11 maj 2016 7:02

Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av arriemöller »

På bilden syns två verkvagnar från MSS, den högra (som nu går som renoverad museivagn i Malmö) har en lanternin på taket, men vad har den vänstra, MSS 105 på taket? Jag har planer på att bygga en modell an vagnen och skulle därför skulle uppskatta om någon här kunde posta eller mejla några bra bilder på vagnen inklusive taket. Den finns numera i Malmköping så jag hoppas på att någon här har eller kan ta bilder på den.
Bild
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av Piirka »

I boken "Spårvägen i Malmö", sidan 119 finns en bild på 105:an i sidovy år 1966. Taket är inte helt plant. utan det har något runda former. Därför har man ett takställ på taket, på vilken strömavtagaren är fäst. Även vagn 100 har ett takställ, som är fäst på lanterninen.

Jag för min del undrar över färglyktorna på taket. Vagn 100 levererades ursprungligen som en provmotorvagn år 1906, medan 105:an kom år 1921. Linjefärgerna slopades redan år 1915. Varför har 105:an färglyktor uppe på taket?
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av Stefan Isaksson »

Oxögonen på taket visade väl vitt sken när linjefärgerna försvunnit.
Dels är de väl föreskrivna positionsljus (jfr lampor i taket på bussar), men dessutom gör de dubbel tjänst genom att lysa upp destinationsskylten som jag antar satt en gång på 105-ans tak.

Lådan på taket torde vara maximalströmbrytaren.

SI
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av minimum traction »

Piirka skrev:I boken "Spårvägen i Malmö", sidan 119 finns en bild på 105:an i sidovy år 1966. Taket är inte helt plant. utan det har något runda former. Därför har man ett takställ på taket, på vilken strömavtagaren är fäst. Även vagn 100 har ett takställ, som är fäst på lanterninen.
… och som tillkom eller byttes mot ett större när lyrabygeln byttes mot pantograf?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av leifd »

Vi tar väl några bilder då...
Bild
MSS 105 kom till Norrköping 1973 i detta skick. Bild ur mina samlingar.

Bild
Bild
Bild
Efter upprustning och ombyggnad såg vagnen NL 107, ut såhär. Foto troligen 1974 Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
20 maj 1989 kördes en verkvagnsutfärd i Norrköping, bilder från denna. Foto 1989-05-20 Leif D.

Bild
1989 skänktes vagnen till Svenska Spårvägssällskapet och finns nu i Malmköping
Här en bild straxt före transport till Malmköping. Vagnen har nu fått Albertkoppel, som ersatte Norrköpings Rockinger-koppel. Foto 1989 Leif D
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av Piirka »

Trevliga bilder.
minimum traction skrev:… och som tillkom eller byttes mot ett större när lyrabygeln byttes mot pantograf?
Tippar på att 105:an hade saxbygel från första början (år 1921), då de första trafikvagnarna i Malmö fick dylika redan kring år 1914. Hundringen hade högst troligen en lyra på taket från början?
arriemöller
Inlägg: 7
Blev medlem: onsdag 11 maj 2016 7:02

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av arriemöller »

Tack så hemskt mycket för de fina bilderna och infon.
En fråga: vad är det som ser ut som en lejonfot som sitter där blinkersen sitter på Norrköpingsvarianten? För inte hade de väl blinkers i Malmö?
arriemöller
Inlägg: 7
Blev medlem: onsdag 11 maj 2016 7:02

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av arriemöller »

Och förresten, var sitter dörren? man måste väl kunna komma in i vagnens innanmäte på något sätt.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av Harald »

arriemöller skrev:Tack så hemskt mycket för de fina bilderna och infon.
En fråga: vad är det som ser ut som en lejonfot som sitter där blinkersen sitter på Norrköpingsvarianten? För inte hade de väl blinkers i Malmö?
Det är en körriktningslampa av samma modell som Stockholm hade. I den sitter en gulrödfärgad glödlampa som föraren kunde tända för att visa att vagnen skulle svänga. Den blinkade inte utan lyste med fast sken.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av leifd »

arriemöller skrev:Och förresten, var sitter dörren? man måste väl kunna komma in i vagnens innanmäte på något sätt.
Vet faktiskt inte säkert, men kan försöka ta reda på det.
Mitt minne är att maskinrummet var välfyllt, med skräptank, sugmotor mm. Vill minnas att sidoväggarna var lätt avtagbara, några bultar bara, men det viktigaste kom man åt via två mindre luckor, mitt på vagnssidorna.

Jag kollar med Willy F.
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av minimum traction »

Piirka skrev:Trevliga bilder.
minimum traction skrev:… och som tillkom eller byttes mot ett större när lyrabygeln byttes mot pantograf?
Tippar på att 105:an hade saxbygel från första början (år 1921), då de första trafikvagnarna i Malmö fick dylika redan kring år 1914. Hundringen hade högst troligen en lyra på taket från början?
Visst ja, saxbygel heter det på svenska. Tror rentav jag också har sett sådana på gamla foton från Malmö, men visste inte besked exakt. Tack.

Och instämmer, trevliga bilder.
Senast redigerad av minimum traction den fredag 13 maj 2016 17:59, redigerad totalt 1 gånger.
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av minimum traction »

Harald skrev:
arriemöller skrev:Tack så hemskt mycket för de fina bilderna och infon.
En fråga: vad är det som ser ut som en lejonfot som sitter där blinkersen sitter på Norrköpingsvarianten? För inte hade de väl blinkers i Malmö?
Det är en körriktningslampa av samma modell som Stockholm hade. I den sitter en gulrödfärgad glödlampa som föraren kunde tända för att visa att vagnen skulle svänga. Den blinkade inte utan lyste med fast sken.
Intressant. När började och slutade man med sådana och hur allmänna var de? Har ofta sett dem på äldre spårvagnar, även utomlands (åtminstone Tyskland). Minns däremot aldrig att jag har sett något som har liknat körriktningspilar.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av Harald »

minimum traction skrev: När började och slutade man med sådana och hur allmänna var de?
De infördes i Stockholm 1939 och fanns kvar till 1967. De finns väl fortfarande på en del museivagnar fast numera med blinkande sken. Jag har inte tänkt på att de fanns i Malmö, men gissar att de kom med på köpet när man köpte G-vagnarna. Dessa i vänsterutförande har sådana på bilder i boken Spårvägen i Malmö. F2 har inga vad jag kan se. H-vagnarna har i samma bok vanliga enkla blinkers. I Göteborg infördes körriktningsvisare 1953 och då av märket Fixlight med två lampor med hoppande sken. På de spårvägar som lades ned på 40- och 50-talen infördes förmodligen aldrig körriktningsvisare och jag tror inte Helsingborg hade det heller. När de infördes i Norrköping vet jag inte.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av roggek »

Harald skrev:När de infördes i Norrköping vet jag inte.
Både M48, M51 och M58 hade blinkers, så troligen redan 1948?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av leifd »

roggek skrev:
Harald skrev:När de infördes i Norrköping vet jag inte.
Både M48, M51 och M58 hade blinkers, så troligen redan 1948?
Tyvärr fel, inte ens M58 hade det vid leveransen, se bild ur vagnbeskrivningen...
Bild

Eftersom jag själv minns när blinkers infördes och själv är född -56, så skulle jag vilja påstå ca 1964.
Då fick samtliga trafikvagnar blinkers, allså M48, M51 och M58. De fick inte hoppa ande Fixligth, utan enkla gula lyktor som på bilden nedan.
Bild
M58 120 bogseras ut för att sen skrotas. Foto 1974, Leif D.
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av minimum traction »

Harald skrev:
minimum traction skrev: När började och slutade man med sådana och hur allmänna var de?
De infördes i Stockholm 1939 och fanns kvar till 1967.
Och utan att byggas om till blinkande förmodar jag. Jösses, i storstadsmiljö tycker jag det är svårt nog att se de nymodiga enkelblinkrarna på kollektivfordon, de halvgamla växelblinkrarna ("hoppande") var mycket bättre. (Gäller naturligtvis ögonvråsyn och bråkdels sekunder, men även det kan ju göra stor skillnad.) Men blinkrar bak kom ju ännu senare på spårvagnar…
Harald skrev:De finns väl fortfarande på en del museivagnar fast numera med blinkande sken. Jag har inte tänkt på att de fanns i Malmö, men gissar att de kom med på köpet när man köpte G-vagnarna. Dessa i vänsterutförande har sådana på bilder i boken Spårvägen i Malmö. F2 har inga vad jag kan se. H-vagnarna har i samma bok vanliga enkla blinkers. I Göteborg infördes körriktningsvisare 1953 och då av märket Fixlight med två lampor med hoppande sken. På de spårvägar som lades ned på 40- och 50-talen infördes förmodligen aldrig körriktningsvisare och jag tror inte Helsingborg hade det heller. När de infördes i Norrköping vet jag inte.
Tack för de pusselbitarna (och den ovan).

Och tack leifd. (Får hoppas bilderna återkommer så småningom…)
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av 643 »

Harald skrev:
minimum traction skrev: När började och slutade man med sådana och hur allmänna var de?
De infördes i Stockholm 1939 och fanns kvar till 1967. De finns väl fortfarande på en del museivagnar fast numera med blinkande sken. Jag har inte tänkt på att de fanns i Malmö, men gissar att de kom med på köpet när man köpte G-vagnarna. Dessa i vänsterutförande har sådana på bilder i boken Spårvägen i Malmö. F2 har inga vad jag kan se. H-vagnarna har i samma bok vanliga enkla blinkers. I Göteborg infördes körriktningsvisare 1953 och då av märket Fixlight med två lampor med hoppande sken. På de spårvägar som lades ned på 40- och 50-talen infördes förmodligen aldrig körriktningsvisare och jag tror inte Helsingborg hade det heller. När de infördes i Norrköping vet jag inte.
De satt länge kvar på A24/B24 samt lidingövagnarna men underhölls inte. De som varit uppsatta i Stockholms Tunnelbana, om jag inte missminner mig med avsikt att uppmärksamma förarna på att föregående tåg ej lämnat nästa station, har efter hand omhändertagits för museibruk. Endast EN sådan körvisare av äldsta typ, enligt uppgift av tysk tillverkning finns ännu till allmän beskådan i anslutning till en T-station :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
arriemöller
Inlägg: 7
Blev medlem: onsdag 11 maj 2016 7:02

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av arriemöller »

Det finns väl inte möjligtvis någon som har en närbild på körriktningsvisaren?
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av Harald »

Spårvägsmuseet har ritningar på två modeller:

För de äldre vagnarna: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/kor ... itt-14857/
För nya innerstadsvagnar: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/kor ... nar-14858/
arriemöller
Inlägg: 7
Blev medlem: onsdag 11 maj 2016 7:02

Re: Vad har denna spårvagn på taket?

Inlägg av arriemöller »

Stort tack!
Skriv svar